Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Dubai!

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-12, 16:29   #1
Maysen
Nyter et nytt liv
 
Maysen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Innlegg: 1.229
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Dubai!

Vi vurderer sterkt å reise til Dubai i oktober.
Er det noen som har vært der, som vil dele noen erfaringer?
hvor kan det være lurt å ordne seg hotell? Vi vil gjerne ha en kombiansjon av strand og storby opplevelsen.
Andre tips som er verdt å ha med seg på vegen?

__________________
Mamma til tvillinger født august 07.
Maysen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-12, 10:40   #2
Nima
Stadig innom
 
Nima sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Innlegg: 807
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Sv: Dubai!

Hm, ingen? Og jeg som tenkte jeg skulle følge med på denne. Har noen venner som vurderer det samme, nemlig :-) og hvis vi også hiver oss med dit, er det jo greit med noen tips.

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-12, 10:47   #3
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dubai!

Jeg har ingen erfaringer selv, men en kollega av meg nevnte nettopp at de skal dit i høstferien og det høres spennende ut. Han har bestilt tur med vanlig rutefly og funnet hotell selv.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-12, 10:58   #4
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.227
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dubai!

Joda, jeg har mange! Har bodd der i flere år og hatt småbarn der, og er der på familieferie hver høst. Kommer tilbake med alle mine gode tips når jeg sitter på pc og ikke mobil, men jeg kan varmt anbefale Dubai som feriedestinasjon på den årstiden!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-12, 13:56   #5
morgana
På vent....
 
morgana sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På bygda!
Innlegg: 1.985
morgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dubai!

Abonnerer ! Mannen har lyst på familieferie dit med stort og smått....

__________________
93 97 99 03 09
12
morgana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 00:13   #6
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dubai!

Vi budde i Jumeirah Beach-området, det er ein strandpromenade med strand på eine sida og hotell og restaurantar på andre sida. Taxi inn til kjøpesentra og bysentrum koster nesten ingenting, i tillegg er det eit metrosystem som stopper like i nærleiken. Eg syntest det at deilig å først å framst bu ved stranda og reise inn til byen, men det er jo ein smakssak. Det var såpass godt restaurant-tilbod i strandområdet, at det kjendest ikkje usentralt, sjølv om det ikkje var i bysentrumet. Og det såg ut som om lokalbefolkninga dro dit forå gå ut og spise og flashe dei dyre bilane sine. Alternativet er å bu i byen og reise til stranda. Det har eg ikkje prøvd.

Emiratene er jo prega av streng muslimsk kultur, så det er lurt å sette seg inn i normene der. Det var for eksempel lite alkoholservering på restauranter utanom på hotella, og det var ikkje noko særleg uteliv. Det gjer det jo til eit barnevennlig reisemål, men det er dumt å rave rundt i gatene som nordmenn på sydenferie. Eg leste og skrekkhistorier om briter som var arresterte på flyplassen for å ha med eit rundtstykke med valmuefrø på, inn i landet. Så det lønner seg å sette seg inn i reglar før avreise.

Vi var på ørkensafari (veldig turistifisert, men moro likevel), oppi Burj Kalifa og på omvisning i ein stor moské, som var organisert. Elles var det mykje strand og mykje storby. Handelssentra var imponerande, og det var moro å sjå alle dei sære tinga dei bygde, som innandørs skianlegg og det enorme akvariet, begge deler inne på kvar sitt handelssenter.

Vi hadde ein veldig fin ferie. Det var fascinerande å sjå ein kultur som var så tydeleg muslimsk og samtidig så gjennomsyra av overflod.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 23:45   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.239
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dubai!

Drar frem denne, selv om det ikke var så mye tips å få. Vi har allerede bestilt fly, så hit skal vi om det anbefales eller ikke.

Vi ser også for oss å bo i Jumeirah-området, men jeg ser at det er stor forskjell på oppgitt avstand inn til sentrum - fra 4 til 18 km? Hvordan er det å bo ute på de palmene - blir det bare stress å dra inn og ut?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 09:55   #8
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dubai!

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Drar frem denne, selv om det ikke var så mye tips å få. Vi har allerede bestilt fly, så hit skal vi om det anbefales eller ikke.

Vi ser også for oss å bo i Jumeirah-området, men jeg ser at det er stor forskjell på oppgitt avstand inn til sentrum - fra 4 til 18 km? Hvordan er det å bo ute på de palmene - blir det bare stress å dra inn og ut?

Nå er det lenge sidan vi var der, men taxi kosta omtrent ingenting der.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 09:58   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dubai!

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Drar frem denne, selv om det ikke var så mye tips å få. Vi har allerede bestilt fly, så hit skal vi om det anbefales eller ikke.

Vi ser også for oss å bo i Jumeirah-området, men jeg ser at det er stor forskjell på oppgitt avstand inn til sentrum - fra 4 til 18 km? Hvordan er det å bo ute på de palmene - blir det bare stress å dra inn og ut?

Avstandene er overraskende store, men taxi er jo relativt greit, da. Jeg tok også den banen, men den tok laaang tid. Også den gamle delen av byen er STOR, mye større enn man får inntrykk av på kartet. Det føltest helt trygt å ferdes der, også alene som kvinne, på kvelden.

