Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-09, 21:28   #41
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Jeg tror heller ikke jeg tåler melk og gluten særlig godt, og kunne gjerne tenke meg å vært motivert og hatt overskudd til å kjøre gluten- og melkefritt. Og sukkerfritt. Jeg er helt sikker på at jeg, på bakgrunn av mye informasjon og litteratur, ville fått et mer stabilt blodsukker, mer overskudd, økt konsentrasjon og energi. Bedre fordøyelse. Men det er krevende, ikke minst fordi andre også kanskje må ta litt hensyn til matvanene man får. Og man er jo fra før glad i både melk, brød og sukker! Det er ikke bare å finne like gode erstattere.

Å påstå at dette er en motegreie høres noe fjasete ut, det handler nok mer om hva fler og fler har erfart med sin egen kropp, i tillegg til hva mange leger og kostholdterapeuter har kommet frem til via forskning. Men det diskuteres så fillene fyker i kretsene.

Og det er klart at om man setter seg selv og familien sin på et slikt kosthold, må man tenke på om de får i seg tilstrekkelig av vitaminer, fett og mineraler.

Jeg syns iallefall det er svært spennende med oppdatert kostholdsvitenskap.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 21:31   #42
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

fått et mer stabilt blodsukker,

Men gluten er jo et protein. Hvis man skal tenke lavglykemisk gjelder det vel å holde seg unna kornprodukter generelt (og glutenfritt mel spesielt, særlig hvis det er basert på hvetestivelse), uavhengig av om de inneholder gluten eller ei, altså pga stivelsen.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 23:21   #43
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men gluten er jo et protein. Hvis man skal tenke lavglykemisk gjelder det vel å holde seg unna kornprodukter generelt (og glutenfritt mel spesielt, særlig hvis det er basert på hvetestivelse), uavhengig av om de inneholder gluten eller ei, altså pga stivelsen.

Jeg forstår ikke helt hva du mener nå. Jeg skrev at jeg tror jeg kommer til å få et mer stabilt blodsukker dersom jeg kuttet ut melk, gluten og sukker.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 23:37   #44
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er vel omdiskutert, sunnheten av både gluten og melk. Jeg har lest denne boken og fikk endel vekkere.

Den boken og nettsiden har gitt meg mange vekkere også. Anbefales, evt gå inn på nettsiden deres om man ikke har tilgang til boken.

Det er så enkelt, og likevel innmari komplisert sett i forhold til småkresne barn, måltider utenfor hjemmet, planlegging av gode måltider osv - jeg er i bearbeidelsesfasen og har vært det i et års tid. Jeg har bl.a lenge redusert melkeinntaket (erstattet med ris- og havremelk), forsøkt glutenfritt brød i perioder, bruker mer nøtter og egg og unngår de verste tilsetningsstoffene.
Nå begynner vi å kutte ned på pasta.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 06:35   #45
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Jeg forstår ikke helt hva du mener nå. Jeg skrev at jeg tror jeg kommer til å få et mer stabilt blodsukker dersom jeg kuttet ut melk, gluten og sukker.

Ja, og det skjønte jeg ikke hva har med gluten å gjøre.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 10:12   #46
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Vi vurderer kutte ut melk hos Peder for å se om det har noen effekt. Han er ekstremt urolig på kveld/natt, og fiser masse. I går var det både vafler, yoghurt og melk på menyen. Men vi vet jo ikke om det er det. Men han er astmatisk også, så skulle ikke forundre meg om han reagere på noen matvaner i tillegg.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 10:23   #47
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Jeg har en sønn med en autismespekterforstyrrelse, og får stadig vekk høre at det er jo bare å kutte ut gluten og melk og se om han blir noe bedre. Eh, "bare"?

Vi har nå valgt å prøve ut en kostholdsendring for han, men det er i samråd med leger med ekspertise innen feltet. Å prøve og feile på egenhånd "bare fordi det skal jo være så bra" kunne ikke falle meg inn i halvsøvne.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 10:27   #48
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det jeg har sett er at enkelte (veldig alternative)folk jeg kjenner stadig går på nye dietter avhengig av hva homeopaten, biopaten, healeren, eller naturterapilegen (leger som driver med alternativ medisin i tillegg) sier. Jeg vet om folk som har skiftet dietter etter vinden nå i 20 år og det er sannelig ikke mye mat som ikke har vært bannlyst i perioder. Gjær, sukker, melk, gluten, svinekjøtt, oksekjøtt, ikke-økologisk frukt og grønt og mye mer. Heldigvis ikke alt som kuttes ut hele tiden, men det er sannelig ganske mye rart av kurer man kan bli satt på.

