Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-11, 09:39   #1
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dagbladet tapte i ambulanse-saken

http://www.dagbladet.no/2011/05/31/n...adet/16734956/

Sitat:

Oslo tingrett slår fast at Dagbladet har «fremsatt en lang rekke ærekrenkende uttalelser» overfor Erik Schjenken, og dømmer avisa til å betale ham en million kroner i erstatning, pluss saksomkostningen på 1 044 578 kroner.

Jeg er både overrasket og glad over utfallet. Glad fordi avisa må stå til rette, overrasket fordi det som skjedde i denne saken ikke er unikt i så måte. Jeg husker diskusjonene som raste her i sin tid, så det er vel neppe mange som deler mitt syn i denne saken, men det får så være.

Dette kan neppe gjøre opp for alt Erik har vært gjennom, men et positivt utfall er det likeså.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 09:40   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Dette synes jeg også var bra. Virkelig bra.

  Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 10:05   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Nå må jeg innrømme at jeg blander detaljene i denne og AMK-saken på Tøyen, men jeg håper at dette nå er avgjort på riktig måte. Hvis det er tilfelle at tabloidpressen har urettmessig hengt ut en uskyldig mann, med den hetsen som fulgte, er jeg også veldig glad for at de ble dømt.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 10:10   #4
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Jeg leste også nettopp dette, og jeg leste kronikken/innlegget han hadde skrevet selv om det som skjedde. Og jeg synes han er veldig troverdig, og jeg tror nok at ting ble veldig hauset opp rett og slett. Der og da. Og det må ha vært utrolig tøft.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 10:14   #5
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Jeg er så glad for denne dommen. Jeg er ikke overrasket. Det jeg imidlertid var overrasket over den gangen, var hvordan så mange hang seg på rasismekoret uten å ha noe som helst grunnlag for det.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 10:16   #6
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Jeg er så glad for denne dommen. Jeg er ikke overrasket. Det jeg imidlertid var overrasket over den gangen, var hvordan så mange hang seg på rasismekoret uten å ha noe som helst grunnlag for det.

Jepp!

Det jeg var overrasket over, var at tabloiden måtte stå til rette for alt svadaet det spyr ut. At dårlig journalistikk ikke er unikt for denne saken.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 10:22   #7
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Ja, sånn ja. Det er sant.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 10:29   #8
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.650
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Jeg synes det er en god avgjørelse og blir forbanna på de som drar ytringsfrihet-kortet her. Regelrett hets har ingenting med ytringsfrihet å gjøre, jeg synes absolutt det var på sin plass at Dagbladet fikk en skrape her. I et lite øyeblikk har jeg lyst til å være litt blond og tenke at de lærer noe av dette.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 10:48   #9
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

En god avgjørelse, jeg håper den blir stående.

En ting er at media setter dagsorden, men jeg syns det er en økende tendens til at media dikterer sannheten for oss - og det er farlig.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 10:54   #10
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Det blir spennende å se om dommen blir stående.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 11:31   #11
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Vi var veldig glade for å høre resultatet av dommen hjemme hos oss i går.

Jeg mistenker vel at Dagbladet kommer til å kjøre saken videre, så vi krysser fingrene og håper på at dommen blir stående.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 11:36   #12
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Jeg har hele tiden hevdet at rasismebegrepet ble fullstendig feilaktig brukt i denne saken, og det er godt å se at han får oppreisning for de ærekrenkelser han har vært utsatt for. Dette har vært en vond sak for alle innvolverte, og medias håndtering har bare strødd salt i sårene. Jeg håper dette får alle til å tenke seg godt om neste gang de blir fristet til å hyle opp om rasisme eller hva det måtte være.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 11:57   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Tråden den gang da: http://www.foreldreportalen.no/forum...sesaken&page=3

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 12:45   #14
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Jeg har fortsatt en klar mening om at hendelsen i Sofienbergparken ville fått et annet utfall om det var min etnisk norske mann som lå der og var skadet. Det kom også frem i den påfølgende granskingen at det fantes en ukultur i ambulansetjenesten, ikke bare ved Ullevål, men også flere steder i landet, når det gjelder fremmedkulturelle - noe jeg syns det er veldig viktig at avdekkes og settes inn tiltak mot.

Jeg vet ikke helt hva jeg syns om dommen. Alle slike dommer er et slag mot ytringsfriheten. Samtidig har jeg ingen problemer med å se at dette var belastende for ambulansesjåføren og at det var langt over grensen for hva Dagbladet (og andre medier) hadde trengt å publisere. Jeg leste Marie Simonsens kronikk (som var blant de aktuelle sakene i rettssaken) både den gangen og siden, og jeg syns den var innefor det akseptable i denne typen sak.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 12:50   #15
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Jeg føler selv at jeg er ganske nøytral i denne saken. (Det i seg selv er vel sikkert et dårlig tegn, men det får gå.)

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må holde at spesialistene såvidt jeg forstår uttalte temmelig klart og tydelig i denne saken at de tegnene som forelå på at det var så alvorlig som det var ikke var noe ambulansepersonell har minste mulighet til å skjønne seg på.

Dernest tenker jeg at det neppe er noe vanlig fenomen at man velger å jobbe som ambulansesjåfør i Oslo - for å leve ut rasistiske holdninger gjennom å nekte fargede livsreddende medisinsk behandling. Selvsagt kan det ha vært et miljø i urkesgruppen som var innvandrerfiendtlig, men det er et stykke derfra til at man omsetter i praksis i jobbsammenheng på en slik måte.

  Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 12:52   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Jeg er enig med Kasia. Jeg ser ikke at denne dommen beviser at det som skjedde var totalt fordomsfritt. Jeg har ikke lest diskusjonen på nytt, men slik jeg husker argumentasjonen din Skremmern, så er jeg fremdeles uenig med deg. Jeg syns også det er merkelig at man beskytter noen med hud og hår, bare fordi man jobber i samme felt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 12:54   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Totalt fordomsfritt blir det aldri noe sted. Om et barn på ti år hadde eksakt samme reaksjoner som mannen som var skadet i denne saken så ville det blitt en annen behandling. Om det var den ene ambulansesjåførens kone som lå der også.

Men det er et stykke derfra til å si at man ga dårlig medisinsk hjelp til et menneske i nød med fullt overlegg.

  Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 12:54   #18
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dernest tenker jeg at det neppe er noe vanlig fenomen at man velger å jobbe som ambulansesjåfør i Oslo - for å leve ut rasistiske holdninger gjennom å nekte fargede livsreddende medisinsk behandling.

Den konklusjonen tror jeg ikke det finnes noen andre som tror er veldig vanlig heller.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 12:56   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Den konklusjonen tror jeg ikke det finnes noen andre som tror er veldig vanlig heller.

Men det var sånn det ble fremstilt ganske lenge. Det var ikke noen bra sak - men det var jo ikke et forsøk på rasistisk drap heller. Det var ikke godt å få med seg at det ikke var det når man leste tabloidene en stund der.

  Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 12:57   #20
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns også det er merkelig at man beskytter noen med hud og hår, bare fordi man jobber i samme felt.

Synes du virkelig Skremmern gjorde det? Hun skrev jo tydelig at hun mente det var galt av dem å ikke ta ham med.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no