Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Oppussing av vår første leilighet

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-15, 11:49   #1
Elisabeth321
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2015
Innlegg: 4
Elisabeth321 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Oppussing av vår første leilighet

Jeg og min kjæreste har akkurat kjøpt vår første leilighet. Den er i ok form, men trenger noen små grep før vi ser oss fornøyde

Vi er begge nybegynnere så her kommer et par spørsmål:
Har noen tips angående hvilken maling vi bør bruke på stue og soverom? Usikker på hva den gamle malingen er (olje eller vannbasert).
Må vi vaske vegger osv før vi maler, evt med hva?
Jeg vil gjerne male vindu og lister med hvit høyglans, har noen tips til hvilken maling som er fin?

Vi vil gjerne forlenge vinduskarm da de er for korte til å ha verken blomster eller lamper i. Er det mulig å bare skjære til en planke, spikre den på, fuge med feks sika i sidene, pusse ned og deretter grunne og male? Er ikke lange vinduskarmen vi vil ha, men sikkert typ 15 cm.

Vi vil bytte benkeplate. Kan vi gjøre dette selv? Hvordan gjør vi det med "hullene" til komfyr og vask? Hvilken maskin trengs til dette?

Jeg vil også legge fliser på veggene over benkeplaten. Den ene siden av kjøkkenet har bare en glatt vegg, mens den andre siden har noen små fliser. Må jeg fjerne disse flisene først? Er denne jobben noen som meg kan klare? E


Tips tas imot med STOR takk

Elisabeth321 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-15, 12:50   #2
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.606
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppussing av vår første leilighet

Du bør vaske alle flater du skal male med noe som tar fett. Salmiak f.eks. Grunning og så maling. Når det gjelder hvitt så spørs det hvilke farger du har tenkt på resten av rommet. Hvitt er så mangt. Vi malte noen rom med samme farge på vegg og lister og det var veldig lettvint. Hadde bare mer glans på listene.

Jeg tror du kan gjøre alt det du skriver her selv, men spør om råd på maxbo eller der du kjøper maling/materialer

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-15, 09:33   #3
Elisabeth321
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2015
Innlegg: 4
Elisabeth321 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Oppussing av vår første leilighet

Takk for det! Så du mener det holder med varmt vann og litt salmiakk?

Elisabeth321 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-15, 09:45   #4
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oppussing av vår første leilighet

Bare husk å vaske bort Salmiaken skikkelig da den kan føre til at hvit maling gulner (fortere), har jeg hørt.

Når det gjelder flisene går det an å lime fliser oppå fliser, og er vel å anbefale dersom det er vanskelig å få bort limrestene, osv, men hør med noen som kan dette. Alternativt finnes det plater som ligner på fliser som kan være lettere å sette på dersom det er ujevnheter på veggen. (Type Fibo Trespo.)

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-15, 10:11   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing av vår første leilighet

Det er vanskelig å gi råd om maling når du ikke sier noe om hvilket underlag du skal male på: tapet, plater, panel? Angående lister, så bruker du maling som er beregnet for dette. Vanligvis enten ren oljemaling eller vanntynnet oljemaling. Jeg anbefaler maling med lengre tørketid: det gir penere resultat. Sens og lignende hurtigtørkende varianter er vanskeligere å få til pent. Bruk gode malekoster beregnet til den typen maling du velger, ikke billigvariantene. Det gir også merkbart mye bedre resultat.

Opprinnelig lagt inn av Elisabeth321, her.


Vi vil gjerne forlenge vinduskarm da de er for korte til å ha verken blomster eller lamper i. Er det mulig å bare skjære til en planke, spikre den på, fuge med feks sika i sidene, pusse ned og deretter grunne og male? Er ikke lange vinduskarmen vi vil ha, men sikkert typ 15 cm.

Usikker på om jeg skjønner hva du tenker å gjøre her. Vil du spikre en ny plate oppå den gamle karmen eller vil du spikre på en skjøt? For det siste vil veldig ofte medføre at karmen sprekker i skjøten etter en stund. Det å legge en hel plate på toppen, går veldig bra.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-15, 10:12   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing av vår første leilighet

Det holder å vaske med sterkt salmiakkvann innendørs, ja.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-15, 13:04   #7
Elisabeth321
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2015
Innlegg: 4
Elisabeth321 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Oppussing av vår første leilighet

Noen vegger er mur/betong og andre er vel gips(?). Leiligheten er i et leilighetskompleks i Oslo fra begynnelsen av 1900 tallet.

Angående vinduet så er det såpass lite vinduskarm at det jeg tenkte kunne fungere var å rett og slett legge en plate som dekker den gamle vinduskarmen, bare den stikker lengre ut enn opprinnelig vinduskarm hvis det er forståelig? Og dermed spikre eller lime den fast, for så å ta noe sika eller lignende i sprekkene langs kantene for en jevn overgang. Dette er bare mine tanker, og jeg har aldri gjort noe lignende før, så derfor jeg lurer på om dette kan fungere. Også med tanke på at det er ulik temperatur i en vinduskarm, noe som kanskje tilsier at treet vil bevege litt på seg, eller?

Takk for tips ang maling av lister ville du brukt det samme på vinduskarmene?

Elisabeth321 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-15, 13:24   #8
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oppussing av vår første leilighet

Om du legger ny planke på lista vil du jo få asymmetri i skjøten nede, en det bryr du deg kanskje ikke om? I så fall kan det tenkes at det holder å lime med Tec7, men det vil jo avhenge av hvor mye av flaten som har støtte i den gamle karmen, samt hvor tunge ting du skal ha på (med det sagt er Tec7 nokså bærekraftig). Ville ha tettet med akryl, evt silikon, i karmen, men vær obs på at silikon er vanskelig å fjerne og krever svært møysommelig påføring (ved søl kan WonderWipes brukes, men det viser godt dersom man må avbryte påføringen midt i en linje).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-15, 21:26   #9
Elisabeth321
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2015
Innlegg: 4
Elisabeth321 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Oppussing av vår første leilighet

Okei, takk for svar, det tar jeg med meg videre!

Det har dukket opp et nytt spørsmål: Maling av gulv.
Gulvene på soverommene er allerede malt hvite. Da det er små soverom vil jeg prøve å få de til å se større ut, og har da kommet på ideen å male de på nytt, i hvit høyglans.
Blir det fint å bruke høyglans på gulvet? Siden gulvet allerede er malt, er det nok å vaske det godt, grunne det for så å ta noe strøk med selve malingen?

Elisabeth321 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no