Det å kutte ut melk om man vet at man får vondt i magen av det er noe annet enn å kutte ut melk fordi melk har en negativ innvirkning på auraen... synes jeg da.

Nå uttaler du deg noe objektivt, du aner lite om hva slags problemer disse "alternative folka" har hatt, personene/kostholdsveilederne de har oppsøkt og hva som er bakgrunnen for rådene de har fått. Og resultatene det har gitt? Jeg tror ingen hadde giddet å stå på f.eks melkefri kost om en ikke hadde nevneverdige plager, eller ikke fikk en bedre hverdag av det.

Kanina: tilbake til dette med stabilt blodsukker, må bare ta med melkedelen (dette har fortsatt ingenting med gluten å gjøre). Melkeproteinet kasein stimulerer produksjonen av insulin - selv om melk ikke påvirker blodsukkeret. Et vedvarende høyt inntak av melkeprodukter som igjen gir et høyt insulinnivå ser ut til å være en risikofaktor (akkurat som stress, røyking, høyt sukkerinntak, fedme) for mange typer kreft.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 10:32   #49
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Jeg er utrolig glad for at jeg tåler melk og jeg mener også at det er en sunn drikk, i forhold til en del andre ting. Det er også bevist at man på en melkediett utskiller mer fett i avføringen enn hva man gjør på en melkefridiett. (Så det på et programm på TV for en tid tilbake siden). Konklusjon: Melken holder meg slank.

Altså, melkefri/glutenfri diett uten behov virker svært merkelig på meg.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 10:40   #50
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har en sønn med en autismespekterforstyrrelse, og får stadig vekk høre at det er jo bare å kutte ut gluten og melk og se om han blir noe bedre. Eh, "bare"?

Vi har nå valgt å prøve ut en kostholdsendring for han, men det er i samråd med leger med ekspertise innen feltet. Å prøve og feile på egenhånd "bare fordi det skal jo være så bra" kunne ikke falle meg inn i halvsøvne.

Spennende. Men det er også mange som går til fastlegen som ikke har kunnskap på feltet. Og som dermed blir avfeid med at barnet tåler melk og gluten så lenge blodprøvene viser det. Det er også forskjell på allergi, og intoleranse i forskjellig grad.
Jeg tror ikke nødvendigvis det er en ekspertoppgave å utelate melk og gluten i et barns kosthold. Kanskje det er foreldrene som er/blir ekspertene? Foreldrene utelukker ikke disse varene uten å erstatte det med noe annet, de søker tips, erstatninger og oppskrifter og vil kun det beste for barnet/familien.

Når man har utelatt melk/gluten/sukker noen måneder, gjenintroduserer man forsiktig og ser om man tåler matvarene.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 10:43   #51
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Kanina: tilbake til dette med stabilt blodsukker, må bare ta med melkedelen (dette har fortsatt ingenting med gluten å gjøre). Melkeproteinet kasein stimulerer produksjonen av insulin - selv om melk ikke påvirker blodsukkeret. Et vedvarende høyt inntak av melkeprodukter som igjen gir et høyt insulinnivå ser ut til å være en risikofaktor (akkurat som stress, røyking, høyt sukkerinntak, fedme) for mange typer kreft.

Nei, nettopp, det har ingen ting med gluten å gjøre. Jeg har ikke helt fått fatt på hva begrunnelsen din er for å kutte ut gluten, annet enn at du tror det ikke er bra for deg. Hvis du skal holde deg unna mat som får blodsukkeret til å svinge, er det en utfordring med glutenfritt brød. Som oftest inneholder glutenfritt mel svært mye stivelse (enten fra hvete, ris, mais). Hvis det er stabilt blodsukker som er målet, er jo mer type lavkarbo tingen for deg. Men da tror jeg ikke det skader om du får i deg en halv skive brød (med gluten) sammen med et måltid i ny og ne.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 10:56   #52
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Foreldre blir ikke eksperter nødvendigvis og derfor synes jeg det er viktig med god info slik at foreldre kan lære å skille mellom humbug som er direkte skadelig og måter man kan forholde seg til dette på.


