Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-15, 20:01   #41
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nja. Jeg leser litt for ofte her inne om kjøttkaker laget av kvernet biffkjøtt til at jeg er helt med på at matsnobberiet ikke er en del av problemet.

Jøss, det har jeg aldri sett.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 20:15   #42
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Har ikke lest hele tråden nå, men vil bare påpeke at alle (!) hannkyllinger i klekkeriene kvernes levende (dvs sjekkes for kjønn nyklekkede og guttene hives i en roterende kvern), og dette gjelder både økologisk og ikke-økologisk drift. Har sjekket dette med Debio og alle andre instanser for å være på den sikre siden.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 20:29   #43
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Kverning er ansett som en god og effektiv måte å avlive på. De dør umiddelbart. Jeg skulle ønske folk greide å fokusere på galskapen i å ruge fram liv som så avlives heller enn. Overdramatisere metoden.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 21:24   #44
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Det finnes nevnt kun i denne tråden, viser et kjapt søk.

(Det kommer et treff til, men det er for en tråd med en oppskrift på kjøttkaker og en annen på biff).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 21:27   #45
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Hvis da ikke karbonadedeig også kan kalles kvernet biff?

En undersøkelse fra 2007 viser at 70% av brukerne foretrekker karbonadedeig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 23:42   #46
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Jeg blir deprimert når jeg ser utvalget av storfekjøtt i kjedebutikkene altså. Det er nesten bare kjøttdeig og biff som selges. Det er ikke så mange år siden jeg jobbet i ferskvaredisk, og da var utvalget mye større! Bibringe, bankebiff, høyrygg, steik/lår og bog. Jeg savner virkelig disse kjøttstykkene! De få gangene jeg finner de i butikken er de jo like dyre som filetene.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 23:47   #47
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Kverning er ansett som en god og effektiv måte å avlive på. De dør umiddelbart. Jeg skulle ønske folk greide å fokusere på galskapen i å ruge fram liv som så avlives heller enn. Overdramatisere metoden.

Ja, grunnen til at jeg svarte som jeg svarte var fordi det ble nevnt gassing over her, og spørsmål om det skjedde i økodrift, så jeg ville bare forklare. Selv om jeg synes både måten og selve handlingen er så grufull at egg er det siste jeg noensinne ville spist (med mindre de kom fra hagehøns og jeg ikke var veganer).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-15, 00:01   #48
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Snakket med min svigermor om dette med kyllinger i dag. De hadde faktisk en japaner på besøk for å sile ut hanene når hun vokste opp på gård også (40-50tallet). De ble mat til den lokale reven.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-15, 08:15   #49
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det finnes nevnt kun i denne tråden, viser et kjapt søk.

(Det kommer et treff til, men det er for en tråd med en oppskrift på kjøttkaker og en annen på biff).

Det er nevnt noen ganger. Siden det er en av mine så husker jeg det svært god. Men det er ikke så veldig viktig å finne akkurat når og hvor. Det som er viktig er tanken bak. Både at man ikke kan spise fettet og hva skal vi gjøre med det kjøttet som har fett marmorert inn slik at det ikke kan skjæres vekk? Kaste det?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvis da ikke karbonadedeig også kan kalles kvernet biff?

En undersøkelse fra 2007 viser at 70% av brukerne foretrekker karbonadedeig.

Karbonadedeig er mellomtingen mellom kvernet filet og kjøttdeig. Karbonadedeig er 4% mens kjøttdeig er 14% (tatt fritt fra husken).
Og jeg vet at de fleste foretrekker karbonadedeig. det er liksom noe av poenget mitt
At vi bare vil spise de beste stykkene.

Men ikke heng deg opp i den lille detaljen om kvernet filet. Se på hele bildet.
Feks MUK og farsemat. Statusen til dette kjøttet er jo helt på bunn.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-15, 09:31   #50
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.


Men ikke heng deg opp i den lille detaljen om kvernet filet. Se på hele bildet.
Feks MUK og farsemat. Statusen til dette kjøttet er jo helt på bunn.

Der det fortjener å være spør du meg. Jeg kjøper hele dyr, utnytter alt som er (får dessverre ikke med blod og innmat til vanlig, men spiser det også om jeg får tak i) ned til hver minste lille (og store) bein som kokes kraft på. Jeg lager mye godt mat av de fantastiske råvarene, og ser rett og slett ikke behovet for å ødelegge den gode maten med å lage MUK og lavkvalitetsfarse av den.

