Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-08, 14:13   #21
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Bussing synes jeg blir helt feil Og det er da sannelig ymse blant ikke-minoritetsspråklige barn også, så da kunne man jo videre begynt å dele inn dem... Og da har man det gående. En viss justering innenfor skolekretsen mener jeg likevel må være mulig og ønskelig dersom det er skjev fordeling som den Elinblu skissere.

I likhet med Elinblu, Skilpadda mfl føler jeg at det i utgangspunktet er en berikelse og viktig å gå på skolen med barn av ulike bakgrunn og opprinnelse, og det er nå sånn det er mange steder i Norge idag, og iallfall i Oslo, særlig Oslo øst. Vi velger selv å bo i Oslo øst blant annet på grunn av den sammensatte befolkningen, og som Elinblu får jeg adskillig større panikk av en typisk "Vestkantskole" enn en skole med litt høy innvandrerandel. Likevel, som Tinetoff sier, når det plutselig gjelder ens egne barn, man ønsker ikke at andelen er ALTFOR høy.

Jeg ser at skolen vi sogner til har en andel på 23%, noe jeg synes er veldig ok. Jeg ville heller hatt opp mot 50% enn 0%, men jeg innrømmer at jeg ville vært skeptisk til en skole der langt over halvparten var minoritetsspråklige. Dette blant annet i forhold til ressursbruk og språkutvikling.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 14:14   #22
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

For min del er dette noe vi tenker på nå som vi skal ut på boligjakt og bydeler som Bjerke utgår av den grunn, selv om de helt klart er mer i tråd med hva jeg har lyst å bruke på bolig.

Øh? Vi ville gjerne til deler av Bjerke, men det var altfor dyrt, så nå bor vi et annet sted. Du finner mange steder som er billigere enn Bjerke med en andel minoritetsspråklige langt under 50%.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 14:19   #23
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Hør, hør, Apan!

Som hovedoppslag på dagbladet.no har nå følgende sak dukket opp:

- Ikke noe problem med bare innvandrerbarn

Opprinnelig lagt inn av Dagbladet

- Jeg ser ikke problemet med å ha skoler hvor 100 prosent har minoritetsbakgrunn, sier leder for Norsk innvandrerforum, Athar Ali, til Dagbladet.no. - Dagens undervisningen går på bekostning av minoritetsbarnas kulturelle kapital. Når man i så stor grad vurderer barna utfra norsk språk og norsk kunnskap gir det de norsk-språklige barna et fortrinn.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 14:20   #24
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

På skolen vi sogner til er det 96 % minoritetsspråklige elever - ut fra dokumentet Elinblu postet ser det ut til at det betyr omtrent 12 norskpråklige på hele skolen, og drøyt 300 "minoritetsspråklige" elever. Det er klart det må være problematisk på flere måter, både sosialt og i forhold til læremiljøet, når det er så mange ulike språk og så få som har felles språk, og jeg kan ikke skjønne annet enn at situasjonen gå ut over tilbudet til de norskspråklige elevene.

Dette er selvfølgelig helt riktig, det er også en av de mest tungtveiende grunnene til at vi flyttet til Ellingsrud, vi sognet jo til samme skole som dere. Den kommer også ekstremt dårlig ut på de nasjonale prøvene, i 5.klasse så var det nesten 75% av barna som lå på dårligste nivå i lesing.

Her ute er det en normalt høy andel fremmedspråkelige i Oslo øst for tiden, ca. 50%, men resultatene fra de nasjonale prøvene lå på et helt annet nivå. Jeg har ikke noe problem med og sende mine barn på en skole med mange fremmedspråklige, men jeg har problemer med å sende dem til skoler som har dårlige resultater og vise til.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 14:34   #25
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Jeg har ikke noe problem med og sende mine barn på en skole med mange fremmedspråklige, men jeg har problemer med å sende dem til skoler som har dårlige resultater og vise til.

