Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Tyttebærsyltetøyet mitt vil ikke fryse!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-10, 17:39   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Tyttebærsyltetøyet mitt vil ikke fryse!

Jeg har kokt opp masse deilig tyttebærsyltetøy og frosset ned i posjonsposer. De vil imidlertid ikke fryse og bli harde, slik annet syltetøy blir!? Er det på grunn av det høye sukkerinnholdet? Blir det ødelagt nå?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 17:41   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tyttebærsyltetøyet mitt vil ikke fryse!

Hvorfor vil du fryse tyttebærsyltetøyet?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 17:42   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tyttebærsyltetøyet mitt vil ikke fryse!

Fordi jeg har så mye og vi spiser det ikke så ofte. Tenkte det ville være greit å ta opp en posjon når vi har vilt/kjøttboller etc. Jeg vet at tyttebær holder seg godt - men SÅ godt? Hele vinteren? Jeg synes det er tryggere å fryse det. Om det nå lar seg gjøre.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 17:44   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tyttebærsyltetøyet mitt vil ikke fryse!

Tyttebærsyltetøy holder seg i mange år.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 17:46   #5
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tyttebærsyltetøyet mitt vil ikke fryse!

Så det jeg holder på å koke nå kan jeg bare fylle i glass og sette i kjøleskapet? Selv om det bare inneholder tyttebær, sukker og vann og ikke noe konserveringsdilldall?

Helt sikkert? Jeg liker ikke kjøpetyttebærsyltetøy og det ville vært krise om mitt hjemmelagede ble ødelagt.

Og hva gjør jeg med det som ikke fryser i fryseren? Lar det være "løst i fisken"? Det blir vel neppe dårlig da?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 23:19   #6
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tyttebærsyltetøyet mitt vil ikke fryse!

Tyttebær inneholder masse av det naturlige konserveringsmiddelet benzosyre. Internett kan dessuten fortelle at tyttebær tradisjonelt er blitt brukt som konserveringsmiddel ved konservering av andre bær. Så jeg vil tro at kokt syltetøy med sukker som oppbevares på tette glass i kjøleskap holder seg rimelig godt.

Ja, nå er det jo mulig at du er ferdig med syltetøyet før jeg postet, da. :kikker på klokka:

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 23:24   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tyttebærsyltetøyet mitt vil ikke fryse!

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Og hva gjør jeg med det som ikke fryser i fryseren? Lar det være "løst i fisken"? Det blir vel neppe dårlig da?

Hvis det ligger i fryseren, så har det vel samme temperatur som de andre tingene i fryseren, samme hva konsistensen er - så da burde det være like beskyttet mot bakterier og mugg og sånt, regner jeg med? Det er jo temperaturen, og ikke hardheten, som er poenget med å fryse ting.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 23:31   #8
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tyttebærsyltetøyet mitt vil ikke fryse!

Vi spiser tyttebærsyltetøy vi lagde i 2004 fremdeles. Like godt, og det har stått i en bod i lang tid, før det ble satt i kjøleskap for et par år siden.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 23:35   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tyttebærsyltetøyet mitt vil ikke fryse!

Jeg pleier å fryse rørte tyttebær, og når de ligger i dypfryseren så er de da frosne uansett konsistens? Tyttebær holder seg lenge også uten frysing, men de holder seg friskere i fryseboksen syns jeg da.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 06:17   #10
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tyttebærsyltetøyet mitt vil ikke fryse!

Jeg frøs dem. Da blir de i allefall ikke dårlige.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 06:50   #11
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tyttebærsyltetøyet mitt vil ikke fryse!

Jeg mener min mor, orakelet, pleier å fryse tyttebærene hele før de er behandlet. Tenk så mye jeg kunne ha lært meg hvis jeg bare hadde hørt etter opp i gjennom årene.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 07:05   #12
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tyttebærsyltetøyet mitt vil ikke fryse!

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Så det jeg holder på å koke nå kan jeg bare fylle i glass og sette i kjøleskapet? Selv om det bare inneholder tyttebær, sukker og vann og ikke noe konserveringsdilldall?

Helt sikkert? Jeg liker ikke kjøpetyttebærsyltetøy og det ville vært krise om mitt hjemmelagede ble ødelagt.

Jeg har aldri laget syltetøy på noen annen måte. Det holder seg uansett sort, hvis man er nøye med å helle det på rene, kokte glass av typen som blir hermetisk tette.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 18:21   #13
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tyttebærsyltetøyet mitt vil ikke fryse!

Før behandling er ikke aktuelt. Jeg orker ikke lage syltetøy før en kjøttbollemiddag.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 00:20   #14
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tyttebærsyltetøyet mitt vil ikke fryse!

Det er ikke noe stress å lage syltetøyet samtidig som middagen. Jeg tar opp en passe dose, hiver noe sukker over, og før potetene er ferdige, er de passe tinte hvis de står i nærheten av komfyren. Mer sukker oppå, rør litt med en gaffel, så er det akkurat så skummende og nyrørt som det skal være. Da får jeg lettere akkurat passe, for det vi ikke spiser den middagen, blir sjelden spist.

Vi har også tyttebær fra 2004, smaker utmerket.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 00:26   #15
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tyttebærsyltetøyet mitt vil ikke fryse!

Jeg liker det best når det er kokt. Og jeg tror fryste posjonsposer er helt perfekt for meg.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 00:55   #16
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tyttebærsyltetøyet mitt vil ikke fryse!

Jeg har smakt frysetørrete tyttebær. De var ganske seige, og hadde langt fra samme konsistens som frysetørret kaffe. Neppe mye sukker i dem, desto mer konsentrert benzosyre, vil jeg tippe.
Koker du syltetøy og har de på hermetisk lukket beholder etterpå, holder det leeenge i kjøleskap.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 09:48   #17
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tyttebærsyltetøyet mitt vil ikke fryse!

Jeg bare rører med sukker og fryser ned i porsjonsposer.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 09:48   #18
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tyttebærsyltetøyet mitt vil ikke fryse!

Blir ditt stivfrossent da, Mim?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no