Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Slektninger - eit malapropos til brunsaus-tråden

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-12, 22:37   #1
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slektninger - eit malapropos til brunsaus-tråden

Inspirert av slektnavna i brunsaustråden, sporer eg endå litt meir av, med ein eigen tråd:

Kva kaller du eigentleg søskenbarnet til mora di/ mor til tremenningen din? Og kva med barnet til søskenbarnet ditt/ tremenningen til barnet ditt? Heiter dette slektskapsforholdet noko?

Dette har eg lurt på lenge.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-12, 22:41   #2
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slektninger - eit malapropos til brunsaus-tråden

Hmm, tror ikke jeg har hørt at dette kalles noe spesielt, men henger her for å følge med.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-12, 22:42   #3
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Slektninger - eit malapropos til brunsaus-tråden

Kaller dem ikke noe.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-12, 22:42   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slektninger - eit malapropos til brunsaus-tråden

Slekt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-12, 22:43   #5
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.862
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Slektninger - eit malapropos til brunsaus-tråden

Fars/mors kunine/fetter er filletante/filleonkel.
Ungene til søskenbarna mine er filletantebarn -Ellers bruker vi helst bare navna på folka.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-12, 22:58   #6
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slektninger - eit malapropos til brunsaus-tråden

Eg har alltid tenkt at filleonkel er inngift onkel. Men eg ser nå, som eg spør google at det kan brukast, og at det dekker alle mannlege slektningar og omgangsvenner av familien, som blir kalla onkel utan å vere det.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-12, 23:01   #7
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.862
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Slektninger - eit malapropos til brunsaus-tråden

http://www.sprakrad.no/nb-no/Toppmen...05/Filleonkel/

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-12, 23:18   #8
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.518
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Slektninger - eit malapropos til brunsaus-tråden

Jeg kaller det for slekta.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 00:04   #9
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Slektninger - eit malapropos til brunsaus-tråden

Vilt fremmede.

  Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 00:06   #10
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slektninger - eit malapropos til brunsaus-tråden

Førstnevnte er filletante/-onkel. Vi kaller inngift tante/onkel for tante/onkel, men det kan også brukes slik du bruker det.
Nummer to unngår jeg greit ved å benevne den andre part som filletante/-onkel.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 00:09   #11
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slektninger - eit malapropos til brunsaus-tråden

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Vilt fremmede.

Eg har for så vidt nokon av dei, eg og, men nå tenkte eg på dei ein faktisk kjenner.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 00:14   #12
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Slektninger - eit malapropos til brunsaus-tråden

Har vel egentlig ikke noen benevning nei, annet enn at min mors ene tante kalte seg grandtante til oss barna.
Hun hadde veldig mange grandtantebarn og var enslig til hun døde nesten 90 år gammel, og alle sammen ga hun bursdag og julegaver til. En fantastisk dame

Nei pokker....hun var da ikke min mors tante...hun var min bestemors tante! Altså søsteren til min oldemor, og henne fikk jeg gaver av
Min bestemor hadde 6 søsken, som igjen hadde barn og barnebarn.....hjelp det var mange! Har ikke tenkt over dette før nå.

Oj, jeg sporet totalt av her gitt! Unnskyld Bai

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 00:17   #13
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slektninger - eit malapropos til brunsaus-tråden

Opprinnelig lagt inn av C.D, her.

Har vel egentlig ikke noen benevning nei, annet enn at min mors ene tante kalte seg grandtante til oss barna.
Hun hadde veldig mange grandtantebarn og var enslig til hun døde nesten 90 år gammel, og alle sammen ga hun bursdag og julegaver til. En fantastisk dame

Nei pokker....hun var da ikke min mors tante...hun var min bestemors tante! Altså søsteren til min oldemor, og henne fikk jeg gaver av
Min bestemor hadde 6 søsken, som igjen hadde barn og barnebarn.....hjelp det var mange! Har ikke tenkt over dette før nå.

