Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Det lange håret er vår kulturs hijab"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-21, 13:51   #81
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.925
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Jeg skjønner litt hva hun mener, men synes likevel at sammenligningen med hijab er litt søkt. Og respektløst mot de kvinnene som forteller sterke historier om både å ta på og ta av hijab.

Jeg har langt hår og oppfatter det ikke som et veldig motetrekk. Mer, som flere her har sagt, som det enkleste valget. Jeg klipper det to ganger i året og går stort sett med hestehale. Men jeg kan gjøre litt mer ut av det om jeg skal pynte meg og det synes jeg er fint.

Jeg ser at det er veldig mange ungdommer med langt, glatt hår og lurer av og til hvor mye tid de bruker på badet. For sånn ser ikke mitt hår ut, for å si det enkelt.

Rent selvopplevd så virker det som om mine to tenåringsjenter føler på mye mindre press om å være lik andre enn det jeg selv gjorde på samme alder. Den ene har vært korthåret i mange år og har aldri opplevd annet enn positiv tilbakemelding på det.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 13:52   #82
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.164
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Takk for et skikkelig nøye svar, Blånn.
(går og frisker opp prosentregning. Neida. Joda.)

Typisk har ikke lyst til å skrive det brevet jeg skal...

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 13:53   #83
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Apropos hår som hijab. Jeg har (man lærer mye på TikTok) forstått at gifte ortodokse jødiske kvinner skal dekke til håret for andre enn ektemannen - og at det kan man gjøre ved å bruke parykk, og at derfor går veldig mange jødiske ortodokse kvinner med parykk. Da kan man jo virkelig snakke om å bruke hår som hijab.

Jeg er forøvrig vilt fascinert av dette, for parykken ser jo ut som ekte hår, så jeg klarer bare ikke for alt i hele verden å forstå hva man egentlig oppnår med det. Det kan i alle fall ikke være å ikke friste andre menn liksom.

Ja, det syns jeg også er et helt absurd utløp for religiøse pussige ideer.

Jeg tror det er i hovedsak hasidiske jøder som driver med det. Det er nærmest en sekt som oppstod i Ukraina, men der en del unnslapp Holocaust og har opprett egne ekstremt konservative og sekteriske samfunn i Israel og USA. De har en voldsomt høy fødselsrate også, og bor tettitett sammen i noen få kvartaler i Brooklyn, der de har overtatt offentlige skoler fullstendig og aktivt frarøvet andre inner city skoler (med flere svarte elever) et anstendig skoletilbud. De har lite tillit til storsamfunnet (et dypt kollektivt traume etter holocaust, vil jeg tro), inkludert helseråd og vaksiner, og jeg tror de var episenter for det massive Covid-utbruddet i NY, blant annet gjennom å aktivt oppfordre foreldre til å lyve om barns sykdom, sånn at de slapp å teste dem.



Og kvinnehår har masse konnotasjoner - makt, seksualitet, kontroll - som nettopp de ekstremistene viser, og det å skjule håret med en hijab er bare ett utløp for det. Å knytte "lesbisk" til kort hår, eller, som mange opplever, å bli belært om at "menn liker langt hår, vet du!", er i samme "røra".

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 14:20   #84
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Eg blei sjølv overraska over kor stor einsrettinga var, då ei jente eg kjenner fekk spørsmålet: «Er du søstra til ho i tredje med det korte håret?» Dette er ein skule med 700 elever. Eg synes utsjåandepresset blant barn er ganske sterkt, særlig jenter.

Eg trur det var Acsa (eller ein annan her inne?) som poengterte at vi bør slutte å kritisere muslimske kvinner for hijabbruk fram til kvite kvinner slutter å følgje trender for kroppshår og liknande. Det er jo også ei spissformulering, men eg tenker på at dette med kulturelle normer for akseptabelt utsjåande er nokså sterkt i begge tilfelle. Det er ganske sterke element av sosial kontroll, normer for akseptabelt og uakseptabelt utsjåande i fleire kulturer enn den muslimske.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 14:32   #85
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Apropos hår som hijab. Jeg har (man lærer mye på TikTok) forstått at gifte ortodokse jødiske kvinner skal dekke til håret for andre enn ektemannen - og at det kan man gjøre ved å bruke parykk, og at derfor går veldig mange jødiske ortodokse kvinner med parykk. Da kan man jo virkelig snakke om å bruke hår som hijab.

Jeg har vært i Israel under en av de store jodske høytidene. Det ble nesten underholdende etter hvert å se alle de ortodokse damene med samme sveis og hårfarge

Har lest at parykkindustrien i New York er helt enorm pga de ortodokse jødiske damene som skal ha parykker.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 14:39   #86
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.389
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, det syns jeg også er et helt absurd utløp for religiøse pussige ideer.

Jeg tror det er i hovedsak hasidiske jøder som driver med det. Det er nærmest en sekt som oppstod i Ukraina, men der en del unnslapp Holocaust og har opprett egne ekstremt konservative og sekteriske samfunn i Israel og USA. De har en voldsomt høy fødselsrate også, og bor tettitett sammen i noen få kvartaler i Brooklyn, der de har overtatt offentlige skoler fullstendig og aktivt frarøvet andre inner city skoler (med flere svarte elever) et anstendig skoletilbud. De har lite tillit til storsamfunnet (et dypt kollektivt traume etter holocaust, vil jeg tro), inkludert helseråd og vaksiner, og jeg tror de var episenter for det massive Covid-utbruddet i NY, blant annet gjennom å aktivt oppfordre foreldre til å lyve om barns sykdom, sånn at de slapp å teste dem.

