Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Nynorsk - de eller dykk

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-12, 08:57   #1
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Nynorsk - de eller dykk

Har søkt etter lignende tråder, men fant ikke.

Kan noen forklare meg på et lett forståelig språk hva som skiller bruken av de og dykk i nynorsk? Jeg leser, men får ikke med meg hva jeg leser..... (treig i hodet )

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:06   #2
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.412
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: nynorsk - de eller dykk

Subjektsform og objektsform. Sett inn andre pronomen hvis du er i tvil.

Han ser dere ->

Han ser meg (objekt)

Han ser dykk (objekt)

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:09   #3
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: nynorsk - de eller dykk

Kan de komme hit? (= kan dere komme hit?)
Kan eg komme heim til dykk? (= kan jeg komme hjem til dere?)

Pronomen
Nominativ - eg, du, de
Objektiv - meg, deg, dykk

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:11   #4
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nynorsk - de eller dykk

Eg prøver så langt eg kan å skrive om. Dykk er kunstig og framand. Helst vil eg bruke dikka, men det fungerer jo ikkje skriftleg. Kan strekke meg til å bruke frasen "kos dykk", men også det kjennes klønete.

Ikkje så veldig hjelpsom i dag, ser eg.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:12   #5
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nynorsk - de eller dykk

Okeiii. Altså de/dykk er det samme som dere på bokmål. For å skille bruken av de/dykk må jeg se om det står som objekt eller subjekt i setningen. Rett?

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:13   #6
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk - de eller dykk

Er det lov å skrive "dokke" skal tru? I type "kos dokke".

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:13   #7
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nynorsk - de eller dykk

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Okeiii. Altså de/dykk er det samme som dere på bokmål. For å skille bruken av de/dykk må jeg se om det står som objekt eller subjekt i setningen. Rett?

Jepp!

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:14   #8
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk - de eller dykk

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Er det lov å skrive "dokke" skal tru? I type "kos dokke".

Dokke er dialekt (som deke) og er ikke lov som skriftspråk.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:20   #9
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nynorsk - de eller dykk

Takker og bukker.

Helt ærlig, hva skulle jeg gjort uten FP??

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 09:53   #10
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nynorsk - de eller dykk

Det kommer vel endring i reglene for nynorsk rettskriving fra 1/8 2012, så du kan jo forsåvidt se på det også.

Her.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 11:53   #11
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk - de eller dykk

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Det kommer vel endring i reglene for nynorsk rettskriving fra 1/8 2012, så du kan jo forsåvidt se på det også.

Her.

Jeg gleder meg. Alt blir jo nesten lov, jeg ser at det blir lettere for sånne som meg (norsklærer) å rette nynorskinnleveringer.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 13:32   #12
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nynorsk - de eller dykk

Jeg gleder meg også. Veldig!

At det for eksempel blir lov å bruke "dokker" tror jeg vil lette en del for mange av mine (nordlendings)elever.

:norsklærer:

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 15:23   #13
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nynorsk - de eller dykk

Jeg gleder meg ikke lenger. Nå er jeg heller i stuss over hvordan dette skal gå i praksisjeg tenker at rettearbeidet for en periode nok kommer til å ta mye lenger tid.

Hva med dere andre, hva tenker dere?

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 15:37   #14
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nynorsk - de eller dykk

Mandatet til nemnda var å fjerne sideformer. Jeg ser da for meg at antall tillatte former skal reduseres. I stedet gjør de det ved å tillate alle former, sånn at det blir enda mer å holde styr på. Rent semantisk har de holdt seg til mandatet, men tanken bak oppdraget er ikke oppfylt. Jeg tror de har gjort nynorsken en bjørnetjeneste, og at nemndarbeidet har blitt hemmet av at alle medlemmene har hatt sin egen, private agenda som de ikke har vært villige til å gi seg på. Jeg tror de har begynt å bygge kista, selv om de ikke helt er kommet til den siste spikeren. (Dette er bare privat synsing, altså - jeg jobber med et av nemndmedlemmene men har ikke diskutert dette med vedkommende. Skal dog prøve å høre med h*n en gang det passer seg.)

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 16:34   #15
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nynorsk - de eller dykk

Interessant om vi kan få litt "inside information" Stompa.
Jeg var ikke klar over at nye regler var på vei, så takk for den oppdateringen.

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 17:23   #16
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk - de eller dykk

Eg pleier seie "Nå må de skjerpe dykk" til elevane mine, når dei roter med de og dykk, og trekk inn dei i tillegg. Det seier dei dei hugser, ein sa han satt på nynorskeksamen og sa "Nå må de skjerpe dykk" inni seg, kvar gong han kom til de eller dykk i teksten sin.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no