Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

[hund] Hvor mye mosjon får hunden din?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-13, 15:20   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[hund] Hvor mye mosjon får hunden din?

Jeg har en dvergpuddelvalp på åtte måneder. Jeg tror ikke hun får for lite mosjon, egentlig, men jeg har liksom ingenting å sammenligne med, så jeg vet ikke hva som er vanlig og hva som er nødvendig.

Jeg er klar over at hunder tilpasser seg, og at ulike hunder krever ulik mosjon, men er det uten videre sånn at små hunder trenger mindre mosjon enn store, eller er dette raseavhengig? Hunden vår får vanligvis en time tur i relativt raskt tempo hver dag. I tillegg får hun små lufteturer hvor hensikten mer er at hun skal på do. Disse turene er alt fra 10-30 minutter, og hun får flere av dem daglig.

Jeg har ikke dårlig samvittighet for dette, men jeg sliter litt de dagene alt er travelt og hun ikke får den lange turen. Da forlenger vi småturene, men det blir likevel mer i rusle- og snusetempo.

Hvor ofte er det "greit" at hunden ikke får en god, lang tur?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-13, 15:41   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [hund] Hvor mye mosjon får hunden din?

Jeg tenker at det kommer helt an på hunden. En setter ville nok gått bananas uten sin daglige tur, mens min lille Havaneser er fornøyd med turer i hagen. Hun er dessuten selvmosjonerende og løper som en gal rundt i hagen når hun kommer ut. Hun får ofte lange turer, men ikke hver dag - kanskje 2-3 ganger per uke? Jeg regner med at din lille er omtrent som min, og jeg synes ikke det høres ut som om du behøver å ha dårlig samvittighet for de dagene hun ikke får langtur.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-13, 15:54   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [hund] Hvor mye mosjon får hunden din?

Godt å høre. Hun forandrer ikke oppførsel når hun ikke får lang tur, det er mer jeg som får dårlig samvittighet...

Vi er også blitt mye sløvere med mental trening enn vi var før. Hun er en enkel hund å forholde seg til, men de bør jo ha daglig mental trening.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-13, 15:56   #4
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [hund] Hvor mye mosjon får hunden din?

Noen dager har vi ikke heller lang tur uten han er uten i hagen og løper rundt. Jeg har en liten hund på 2,5 kg.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-13, 15:57   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [hund] Hvor mye mosjon får hunden din?

Vi gir vår ganske mye mental trening. Hun er skikkelig lettlært så vi trener på kunster som å hoppe over ting og danse på to ben og sånn. Hun lar seg motivere av både godbiter og ros og det er veldig gøy å leke med henne.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-13, 15:58   #6
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [hund] Hvor mye mosjon får hunden din?

Ja, mental trening blir de veldig slitne av.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-13, 16:26   #7
Cazandra
Erfaren
 
Cazandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Innlegg: 919
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Sv: [hund] Hvor mye mosjon får hunden din?

Vi har en havanaise som krever lite tur, sjelden hunden maser. Vi er som oftest på flere turer både alene og som familie. I hagen er det full lek for tiden med unger, får kjørt seg litt da. Inne trener vi nå på Rull Rundt...ikke så lett.
Han er 3,5 år og kastrert.

__________________
2001-2003-2006 + Bendik 2010
Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-13, 16:40   #8
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [hund] Hvor mye mosjon får hunden din?

Han får en halvtime-time på morgenen eller en løpetur på fotballbanen, kommer an på når jeg våkner. Tisseturer ellers, og som regel en time rask gange på kvelden. Har en whippet.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-13, 17:56   #9
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: [hund] Hvor mye mosjon får hunden din?

Vi har en Cavalier som er like fornøyd om han får løpe fritt på tur i skogen i en time, som når han ikke får tur i det hele tatt den dagen. Han krever aldri tur. Foreldrene mine har en setter og den maser, piper og styrer helt til noen går tur med den. Faren min går en laaang tur med den hver ettermiddag rundt kl. 18 og fra kl. 17.45 begynner bikkja å mase, og gir seg ikke før den får det som den vil. Husker jeg passet den en gang, mens jeg fremdeles var barnløs og singel. Jeg var syk og tenkte at jeg ikke orket å gå tur. Men etter at bikkja hadde mast i tre timer, ga jeg meg og gikk ut i -20 med 40 i feber.

__________________
-08 & -11
Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-13, 18:01   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [hund] Hvor mye mosjon får hunden din?

Vår hund maser heller ikke om tur. Derimot maser den fryktelig om å ligge i fanget.

Så det er ikke dyremishandling å ikke går tur en dag? Jeg tenker selvfølgelig utover tisseturer.

Mens jeg har dere her: Hunden har nå hatt løpetid i atten-nitten dager og har sluttet å blø. Men pattene hennes er fremdeles store og hovne. Går de tilbake, eller er det sånn at hun nå er blitt "voksen" og har fått pupper, liksom?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-13, 19:13   #11
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [hund] Hvor mye mosjon får hunden din?

De går tilbake. I hvertfall skjer det med vår. : ja:

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-13, 20:53   #12
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: [hund] Hvor mye mosjon får hunden din?