Palmen er veldig avsondret, men det er jo litt deilig også. Og selvsagt må man sette seg inn i reglene, ingen holding av hender på offentlig sted og sånt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 11:48   #10
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dubai!

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Vi hadde ein veldig fin ferie. Det var fascinerande å sjå ein kultur som var så tydeleg muslimsk og samtidig så gjennomsyra av overflod.

Jeg må nesten kommentere denne. Overfloden i Dubai er bare for en liten del av befolkningen. De flotte turistanleggene er bygget av migrantarbeidere som i stor grad er underlagt slavelignende kontrakter og som er bortimot rettsløse siden de ikke får statsborgerskap. Et eksempel på hvilket utslag det kan gi, finner du her:
http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.11139435

:grinebiter:

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 11:53   #11
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dubai!

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg må nesten kommentere denne. Overfloden i Dubai er bare for en liten del av befolkningen. De flotte turistanleggene er bygget av migrantarbeidere som i stor grad er underlagt slavelignende kontrakter og som er bortimot rettsløse siden de ikke får statsborgerskap. Et eksempel på hvilket utslag det kan gi, finner du her:
http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.11139435

:grinebiter:

Ja, akkurat det er ganske grotesk. Eg hadde lese litt om det, før vi reiste, men det var påfallande kor lite synleg fattigdommen var. Då vi tok metroen frå hotell- og strandområdet til sentrum, såg vi så vidt eit område med små skur kor det åpenbart budde folk, men dette var i stor grad sperra av med høge gjerder slik at det ikkje blei synleg. Vi såg jo det apparatet som var i sving for å lauslate Marte Deborah Dalelv, så ein kan jo bare forestille seg korleis tilstandane er for folk som ikkje har verken sjømannsprest eller Espen Barth Eide som stiller opp for seg.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 13:01   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.239
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dubai!

Det er mange etiske problemer rundt Dubai. Det er det også med masse andre steder jeg har vært. Generelt boikotter jeg ikke land med dårlige regimer, og forholdene for fotfolket er ikke nødvendigvis bedre på all-inclusive-resorts på Mauritsius.

Det som er annerledes med denne turen er at vi ikke gjør som vi vanligvis gjør, nemlig velger non-big-corporate overnatting. Men det er nå en gang premissene for denne turen.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 13:52   #13
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dubai!

Var der de to förste ukene av oktober for et par aar siden. Den förste uken var det ekstremt varmt, saa varmt at man omtrent ikke kunne vaere ute uten aa vaere i bassenget eller sjöen. Kunne ikke sitte ute og spise om kveldene, for eksempel, alle restauranter hadde bare innendörs servering med iskald aircondition. Jeg elsker varmt vaer, altsaa, men dette var i grenseland (godt over 40 grader).

Vi bodde ute paa Palmen, og syntes det var helt greit. Ikke noe langt aa dra til diverse shopping malls, naermt aa dra til det store badelandet, og heller ikke langt aa dra inn til basaren og de tradisjonelle serverdighetene som er der. Vi var ogsaa med paa örkensafari og besökte den moskeen som er aapen for turister. Begge deler var bra.

Massevis av bra restauranter med mat fra alle verdens hjörner. Streng dresscode: Vi hadde med oss gutten vaar, han gikk i shorts og fikk ikke komme inn et sted, vi maatte kjöpe (dyr) bukse til han för vi fikk spise der. Jeg trodde ikke at reglene var saa strenge for barn, men det var de, altsaa.

Kjöpesentrene er enorme og har virkelig alt som er aa faa, men prisene var höye. Jeg sammenlignet med andre ting som jeg nettopp hadde kjöpt, og det var betraktelig höyere priser.

All in all: Absolutt ikke mitt favorittreisemaal, men greit nok hvis man vil ha garantert sol og varme.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-13, 11:38   #14
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.227
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dubai!

Når drar dere?

Og si meg, Poly, er Palmen avsondret?

Jeg har aldri bodd på Palmen, vi vurderer å leie en villa der neste tur med storfamilien, bare for å ha prøvd det.

Jeg ville bodd på Jumeirah Beach. Masse flotte hoteller, det er bare å velge og vrake. One and Only Royal Mirage og Al Quasr er ekstremt bra, men det har kommet mange nye siden jeg bodde der også.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-13, 11:46   #15
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.227
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dubai!

Vi bodde forresten på Armanihotellet en helg for et par år siden (pre twins!) det var utrolig bra. Særlig kult å se siste Mission Impossible filmen etterpå, den er filmet fra en av suitene.

Restauranten Amal på Armanihotellet (indisk mat) er AMAZING.

Restaurant Nina på One and Only, etterfulgt av drinker på takterrassen der, er jeg også veldig glad i.

Ørkensafari er ganske moro, og solnedgangen sett fra ørkenen er fin. Alle turoperatørene henter på hotellet.

Ballongtur over ørkenen kan kanskje være noe?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-13, 13:14   #16
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dubai!



Jeg bodde på Atlantis The Palm, og det er jo blodharry lekkerluksuriøst på en litt ubeskrivelig måte. Men jeg syns det var LANGT derfra til noenting annet.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-13, 13:56   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.239
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dubai!

Det var den vi lurte på, vi også. Men vi endte med Sofitel i stedet - ikke så spennende selve hotellet, men da fikk vi råd til front view balcony.

Jeg noterer, Palmen!

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no