Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Montere ny lampe

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-14, 18:51   #1
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.012
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Montere ny lampe

Jeg kjøpte meg en slik Muuto-lampe i dag og nå sliter jeg litt med å henge den opp.



Trodde den kom med støpsel, slik at det bare var å henge den på en krok og stikke i kontakten. Men det er selvsagt ikke det. Ledningen skal altså monteres rett i veggen, og det har jeg jo aldri gjort.

I tillegg har jeg selvsagt ikke tenkt å henge lampa der uttaket i taket er. Det er for langt bort og den lampa skal få stå. Jeg vil ha lampa over kjøkkenbordet. Så enten må jeg trekke ledningen fra taket til veggen og enten ned til et støpsel ved gulvet eller et som er i taket litt lengre borte. Det som er i taket virker når jeg slår på en bryter på veggen, så det er jo det mest praktiske.

Men jeg er litt usikker på hvor pent det er å trekke en grå ledning så langt. Hva tror dere? Har dere noen andre smarte tips? Og ikke minst, hvordan kopler man til i et stikkkontaktstøpsel? Tør jeg prøve meg på det alene, eller må jeg få noen til å hjelpe meg? Må jeg ha elektriker?

Jeg vil ha den opp nå!

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 19:12   #2
Dobbelthake
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 23
Dobbelthake er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Montere ny lampe

Vel, for å ta støpselbiten. Så er den ganske enkel (gitt at du har ett skruvjern i riktig størrelse) koble på jordlederen (den uisolerte kabelen i midten og de to andre på sidene, det kan hende de må avisoleres litt, men vanligvis er dette gjort på lampeledninger) om du egentlig har lov til å gjøre det er jeg mer usikker på. (Selv om jeg tviler på at du kommer til å få noen reaksjoner på det) når det kommer til ledningen (antar det er fargen som er problemet) så kan du jo kjøpe en pyntelist som du kan legge kabelen inni (er dobbeltsidig teip på baksiden av denne) fås kjøpt på jula (sikkert mange andre plasser, men så den på jula nå sist)

Dobbelthake er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 19:20   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Montere ny lampe

Du har lov til å både avisolere og montere selv. Det er ikke vanligvis jord på en taklampe, så det du trenger å gjøre er å skru de to kablene fra lampen fast i sukkerbiten som kommer ut av strømuttaket i taket. Hvis det er jord, så følger du Dobbelthakes veiledning. (Heng opp lampen i taket først.) Det er ikke forskjell på de to kablene, så det spiller ingen rolle hvilen kabel du fester til hvilen side av sukkerbiten.

Du trenger ikke henge lampen der hvor strømuttaket er. Som Dobbelhake sier, så kan du enkelt feste ledningen i taket med en kabellist. De er lette å feste i taket, siden de har dobbeltsidig tape. Skru opp lampen og monter kablene først. Deretter fester du kabellisten, og deretter setter du fast lampeledningen i kabellisten.

jeg har kjøpt kabellist på Clas Ohlson, og jeg antar at de fleste steder som har elektrisk utstyr har slikt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 19:24   #4
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.718
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Montere ny lampe

Du kan kjøpe en lampettledning, enten ferdig med støpsel eller montere støpsel selv. Koble den til lampa og da kan du gjøre som du opprinnelig hadde tenkt, altså henge den på krok og stikke i kontakten.

Lampettledninger er gjerne hvite, hvis det er bedre enn grå ledning.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 19:30   #5
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.012
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Montere ny lampe

Tror jeg skjønner. Fant noen videoer på YouTube med forklaringer også. Vil gjerne beholde den grå ledningen for den passer jo perfekt til lampa, men å ha den i list på fra taket og langs veggen tror jeg er greit.

Men er det det samme å feste ledningene i et lampeuttak som i en stikkontakt?

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 19:30   #6
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Montere ny lampe

Synes ikke du skal bytte ut den grå ledningen. Har den lampa i grått og tror ikke det blir så fint med hvit ledning.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 19:33   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Montere ny lampe

Du må jo ikke bytte ut ledningen! Det er uansett vesentlig vanskeligere å skifte ut ledningen på en lampe enn å koble den eksisterende ledningen til en sukkerbit.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 19:34   #8
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.406
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Montere ny lampe

Fest den i uttaket i taket, mye mer praktisk!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 19:35   #9
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.718
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Montere ny lampe

Hva slags lampeuttak har du?