Jeg har en dalmatiner på 7 måneder. Hun får en tur i parken morgen og ettermiddag (gjerne forskjellig park). Det tar ca en time eller to hver tur, kommer litt an på hvem vi treffer. Har vi liten tid går jeg rundt vannet som tar ca 40 minutter. Dager jeg/vi har fri går vi rundt Nipedalsvannet, Canadaskogen, eller noe slikt. Hun løper gjerne med andre hunder om hun får sjanse, i hvert fall de hun er venner med. Jeg har satset på sosial omgang med andre hunder nesten hver dag, litt trening med å gå fint i bånd hver dag, sammen med innkalling. Store og små hunder liker ofte å spore mat ute, og ordentlig spor når man kommer så langt. Etter sommertemeraturen ankom er det mye lettere å være ute med hunden. Min hund liker frisbee, tennsiball, taubit, veldig lett å aktivisere utendørs. Jeg har hatt dachs og det var omtrent likt, de løper bare ikke så langt. Det er stort sett de korte turene og de daglige 7 minutters treningsøktene jeg er alene med hunden.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-13, 22:02   #13
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: [hund] Hvor mye mosjon får hunden din?

Ca En time hver dag pluss lufting. Kan hoppe over tur innimellom, går helt fint. Har en middels stor hund.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-13, 22:22   #14
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [hund] Hvor mye mosjon får hunden din?

Hunden vi hadde, en bishon frisee, var fornøyd med å bare få gjort det han skulle - han sa ifra hver gang han skulle på do, både det ene og det andre og vi fulgte ham hver gang han sa ifra. I perioder med ok vær kjørte(pappa i rullestol, hunden gikk!) lange turer hver dag, det trivdes han også med. I skikkelig ruskevær hendte det han ombestemte seg når utgangsdøra ble åpna, var det krise sprang han såvidt rett utforbi ned i hagen og rett inn igjen.

Hva en hund trenger tror jeg kommer an på såvel størrelse og rase som personlighet.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-13, 22:48   #15
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [hund] Hvor mye mosjon får hunden din?

Min hund sier faktisk aldri fra. Det kommer muligens av at vi er relativt ofte ute. Hun går alltid på do (tisser) når vi er ute. Bæsjer på noen av turene.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-13, 00:33   #16
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: [hund] Hvor mye mosjon får hunden din?

Hunder holder seg så godt de kan når de først er stueren, virkelig (!!), og man merker tydelig når de får det travelt med å komme ut; prøver å stikke ut når døren åper seg, eller blir veldig ivrig når de skjønner andre skal ut. Uansett, du hadde nok merket det Hyacint. Noen har vage tegn, men når det trenger på pleier de å bli tydelig.

Når det gjelder turer og aktiviteter kan man sikkert alltid bli bedre, men så lenge hunden får være med familien pleier de være fornøyd.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-13, 11:53   #17
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [hund] Hvor mye mosjon får hunden din?

Vi har en boxer, han trenger noen timers farting hver dag. Noen dager er han en trøttfis og vil bare ligge og sove, (spesielt de første dagene vi er tilbake i byen etter å ha vært på landstedet hvor han kan løpe så mye han vil hele tiden), noen dager har han mye energi som må ut.

Han sier svært klart i fra når han må ut.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-13, 12:12   #18
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: [hund] Hvor mye mosjon får hunden din?

På normale hverdager så går jeg tur med han før jeg drar. Går bortover veien, 7minutter borti veien er til svingen så snur vi. Så da blir det rundt 14-15 minutter på morgenen.
Eldstemann kommer hjem rundt 14.10 eller 15.00. Om voffen vil ut så er han i hagen.
Når jeg kommer hjem så henter jeg hunden og går til skolen og henter minsten. Tar 10 min.
Så går vi en lengre tur etter middag eller når eldste er på trening.

Nå har jeg vært hjemme på dagtid en stund så da har det blitt tur ved skolelevering av minsten pluss at jeg har gått i en time, noen ganger to timer på dagtid. Så har jeg gått ned 5 kg og blitt merkbart strammere i lår og rumpe også.
Voffen maser ikke, eller piper ikke men vil gjerne gå tur. Hele tiden.
Vi har en liten 6kg`s voff.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-06-13, 12:13   #19
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [hund] Hvor mye mosjon får hunden din?

Vi har en golden retriever på 10 år. Han trenger ikke like mye mosjon nå som da han var yngre. Nå får han en halvtimes tur om dagen, og ellers så er det lufting i hagen.

Da han var yngre så drev jeg også mer aktivt med hundetrening, så i tillegg til å gå lengre turer, så trente vi også 1-2 dager i uken med lydighetstrening.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-13, 13:55   #20
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [hund] Hvor mye mosjon får hunden din?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Min hund sier faktisk aldri fra. Det kommer muligens av at vi er relativt ofte ute. Hun går alltid på do (tisser) når vi er ute. Bæsjer på noen av turene.

Dette var noe vi lærte vår som valp. Når han tissa på gulvet så bar vi ham bort på ett avispapir, etterhvert skjønte han at han skulle gå på avispapiret for å tisse. Så dro vi avispapiret nærmere og nærmere stuedøra/kjøkkendøra. Når han gikk til avisa for å tisse løp vi ut med ham så han rakk å tisse ute. Etterhvert tok vi bare bort avisa og han gikk automatisk til døra når han måtte ut på do for det ene eller det andre.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no