Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fjortisfyll....

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-06, 10:57   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Fjortisfyll....

Jeg fant ikke noe forum hvor dette temaet passet. Det er bare forum for Småtroll og det passer nok ikke for tenåringer, vil jeg tro.

I dag sto det i lokalavisen at det har vært mange fulle 13-14 åringer i byen nå i helga. Journalisten, som selv er ung, fant en gjeng i en park som var skikkelig fulle og ei sto og spydde... Det var ei jente på 14 år. Iflg. han var det mange 13-14 åringer som debuterte på alkohol disse helgene. Det er tivoli og messe to ganger i året, vår og høst. Det har vært tivoli og messe her nå i helga.

Jeg nevnte dette til datteren min på 14 år, som ikke får lov å være ute om kvelden. Hun svarte at hun visste om ei jente i klassen som har drukket seg full mange ganger alllerede. Det var denne jenta som nylig skulle ha med datteren min på bursdagsfeiring til en 18- åring. Det fikk hun ikke lov til. Jeg skjønner meg ikke på foreldre som lar ungene gå løs på den måten. De er da bare 14 år.

Jeg har hørt at det er mye narkotika i vår lille by. Jeg bor i en by med 18 000 innbyggere. Men det er ikke lett å vite hva man skal gjøre i forhold til å beskytte barna sine. Her hjemme har vi grenser. Hun får ikke slenge i byen når det passer henne. Vi kjører henne til og fra. Det er en måte å ha litt oversikt på.

Hvordan er det der dere bor?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 11:07   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det også ekstremt ille. Jeg tror mange foreldre rett og slett går med skylapper. "Min unge er ikke sånn", tenker de. Eller så er de redde for å gjøre seg til uvenn med barna, ja mange er faktisk det. De er for mye "venninne/kamerat" med barna sine enn det de er "foreldre".

Nå vet jeg ikke hvordan det er å ha en tenåring i hus, jeg var jo ikke akkurat et gulleple selv i den alderen, så mamma hadde litt av hvert å stri med. Men jeg tror åpenhet, gjensidig respekt og kommunikasjon er alfa omega når det kommer til oppdragelse av barn. Jeg ønsker ikke at mine barn skal være redde for å snakke med meg, jeg håper vi kan ha et veldig åpent forhold og at de respekterer meg like mye som jeg vil respektere dem.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 11:21   #3
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg fant ikke noe forum hvor dette temaet passet. Det er bare forum for Småtroll og det passer nok ikke for tenåringer, vil jeg tro.

I dag sto det i lokalavisen at det har vært mange fulle 13-14 åringer i byen nå i helga. Journalisten, som selv er ung, fant en gjeng i en park som var skikkelig fulle og ei sto og spydde... Det var ei jente på 14 år. Iflg. han var det mange 13-14 åringer som debuterte på alkohol disse helgene. Det er tivoli og messe to ganger i året, vår og høst. Det har vært tivoli og messe her nå i helga.

Jeg nevnte dette til datteren min på 14 år, som ikke får lov å være ute om kvelden. Hun svarte at hun visste om ei jente i klassen som har drukket seg full mange ganger alllerede. Det var denne jenta som nylig skulle ha med datteren min på bursdagsfeiring til en 18- åring. Det fikk hun ikke lov til. Jeg skjønner meg ikke på foreldre som lar ungene gå løs på den måten. De er da bare 14 år.

Jeg har hørt at det er mye narkotika i vår lille by. Jeg bor i en by med 18 000 innbyggere. Men det er ikke lett å vite hva man skal gjøre i forhold til å beskytte barna sine. Her hjemme har vi grenser. Hun får ikke slenge i byen når det passer henne. Vi kjører henne til og fra. Det er en måte å ha litt oversikt på.

Hvordan er det der dere bor?