Nemlig. Man skal være veldig ressurssterk og klare å se gjennom den jungelen av (feil)informasjon som finnes der ute, for å kunne klare dette på egenhånd. JEG personlig synes i alle fall ikke at det å kutte ut matvarer fra kostholdet til barn er noe man skal gjøre utelukkende for å prøve seg frem. Jeg mener at foreldre kan bli så blendet av det de ønsker å oppnå at man i de fleste tilfeller kanskje kan ha godt av at en utenforstående holder litt oppsyn. Men da må man velge noen med innsikt. Å gå til fastlegen min hadde vært utelukket, for eksempel.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 11:07   #53
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Jeg tror ikke nødvendigvis det er en ekspertoppgave å utelate melk og gluten i et barns kosthold. Kanskje det er foreldrene som er/blir ekspertene? Foreldrene utelukker ikke disse varene uten å erstatte det med noe annet, de søker tips, erstatninger og oppskrifter og vil kun det beste for barnet/familien.

Hvilke foreldre snakker du om nå? Deg selv?

Hva vil du foreslå å erstatte melk og gluten med? Har du gått gjennom en norsk dagligvareforretning og sjekket hvor stor andel av det som finnes der som inneholder melk eller gluten? Prøvd å ta med deg barnet som står på inn på en bensinstasjon for å improvisere et kjapt måltid? "Vil du ha en - eh - en drue, lille venn?"

Hvordan sikrer du inntak av vitaminer og næringsstoffer? Energifortettet diett til det skinnmagre lille barnet som definitivt trenger ekstra fett?

Visste du forresten at det er melk i potetgull? I tannkrem?

Ja, til en viss grad blir man ekspert selv. Men det er utrolig greit å få hjelp fra fagfolk. For oss som fikk brev hjem der det stod at "årsaken til barnets manglende høydevekst, er høyst sannsynlig ensidig kost hjemme", er det også greit å få hjelp til å sjekke at kostholdet er riktig sammensatt.

Jeg vil ikke råde noen til å sette barn på diett uten å sjekke at det faktisk er nødvendig, samt be om hjelp til å sjekke at barnets kost er riktig sammensatt.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 11:24   #54
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg har ikke helt fått fatt på hva begrunnelsen din er for å kutte ut gluten, annet enn at du tror det ikke er bra for deg.

Her er det jeg skrev i første innlegg i denne tråden:

Opprinnelig lagt inn av amelie

Jeg tror heller ikke jeg tåler melk og gluten særlig godt, og kunne gjerne tenke meg å vært motivert og hatt overskudd til å kjøre gluten- og melkefritt. Og sukkerfritt. Jeg er helt sikker på at jeg, på bakgrunn av mye informasjon og litteratur, ville fått et mer stabilt blodsukker, mer overskudd, økt konsentrasjon og energi. Bedre fordøyelse.

Kan tilføye et ekstra gode: vektnedgang.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 11:30   #55
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Her er det jeg skrev i første innlegg i denne tråden:


Kan tilføye et ekstra gode: vektnedgang.

OK. Men det er altså ingenting som tyder på at folk som ikke er intolerante eller allergiske eller har cøliaki, skulle få noe bedre fordøyelse av å kutte ut gluten. At du mistenker at du har en eller annen intoleranse blir jo noe helt annet. Men da vil jeg jo anbefale deg å finne ut hva du er intolerant mot, før du kutter ut alt. Evt får hjelp av lege eller ernæringsfysiolog (?) til å prøve det ut. Jeg må innrømme at jeg har problemer med å forstå hvordan glutenfritt skal hjelpe deg i å gå ned i vekt? Eller, jo! Plutselig blir veldig mange fristelser off limits, og man går og sulter fordi man har glemt å ta med seg den spesiallagde lunsjen sin. På den annen side er det også veldig lett å henfalle til glutenfrie brød som man ikke blir ordentlig mett av, men som er fulle av karbohydrater, samt all den sjokoladen som kun inneholder "spor" av melk og gluten (med mindre man er allergisk). For oss som har cøliaki er det vanlige at man går opp i vekt, når man begynner på dietten, siden man da får bedret næringsopptaket.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 11:35   #56
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Denne diskusjonen er jo helt typisk for denne problemstillingen: Man har en del folk som lever oppe i en reell matallergi/cøliakisituasjon og som vet hvor mye arbeid det er å følge en slik diett på en ordentlig måte uten at man blir feilernært.

Som Dragen sier: Har man melkeallergi (ordentlig melkeallergi) må man være obs på potetgull og tannkrem.

Amelie derimot føler at hun ikke "har så godt av melk og gluten" og er derfor i en helt annen situasjon. Hun har neppe allergi eller cøliaki og kan derfor glatt bruke den tannkremen hun vil og lignende og kan derfor kutte ned på ting, om det gjør henne glad.