Jeg tror man kunne tjent mye på å lage videreforedlede produkter av de stykningsdelene som folk flest synes det er litt vanskelig eller tidkrevende å koke selv. Se på de pulled pork produktene som kommer nå. Ferdigmat av god kvalitet, pakket inn ala Fjordland, med gryter, supper og "pulled" lam-ku-sau-geit-høne hadde jo vært super hurtigmat for travle familier.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-15, 10:44   #51
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Vet du hva MUK er?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-15, 13:00   #52
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Vet du hva MUK er?

Ja.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-15, 13:49   #53
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Ja.

Hva tenker du vi skal gjøre med restene som sitter igjen på dyrekroppen om vi ikke skal lage MUK av det?
Det beste hadde jo selvfølgeligvært om alle gjorde som deg og lagde kraft og skrapte bena manuellt.
Men det er vel neppe en virkelighet vi kan forvente?
Og da bør statusen til denne type "restemat" heves mange hakk.
Skal man ha kyllingfilet (men vi er enige om at vi spiser ikke kylling, før hele produksjonskjeden har skjerpet seg, ikke sant ) så bør man spise hele dyret. Ingen ny filetmiddag før man har hatt kyllingsuppe på skroget og salat av vingene og grillmiddag på lårene. (og stuffa puta med fjærene)

Sånn skulle det vært!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-15, 13:54   #54
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Jeg gjør sånn med kyllingen. Minus putefjærene, da. Og Spiser bare kylling fra Stange, Holte og småprodusenter.

I stedet for muk, kan ikke produsentene også koke kraft? Det savner jeg i Norge, å kunne kjøpe literskartonger med kraft slik man får i USA.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-15, 14:32   #55
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hva tenker du vi skal gjøre med restene som sitter igjen på dyrekroppen om vi ikke skal lage MUK av det?
Det beste hadde jo selvfølgeligvært om alle gjorde som deg og lagde kraft og skrapte bena manuellt.
Men det er vel neppe en virkelighet vi kan forvente?
Og da bør statusen til denne type "restemat" heves mange hakk.
Skal man ha kyllingfilet (men vi er enige om at vi spiser ikke kylling, før hele produksjonskjeden har skjerpet seg, ikke sant ) så bør man spise hele dyret. Ingen ny filetmiddag før man har hatt kyllingsuppe på skroget og salat av vingene og grillmiddag på lårene. (og stuffa puta med fjærene)

Sånn skulle det vært!

Når man koker kraft eller langtidskoker kjøttet på beina ramler jo kjøttet av uten noe skraping, så jeg ser ikke helt behovet. Jeg synes vi skal matsnobbe nok til at vi betaler for at denne jobben blir gjort ordentlig, i motsetning til nå som vi skal ha det billigst mulig og dermed ender opp med MUK. Alternativt får vi lære ungene å koke kraft og gryter av "ugunstige" stykkningsdeler på heimkunnskapen så vi får en generasjon som kan dette.

Og enig om kylling, også parantesen om produksjonskjede. Jeg gjør det samme for kalkun. Helsteker først, og serverer den tradisjonell. Alle rester blir til taco, pålegg, salat osv, også blir skroget til verdens nydeligste kraft. Jeg fatter ikke at kraft ikke er noe som lages i større utstrekning, det er så utrolig nydelig.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-15, 21:14   #56
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

For å digregere tilbake til utgangspunktet; mine foreldre driver geitegård. Jeg spurte dem om dette med avliving av bukkekje. De var helt sånn "ville aldri i vår villeste fantasi falt oss inn!" men bekreftet at det var ulønnsomt å fore dem opp. De bare gjorde det likevel, siden alt annet fremstod uetisk. De kjente heller ikke til noen andre som slaktet nyfødte kje, men hadde hørt om at det forekom noen steder. De har ganske stort kontaktnett av geitebønder.

Tallene i artikkelen er sikkert riktige, men så er det i hvert fall ting som tyder på at det ikke er noen gjennomgripende kultur i bransjen.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-15, 22:29   #57
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Tror mye av utfordringen ligger i både informasjon og tilgjengelighet. Mye av det som kommer frem her er ny informasjon for meg. Jeg tror dette er kunnskap man får når man i utgangspunktet er engasjert. Vi som er halvt bevisstløs oppsøker ikke kunnskapen i like stor grad. Når jeg først lærer litt vil jeg gjerne lære mer. Ja til mer "tvungen" informasjon.

Men like stor utfordring er dette med tilgjengelighet og tilbud. Hvor får man tak i produktene? Jeg har ikke mulighet til å kjøpe hele slakt av alt mulig, men ønsker å bruke mer av dyrene.

