Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Ny ligningsverdi for hus

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-10, 10:42   #21
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Holy crap! Jeg brukte kalkulatoren til Skatteetaten, og fikk en ligningsverdi som var 9 ganger så høy som den gamle. Dette blir jo en kjempeskattesmell!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 10:45   #22
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Jeg brukte ca-tall fra meglertakst (det eneste jeg hadde på mail), og da var likningsverdien ca 200000 høyere enn nå. Men jeg tror ikke de har regnet alle bodene som boder, så jeg må nok finne den ordentlige taksten, eventuellt måle.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 10:46   #23
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Nettopp, i helga er det frem med kalkulator og målebånd. Så fint at dere minner meg på det.

Man måler ikke areal som P-rom i kjeller med lavt tak, sant?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 10:50   #24
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Dette blir dyrt, ser jeg.

  Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 10:58   #25
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Jeg kunne ikke bruke p-rom fra taksten siden vi skal isolere og innrede resten av loftet i høst. Derfor var jeg en runde med målebåndet i går. Veldig enkelt siden jeg kunne regne hele hovedetasjen og kun trekke fra boden i underetasjen og det som er på sidene på loftet. Nå må jeg finne ut hva det blir i ligningsverdi kjenner jeg.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 10:58   #26
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Balanse: Jeg tror det kun er takhøyde over 1.9 m som skal med, men sjekk det ut.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 10:59   #27
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Dette blir billig. Jeg har flere rom med så mye rot at de vanskelig kan være annet enn boder.

Det funker sånn at man tar utgangspunkt i verdien, deler denne på kvadratmeterprisen, og deretter møblerer seg frem til det rette arealet?

  Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 11:03   #28
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Jeg fikk ligningsverdi på 500.000 ut fra den kalkulatoren. Aner ikke om det er mye eller lite jeg. Vi har regnet med 500.000 da jeg byttet skattekort, så vi tippa hvertfall riktig før sommeren.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 11:13   #29
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Husk å gå inn i denne tråden og oppdatere når dere er ferdig med å måle. Endelig kan vi få Svaret.


Jeg blir helt sånn av den tråden.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 11:17   #30
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dette blir billig. Jeg har flere rom med så mye rot at de vanskelig kan være annet enn boder.

Det funker sånn at man tar utgangspunkt i verdien, deler denne på kvadratmeterprisen, og deretter møblerer seg frem til det rette arealet?

Hehe, ja, vi har et rom som egentlig er et soverom, men det brukes som bod. Det er ganske stort...

Men tanken er å innrede det som barnerom egentlig da, så da kan vi like gjerne ta det med.

Men altså, bare takhøyde over 1,90, dvs at loftsrommene mine hvor taket er skråtak, så skal vi trekke fra deler av rommet da? Det er kanskje gjort i papirene fra da vi kjøpte også?

Hmm, målebåndshelg har jeg liksom ikke tid til, vi må male ferdig utvendig før borettslaget leier maler for oss...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 11:25   #31
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Malama: Du finner der hvor det er 1.90 høyde også legger du til 60 cm ut på siden mot kneveggen når det er skråtak. Det som er på utsiden av der igjen telles ikke med.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 11:57   #32
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Malama: Du finner der hvor det er 1.90 høyde også legger du til 60 cm ut på siden mot kneveggen når det er skråtak. Det som er på utsiden av der igjen telles ikke med.

Nei, det stemmer ikke helt. Rom med skråtak, der en del av taket er over 1,9 m, kan regnes som boareal. Du finner det punktet der taket er 1,6 m, så går du 60 cm lenger inn på gulvet (altså den veien hvor taket er enda lavere), også regner du gulvarealet derfra.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 12:36   #33
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Evt kan du benytte anledningen til å få inn en takstmann, få det målt opp og taksert ordentlig, og ta deg turen til banken til en refinansiering av lånet

Alle kostnader til takstmann, gebyr og evt. ny tinglysning skriver du av på skatten neste år.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 12:39   #34
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nei, det stemmer ikke helt. Rom med skråtak, der en del av taket er over 1,9 m, kan regnes som boareal. Du finner det punktet der taket er 1,6 m, så går du 60 cm lenger inn på gulvet (altså den veien hvor taket er enda lavere), også regner du gulvarealet derfra.

Høh, da har visst jeg lært helt feil. Æsj, da må jeg måle igjen.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 12:41   #35
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Teo: Dette står på skatteetatens sider og det er det jeg har forholdt meg til. Har de skrevet feil på sine egne sider får de selv ta regningen gitt.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 13:06   #36
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Evt kan du benytte anledningen til å få inn en takstmann, få det målt opp og taksert ordentlig, og ta deg turen til banken til en refinansiering av lånet

Alle kostnader til takstmann, gebyr og evt. ny tinglysning skriver du av på skatten neste år.

Er du sikker på at takstmann er fradragsberettiget?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 13:18   #37
elg
Superduperaktiv
 
elg sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 530
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Det står en del steder at garderobe ikke er del av p-areal. Betyr dette at det arealet som skyvedørsgarderobene våre opptar ikke er del av p-areal? Eller gjelder dette bare når man har egne garderoberom?

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 13:18   #38
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Teo: Dette står på skatteetatens sider og det er det jeg har forholdt meg til. Har de skrevet feil på sine egne sider får de selv ta regningen gitt.

Du har rett. Jeg ser at dette er i tråd med Norsk Standard. Jeg ser også at den er fornyet siden jeg drev med dette sist, så da er det jeg som enten husker feil eller som sitter med gammel info. Beklager.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 13:20   #39
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Det står en del steder at garderobe ikke er del av p-areal. Betyr dette at det arealet som skyvedørsgarderobene våre opptar ikke er del av p-areal? Eller gjelder dette bare når man har egne garderoberom?

Garderobeskap er en del av P-areal. Garderoberom er det ikke.Du kan altså ikke trekke fra plassen for IKEA-garderoben på soverommet, men har du en walk in-garderobe, som er et eget rom, kan du trekke fra dette rommet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 13:22   #40
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Garderobeskap er en del av P-areal. Garderoberom er det ikke.Du kan altså ikke trekke fra plassen for IKEA-garderoben på soverommet, men har du en walk in-garderobe, som er et eget rom, kan du trekke fra dette rommet.

Ooo, dette var interessant. Vi har nemlig tenk til å innrede en del av loftet som walk in closet, kan vi da la være å ta med det? Skal bygge egen vegg slik at det blir et eget rom. Gangen på utsiden må vel kanskje være med?

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no