De dårlige resultatene trenger jo ikke bety at skolen er dårlig, det kan også bety - flåsete sagt - at det er elevene som er dårlige. At fremmedspråklige elever gjør det dårligere i norsk enn landsgjennomsnittet er ikke uventet, særlig ikke når de har såpass få norsktalende rundt seg, og man kan ikke uten videre sammenligne resultatet på skoler med helt forskjellig elevdemografi og tro at man ut fra det kan vurdere hvor god undervisningen er. Og så er det kanskje flere ressurssvake familier på Tøyen enn på Ellingsrud, både norske og utenlandske, og de barna gjør det ofte dårligere på skolen, uten at det trenger være skolens skyld. (Når det er sagt, mistenker jeg jo, som tidligere nevnt, at tilbudet til de norskspråklige elevene må bli dårligere når de er i så ekstremt mindretall, og at det også er andre problemer som gjør tilbudet dårligere der, men det vet jeg jo ikke ut fra statistikken.)

Jeg snakket nylig med noen som har barn på Steinerskolen og som skrøt av pedagogikken der, og begrunnet skrytet med at elevene gjør det godt på normerte prøver. Jeg svarte at det er klart en liten skole med så å si utelukkende barn av ressurssterke, høyt utdannede foreldre med spesielt engasjement for utdanning og skole (og lærere av samme slag) gjør det bedre enn en hvilken som helst offentlig skole - det skulle da virkelig bare mangle, og sier fint lite om hvor god pedagogikken er. (At skolen er bra, og at de har grunn til å være fornøyd, betviler jeg ikke. Men jeg tror elevmassen, foreldremassen og lærermassen er det som i størst grad avgjør hvor godt en skole fungerer.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.

Sist redigert av Skilpadda : 10-01-08 kl 14:40.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 14:40   #26
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

I Oslo er det veldig mange gode skoler, og noen av de som har høyest andel minoritetsspråklige er veldig gode skoler (feks Vahl, Jordal, Stieg). Så lenge skolene er flinke til å håndtere de utfordringene som dukker opp, er det jo bare spennende. I motsatt tilfelle ville jeg vært skeptisk.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 14:43   #27
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Nyere forskning tyder på at elever som har innvandrerbakgrunn gjør det like bra som norske elever med samme sosiale bakgrunn.

Dette vil si at barn med innvandrerbakgrunn som har foreldre med lite utdannelse gjør det statistisk sett omtrent like bra på skolen som norske barn med foreldre som har tilsvarende lite utdannelse. På samme måte gjør innvandrerbarn med foreldre som har høyt utdannelse det statistisk like bra som norske barn som har foreldre med tilsvarende utdannelse/bakgrunn. Dette betyr altså at fremmedsspråklig bakgrunn ikke har betydning for elevenes prestasjon på skolen.

Dette er overraskende og vanskelig for meg å svelge, men dog. Kunnskapsdepartementet bruker denne forskningen som dokumentasjon for sitt arbeid.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 14:44   #28
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Som hovedoppslag på dagbladet.no har nå følgende sak dukket opp:

- Ikke noe problem med bare innvandrerbarn

Jeg oppfatter det som om Athar Ali har et helt annet utgangspunkt enn Aslam Ashan - og de fleste andre.

For - jeg er tilbøyelig til å være enig med Athar Ali. Det er ikke nødvendigvis et problem med 100 % innvandrerbarn på en og samme skole. Problemet oppstår når det er 96 % innvandrerbarn - og 4 % etnisk norske. Problemet som da oppstår er først og fremst for de 4 % etnisk norske elevene, men også for skolen. Kanskje er det lettere for skolene å tilpasse undervisningen hvis ALLE elevene har samme problematikk: et morsmål som ikke er norsk.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 14:44   #29
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Spørsmål

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Litt på siden, men hvor finnes det en oversikt over hvilke adresser som hører til hvilke skolekretser?

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 14:45   #30
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Jeg jobber selv på en skole med mange minoritetsspråklige elever.
Men her jeg bor, er det slik at det overveiende flertallet av elever i denne gruppen er både andre- og tredjegenerasjons minoritetsspråklige - og flere er i realiteten ikke minoritetsspråklige i det hele tatt ( de snakker norsk hjemme).

På det trinnet jeg jobber i år er det 12 minoritetsspråklige elever. Kun én av disse elevene snakker og skriver norsk dårligere enn en gjennomsnitlig elev. Fem-seks av de resterende overgår de fleste av sine etnisk norske medelever.

