Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjelp! Nå har jeg fått min første kasse med frukt og grønt fra Kolonihagen

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-06, 20:28   #1
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Hjelp! Nå har jeg fått min første kasse med frukt og grønt fra Kolonihagen

Og nå har jeg for første gang sett grønn blomkål . Lurte først på om det var en lysegrønn brokkoli

Men nå kommer utfordringen (som jeg forsåvidt har gledet meg til). Hva skal jeg gjøre med masse rødbeter... og til hva skal jeg bruke brekkbønnene... ?

Madam Miim: :roper: Hjeeeeeeeeeeeeelp!

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 20:31   #2
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! Nå har jeg fått min første kasse med frukt og grønt fra Kolonihagen

Ja og så tror jeg det må bli masse smoothie på storebror neste uke, for hva skal jeg ellers gjøre med så mange kiwier... ?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 20:39   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Nå har jeg fått min første kasse med frukt og grønt fra Kolonihagen

Idag har vi hatt potet- og rødbetmos. Det blir en kul farge, stilig sammen med dampede sukkererter på blå tallerkener.

Og ungene spiser faktisk...

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 20:42   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Nå har jeg fått min første kasse med frukt og grønt fra Kolonihagen

Og så fikk jeg nettopp denne oppskriften av en australsk venninne:

http://www.recipezaar.com/114622

Jeg har ikke fått prøvd selv enda, men hun anbefalte den, også uten glasuren.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 20:42   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Nå har jeg fått min første kasse med frukt og grønt fra Kolonihagen

Har dere smakt LILLA blomkål da?

http://images.google.no/images?svnum...&btnG=S%C3%B8k

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 20:43   #6
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! Nå har jeg fått min første kasse med frukt og grønt fra Kolonihagen

Denne grønne brokkoliblomkålen er kjempegod. Den heter romanov eller Romanesco eller noe i den duren der tror jeg. Smaker som en blanding av de to grønnskakene den ligner på.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 20:51   #7
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! Nå har jeg fått min første kasse med frukt og grønt fra Kolonihagen

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Og så fikk jeg nettopp denne oppskriften av en australsk venninne:

http://www.recipezaar.com/114622

Jeg har ikke fått prøvd selv enda, men hun anbefalte den, også uten glasuren.

Eh... er beet rødbeter?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 20:52   #8
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! Nå har jeg fått min første kasse med frukt og grønt fra Kolonihagen

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Denne grønne brokkoliblomkålen er kjempegod. Den heter romanov eller Romanesco eller noe i den duren der tror jeg. Smaker som en blanding av de to grønnskakene den ligner på.

Åkey... da gleder jeg meg til å teste!

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 20:55   #9
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Nå har jeg fått min første kasse med frukt og grønt fra Kolonihagen

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Eh... er beet rødbeter?

Ja, er det ikke det? Ser sånn ut på bildet her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Beet

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 09:32   #10
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! Nå har jeg fått min første kasse med frukt og grønt fra Kolonihagen

*dytte*

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 10:26   #11
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp! Nå har jeg fått min første kasse med frukt og grønt fra Kolonihagen

Forslag:

Ovnsbakte rotgrønnsaker er supersnadder sammen med f. eks. lam!!
Potet, gulrot, fennikel, rødbete, kålrot, persillerot skåret i terninger. Enda bedre med noen hele fedd hvitløk som steker med.

Og blomkål med ostesaus og bacon eller reker , sakset fra Aperitif.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 11:09   #12
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.555
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp! Nå har jeg fått min første kasse med frukt og grønt fra Kolonihagen

Så det finnes virkelig brokkoliblomkål?? Mannen og en kollega hadde en diskusjon hvor de fant ut at den ekleste grønnsaken de kunne komme på, måtte være "brokkål". Men dette trodde de altså var et fantasiprodukt (eller snarere mareritt).

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 11:20   #13
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.555
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp! Nå har jeg fått min første kasse med frukt og grønt fra Kolonihagen

Og vips, så har også Arken bestilt Kolonihage-abonnement. Da blir det liksom litt enklere å få i familien nok frukt og grønt. Et ørlite press, liksom (og så slipper jeg i tillegg å drasse med meg tunge grønnskasposer hjem fra butikken).

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 11:39   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Nå har jeg fått min første kasse med frukt og grønt fra Kolonihagen

Opprinnelig lagt inn av Arken, her.

Så det finnes virkelig brokkoliblomkål?? Mannen og en kollega hadde en diskusjon hvor de fant ut at den ekleste grønnsaken de kunne komme på, måtte være "brokkål". Men dette trodde de altså var et fantasiprodukt (eller snarere mareritt).

Den er faktisk kjempegod. Også har den stilig fasong. I stedet for å være sånne runde "knoller" som blomkålen har, så har den stilige spisser.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 12:34   #15
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp! Nå har jeg fått min første kasse med frukt og grønt fra Kolonihagen

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Også har den stilig fasong. I stedet for å være sånne runde "knoller" som blomkålen har, så har den stilige spisser.

Estetikk er viktig

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 12:37   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Nå har jeg fått min første kasse med frukt og grønt fra Kolonihagen

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Estetikk er viktig

Jepp. Den ser veldig sci-fi ut.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 12:54   #17
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Nå har jeg fått min første kasse med frukt og grønt fra Kolonihagen

Her jobbes det iherdig med mannsovertalelse. Den lilla blomkålen var jo helt nydelig. Kunne godt tenkt meg å brukt en sånn i en salat. Og forresten ledet den meg videre til denne siden: http://www.hormel.com/templates/knowledge/knowledge.asp?catitemid=114&id=944

Her var det mye nyttig grønnsaksinfo.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 13:40   #18
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Nå har jeg fått min første kasse med frukt og grønt fra Kolonihagen

Jeg anbefaler singelkassene til Kolonihagen. Vi hadde grønnsakskasse først, men da hadde vi vanskelig for å få spist opp alt. I singelkassa var det derimot passe mye grønnsaker for oss, en del frukt (til de fruktomane ungene), økologiske egg (som vi uansett alltid bruker), en del veldig godt brød (Helios' fantastiske speltbrød!) og som regel en eller annen interessant tørrvare eller lignende (müsli, linser, eplemost, fullkornspasta osv.).

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 14:06   #19
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.555
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp! Nå har jeg fått min første kasse med frukt og grønt fra Kolonihagen

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg anbefaler singelkassene til Kolonihagen. Vi hadde grønnsakskasse først, men da hadde vi vanskelig for å få spist opp alt. I singelkassa var det derimot passe mye grønnsaker for oss, en del frukt (til de fruktomane ungene), økologiske egg (som vi uansett alltid bruker), en del veldig godt brød (Helios' fantastiske speltbrød!) og som regel en eller annen interessant tørrvare eller lignende (müsli, linser, eplemost, fullkornspasta osv.).

Hm.. Kanskje man burde gå inn og endre fra mix-kasse til singelkasse? Det er bare jeg og Ener'n som spiser grønne saker her i huset.

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 14:12   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Nå har jeg fått min første kasse med frukt og grønt fra Kolonihagen

Nooria: Den grønne blomkållignende saken er romanesco. Du får den også i vanlige butikker.

Lilla blomkål har jeg aldri sett. Men lilla poteter spiser vi noen ganger. De der Kongo-potetene.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no