Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-15, 00:00   #21
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

De tallene for bydeler i Oslo, er de for hvor mange bosatt i en bydel som har stemt i kommunevalget, eller for hvor mange som stemte på bydelsutvalgene?

Jeg stemte i begge deler, men må innrømme at jeg hadde rimelig lite snøring på hva som var de lokale kampsakene i bydelen.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 00:18   #22
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

36.6% i min bydel - tragisk! (Men ble glad når jeg så at FrP kun fikk 3.8% oppslutning).

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 00:46   #23
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

De tallene for bydeler i Oslo, er de for hvor mange bosatt i en bydel som har stemt i kommunevalget, eller for hvor mange som stemte på bydelsutvalgene?

Jeg stemte i begge deler, men må innrømme at jeg hadde rimelig lite snøring på hva som var de lokale kampsakene i bydelen.

Jeg må tilstå at jeg glemmer fra gang til gang at det også er bydelsutvalgsvalg.

Ellers er det kos å se på FrP-tallene, da. Og de går aller mest dramatisk ned i de bydelene de har vært sterkest.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 00:48   #24
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Jeg husker ikke tallet her, men det var relativt lavt.

Jeg og datteren snakket om dette under middagen i dag. Hvorfor stemmer ikke folk? Jeg tenker vel litt at det er fordi mange tror at den ene stemmen de utgjør ikke betyr noe. Uansett om man vil ha forandring eller ei. Men det betyr jo så innmari mye! Vi så resultater fra enkelte steder hvor det var minimalt med forskjell mellom to partier, og da sier det seg selv at hver eneste stemme teller.

Jeg stemte i går, selvfølgelig. Mannen var ikke hjemme, men han forhåndsstemte før han reiste ut på jobb. Vi har begge blitt mer og mer bevisst dette at jo, vår stemme, den ene lille, den betyr faktisk noe i den store sammenhengen.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 00:55   #25
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.395
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

I en så stor by som Stavanger og med de utfordringer som regionen har akkurat nå så er det det meget bekymringsfullt at bare 58,2 % stemte. De omkringliggende kommunene ligger på omtrent samme nivå, rundt 60 % alle sammen.

Jeg stemte selvsagt, det samme gjorde mannen.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 06:43   #26
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

I Bergen var det 58,8 prosent.
I lunsjen på jobb i går blei valget sjølvsagt diskutert og då var det fire av 12 rundt bordet som ikkje hadde stemt. Dette er høgt utdanna folk. Tre av dei har innvanvdrerbakgrunn og følge dei ikkje hadde satt seg nok inn i politikken. Den siste pleier å stemme Høgre og klarte rett og slett ikkje å bestemme seg for kva han skulle stemme på. Trur det satt mange Høgre-velgarar på gjerdet i Bergen.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 07:03   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Jeg hadde researchet bydelsvalget også. Tallene var basert på antall stemmeberettigede vs. antall stemmer, men fant ingenting om hvilket av valgene det var basert på. Jeg gikk ut i fra st det var kommunevalget.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 07:15   #28
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

I lokalavisa stod det noe om hvorfor enkelte ikke stemte.

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 07:46   #29
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Bergen var rett under 60, min valgkrets betraktelig lavere - rett under 40 mener jeg. (Kirkevalget var på 7,9 % i min menighet, fritt etter hukommelsen.)
Men her er høy andel innvandrerer, som påstås å være en årsak.

Jeg frydet meg over 44% til Ap i valgkretsen (22 til Høyre og 13 til Frp, ikke overraskende).

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 07:48   #30
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.498
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

LAvt her også, litt usikker på tallene,men rundt 50% og det er flaut. Aller rundt meg stemte såvidt jeg vet.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 07:49   #31
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.836
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

56,ettellerannet% i min kommune. Det er veldig lavt, men i det minste ikke så lavt som 37% som var det foreløpige tallet jeg leste i går.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 08:13   #32
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

61,5 i kommunen jeg bor i.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 08:14   #33
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.531
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Jeg har aldri stemt i Oslo ved lokalvalg før, så jeg ble veldig overrasket over bydelsutvalgsvalget... I ren panikk stemte jeg det samme partiet to ganger.

I min bydel stemte litt over 50% og AP er det partiet som gikk mest tilbake.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 08:19   #34
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Jeg blir irritert over at så få stemmer. Hadde vært et mye bedre politisk signal om de hadde møtt opp og stemt blankt i det minste enn å sitte hjemme i sofaen og klage på FB.

I år tok jeg med 11-åringen til stemmelokalet slik at hun fikk se hvordan dette foregår, i håp om at hun skjønner at det å bruke stemmeretten er viktig når hun blir gammel nok.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 08:32   #35
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

I en diskusjon i går ble vi for øvrig enige om at det at man har stemt ved forrige valg burde være en forutsetning for å delta i kommentarfelt på nettet.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 08:35   #36
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

63,8 % deltagelse i kommunen. Og ja jeg stemte.

Jeg tror folk flest ikke er engasjert nok i lokalpolitikk, de ser ikke helt forskjellen på det ene eller andre flertallet. Bortsett fra i Oslo, Bergen og Trondheim hvor ordførerene er kjendiser av et eller annet slag.

Jeg har moret meg mest over Rødt andelen i Tromsø, for så å lese at partiet vil avskaffe parlamentarismen eller bare få ordføreren.

Jeg tror FrP kommer sterkere tilbake, de har vært svake i år, men kommer nok med sterk appell til sofavelgerene til neste valg.

__________________
06 & 08 .

Sist redigert av Lavender : 16-09-15 kl 08:41.
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 09:08   #37
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.490
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

ca 54% i min krets, hvilket "trøstende" betyr at det faktisk ikke er 1/3 av mine naboer og klassens foreldregruppe etc som stemmer FrP, det er bare 1/6. For 1/2 stemmer ikke i det hele tatt....

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 09:20   #38
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.531
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Pleier det å være større oppslutning ved stortingsvalg? Er ikke lav valgdeltakelse generelt noe vi sliter med i Norge?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 09:24   #39
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Pleier det å være større oppslutning ved stortingsvalg? Er ikke lav valgdeltakelse generelt noe vi sliter med i Norge?

Ja, valgdeltagelse har vært synkende. Og det er høyere andel som stemmer ved Stortingsvalg. Hele 18,3% høyere deltagelse i 2013.

https://no.wikipedia.org/wiki/Valgdeltakelse

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-15, 13:10   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valgoppslutning - hvordan ble den i din kommune?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

ca 54% i min krets, hvilket "trøstende" betyr at det faktisk ikke er 1/3 av mine naboer og klassens foreldregruppe etc som stemmer FrP, det er bare 1/6. For 1/2 stemmer ikke i det hele tatt....

Huffameg. Bra du ser galgenhumoistisk på det, i det minste.


Jeg er så GLAD for at FrP er så godt som utradert i Oslo! Siden Carl kom tilbake har det jo gått aldeles ad undas for dem, og de har ikke hatt store påvirkingen på annet enn spredte enkeltsaker siden de ble kicket ut av byrådet.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no