Her vi bor er det også mye narkotika, det er visst nesten lettere å få tak i piller o.l. for unge enn alkohol. Våre eldste har mange bekjente som har prøvd hasj, som er jo "ikke farlig".. Vi har vært nøye med å snakke med ungene om alt, og ikke vært redde for å fortelle sannheten om hvor farlig ting faktisk er. Extecy ødelegger en bit av hjernen for hver gang det blir tatt, og man vet jo aldri hva som blir ødelagt. Man kan sikkert være heldig, men også veldig uheldig. Tror ikke det gjør noe å legge GODT på, når man lærer de litt. De eldste våre er nå 19 og 20 og har klart seg godt, men vi har 2 til nå på 11, så da er det på ann igjen snart nå.. Hvis de vet at de kan komme til oss å snakke om alt er det ihvertfall litt større sjans for at de faktisk gjør det også.. Her er vi nok litt strenge, men eldste dattera har faktisk takket oss for det nå. Og det er godt å høre.. For sånn kan skje de "beste" familier, og det er nok lett å glemme..

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 11:30   #4
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har stor klokketru på ein kombinasjon av friheit under ansvar, og eit ope forhold mellom foreldre og barn. Det aller viktigaste for meg er at ungane mine skal ha tillit nok til å ringe meg om dei vert fulle, redde eller havnar i situasjonar dei ikkje taklar åleine.

Dette betyr sjølvsagt ikkje at dei ikkje skal ha reglar, men for strenge reglar trur eg vil føre til ei kjensle av at dei vert behandla urettferdig, noko som igjen kan føre til at opprørstrangen vert sterkare. Mine foreldre var akkurat passe strenge, det syntest eg då og det synes eg no. Dette førte, hos meg, til ei kjensle av tillit frå mine foreldre. Den tilliten ville eg gjerne at dei skulle halde fram med å ha til meg, og eg oppførte meg stort sett deretter.

Dei gongane det gjekk "gale" ringde eg mine foreldre. Eg visste at dei vart skuffa, men eg visste også at dei tok i mot meg med opne armar.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 11:32   #5
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

... og sånn for å svare på det HI lurer på
Her er det ganske mykje dop. Det er det over alt, og det har det vore ganske lenge

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 11:35   #6
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg har stor klokketru på ein kombinasjon av friheit under ansvar, og eit ope forhold mellom foreldre og barn. Det aller viktigaste for meg er at ungane mine skal ha tillit nok til å ringe meg om dei vert fulle, redde eller havnar i situasjonar dei ikkje taklar åleine.

Dette betyr sjølvsagt ikkje at dei ikkje skal ha reglar, men for strenge reglar trur eg vil føre til ei kjensle av at dei vert behandla urettferdig. Mine foreldre var akkurat passe strenge, det syntest eg då og det synes eg no. Dette førte, hos meg, til ei kjensle av tillit frå mine foreldre. Den tilliten ville eg gjerne at dei skulle halde fram med å ha til meg, og eg oppførte meg stort sett deretter.

Dei gongane det gjekk "gale" ringde eg mine foreldre. Eg visste at dei vart skuffa, men eg visste også at dei tok i mot meg med opne armar.

Svært viktig det du sier her. På den måten gir vi ungene våre selvtillit og de har retrettmuligheter hvis de ser det går galt avsted.

Samtidig så tror jeg at de unge er glad når vi setter grenser. Det er ikke alltid like lett for dem å sette grenser når venner presser på. Da er det godt å skylle på foreldrene istedet....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 11:36   #7
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Svært viktig det du sier her. På den måten gir vi ungene våre selvtillit og de har retrettmuligheter hvis de ser det går galt avsted.

Samtidig så tror jeg at de unge er glad når vi setter grenser. Det er ikke alltid like lett for dem å sette grenser når venner presser på. Da er det godt å skylle på foreldrene istedet....

Heilt klart. Eg har mange gonger redda meg ut av "uggne" situasjonar ved å skylde på teite foreldre. Ikkje alle har den moglegheita.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 11:42   #8
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Vi fikk eldstemann hjem i trillebor når han var 14-15. Men da turte ihvertfall han og vennene hans ringe oss å si ifra.. En halv flaske vodka, og ingen penger til blandevann..

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no