Det er virkelig to helt forskjellige situasjoner dette.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 12:17   #57
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Jeg er SÅ glad for at jeg har hatt bortimot fri tilgang til ernæringsfysiolog på sykehuset, og bare kan ta en kjapp telefon for å komme inn og få tatt blodprøve og urinprøve av lillegutt, og hjelp med matsammensetning gitt. Dette har jeg benyttet meg godt av da han "bare" gikk på melke- og glutenfri diett.

Jeg ser f.eks at flere tar bort melk i kostholdet til barna (så jeg kjenner visst noen alliekvel ), også er de ikke bevisste på å tilsette kalsium m.m. i kostholdet f.eks. Og gluten? Hvorfor i ALL verden vil folk ta bort gluten i kostholdet til barn uten å ha sjekket med lege og blodprøver og evt. biopsi først?
Det klarer jeg virkelig ikke å fatte. Hvis det er sånn at man tar det bort fordi man tror det "kanskje er noe der", så tenker jeg også at man ikke blir så striks som man ville blitt hvis det virkelig blir en diagnose. Og da risikerer man faktisk å gjøre plagene verre, hvis det da virkelig er cøliaki.

For er det _virkelig_ cøliaki er et fnugg mel nok til å forverre plagene.. En pølse som har ligget på samme (urene) grill der noen har grillet kjøtt med malt-marinering er nok. Kjøpe wienerpølse på bensinstasjon - der selv om pølsen er glutenfri så bruker de samme klypa til å "åpne" brødet med? Nok. Bruke gaffel fra egen mat til å legge mat på barnets tallerken? nok. Lakris i bursdagsselskap? Kakespade fra feil fat på sjokoladekaken? Posesuppe? Bake glutenfrie pepperkaker sammen med andre som baker glutenholdige pepperkaker og ingen er obs på kontaminasjon? osv...
Så striks er jeg ikke sikker på at jeg tror folk er hvis de tar bort gluten "bare fordi det kanskje kan være det".

Og hvis man tar bort gluten, og det virkelig er cøliaki, så blir kroppen på et vis hyperallergisk mot gluten, siden det er borte fra kostholdet. Bortsett fra av og til altså - og da blir reaksjonen sterkere.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 12:19   #58
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Potetgull var jeg obs på men tannkrem hadde jeg ikke fått med meg (tror dog du har sagt det før). Sjekket nå - melke/kasein/greie-fri tannkrem (men så har lillegutt svake utslag på melkeprotein også)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 12:21   #59
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Dragen: Jeg mener det er viktig å få påvist intoleranse mot gluten og/eller melk før man starter en diett. Legeundersøkelse, blodprøver, urinprøver (f.eks til www.neurozym.no) bør altså ligge i bunn. Man kan få testet hvor belastet kroppen er og hvordan den er istand til å oppta vitaminer og mineraler og aminosyrer. Evt undersøke fordøyelsessystemet, for parasitter og forekomst av gode og uhensiktsmessige bakterier. Etter at man da evt har fått påvist en intoleranse, er det fint å følges opp av lege med kunnskap på området. Især om det er barns kosthold man skal endre på.

Har du lest Kjernesunn Familie ? Den er god å ha om man planlegger kostholdsomlegging uten melk og/eller gluten (og sukker, tilsetningsstoffer). Her står mye om alternativer, oppskrifter, vitamintilskudd, mineraler og fettsyrer. Selvsagt med mye teori, sammenlikninger med statlig ernæringsråd, forklaringer, familiefortellinger, caser og foreldreråd. En lettlest og oversiktlig bok.

Det er klart at en slik omlegging av kostholdet er alt annet enn enkelt. Dyrere kan det også bli. Det kan være tøft når man har sultne barn på Esso, i bursdagssammenheng osv. Det er da man er avhengig av informasjon om gode alternativer, planlegging, krisemat osv. Det får man mye av via boken, og nettsiden - og sikkert andre gode kilder. Ikke minst, man må vite hva man gir slipp på. Er det bare populær og lettvint mat, eller er det barns (egen) uro, konsentrasjonsvansker, astma/allergi, hyperaktivitet, søvnvansker, fordøyelsesbesvær, eksem, hyppige infeksjoner og antibiotikakurer?

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 12:34   #60
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?

Nei, jeg har ikke lest Kjernesunn familie, men jeg har tenkt å gjøre det. For å lete etter gode oppskrifter.

(Vi rakk aldri å planlegge noen omlegging av kosten, det tvang seg fram helt av seg selv ettersom ungene begynte å kaste opp da vi begynte å gi dem mat.)

Vi har funnet fram til gode alternativer, så hos oss fungerer det greit nå. Vi har blitt mye flinkere til å planlegge, og hele familien spiser bedre og sunnere enn før.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no