Hva som egentlig skjuler seg bak antall minoritetsspråklige kan være så mangt. Hvordan situasjonen er i Oslo generelt og på din skole spesielt vet jeg ikke noe om. Men jeg vil anta at ganske mange av de minoritetsspråklige elevene fungerer like godt som etnisk norske i undervisningssituasjonen.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 14:59   #31
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

I Oslo er det veldig mange gode skoler, og noen av de som har høyest andel minoritetsspråklige er veldig gode skoler (feks Vahl, Jordal, Stieg). Så lenge skolene er flinke til å håndtere de utfordringene som dukker opp, er det jo bare spennende. I motsatt tilfelle ville jeg vært skeptisk.

Nå ble jeg litt glad her jeg sitter og surfer på jobb på Jordal.

Jeg tror det du sier er veldig riktig, og vi ser at avgiverskolene våre har veldig forskjellig måte å håndtere problemer på. Problemene kommer på skoler med store andeler minoritesspråklige, og det som blir vårt problem igjen som lærere, er at det så mange småkulturer innenfor hver enkelt minoritet. Det er et hierarki der enkelte kulturer setter seg selv høyere enn andre, og problemet er ikke at norske elever setter seg selv på toppen.

Skolen tar tak i problemene når de oppstår, vi veit at elevene har leser dårlig, og jobber med det og prøver å legge opp undervisning etter det.

Det er ikke til å legge skjul på at det er vanskelig når du har tiende klasse, og du får en elev fra Mottak (1 år på skole i Norge) og eleven skal ta eksamen på linje med resten av elevene som har har langt lenger fartstid. Hvordan tilrettelegger man for undervisning så alle får utbytte?

Det var vel en forsker som gitt ut og sa noe sånt som at, om man delte inn Pisa eller nasjonale prøver resultater i forhold til foreldres yrker og utdannelse, så ville man fått det samme resultatet.

Litt på sidelinjen og en digresjon, men likefullt en tanke tider

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 15:05   #32
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

På det trinnet jeg jobber i år er det 12 minoritetsspråklige elever. Kun én av disse elevene snakker og skriver norsk dårligere enn en gjennomsnitlig elev. Fem-seks av de resterende overgår de fleste av sine etnisk norske medelever.

Hva som egentlig skjuler seg bak antall minoritetsspråklige kan være så mangt. Hvordan situasjonen er i Oslo generelt og på din skole spesielt vet jeg ikke noe om. Men jeg vil anta at ganske mange av de minoritetsspråklige elevene fungerer like godt som etnisk norske i undervisningssituasjonen.

Ja, det får vi tro. Nå vet jeg ikke hvor mange elever det er på et trinn hos dere, men 12 minoritetsspråklige elever høres jo ikke mye ut hvis det er flere parallelle klasser - trolig ikke nok til at det oppstår en slik "gettofisiering" som jeg dessverre tror det til dels har gjort hos oss. Dersom det bor 85 % pakistanere i en høyblokk og de fleste har jevnaldrende barn, er det jo ikke merkelig at lekekamerater høstes blant disse. Inputen (for å si det på godt norsk) av norsk språk vil jo da ikke bli så stor.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 15:06   #33
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

På det trinnet jeg jobber i år er det 12 minoritetsspråklige elever. Kun én av disse elevene snakker og skriver norsk dårligere enn en gjennomsnitlig elev. Fem-seks av de resterende overgår de fleste av sine etnisk norske medelever.

Det er klart det er mange faglig sterke barn med fremmedspråklig bakgrunn. "Minoritetsspråklig" er jo veldig langt fra å være en homogen gruppe! Men en av ulempene ved en skole med mange språk, uavhengig av hvordan elevene ellers er og hva slags bakgrunn de har, er at elevene og lærerne i mindre grad har et felles språk, og det vil jeg tro gjør undervisningen langsommere og dårligere? Og på en skole der de norske er i så ekstremt mindretall som et par av Oslo-skolene gjetter jeg at det blir vanskeligere for de fremmedspråklige elevene å lære seg norsk skikkelig, slik at de ikke får sjansen til å bli så flinke som de elevene du nevner. Det er slett ikke bare i forhold til de "etnisk norske" elevene dette er en utfordring.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Hva som egentlig skjuler seg bak antall minoritetsspråklige kan være så mangt. Hvordan situasjonen er i Oslo generelt og på din skole spesielt vet jeg ikke noe om. Men jeg vil anta at ganske mange av de minoritetsspråklige elevene fungerer like godt som etnisk norske i undervisningssituasjonen.

