Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-11, 11:54   #41
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.312
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Etter å ha sett nøyere på overskriften, vil jeg ellers poengtere at man naturligvis ikke nødvendigvis gjør en bedre jobb om man har høyere IQ. Men man vil i veldig mange tilfeller være mer i stand til å gjøre en god jobb.


Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 12:00   #42
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Nei, det jeg mente, var vel i grunnen at folk som har ekstra høy IQ og faktisk får brukt den til å utrette ting, gjerne ikke er medlem i Mensa. Mensa ser jeg på som en trøsteklubb for folk som ikke fikk det helt til tross høy IQ. (Meget grov og ondsinnet generalisering, men jeg sparker da i hvert fall i alle retninger!)

Og Mensakravet er jo ikke spesielt høyt, det er jo bare to standardavvik unna medianen, det irriterer vettet av meg når Mensafolk kommer og brisker seg, det er som å skryte av at man kom med på bedriftsfotballaget.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 12:10   #43
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.822
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Og Mensakravet er jo ikke spesielt høyt, det er jo bare to standardavvik unna medianen, det irriterer vettet av meg når Mensafolk kommer og brisker seg, det er som å skryte av at man kom med på bedriftsfotballaget.

Men er det ikke bare omkring 2 % av befolkningen som er der da?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 12:15   #44
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Men er det ikke bare omkring 2 % av befolkningen som er der da?

det er 2 %, ja. Jeg synes igrunnen det er ganske høyt. Hadde blitt dårlig med medlemmer om man hadde lagt lista enda et standardavvik opp...

Har ikke inntrykk av at de som har høy IQ brisker seg med det, heller. De jeg vet om, som har fått målt høy IQ, er heller ganske beskjedne med å fortelle det til noen.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 12:20   #45
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

De jeg vet om, som har fått målt høy IQ, er heller ganske beskjedne med å fortelle det til noen.

Og det er jo gjerne grunnen til at de som brauter høylydt om det, og gjerne flagger Mensa-medlemsskapet sitt høyt, er de man forbinder "høy IQ" med. Noe som igjen kan forklare fordommene som finnes mot smarte folk.

Jeg vil ellers benytte anledningen til å markedsføre en gammel klassiker, som i høy grad bidrar til å vise at ikke alle IQ-fordommer er uberettigede.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 13:10   #46
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Men er det ikke bare omkring 2 % av befolkningen som er der da?

Jo, det stemmer. Jeg ville jo ha sagt at det var uvanlig, men ikke sjeldent. Det er jo 1 person per 50, så gjerne en per klassetrinn på en liten skole. Og det er vel nærmere bedriftsidrett enn Rosenborg ballklubb i og for seg.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 18-10-11 kl 13:11. Årsak: La til siste setning
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 14:32   #47
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jevnt over vil høyere IQ også gi deg et bedre utgangspunkt til å forstå andre. Det er en av de tingene høy IQ faktisk kan brukes til. Datapunkt: Søstra mi er adskillig smartere enn meg. Hun er også en langt bedre pedagog.

Helt enig.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 14:44   #48
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jevnt over vil høyere IQ også gi deg et bedre utgangspunkt til å forstå andre. Det er en av de tingene høy IQ faktisk kan brukes til. Datapunkt: Søstra mi er adskillig smartere enn meg. Hun er også en langt bedre pedagog.

Jeg kan godt forstå at folk med høy IQ kan være gode engangspedagoger, det vil si fremstille lærestoff på en pedagogisk og god måte. Det jeg først og fremst tenker på er den superintelligente personen som må forholde seg til veldig mange "men jeg skjønner ikke" i jobben sin. En mattelærer med superhøy IQ og mange faglig svake elever f.eks.

  Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 14:52   #49
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Jeg kan godt forstå at folk med høy IQ kan være gode engangspedagoger, det vil si fremstille lærestoff på en pedagogisk og god måte. Det jeg først og fremst tenker på er den superintelligente personen som må forholde seg til veldig mange "men jeg skjønner ikke" i jobben sin. En mattelærer med superhøy IQ og mange faglig svake elever f.eks.

