Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvem hjelper ungene med leksene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvem hjelper ungene med leksene?
Kvinnen gjør det 11 28,95%
Mannen gjør det 0 0%
Vi deler på det 27 71,05%
Deltakere: 38. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-06, 00:08   #21
Tøsa
Bølle
 
Tøsa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 591
Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Sv: Hvem hjelper ungene med leksene?

Her deler vi på leksehjelp. Storebror ordner stor sett opp selv, men liker at vi ser over. Han leser engelsk og norsk leseleksene for oss.

__________________
TØSA
Tøsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 00:51   #22
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem hjelper ungene med leksene?

Vi deler på det, men nå for tiden er det mest meg. Ellers har barna blitt flinke til å hjelpe hverandre også. Det er kjekt med en storesøster eller storebror som har vært gjennom det før.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 09:33   #23
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem hjelper ungene med leksene?

Her er det den som er hjemme som hjelper til.. De eldste søskenene er flinke til å hjelpe når de er hjemme.. Ungene er litt mer tolmodige med dem, enn oss. Hvis noe er vanskelig har vi funnet ut at det ofte hjelper å bytte unge (vi har en 11-åring hver fra tidligere). Det gjelder ikke bare med leksene, men med nesten alt! Som fra å bli bedt om å legge seg, til å kle på seg etc..

__________________
Gutt 95 Jente 04
cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 09:58   #24
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem hjelper ungene med leksene?

Nå går ikke T. på skole enda, men jeg regner med at det blir meg som hjelper ham med leksene når den tid kommer.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 10:43   #25
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvem hjelper ungene med leksene?

Her må vi dele på det. Guttungen er veldig umotivert for lekser generelt og det er derfor verdens verste jobb å hjelpe han med leksene. For å ikke sprekke hele tiden prøver vi å avlaste hverandre.

(og ja, skulle mer enn gjerne hatt noen som kunne avlasta oss på akkurat dette punktet, eller fått opplæring/tips til å bli bedre - finnes det noe som skolen kan tilby?)

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 10:46   #26
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem hjelper ungene med leksene?

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.


(og ja, skulle mer enn gjerne hatt noen som kunne avlasta oss på akkurat dette punktet, eller fått opplæring/tips til å bli bedre - finnes det noe som skolen kan tilby?)

Jeg er lærer og skal liksom kunne alle triksene, men det hjelper virkelig ikke når det stormer som verst.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 11:54   #27
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvem hjelper ungene med leksene?

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Ingen av oss, men mormor.

2 klassingen her har Ad/hd og må ha oppfølging under hele lekse opplegget.
Her gjøres hele ukas lekser på en ettermiddag, med masse tøysepauser.

Min mor jobber med Ad/hd og barn med adferdsvansker i småskolen og SFO
Hun spurte pent om hun ikke fikk lov til å ta leksene sammen med han en ettermiddag i uken, da hun synes det er morro, og elsker denne stunden med han.

Skolen er det værste i verden for vår 2 klassing, dermed er lekser det også, og det har vært en kamp å få gjort de leksene mens de andre to leker.

Så min mor kommer hver tirsdag å sitter 1 times tid med han.
Masse pauser til tull, slik at han ikke mister motivasjonen helt.

Denne ene dagen motiverere han til å gjøre en god jobb, siden han da for fri resten av uken for lekse, bortsett fra leseøving, men det gjør vi som kos når vi leser bøker etc. Da leser han ofte for meg istedet. OG det er jo ikke lekser må skjønne.

Så denne leksedagen er blitt han og mormors egen lille greie.
Da tar vi andre å gå tur med bikkja så lenge, så de får jobbe i fred og ro uten masse forstyrrende lyder.


Deilig for oss å slippe den "kampen" med han, da vi har nok av andre
"kamper" pr dag.

Så utrolig flott tiltak fra moren din.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 15:16   #28
Siv
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvem hjelper ungene med leksene?

Vi deler vel egentlig på det for han er flink i matte men det er ikke jeg. Så jeg hjelper dem med det jeg kan også tar han matten.

  Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 15:25   #29
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvem hjelper ungene med leksene?

vi deler på jobben, men helt inntil for en måned siden hadde vi dårlige rutiner og vi fant ut at vi måtte ta oss sammen. Hun som går på skolen er veldig oppvakt, leser mye og er veldig nysgjerrig på å lære nye ting. Men det vi fant ut er at hun faktisk begynte å slurve, hun hadde ikke gode leksevaner (eller vi hadde ikke hjulpet henne til det...) og når de i 3. klasse fikk mer lekser hendte det at hun ikke husket å gjøre det/ikke rakk å gjøre de ferdig kvelden før...

Derfor har vi innført en ettermiddag (mandag) i uka hvor vi setter oss ned etter middag og så holder vi alle sammen på med noe i et par timer. De to minste teller og skriver bokstaver og storesøster får gjort leksene sine. Dette er en kjempesuksess! Vi får en god start på uka, vi koser oss sammen og de to minste får også litt oppfølging på det som de gjerne vil lære!

Vi leser også litt engelsk for jeg prøver å komme skolen litt i forkant der, før de "ødelegger" ungene med all grammatikkundervisningen. Jeg tror på å lese, lese, lese - og utvide ordforrådet og på den måten få inn den riktige måtene å bruke språket på. Et godt tips til dere som vil tilby litt ekstra på engelsk, så kan jeg anbefale Dr. Seuss-bøkene "A cat in the hat" og "Oh, Say can you say".

  Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 15:41   #30
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem hjelper ungene med leksene?

Nå er vår sønn 2 år da.
Men når den tid kommer vet jeg at vi kommer til å dele på det. Jeg er jo på vei til å bli lærer, så kommer nok til å hjelp mest de første årene. Mannen er veldig flink i matte og engelsk, så de fagene kommer nok han til å hjelpe mest med.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 17:55   #31
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvem hjelper ungene med leksene?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg er lærer og skal liksom kunne alle triksene, men det hjelper virkelig ikke når det stormer som verst.

Jeg er nesten ferdig utdannet lærer nå, men med egne barn så ser jeg at det ikke alltid er like lett. De har ikke den samme tålmodigheten med meg som de har med læreren på skolen. Sånn er det vel bare. De tør slippe ut mer gruff her hjemme...

Jeg vet at en del skoler tilbyr leksehjelp. På en skole, der jeg hadde praksis, opererte de med fleksitid. Den tiden ungene brukte til å sitte med leksehjelp fikk de avspasere etter avtale med lærer. Dette fungerte veldig bra. En betingelse var at de jobbet i denne tiden. Det var en lærer tilstede som gikk rundt og hjalp.

Jeg hørte at en undersøkelse har vist at elever med ressurssvake foreldre kommer bedre ut når de kan få leksehjelp på skolen. Derfor syns jeg det er på tide å gjøre noe med dette. Det er snakk om organisering. Det trenger ikke koste noe ekstra for skolen. Man kan rulere mellom lærerne på hvilken lærer som sitter den timen, en gang i uka. Da blir det ikke så ofte og det trenger ikke gå så hardt utover planleggingstiden.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 18:16   #32
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvem hjelper ungene med leksene?

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg er nesten ferdig utdannet lærer nå, men med egne barn så ser jeg at det ikke alltid er like lett. De har ikke den samme tålmodigheten med meg som de har med læreren på skolen. Sånn er det vel bare. De tør slippe ut mer gruff her hjemme...

Jeg vet at en del skoler tilbyr leksehjelp. På en skole, der jeg hadde praksis, opererte de med fleksitid. Den tiden ungene brukte til å sitte med leksehjelp fikk de avspasere etter avtale med lærer. Dette fungerte veldig bra. En betingelse var at de jobbet i denne tiden. Det var en lærer tilstede som gikk rundt og hjalp.

Jeg hørte at en undersøkelse har vist at elever med ressurssvake foreldre kommer bedre ut når de kan få leksehjelp på skolen. Derfor syns jeg det er på tide å gjøre noe med dette. Det er snakk om organisering. Det trenger ikke koste noe ekstra for skolen. Man kan rulere mellom lærerne på hvilken lærer som sitter den timen, en gang i uka. Da blir det ikke så ofte og det trenger ikke gå så hardt utover planleggingstiden.

Det har de på skolen der min eldste går. Men siden han går første året på ungdomskolen trenger han mye hjelp av oss. Det er veldig mye lekser og selvsagt et helt annet prestasjonskrav enn på barneskole. Det er lenge siden han trengte leksehjelp på barneskolen.

Andre skoler her i byen har ingen lekser. Det baseres på at alt skolearbeid skal gjøres på skolen. Synes det er litt merkelig når jeg ser leksemengden til min gutt.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 18:30   #33
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem hjelper ungene med leksene?

Vi deler på det ved behov, men det er nok helst jeg som spør om lekser er gjort.

Når sannheten skal sies, tør jeg skryte på meg veldig pliktoppfyllende unger. Har foreløpig to på skolen. De er 12 og snart 11 år gamle. De styrer leksene sine på egenhånd. Får ukeplaner og mestrer å legge opp arbeidet til det som fungerer best. Jeg er faktisk ganske imponert. De gjør lekser uten noe særlig oppfølging og de siste par årene har det strengt talt vært behov for hjelp en håndfull ganger.

Tilbakemelding på foreldresamtale på skolen forteller meg at den friheten de har også på dette området, fungerer strålende. Lekser er alltid gjort. Ordentlig og pent.

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 19:13   #34
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.827
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem hjelper ungene med leksene?

Den som er nærmest når det trengs hjelper til, evnt. den det passer for.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 20:23   #35
Lotta
Fullverdig medlem
 
Lotta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Midt-norge
Innlegg: 39
Lotta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvem hjelper ungene med leksene?

Vi deler på det.
Jeg tar for meg norsk og lesing, mens mannen tar for seg matten.

Lotta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 21:16   #36
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem hjelper ungene med leksene?

It's me

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 15:00   #37
Svaggen
Aktiv
 
Svaggen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 189
Svaggen er litt kul
Standard

Sv: Hvem hjelper ungene med leksene?

Stort sett meg, men mannen hjelper selvsagt til når jeg er opptatt med andre ting.

__________________
Mamma til tre
Svaggen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 16:43   #38
Myggstukket
sjelden
 
Myggstukket sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.303
Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem hjelper ungene med leksene?

Her er det som regel meg, da mannen som regel er borte i leksetiden.

Myggstukket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 17:00   #39
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Sv: Hvem hjelper ungene med leksene?

Har ingen leksebarn jeg. Men tror nok at vi vil dele på det, når den tid kommer.

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no