Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Voldtektene i Oslo

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-11, 17:01   #1
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Voldtektene i Oslo

Det er fryktelig at det er så mange voldtekter i Oslo, men jeg må si at jeg midt oppe i alt er veldig glad for at kvinnene er blitt så flinke til å anmelde dem. Nå er det fokus på problemet både i media og politisk, og kanskje vil det på sikt kunne gi holdningsendringer? Det er lov å håpe, ikke sant!?

Så; all kudos til de tøffe kvinnene (og mannfolka, for den del) som overlever en fryktelig handling, og tar opp kampen!

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 23:48   #2
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Voldtektene i Oslo

Vi vet jo ikke om tallene betyr at flere anmelder eller ikke. Uansett er antallet anmeldte voldtekter sannsynligvis ufattelig lite i forhold til hvor mange voldtekter som faktisk blir begått. Men det er selvfølgelig positivt om flere anmelder nå enn før.

Jeg tror ikke at fokuset i media vil føre til endringer, for det første fordi jeg synes det meste av fokuset er på hva kvinner kan gjøre for å unngå å bli voldtatt. For det andre tror jeg årsakene til voldtekt er for komplekse til at mediefokus vil hjelpe på det. Voldsforsker Ragnhild Bjørnebekk tror overfallsvoldtektsmenn blir inspirert av hverandre (altså motsatt effekt), og veldig mange menn som er voldelige ser ikke på seg selv som tilhørende i kategorien voldelig, og kobler ikke dette med egne handlinger. Andre igjen har personlighetsforstyrrelser og mangler innlevelsesevnen. Det er mange variasjoner.

Jeg ser ganske dystert på dette, og håper virkelig at fokuset snart rettes mot gjerningspersonene og ikke ofrene.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no