... og så synes jeg det er litt vanskelig å innrømme at man er en av de kunnskaps- og bevisstløse.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-15, 22:47   #58
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg gjør sånn med kyllingen. Minus putefjærene, da. Og Spiser bare kylling fra Stange, Holte og småprodusenter.

I stedet for muk, kan ikke produsentene også koke kraft? Det savner jeg i Norge, å kunne kjøpe literskartonger med kraft slik man får i USA.

Jeg blir så glad når jeg hører om folk som gjør slikt!

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Når man koker kraft eller langtidskoker kjøttet på beina ramler jo kjøttet av uten noe skraping, så jeg ser ikke helt behovet. Jeg synes vi skal matsnobbe nok til at vi betaler for at denne jobben blir gjort ordentlig, i motsetning til nå som vi skal ha det billigst mulig og dermed ender opp med MUK. Alternativt får vi lære ungene å koke kraft og gryter av "ugunstige" stykkningsdeler på heimkunnskapen så vi får en generasjon som kan dette.

Og enig om kylling, også parantesen om produksjonskjede. Jeg gjør det samme for kalkun. Helsteker først, og serverer den tradisjonell. Alle rester blir til taco, pålegg, salat osv, også blir skroget til verdens nydeligste kraft. Jeg fatter ikke at kraft ikke er noe som lages i større utstrekning, det er så utrolig nydelig.


Nettopp! Vi må lære oss å akseptere at mat koster.
All mat skal koste. Tomater skal ikke være så billige at de som plukker dem lever under slavelignende forhold!

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

For å digregere tilbake til utgangspunktet; mine foreldre driver geitegård. Jeg spurte dem om dette med avliving av bukkekje. De var helt sånn "ville aldri i vår villeste fantasi falt oss inn!" men bekreftet at det var ulønnsomt å fore dem opp. De bare gjorde det likevel, siden alt annet fremstod uetisk. De kjente heller ikke til noen andre som slaktet nyfødte kje, men hadde hørt om at det forekom noen steder. De har ganske stort kontaktnett av geitebønder.

Tallene i artikkelen er sikkert riktige, men så er det i hvert fall ting som tyder på at det ikke er noen gjennomgripende kultur i bransjen.

Så godt å høre.
Jeg har lært at det er slik det gjøres (det gjøres også i noen grad med overskuddslam) men jeg kjenner kun en geiteprodusent. Og der gjøres det ikke slik.
Jeg må få reklamere litt for geiteprodukter.
www.heidrunprodukter.no

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Tror mye av utfordringen ligger i både informasjon og tilgjengelighet. Mye av det som kommer frem her er ny informasjon for meg. Jeg tror dette er kunnskap man får når man i utgangspunktet er engasjert. Vi som er halvt bevisstløs oppsøker ikke kunnskapen i like stor grad. Når jeg først lærer litt vil jeg gjerne lære mer. Ja til mer "tvungen" informasjon.

Men like stor utfordring er dette med tilgjengelighet og tilbud. Hvor får man tak i produktene? Jeg har ikke mulighet til å kjøpe hele slakt av alt mulig, men ønsker å bruke mer av dyrene.

... og så synes jeg det er litt vanskelig å innrømme at man er en av de kunnskaps- og bevisstløse.

Det må du ikke synes!!! Alle kan ikke vite masse om dette. Og det skulle ikke vært nødvendig heller. For det skulle vært en selvfølge i alle ledd i produksjonen at hele dyret brukes, at dyra behandles anstendig og at mat skal koste. Da hadde du ikke behøvd å tenke på det.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-15, 22:50   #59
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

FP er virkelig en flott utdanningskilde! Jeg lærer dødsmasse.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-15, 14:39   #60
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nokon: Når det gjelder melk, så får kuene så vidt jeg vet bare kvigekalver

Oi! Da var dette med kjønnseparert sæd og NRF som melkerase feil! Takk for korreksjon Fakse og Floksa.

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Ja, hvis det var politisk vilje til å kompensere bøndene, så hadde man hatt en rask løsning, men det er det jo dessverre ikke.

Det er jo akkurat her kjernen til problemet ligger. Noen må "betale" for at man driver frem jordbruket på den måten man gjør. Hvis det er profitt som er det viktigste blir andre ting nedprioritert.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg mener det er et politisk valg, ikke et valg bøndene skal ta.

Det valget er vel tatt av det norske folket? Man kan si mye om Høyre og Frp sin jordbrukspolitikk, men ikke at den har vært hemmligholdt av partiene? Jeg tror ikke at det er så mange bønder som er overrasket over politikken i landbruket. Er det?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no