Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvordan får man karamellpudding UT av formen slik at karamellen henger på?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-07, 00:59   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan får man karamellpudding UT av formen slik at karamellen henger på?

Jeg har studert diverse oppskrifter på hjemmelaget karamellpudding i dag, både kokebøker og internett har blitt konsultert. Det jeg ikke får svar på noe sted er hvordan den snuoperasjonen jeg må gjøre i morgen skal foregå. Når puddingen straks er ferdig stekt i vannbad, avkjøler jeg den og setter formen i kjøleskapet til i morgen. Men så ...?

Noen som gidder å gi meg en "for dummies" oppskrift på snuing, hvordan få med karamelllaget jeg glaserte formen med før jeg helte melkeblandingen oppi etc?

Man lager saus i tillegg, gjør man ikke? Fant denne i en kokebok, ser den grei ut dere som har prøvd å lage karamellpudding før?

1,5 dl sukker smeltes
Rør inn 2 dl vann
Røres jevnt

Tilsett 1 dl dessertvin eller fruktsaft (jeg tenkte å bruke en skvett plommelikør)
Til slutt tilsettes 1 dl stivpisket kremfløte

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-07, 01:02   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får man karamellpudding UT av formen slik at karamellen henger på?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Noen som gidder å gi meg en "for dummies" oppskrift på snuing, hvordan få med karamelllaget jeg glaserte formen med før jeg helte melkeblandingen oppi etc?

Det følger med av seg selv. (I alle fall har det gjort det på alle hjemmelagede karamellpuddinger jeg har sett, og de få jeg har laget selv.) Karamellaget er ikke hardt lenger, men har blitt delvis oppløst (og blitt til flytende saus; husk at det bør være kanter rundt fatet du hvelver puddingen på, for sausen kommer også ut) og delvis har det "blandet seg" med den nederste delen av puddingen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-07, 01:02   #3
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får man karamellpudding UT av formen slik at karamellen henger på?

Jeg lager ikke saus i tillegg nei, fordi karamelllaget du la i bunnen følger med ut som flytende saus når du vender formen.

Snuingen er enkel. Du setter formen ned i litt varmtvann, evnt løsner alt rundt kanten med en kniv...setter et fat over formen og snur fort som faen. Det er nemlig sausen oppi som er utfordringen ved snuingen, den renner....

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-07, 01:03   #4
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får man karamellpudding UT av formen slik at karamellen henger på?

Du och jag, Padda.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-07, 12:00   #5
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan får man karamellpudding UT av formen slik at karamellen henger på?

Og er det igjen karamell i formen etter at du har tatt ut puddingen - kan du varme formen på svak varme på plata, så får du med litt mer saus. Husk å bruke gryteklut når du tar i formen, for den blir varm..

Mamma pleide å blande karamellsausen med pisket krem til karamellkrem. Jeg personlig syns det er litt kvalmt, men det er mange som syns det er godt.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-07, 13:27   #6
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan får man karamellpudding UT av formen slik at karamellen henger på?

Bare pass på at du ikke har på deg finstasen når du skal snu den. Jeg fikk juleantrekket ødelagt av karamellsaus et år.

  Svar med sitat
Gammel 26-12-07, 23:37   #7
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan får man karamellpudding UT av formen slik at karamellen henger på?

Takk for tips!

Som dere skriver var det ingen sak å snu puddingen, sausen fulget med uten problemer. I tillegg smeltet jeg opp det som var igjen i formen, blandet med litt kokende vann og en skvett plommelikør- da dette var avkjølt blandet jeg inn litt stivpisket kremfløte. Det ble helt nydelig. Ikke så mye som en liten teskje igjen av puddingen da vi gikk fra bordet.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no