Det tror jeg nok; det jeg er redd for, er at undervisningssituasjonen ikke fungerer så godt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 15:37   #34
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Dette er veldig interessant. Til min overraskelse så var det ikke minoritetsandel på over 50% på "vår" skole, men det må være like i nærheten. Jeg ser på det som en berikelse at barna mine kan få forholde seg så naturlig til flere kulturer og språk, men kjenner at jeg vil bli bekymret om dette kom til å gå utover de barna som har mye ressurser. Dette har ikke egentlig bare med fremmedspråklige minoriteter å gjøre, men det å bo i et nabolag hvor det ikke er alle barn som har like mye ballast med hjemmefra.

Pamina: du må jo vite en del om hvor mye ressurser dette krever? Jeg sitter forresten å ser bort på skolen din nå.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07

Sist redigert av Tjorven : 10-01-08 kl 15:47.
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 16:08   #35
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.835
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Sitat:

Nå ble jeg litt glad her jeg sitter og surfer på jobb på Jordal.

Der går ene nevøen min altså. :åpplyser:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 16:34   #36
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.408
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Hæ? Skolene i villastrøkene i bydelen vår (altså Bjerke ) har en helt annen demografi, altså - se tallene lenger opp her. En minoritetsandel på ca. en tredel anser jeg som positivt.

Jeg må innrømme at jeg ikke har helt kontroll over hvilke skoler tilhører hvilke deler av områdene... Og derfor har Risløkka og Refstad utgått litt, så nå må de kanskje inn på listen igjen.

Skolen Junior sogner til nå har litt over 50 % minoritetsandel og det er ikke skremmende høyt, men her er det som sagt ingen rekkehus.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 17:16   #37
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Vi snakke om mye av det samme før vår sønn begynte på skolen (hans skole står oppført med ca 70%), men har etter halvannet år samme erfaringer som Obelix; det går veldig greit. Det er jo ikke sånn at vårt barn blir en minoritet i eget land, selv om det bare er tre-fire andre etnisk norske i klassen hans. De andre barna i klassen kommer jo også fra ulike kulturer, og sammen har de få problemer med å finne en felles plattform.

Jeg synes det Athar Ali uttaler i Dagbladet er interessant, og for min egen del har jeg kommet frem til at det samfunnet og virkeligheten som mine barn vokser opp i er et mye mer sammensatt samfunn enn da jeg selv gikk på skolen, og at skolen nødvendigvis må være en refleksjon av dette. Norsk skole har vel vært heldige (eller uheldige?) som har kunnet forholde oss til en relativ homogen elevgruppe i såpass mange år (selv om det kanskje heller ikke stemmer så godt). Så lenge skolen likefullt kan gi en tilsvarende opplæring som skoler med lite eller ingen minoritet (noe jeg opplever at de gjør), så er vi fornøyd.

For oss foreldre så er det nok en større utfordring enn det ville vært hvis alle de andre foreldrene var "like" som oss. Jeg sitter i FAU, og vi sliter også litt med å få minoritetsforeldrene på banen. Her har både skolen og vi en jobb foran oss.

Etter min erfaring så er det de voksne som har vanskeligst for å knytte kontakter på tvers av kultur, på foreldremøter og lignende så har jeg lett for å søke mot de som er mest lik meg selv, det er enklest og mest konfortabelt.

Og Osloskolene gjør det vel også jevnt over bedre enn resten av landet, til tross for den høye andelen av minoriteter. (Husker ikke om det var PISA eller de nasjonale prøvene, men leste i alle fall om dette i avisene rett før jul.)

Jeg synes derfor at den høye minoritetsandelen ikke nødvendigvis er et problem i forhold til mitt eget barns opplæring, så lenge skolen har nok ressurser og kunnskap til å takle de utfordringene som kommer som en følge av dette.