Siden Polyanna har dratt meg inn i diskusjonen () så kan jeg svare litt på denne. Jeg har høy IQ, type kunne vært med i Mensa med god margin-smart, og matte har alltid ligget lett for meg. Jeg har også hjulpet mange som har slitt vesentlig med faget, uten at jeg en eneste gang har hatt problemer med å forholde meg til alle "men jeg skjønner ikke". Forstår de ikke så er veldig ofte fordi de ikke har fått det forklart på en måte som gjør at akkurat de forstår det, og da er utfordringen min å finne ut hvilken metode som skal til for at akkurat denne personen forstår det jeg prøver å forklare. Jeg er altså ikke lærer, men jobbet gjennom hele studiene med å hjelpeundervise i mattefag, og har også hjulpet veldig mange medelever opp igjennom skoletiden.

Jeg må også i jobben forholde meg til mennesker som ikke alltid forstår det jeg prøver å forklare, og det er da vitterlig ikke noe problem.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 14:54   #50
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Jeg har nettopp skåret 123 på en mensa test og skal forlange en bedre stilling av mannen når han kommer hjem :sikter mot direktørstolen:

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 15:01   #51
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.427
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg ble sittende å fundere over hvordan dette ville slått ut i selgerjobber. Selgerne er jo essensielle for de fleste næringer, men min erfaring er at de mest intelligente ikke nødvendigvis selger mest.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Selgere er et unntak.

Min erfaring er faktisk at skikkelig, skikkelig, skikkelig gode selgere er ganske dumme.

Eller, de er ganske ukritiske. De som kan selge sand i Sahara må ha en evne til å se forbi det faktum at sand er et latterlig produkt å selge i Sahara. De må kjøpe salgspitchen med hud og hår for å klare å videreformidle den med den innlevelsen de har.

De mest intelligente selgerne jobber ikke som "vanlige selgere" lenger. Aa vaere en god selger (min definisjon paa det er noe i retning av at man klarer aa "lese" mottaker slik at man kan tilpasse budskapet paa best mulig maate og derved overtale mottaker), er en utrolig viktig egenskap for alle slags ledere, og jeg vil hevde at skikkelig, skikkelig, skikkelig gode selgere er veldig intelligente. Har hört et par toppledere med tidligere selgerbakgrunn trollbinde forsamlinger med presentasjoner/taler, noe jeg tror de har klart aa gjöre fordi de har selgerbakgrunn.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 15:11   #52
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

En ting er at IQ ikke måler alt, men de IQ-testene som brukes er jo helt ensporet. De jeg har sett, måler kun logisk-matematisk kompetanse, og det er jo dessuten noe man kan øve seg i.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 15:25   #53
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Jeg kan godt forstå at folk med høy IQ kan være gode engangspedagoger, det vil si fremstille lærestoff på en pedagogisk og god måte. Det jeg først og fremst tenker på er den superintelligente personen som må forholde seg til veldig mange "men jeg skjønner ikke" i jobben sin. En mattelærer med superhøy IQ og mange faglig svake elever f.eks.

Man kan fint bruke intelligensen sin til å tenke og forstå hvordan andre med lærevansker virker og finne løsninger for dem selv om man aldri har kjent det på kroppen selv. Jeg vil til og med tro at en slik person vil ha lettere for dette enn en som vet hvordan det føles, men bare så vidt skjønner lærestoffet selv.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 15:31   #54
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

En ting er at IQ ikke måler alt, men de IQ-testene som brukes er jo helt ensporet. De jeg har sett, måler kun logisk-matematisk kompetanse, og det er jo dessuten noe man kan øve seg i.

Dette er de testene du finner på nett. En ordentlig iq test har den logiske siden som en del av hele testen, man har også en språkdel.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.

Sist redigert av trøtt : 18-10-11 kl 15:44.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 15:36   #55
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Dette er de testene du finner på nett. En ordentlig iq test har den logiske siden som en del av hele testen, man ha også en språk del.

Ja, jeg har sett at noen har en språkdel. Jeg håper de omfattende testene dekker flere intelligensområder, for de man tar på nett eller ser i blader er jo helt håpløse.

Jeg er i det hele tatt skeptisk til hvor mye Mensatester i det hele tatt måler.

Jeg er kanskje preget av å jobbe i en bransje hvor man ofte opererer med åtte ulike intelligenser.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 15:36   #56
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Man kan fint bruke intelligensen sin til å tenke og forstå hvordan andre med lærevansker virker og finne løsninger for dem selv om man aldri har kjent det på kroppen selv. Jeg vil til og med tro at en slik person vil ha lettere for dette enn en som vet hvordan det føles, men bare så vidt skjønner lærestoffet selv.

Det er prisverdig og flott når intelligente mennesker (deriblant Adrienne) bruker evnene sine på denne måten.

