Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Å vaske parkett

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-16, 19:31   #1
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Spørsmål

Å vaske parkett

Eg veit ikkje korleis eg skal få parketten ordentlig rein. Det er heilt nyrer hus, eikeparkett, og eg føler at det blir fettflekker overalt sjølv om eg vasker med vann. Kva skal eg gjere?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-16, 21:06   #2
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.706
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å vaske parkett

Parkett skal ikke ha vann og såpe. Tørr mopp og eventuelt litt fuktig klut for å tørke vekk flekken..

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-16, 21:54   #3
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å vaske parkett

Flekken? Men det er jo f eks svette-fortsett over gulvet, søl fra ulike ting på kjøkkenet; eg må jo vaske det med noko? Tørr mopp hjelper jo ikkje?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-16, 22:09   #4
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.926
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å vaske parkett

På vår lakkerte granparkett bruker jeg godt oppvridd mikrofiberklut. Fotsvetteflekker går bort da. Jeg brukte samme metode på det oljede furugulvet vi hadde i forrige bolig.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-16, 22:22   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å vaske parkett

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Parkett skal ikke ha vann og såpe. Tørr mopp og eventuelt litt fuktig klut for å tørke vekk flekken..


Har aldri skjønt det med tørrmopp til gulvvask, det blir jo ikke vasking? Vet at parkett ikke skal ha mye vann, men man får jo ikke bort fotsvette og diverse fettflekker overalt med tørrmopping. Sliter med parketten her og, uansett hva jeg gjør så blir ikke gulvet helt rent.

Går det an å BONE parkett? Leie en sånn maskin noe sted? *dum*

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-16, 22:27   #6
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å vaske parkett

Jeg syns tørrmopping holder til daglig, men vi har matt lakk så da syns ikke flekker så godt. Innimellom bruker jeg vann og grønnsåpe, men vasker med relativt tørr klut eller mopp. Bruker også jif engangsmopper i blant, sikkert å banne i kjerka, det er ny og dyr eikeparkett, men det ser ok ut etterpå i hvert fall....

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-16, 22:42   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å vaske parkett

Jeg bruker vann og jif allrent såpe. Har uansett ikke tenkt å ha samme gulv i 40 år. Noe fuktighet må til for å ta flekker etc.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-16, 00:40   #8
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å vaske parkett

Gulv blir ikke rene uten vann og såpe, parkett er ingen unntak. Det er mye mer møkk på et gulv enn de flekkene man ser og den evige uenigheten her hjemme er dette med vann på parketten. Mannen står fast på at parkett ikke skal vaskes med vann, jeg står fast på at det er kvalmt å aldri vaske gulvene og de blir ikke reine med kun støvsuging/tørrmopping. Jeg bruker vann og grønnsåpe og tar heller kostnadene med å bytte gulv oftere.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-16, 00:42   #9
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.802
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å vaske parkett

Jeg bruker vann og bittelitt oppvasksåpe eller ajax etc. Ikke grønnsåpe.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-16, 01:12   #10
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å vaske parkett

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg bruker vann og bittelitt oppvasksåpe eller ajax etc. Ikke grønnsåpe.

Når jeg tenker meg om er det vel egentlig ganske mange år siden jeg brukte grønnsåpe, det er Ajax jeg bruker nå.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-16, 07:24   #11
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.926
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å vaske parkett

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Når jeg tenker meg om er det vel egentlig ganske mange år siden jeg brukte grønnsåpe, det er Ajax jeg bruker nå.

Ajax sliter på lakk og gjør den matt før tiden. Hvordan den virker på ulakkert parkett vet jeg ikke.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-16, 08:01   #12
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Å vaske parkett

"Regelen" er tørrmopp til tørt og våtmopp til vått. Med tørrmopp fjerner du støv og løst skitt. Etter tørrmopping går du over med fuktig mopp. Bruk mikrofibermopp så slipper du å bruke kjemikalier, kun rent vann.

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-16, 09:06   #13
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å vaske parkett

Man får jo ikke den gode nyvaskede lukten uten såpe og vann. Og det at man ikke skal bruke det er jo for at gulvet skal holde i 30-40 år like pent. Ikke like aktuelt nå som før, tror jeg.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005

Sist redigert av Lykken : 28-10-16 kl 09:13.
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-16, 09:13   #14
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å vaske parkett

Vann og grønnsåpe her! Vi har parkett både på kjøkken og spisestue og med sølete barn, er det ikke noe alternativ ikke å bruke vann og såpe.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-16, 09:20   #15
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å vaske parkett

For et par år siden var det mye fokus på at såpe, og da spesielt grønnsåpe la igjen ett fettlag på parketten og dermed god grobunn for bakterier og skitt. Er dette motbevist eller er det ukjent?

Vi har Alloc laminatgulv (eik matt skipsgulv) og jeg vasker det aldri med såpe. Jeg tørrmopper daglig pga hund som røyter, og vasker med våt mopp og sprayflaske med rent vann ca en gang i uka, kanskje litt sjeldnere. En gang hvert jubelår vasker jeg det med Alloc rensemiddel.

Grønnsåpe hører i min verden til på ubehandlet furu og verkende fingre. Det høres rett og slett skikkelig uhygienisk ut å vaske et lakkert gulv med det. Hele poenget med grønnsåpe er jo at fettet legger en beskyttende hinne på treverket. Dette dokumenterte jo disse forbrukerprogrammene på TV godt flere ganger? Eller har jeg gått glipp av ny kunnskap her?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-16, 09:22   #16
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.852
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å vaske parkett

Vasker parketten med Ajax og rikelig med varmt vann. Ellers blir det rett og slett ikke reint.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-16, 10:09   #17
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å vaske parkett

Har litt samme problemet. Jeg vasker med Ajax og vann jeg altså, men synes fortsatt at flekker etter føtter vises når sola skinner inn.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-16, 10:52   #18
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å vaske parkett

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Ajax sliter på lakk og gjør den matt før tiden. Hvordan den virker på ulakkert parkett vet jeg ikke.

Vi har lakkert. Man skal ikke bruke grønnsåpe på parkett heller, jeg er ikke noen rengjøringsekspert så jeg vet ikke hva som er best å bruke. Ajax sitron lukter godt da.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-16, 11:32   #19
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Å vaske parkett

Grønnsåpe er til bruk på ubehandlet tre, det gir en beskyttende hinne. På alle andre overflater ligger grønnsåpen som en fetthinne som samler støv, møkk og "bassilusker". Dersom du "må" bruke såpe så kan du likegodt bruke oppvaskmiddel i vannet som noe annet.

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-16, 11:41   #20
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å vaske parkett

Bruk litt sunlight eller zalo, aldri grønnsåpe!
Alternativt får du kjøpt egne vaskemiddel til parkett. De koster litt, men er drøye i bruk.
(Har jobbet mye med parkett tidligere!)

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no