Ja, de har jo et uttalt mål i fødselstallene sine om å erstatte de 6 millioner jødene som ble drept i holocaust.

Den hårgreia er veldig sær.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 16:50   #87
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, de har jo et uttalt mål i fødselstallene sine om å erstatte de 6 millioner jødene som ble drept i holocaust.

Den hårgreia er veldig sær.

Og skal de klare det, så må de ha kontroll på kvinnfolka sine, så de holder seg hjemme og føder.

Anbefaler unorthodox, forresten, på Netflix.

I tillegg til å få sekten enda mer i vrangstrupen enn jeg hadde fra før, spesielt etter at jeg hørte denne podcasten for noen år siden https://www.thisamericanlife.org/534...imple-majority , og fra enda lengre siden, da jeg løp gjennom de dystre gatene der under NY maraton, så ga den OGSÅ et bilde av det kollektive traumet de lever med, og hvordan det får så horrible utslag.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 16:57   #88
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.462
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, det syns jeg også er et helt absurd utløp for religiøse pussige ideer.

Jeg tror det er i hovedsak hasidiske jøder som driver med det. Det er nærmest en sekt som oppstod i Ukraina, men der en del unnslapp Holocaust og har opprett egne ekstremt konservative og sekteriske samfunn i Israel og USA. De har en voldsomt høy fødselsrate også, og bor tettitett sammen i noen få kvartaler i Brooklyn, der de har overtatt offentlige skoler fullstendig og aktivt frarøvet andre inner city skoler (med flere svarte elever) et anstendig skoletilbud. De har lite tillit til storsamfunnet (et dypt kollektivt traume etter holocaust, vil jeg tro), inkludert helseråd og vaksiner, og jeg tror de var episenter for det massive Covid-utbruddet i NY, blant annet gjennom å aktivt oppfordre foreldre til å lyve om barns sykdom, sånn at de slapp å teste dem.


Og kvinnehår har masse konnotasjoner - makt, seksualitet, kontroll - som nettopp de ekstremistene viser, og det å skjule håret med en hijab er bare ett utløp for det. Å knytte "lesbisk" til kort hår, eller, som mange opplever, å bli belært om at "menn liker langt hår, vet du!", er i samme "røra".

Har du sett Unorthodox?

Endret: ser at du har det

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 16:57   #89
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

:Pekeropp:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 17:47   #90
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Unorthodox er vel verdt å se, og så går det en aldeles nydelig serie på Netflix, Shtisel, som følger en hasidisk familie i Jerusalem. Steike for et fascinerende og totalt vanvittig miljø!

Og sånn ellers, jeg fikk se bilde av datteren til ei kollega, da hun skulle på russeball (pre pandemi - sukk). Jenta sto oppstillt med fire venninner, det var klin umulig å se forskjell på dem - de var lange, sylslanke og hadde blankt, lyst hår ned til midjen alle fem av jentene.

En av de voksne damene i barnehagen har fått spørsmål fra barna om hun er mann, for hun har jo kort hår.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 18:02   #91
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.854
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg har langt hår og oppfatter det ikke som et veldig motetrekk. Mer, som flere her har sagt, som det enkleste valget.

Enig. Mulig det var mote i 1982, da jeg begynte å spare til langt hår. Da måtte jeg klippe meg kort for å få hull i ørene, og siden har jeg hatt langt hår. Klipper meg ca. hver 18. måned og lager ei stygg flette når jeg skal trene, og ellers henger det rett ned. Det er veldig langt unna å være et motefenomen eller forskjønnende trekk (eller fordummende eller uniformerende trekk, for den saks skyld).

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 18:10   #92
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Unorthodox er vel verdt å se, og så går det en aldeles nydelig serie på Netflix, Shtisel, som følger en hasidisk familie i Jerusalem. Steike for et fascinerende og totalt vanvittig miljø!

Og sånn ellers, jeg fikk se bilde av datteren til ei kollega, da hun skulle på russeball (pre pandemi - sukk). Jenta sto oppstillt med fire venninner, det var klin umulig å se forskjell på dem - de var lange, sylslanke og hadde blankt, lyst hår ned til midjen alle fem av jentene.

En av de voksne damene i barnehagen har fått spørsmål fra barna om hun er mann, for hun har jo kort hår.


Det er noko der. Eg høyrde frå ein psykolog som underviser psykologistudenter på universitet at «det er bare jenter der med blankt, lyst hår, og ingen mener noe om noen ting». Så kanskje dagens tvangstrøye her i Norge er at me er så innmari politisk korrekte at nesten ingen tørr å seie noko. At politisk korrekthet er vår tids tvangstrøye, og at håret er...ja... eit eksempel på at alt skal vere likt. Ikkje gå utanfor den smale stien. Ikkje mein noko.
Eg ser det i klassen min og. Fy søren så lite meninger dei har. Om noko som helst, ofte. Eg blir av og til litt skremt. Og eg skal holde ein skikkelig tale til dei om det snart.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no