Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

"Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Se resultatene: "Ett godt nytt år" el. "et godt nytt år"
Ett godt nytt år. 7 5,88%
Et godt nytt år. 112 94,12%
Deltakere: 119. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-10, 20:45   #41
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Da burde det hvertfall være én god bursdag.

Tja, si ikke det. Kanskje han faktisk mener å ønske henne æn god bursdag.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 20:49   #42
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Og jeg sitter mutters alene og skratter høyt av denne tråden.

Mens pepperkakehuset til ungene svir seg i ovnen...

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 21:06   #43
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.842
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 23:56   #44
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" El. "Et godt nytt år"

Opprinnelig lagt inn av Frøken V, her.

Takker for svar og må vel bare innse at flertallet mener jeg skriver feil

Det er feil, altså. "Et år" betyr fortsatt nettopp et år og det er unødvendig å presisere det ytterligere.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 23:58   #45
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" El. "Et godt nytt år"

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Det er feil, altså. "Et år" betyr fortsatt nettopp et år og det er unødvendig å presisere det ytterligere.

Det er jo ikke feil i den betydningen HI sa hun var ute etter: nettopp å ønske noen ett godt nytt år. Det er bare uhøflig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 23:58   #46
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" El. "Et godt nytt år"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis jeg får en hilsen med "jeg ønsker deg ett godt nytt år" vil jeg tenke enten at vedkommende ikke vet forskjell på "et" og "ett", eller at vedkommende vil presisere at hun ønsker meg bare ett godt år, og ikke en dag mer. Ingen av tolkningene er spesielt heldige, etter min mening.

Akkurat min tanke også!

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 23:59   #47
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" El. "Et godt nytt år"

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er jo ikke feil i den betydningen HI sa hun var ute etter: nettopp å ønske noen ett godt nytt år. Det er bare uhøflig.

Jeg mener det er feil ut ifra sammenhengen. Hun ønsker folk fortsatt et godt nytt år selv om hun ikke presiserer at det er ett år det er snakk om.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 00:00   #48
Jeanett
5barns mamma
 
Jeanett sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.034
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" El. "Et godt nytt år"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis jeg får en hilsen med "jeg ønsker deg ett godt nytt år" vil jeg tenke enten at vedkommende ikke vet forskjell på "et" og "ett", eller at vedkommende vil presisere at hun ønsker meg bare ett godt år, og ikke en dag mer. Ingen av tolkningene er spesielt heldige, etter min mening.

Enig.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 00:01   #49
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" El. "Et godt nytt år"

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Jeg mener det er feil ut ifra sammenhengen. Hun ønsker folk fortsatt et godt nytt år selv om hun ikke presiserer at det er ett år det er snakk om.

Men hun skriver jo nettopp ikke det:

Opprinnelig lagt inn av Frøken V, her.

Hva er gramatisk rikitig?
Jeg skriver "ett godt nytt år". Ett (eneste) år. Så neste år får de se om de får nye lykkeønskninger fra meg
Ett = tallord - et = artikkel.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 00:01   #50
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.110
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" El. "Et godt nytt år"

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er jo ikke feil i den betydningen HI sa hun var ute etter: nettopp å ønske noen ett godt nytt år. Det er bare uhøflig.

"Am I wrong? Am I wrong?"
"No, Walter, you're not wrong. You're just an asshole." </The Big Lebowski>

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 00:04   #51
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" El. "Et godt nytt år"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

"Am I wrong? Am I wrong?"
"No, Walter, you're not wrong. You're just an asshole." </The Big Lebowski>

Nettopp.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 00:06   #52
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" El. "Et godt nytt år"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

"Am I wrong? Am I wrong?"
"No, Walter, you're not wrong. You're just an asshole." </The Big Lebowski>

*memorerer sitat*

Takk!

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 08-12-10 kl 07:38.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 00:06   #53
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men hun skriver jo nettopp ikke det:

Nå fikk jeg ikke helt med meg hva du siktet til, men poenget mitt er at det virker som om hun ikke tenker på at "et nytt år" er et år (eller ett år) uansett og helt av seg selv, det gjelder dette nye året og ferdig med det. Det sier seg liksom litt selv ut ifra konteksten, og derfor mener jeg at "ett år" kan sies å være både feil og uhøflig.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

"Am I wrong? Am I wrong?"
"No, Walter, you're not wrong. You're just an asshole." </The Big Lebowski>

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 11:53   #54
Frøken V
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Startet denne tråden med et spørsmål jeg egentlig viste svaret på, for å se hva hvilke tilbakemeldinger jeg fikk? At det resultere i at folk åpnelyst ler seg skakk av tråden. Altså ler seg skakk av et spørsmål jeg stilte og lurte på... Hmmm. Ikke bra synes jeg.
Grunnen til tråden var som sagt å finne ut av om det var slik her inne, som jeg etterhvert har fått intrykk av. Noe det var og som ikke passer meg Ønsker dere alle sammen masse gode diskusjoner videre
Og en riktig god jul og et godt nytt år! Ikke bare i år
Takk for meg

  Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 11:56   #55
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Opprinnelig lagt inn av Frøken V, her.

Startet denne tråden med et spørsmål jeg egentlig viste svaret på

Nå kan vi jo gå over til å diskutere forskjellen på "visst" og "vist".

Du må ikke ta deg nær av avsporingene her inne, ingen mener noe vondt. Folk her inne er i overkant opptatt av grammatikk, det er absolutt ikke vondt ment overhodet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 12:07   #56
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.110
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Vi ler av avsporingene, da vet du, ikke av deg eller av spørsmålet ditt. Det er helt normalt, sånt skjer hele tiden. At folk begynner å fjase og avspore og le seg fillete i en tråd er en kompliment, faktisk - det betyr bare at de trives i tråden din!

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 12:37   #57
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Oi oi oi, dette var da drastisk, Frøken V - som Skipadda sier her; det er avsporingene som ble morsomme nå, spørsmålet er det da slett ikke noe galt med. Men som man roper i skogen får man svar!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 12:48   #58
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.611
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Enda en testtråd? Og vi strøyk igjen?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 12:50   #59
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Med glans ser det ut som ...

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 12:51   #60
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Ett godt nytt år" el. "Et godt nytt år"

Opprinnelig lagt inn av Frøken V, her.

Grunnen til tråden var som sagt å finne ut av om det var slik her inne, som jeg etterhvert har fått intrykk av.

Heh. En test-tråd altså, og ikke et reelt spørsmål?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no