Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hjelp, ripsgele som ikke blir stiv

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-10, 16:31   #1
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Ulykkelig

Hjelp, ripsgele som ikke blir stiv

Hei. I går skulle jeg lage rips-og solbærgele. Laget helt etter oppskriften og sånn jeg har gjort tidligere, men den ble helt flytende! Mistenker at bærene var for modne. Er det noe jeg kan gjøre nå? Kan jeg koke den opp igjen og ha i noe? Går det an å ha i gelatin? Evt hvor mye til en liter?

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 17:18   #2
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, ripsgele som ikke blir stiv

For modne ripsbær gir ikke gele, men suppe - dessverre. Om det er mulig å fikse det nå aner jeg ikke, men henger her for å se om andre har svar på det.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 17:22   #3
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp, ripsgele som ikke blir stiv

Gele skal lages av bær som knapt er modne, når pektininnholdet er høyt (det er pektinen som gjør det stivt).

Her er noen tips jeg fant etter googling:

Sitat:

Hva om geleen ikke stivner?

Om ikke geleen vil bli stiv kan det være følgende årsaker:

  • Man har brukt for modne bær. I modne bær er det mindre naturlig pektin
  • Vannholdige bær. Gjerne etter mye nedbør.
  • Gal sukkermengde. Gjerne at en har brukt for lite.
  • For kort koketid.
Om den ikke blir stiv kan man gjøre følgende:
  • Om en har fusket med sukkermengden kan man ta i mer sukker og koke opp igjen.
  • Man kan koke opp alt igjen og bruke flytende fruktpektin etter oppskrift på pakken, også evt tilsette mer sukker og sitronsyre.
  • Man kan koke noe saft ut av eplekart og tilsette før man koker opp igjen.
Husk å alltid ta geleprøven før en heller alt på glass. Det er kjedelig med 10 liter saft i stedenfor gele.

http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel938.asp

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no