Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oksesmåstek?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-07, 09:15   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Oksesmåstek?

Er det noen som har en oppskrift? Jeg skal lage det til middag i dag, og har ikke laget det før. Hva bruker man som tilbehør? Hvor lang tid skal det koke?


Hilfe!

  Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 09:21   #2
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oksesmåstek?

Småstek?

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 09:54   #3
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oksesmåstek?

Jeg ville stekt og ikke kokt den. Salte og pepre og brun steken litt på hver side i litt meiereismør før du setter den i stekovnen på 175 grader til den når kjernetemp på 70 grader.

Jeg ville laget rotmos av potet og eventuelt andre rotgrønnsaker som du først koker og så moser sammen med litt meierismør, fløte, salt og pepper. Smørdamp gulrot, brokkoli og sukkererter og stek sopp til.

Server sammen med rødvinsaus.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 10:37   #4
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oksesmåstek?

Om det her er snakk om småstek på den måten jeg lager småstek (tynne skiver av kjøttet, så ville jeg først saltet, pepret og brunet kjøttet i stekepanne. Når det er brunet på begge sider så tar jeg det i en kjele med vann og koker kjøttet i ca. 1 1/2 time, til kjøttet er mørt.

Av kraften lager jeg brun saus. Bruner smør og mel og jevner med kraften fra kjøttet. Ta gjerne i en fløteskvett også.

Som tilbehør bruker jeg potet og gulrot. Noen ganger surkål, og noen ganger erterstuing. Har også brukt makaronistuing og kålstuing til dette. Tyttebær er obligatorisk

Jeg laget dette i går, og det ble veldig godt! Men jeg brukte elg i steden for okse. Absolutt den beste måten å tilberede elg på

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 10:38   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oksesmåstek?

Småstek? Hva er det? En mini-oksestek?

Surstek er det beste jeg vet, jeg skal snart lage det. Har en stor oksestek i fryseren.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 10:41   #6
Fara
Tenker fortsatt dobbelt
 
Fara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Innlegg: 2.463
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oksesmåstek?

Er det det samme som sosekjøtt?

I så tilfelle bruker jeg å brune kjøttet litt først før jeg har det i sausen og lar det småkoke i noen timer.

__________________
Fara, Pottifar 03, Marihøna06 og Tuppen og Lillemor 11
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 10:42   #7
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oksesmåstek?

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Om det her er snakk om småstek på den måten jeg lager småstek (tynne skiver av kjøttet, så ville jeg først saltet, pepret og brunet kjøttet i stekepanne. Når det er brunet på begge sider så tar jeg det i en kjele med vann og koker kjøttet i ca. 1 1/2 time, til kjøttet er mørt.

Slik lager jeg surret oksestek. (Er det det som er småstek, kanskje?) Jeg koker i to og en halv time kvelden i forveien, og lar den avkjøles i kraften natten over. Har i litt løk og gulrot når jeg koker også, for smak. Dagen etter skjærer jeg den i skiver, og legger den i ildfast form sammen med noen spiseskjeer kraft med folie over. Varmer den i ovnen på 200 grader i ca ti-femten minutter like før servering.

Kraften reduserer jeg litt, har i fløte, rømme, tyttebær, brunost, salt og pepper, kanskje litt buljongterning og jevner med maizenna. Og det som gjør sausen ekstra uimotståelig er en liten skvett eddik. (Lært av kokkegubben. )

Så serverer jeg dette sammen med kokte poteter, blomkål, broccoli, rosenkål, og varm soppsalat. (Sopp, bacon, og paprika som stekes sammen til baconet er sprøtt. KJEMPE godt!) Inviteres svigers, blir det mais, rødbeter og tyttebærsyltetøy også.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 10:43   #8
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oksesmåstek?

Opprinnelig lagt inn av Fara, her.

Er det det samme som sosekjøtt?

Det kalles vel også "kjøtt i mørket" tror jeg

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 10:45   #9
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oksesmåstek?

Jeg skal forresten mekke finnbiff til pappsen min i dag.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 10:45   #10
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oksesmåstek?

Oksestek og småstek er jo to forskjellige ting. Småstek er egentlig bare oksekjøtt i store terninger. Passer utmerket til f.eks. gulasj også.

  Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 10:47   #11
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oksesmåstek?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Oksestek og småstek er jo to forskjellige ting. Småstek er egentlig bare oksekjøtt i store terninger. Passer utmerket til f.eks. gulasj også.

Det må være i skiver, kan skjønne

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 11:41   #12
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oksesmåstek?

Brun kjøttet, pepre det

Ha løk, gulrøtter, champigninon, pastinak, sellerirot i ei gryte, brun dette også lett.

Ha over kjøttet og hell på med rødvin og vann til det dekker kjøttet og la det småkoke så lenge som mulig - det blir bare bedre og bedre jo lenger det står. Pass på at det er nok væske hele koketiden.

Når det nærmer seg middag slår du på en fløteskvett, eller har i Creme fraiche og jevner sausen.

Kok opp poteter eller ris.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 11:59   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oksesmåstek?

Har aldri hørt uttrykket "småstek" før, hehe. Jeg sier bare oksekjøtt eller biffterninger/biffbiter.
Gulasj er en nydelig måte å tilberede slike på, det samme er en ekte stroganoff.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no