Men hvis jeg skal snakke ut fra personlig erfaring, så har jeg opplevd superintelligente lærere som ikke har vært i stand til å forstå hva elevene spør om og på hvilket nivå de skal begynne forklaringen. Og jeg har også opplevd svært intelligente mennesker som synes det er kjedelig og lite utfordrende å måtte forklare de samme enkle tingene om igjen og om igjen, og derfor har vært ganske korte og lite pedagogiske i sine forklaringer. Men folk er forskjellige og det gjelder selvsagt også de med IQ langt over gjennomsnittet.

  Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 15:42   #57
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Det er prisverdig og flott når intelligente mennesker (deriblant Adrienne) bruker evnene sine på denne måten.

Men hvis jeg skal snakke ut fra personlig erfaring, så har jeg opplevd superintelligente lærere som ikke har vært i stand til å forstå hva elevene spør om og på hvilket nivå de skal begynne forklaringen. Og jeg har også opplevd svært intelligente mennesker som synes det er kjedelig og lite utfordrende å måtte forklare de samme enkle tingene om igjen og om igjen, og derfor har vært ganske korte og lite pedagogiske i sine forklaringer. Men folk er forskjellige og det gjelder selvsagt også de med IQ langt over gjennomsnittet.

Jo de finnes. Og det finnes også ikke fullt så smarte lærere med samme problem. Men det er noen som søker seg inn i skolen fordi de faller gjennom andre steder på tross av gode papirer og høy iq. Utfordringa er å unngå disse som lærere. Faren min som var skoleleder i mange år ble alltid skeptisk hvis han fikk søkere med doktorgrad eller for mye utdanning. Stort sett var det da en grunn til at de siktet nedover i skolesystemet og den grunnen var ikke pedagogisk interesse.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 17:06   #58
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Tja, grunnen til at forskere/folk med doktorgrad søker seg over i skolen nå for tiden, har like mye med lønn å gjøre som med noe annet, altså. Uten at jeg har IQ-testet noen av kollegene mine, tenker jeg at evnen til å klare å sette seg inn i elevenes situasjon muligens er omvendt proposjonal med lengden på utdannelsen. Lærere med høyest utdanning er veldig fagsentrerte, (og det er jo bra!) men har kanskje mer problemer med alt det sosiale jobben innebærer? Jeg har absolutt ikke forsket på dette (det har jeg ikke IQ til ) men et ganske roughhly overslag over alle jeg har jobbet med opp gjennom årene førte meg til den konklusjonen.

Jeg takler ikke IQ-tester. Språkdelen går lett som en plett, men så mister jeg fullstendig motivasjon, konsentrasjon og hva_har_du når de der figurene dukker opp. Egentlig synes jeg det er rart at det er den eneste måten å teste IQ på.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 17:30   #59
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Nei, det jeg mente, var vel i grunnen at folk som har ekstra høy IQ og faktisk får brukt den til å utrette ting, gjerne ikke er medlem i Mensa. Mensa ser jeg på som en trøsteklubb for folk som ikke fikk det helt til tross høy IQ. (Meget grov og ondsinnet generalisering, men jeg sparker da i hvert fall i alle retninger!)

Jeg tror at mensa for mange handler om å treffe likesinnede. Jeg mener å være i nærheten av inntakskravet der, men jeg har mange venner som er minst på samme nivå, og dere på FP, tror det er mange her også. Altså behøves ingen Mensa ( selv om jeg også nok er en av de som ikke helt fikk det til )

Når det er sagt så vil jeg avmystifisere det med at det er så utrolig spesielt. De 2% 'smarteste' utgjør 100 000 mennesker i Norge, så det er ikke så veldig sært.

Jeg hadde gladelig brukt IQ-test ved flere typer ansettelse. Ikke for å finne de med utrolig høy IQ, men som i at 110 er bedre enn 90 osv

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 18:24   #60
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fører høy IQ automatisk til at man gjør en bedre jobb?

Jeg vil tro at det er mere en IQ som "bestemmer" om du passer til en jobb eller ikke.
Er du dum som et brød så sier det seg selv at det er få jobber du kan gjøre.

Lærre har blitt dratt inn i diskusjonen og jeg vil tro at en med lavere IQ, men med en evne til å lære bort vil passe bedre i jobben en en med høyere IQ, men dårligere evne til å lære bort ting. Selvsagt finnes det de med begge deler, men det er ingen selvfølge.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no