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 17:36   #38
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

De dårlige resultatene trenger jo ikke bety at skolen er dårlig, det kan også bety - flåsete sagt - at det er elevene som er dårlige. At fremmedspråklige elever gjør det dårligere i norsk enn landsgjennomsnittet er ikke uventet, særlig ikke når de har såpass få norsktalende rundt seg, og man kan ikke uten videre sammenligne resultatet på skoler med helt forskjellig elevdemografi og tro at man ut fra det kan vurdere hvor god undervisningen er. Og så er det kanskje flere ressurssvake familier på Tøyen enn på Ellingsrud, både norske og utenlandske, og de barna gjør det ofte dårligere på skolen, uten at det trenger være skolens skyld. (Når det er sagt, mistenker jeg jo, som tidligere nevnt, at tilbudet til de norskspråklige elevene må bli dårligere når de er i så ekstremt mindretall, og at det også er andre problemer som gjør tilbudet dårligere der, men det vet jeg jo ikke ut fra statistikken.)

Jeg snakket nylig med noen som har barn på Steinerskolen og som skrøt av pedagogikken der, og begrunnet skrytet med at elevene gjør det godt på normerte prøver. Jeg svarte at det er klart en liten skole med så å si utelukkende barn av ressurssterke, høyt utdannede foreldre med spesielt engasjement for utdanning og skole (og lærere av samme slag) gjør det bedre enn en hvilken som helst offentlig skole - det skulle da virkelig bare mangle, og sier fint lite om hvor god pedagogikken er. (At skolen er bra, og at de har grunn til å være fornøyd, betviler jeg ikke. Men jeg tror elevmassen, foreldremassen og lærermassen er det som i størst grad avgjør hvor godt en skole fungerer.)

Du har selvfølgelig helt rett i betraktningene dine her, dette er et sammensatt problem hvor mange forhold innvirker på resultatet. Jeg ser helt ærlig ikke noen klar løsning på problemet heller, all den tid den norske skolen er i den situasjonen den er med ressurs- og lærermangel.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 17:40   #39
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Litt på siden, men hvor finnes det en oversikt over hvilke adresser som hører til hvilke skolekretser?

Her finner du det.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 19:21   #40
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Pamina: du må jo vite en del om hvor mye ressurser dette krever? Jeg sitter forresten å ser bort på skolen din nå.

Det krever enormt med ressurser, og hittil har Oslo Indre Øst skolene vært heldige og hatt en del ekstra midler for å drive sosial utjevning. Vi har for eksempel hatt råd til å ta med hele klasser på kino uten at de må betale selv, og vi har hatt flust med rufuskort (sporveiene) og har kunnet reist på turer uten å måtte telle hver krone.

Disse midlene flyttes nå til Groruddalen, dit de mest ressurssterke minoritesspråklige har flyttet. De som bor i sosialboliger er det definivt flest av i Oslo Indre Øst og på Bjølsen (som også har nytt godt av disse midlene)

Det blir spennende å se hva vi har igjen av ressurser.

Mest ressurser tar det selvfølgelig å undervise, og det å få holdt et nivå som passer alle er mildest talt vanskelig. Politikken i norsk skole har vært veldig konsentrert om å hjelpe de svake, og det å gi de sterkeste nok utfordringer har vel nærmest vært sett på som en elitedyrking den norske enhetsskolen har sett seg for god til. Vi prøver så godt vi kan å kjøre tolærer inn i norsktimer, men mangelen på begreper gjør vel så mye for de fleste andre fag, særlig naturfag, samfunnsfag og krl. Ideelt sett burde det vært mulig å tilpasse opplæringen, men å treffe nivåer fra 1-6 i alle klasser er bortimot umulig.

Det gir også utslag i atferd hos de elevene som blir sittende å tape. Den store fella, om man kan kalle den det, er spranget mellom fjerde- og femteklasse der alle lærebøker går ut fra at elevene kan lese for å lære og svært mange av elevene leser alt for dårlig og sakker akterut. Fram til fjerdeklasse klarer de seg som regel ok, men fra femte blir spranget mellom de som fikser skolen og de som ikke gjør det større og større.

Vi har elever fra alle typer samfunnslag på skolen vår, og familiebakgrunn og foreldrenes holdning til skolen og egen utdannelse er det som betyr aller mest for hvordan ungene klarer seg på skolen.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no