Oj, jeg sporet totalt av her gitt! Unnskyld Bai

Null stress - tråden er jo avsporing i seg sjølv.

Eg har og ei slik herlig grandtante, som vi kaller Tante Xxxx. Eg trur det er den einaste grandtante vi kaller tante, alle dei andre kaller vi Mor si Tante Ditt og Far sin Onkel Datt.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 00:27   #14
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slektninger - eit malapropos til brunsaus-tråden

Jeg sier gameltante/onkel.

Mine barn kaller mine tanter og onkler for akkurat det, tante og onkel xxx.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 00:44   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.250
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slektninger - eit malapropos til brunsaus-tråden

Jøss, så mange Xxx-er! Er det slektsnavn?


:må seriøst legge meg nå:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 00:50   #16
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slektninger - eit malapropos til brunsaus-tråden

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jøss, så mange Xxx-er! Er det slektsnavn?


:må seriøst legge meg nå:

Eg og. Eg ler av dårlege vitsar...

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 07:12   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.005
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slektninger - eit malapropos til brunsaus-tråden

Dette hadde familien en lengre diskusjon på i fjor sommer. Og jeg støttet meg på wikipedia.

Det heter filleonkel/filletante. http://no.wikipedia.org/wiki/Filleonkel


Siden det er en del splittelser i familien min, så har barna en filleonkel som ønsker å ta mer aktivt del i deres liv. Det skal han få lov til, men vi ville finne korrekt tittel på ham, og det har vi gjort. Dette er altså min fetter. Min onkel (fetterens far) er da egentlig ungenes grandonkel, men betegnes bare som "Onkel B". Jeg har også vokst opp med masse grandtanter og grandonkler som jeg bare har betegnet som onkel og tante, selv om de altså egentlig har vært min mors onkler og tanter.

Mannen min har på ingen måte like tette slektsforhold som i min familie, og er helt overveldet over at jeg vet hvem så mange i slekta mi er. Han er også mer på kategori "vilt fremmede" når det kommer til filletanter og grandonkler.

Jeg er skravlesyk på morgenkvisten som vanlig (ref min tråd i går om skravling på offentlig kommunikasjon).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07

Sist redigert av Tjorven : 27-06-12 kl 07:18.
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 07:14   #18
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.572
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Slektninger - eit malapropos til brunsaus-tråden

Søskenbarnet til min mor, vel, det er min mors søskenbarn. Barna til mine søskenbarn, ja det er det de også er. Jeg bruker nok bare navn, og forklarer nettopp sånn. Har dog i et forsøk på å forklare slekthold engang omtalt noen som "min tre og en halv-menning", altså barnet til en av mine tremenninger, så da kan jo dette muligens være min to-og-en-halv-menning, men nei, barnet til søskenbarnet mitt høres enklere ut.

forøvrig anser jeg mine foreldres søskenbarn som "relativt fremmede mennesker jeg for det meste bare kjenner av navn" og noen av barna til mine søskenbarn som "nærmeste slekta". (mens andre av dem igjen altså er "fjern slekt")

Men nei, egen tittel har de ikke. enten er det sønnen til søskenbarnet mitt, eller så er det tremenningen til mine barn. Noen to og en halvtmenning blir mer forvirrende enn oppklarende.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 07:39   #19
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slektninger - eit malapropos til brunsaus-tråden

Allmenning. (For ordens skyld: Jeg vet at det egentlig betyr noe annet.)

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 07:42   #20
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Slektninger - eit malapropos til brunsaus-tråden

Eg har nok med mine 35 ordinere søskenbarn
Foreldra mine har fleire søskenbarn, men dei har lite kontakt. Ikkje på grunn av konflikt, men på grunn av aldersforskjell, store geografiske avstandar osv. Om dei i det heile tatt blir omtalt, så blir dei benevnt med navn og "som førøvrig er søskenbarn til mi mor/min far". Gjengen er alle saman 80+.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no