Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Bruker du de/dem riktig?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-14, 09:34   #21
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.


Ja, det er fleire områder kor ein bruker oss som subjekt. Gudbrandsdalen trur eg. Og så har ein vel den gamle Aust Agder-dialekten, kor dei bruker "du" i staden for "deg".

Gudbrandsdalen, noen deler av nordmøre og Trøndelag i alle fall.

Å bruke du i stedet for deg er Aust Agdersk, men det ble heller ikke betraktet som "fint", men noe som måtte avlæres hos fintfolk.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 09:39   #22
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Jeg sier "de" som i hovedinnlegget, er sørlending og sånn er dialektene her. Men jeg skriver "dem" på riktig sted, altså.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 10:03   #23
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Bergensere har jo ikke objektsform. Eg sa det te hon, vi ga det te de.

Jeg skriver dem, men det jeg må konse på (og sikkert bommer på innimellom) er når det blir komplekse objekt: Denne går til dem som falt i krigen. Der sier instinktet mitt "de", fordi det på en måte er subjektet i leddet. Så vidt jeg husker fra en tidligere tråd her, så sier Språkrådet at det er lov med "de", men "dem" anbefales. Derfor øver jeg på det.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 10:05   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Ja, "dem" finnes ikke i min dialekt (Stavanger), så her sier alle "de". Men skriver det jo såklart ikke.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 10:08   #25
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Skillet mellom subjekts- og objektsform er jo veldig shaky i mange norske dialekter, så det er nok bare å se fram til en knirkende forarget alderdom.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 10:14   #26
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Jeg bruker de og dem sånn tålelig korrekt. Barna mine også, forsåvidt. Nå jobber jeg med å få minste til å lære seg tjukk l og eldste til å slutte å si sjino og sjøpe. Til og med mannen har begynt å rette på barna, så han er i det minste ferdigopplært.

(Eldste har sluttet å si "ke" i steden for "hva", da. Og det syns jeg nesten er litt trist.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 10:18   #27
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det er veldig irriterende, i hvertfall. Nå har folk begynt å gjøre det med hun/henne også. Jeg var hos hun, lizm. Hva ER det med det?

Men er det irriterende med feil de/dem når det er dialekt?
Merket du det da du snakket med meg i går?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 10:25   #28
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.836
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

På min dialekt sier man "dem" enten man mener de eller dem. Jeg klarer bare ikke det, så jeg bruker de og dem riktig. På min manns dialekt er det derimot helt omvendt, der bruker de bare "de".

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 10:26   #29
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Ja, jeg skiftet fra barndomsdialekt der alt heter dem til en der alt heter de, når jeg tenker meg om. Ellers sammensuriumdialekt, men dem faller meg veldig unaturlig å si.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 10:30   #30
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.614
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Østkantdialekta mi har en klar slagside mot dem egentlig, men med unntak av når jeg breier meg veldig, er nok ikke balansen så halvgæren muntlig. Skriftlig har jeg kontroll.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 10:33   #31
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Sitat:

Eldste har sluttet å si "ke" i steden for "hva", da. Og det syns jeg nesten er litt trist.



He's from Barcelona?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 10:36   #32
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.614
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

He's from Barcelona?

He knows nooooothing.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 11:08   #33
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Muntlig kan det kanskje være jeg surrer litt i farta, har aldri tenkt over det, men skriftlig prøver jeg etter beste evne å holde orden på subjekt og objekt.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 11:19   #34
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.459
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Jeg mener at jeg bruker de/dem, hun/henne og hvem/hvilken riktig. Eldste blad sier huns og blir korrigert hver gang av meg. Kj-lyden er vanskelig å få inn as, må google øvelser tror jeg.

Gleder meg egentlig til å kunne ergre meg over språklig forfall, og særlig til alle de fine trådene som kommer til å være her inne

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 11:41   #35
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men er det irriterende med feil de/dem når det er dialekt?
Merket du det da du snakket med meg i går?

Mi sa det te de! er jo bare genialt og Sørlandet slik det skal være for meg. Det er når pøbelprinsessen sier "jeg går til hun" at jeg får grøsninger.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 11:41   #36
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Har greit koll på de/dem.
Jeg får helt neller av hytten. At bergensere sier hytten er greit, men når Oslofolk breker om at de skal på hytten grøsser det ned ryggraden.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 13:13   #37
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Jeg mener at jeg bruker de/dem, hun/henne og hvem/hvilken riktig. Eldste blad sier huns og blir korrigert hver gang av meg. Kj-lyden er vanskelig å få inn as, må google øvelser tror jeg.

Gleder meg egentlig til å kunne ergre meg over språklig forfall, og særlig til alle de fine trådene som kommer til å være her inne

Her har vi omvendt problem. Vi har terpet slik på kj-lyden at den ene kun bruker denne og ikke sj-/skj-lyd Kanskje vi skulle ha satt dem i samme rom en stund?

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 13:52   #38
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.490
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det er veldig irriterende, i hvertfall. Nå har folk begynt å gjøre det med hun/henne også. Jeg var hos hun, lizm. Hva ER det med det?

Min eldste gjør motsatt

Henne sa det. Henne ville det, mamma.

Men han er seks, og jeg jobber med å plukke det av ham, lærer ham at det er litt som "jeg" og "meg". Det heter ikke "meg sa det", og heller ikke "henne sa det".

Jeg er forresten brått usikker på om jeg bruker de/dem rett. altså, jeg sier "dei" da, og ville vel fort sagt "dei va(r) her" Ja, jeg gjør nok det.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 15:05   #39
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

Mange rundt meg (bor på Østlandet, men har en annen dialekt) bruker konsekvent "de" i stedet for "dem" i objektsposisjon.

Eks: Jeg sa det til de i går. Jeg skal kjøpe de nå.

Hva sier du? Er dette en språkendring?

Jeg SIER det, men skriver det ikke. Jeg er fullstendig klar over hva som er subjekt- og objektsform, men i min dialekt finnes ikke ordet "dem". På mange østlandske dialekter synes jeg det er naturlig å si "dem", men i min dialekt eksisterer det overhodet ikke.

Jeg sier også "hu" og "han" i objektsform, men "han" er jo til og med lov å skrive.

Det finnes jo ikke regler for muntlig språk. Heldigvis/ dessverre, alt ettersom.


Sist redigert av Hyacinth : 16-08-14 kl 15:11.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-14, 15:12   #40
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Min eldste gjør motsatt

Henne sa det. Henne ville det, mamma.

Men han er seks, og jeg jobber med å plukke det av ham, lærer ham at det er litt som "jeg" og "meg". Det heter ikke "meg sa det", og heller ikke "henne sa det".

Jeg er forresten brått usikker på om jeg bruker de/dem rett. altså, jeg sier "dei" da, og ville vel fort sagt "dei va(r) her" Ja, jeg gjør nok det.

Tja. Jeg retter på mine unger også, det er ikke det, men det er jo dialekter med mye rart i. Min venninne fra Arendal sier "du" i objektsform. Og er det ikke borte i Østerdalen man sier "oss" i subjektsform?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no