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 19:35   #10
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.012
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Montere ny lampe

Nei, den grå ledningen er jo noe av det fine med lampa.

I tegningen i pakka sto det at man kunne kjøpe en stikkontakt å koble på, men er det vanskelig å få tak i en grå stikkontakt tro?

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 19:36   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Montere ny lampe

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.


Men er det det samme å feste ledningene i et lampeuttak som i en stikkontakt?

Mye det samme, og i alle fall ikke noe vanskeligere. Ja, med mindre man ikke når opp til taket da ... :har 2,75 m takhøyde:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 19:36   #12
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.012
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Montere ny lampe

Opprinnelig lagt inn av Isrose, her.

Hva slags lampeuttak har du?

Ingen anelse, men det er en lampe der fra før som jeg ikke har planer om å ta ned.

Går det an å feste to lamper i et uttak?

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 19:37   #13
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.718
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Montere ny lampe

Og jeg mente ikke at du skulle bytte ledningen som går fra lampa til taket, men antar du må ha en ny ledning fra der lampa henger til uttak/stikk?

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 19:37   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Montere ny lampe

Grå stikkontakt kan kanskje by på utfordringer. Trenger du egentlig det?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 19:38   #15
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.012
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Montere ny lampe

Jeg var selvsagt innom Clas Ohlson etter at jeg kjøpte lampa, men visste jo ikke at jeg trengte alt dette. Ja, ja. Må vel bare vente til uka med å få fikset det. :utålmodig:

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 19:39   #16
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.012
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Montere ny lampe

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Grå stikkontakt kan kanskje by på utfordringer. Trenger du egentlig det?

Nei, gjør vel kanskje ikke det, selv om den vil være relativt synlig siden den står øverst på veggen.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 19:40   #17
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Montere ny lampe

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.


Går det an å feste to lamper i et uttak?

Det går fint, men de vil jo være koblet til samme lysbryter da, slik at du må slå begge av og på samtidig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 19:43   #18
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.012
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Montere ny lampe

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det går fint, men de vil jo være koblet til samme lysbryter da, slik at du må slå begge av og på samtidig.

Det går veldig fint, akkurat nå er det kun julelys koplet til det uttaket nemlig. Så det hadde vært det beste. Kopler jeg den til lampa som er i taket fra før av kan jeg jo ikke velge å kun ha en lampe på.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 19:47   #19
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Montere ny lampe

Hvis det er stikkontakt i nærheten der lampa skal henge hadde jeg montert på en bryter og støpsel Det kan du faktisk få fiks ferdig montert på Clas Ohlson, så det eneste du behøver å gjøre er å koble sammen ledningen fra lampa og "den ene enden av bryteren", resten sitter sammen allerede. Du får også kjøpt dimmer som er ferdigmontert mener jeg å huske De har også løse dimmerbrytere, som kanskje kunne vært noe.

Jeg henger ikke helt med i problemstillingen her må jeg innrømme - men det jeg gjorde med mine kjøkkenlamper som hadde en kort-ish ledningsstump til sukkerbiten bare, og hvor det ikke var noe uttak i nærheten, var å tilpasse ledningen fra lampen til taket (dvs kappe og flytte sukkerbiten), koble på ny hvit lampett ledning fra sukkerbiten (ved kroken, under sånn "pyntekopp" eller hva det heter, oppunder taket) som jeg strakk bortetter taket (hvit ledning, da syntes den jo ikke så godt) til nærmeste vegg og mot og langsmed list mot nærmeste stikkontakt. Og den ledningen kappet jeg til perfekt lengde, og monterte på sånn ferdig støpsel-ledning-bryter/dimmer-affære fra Clas Ohlson i enden. Jeg brukte sånn hvit ledningslist i taket. Men NB - de er et "#$#$%& å få av igjen hvis du noensinne vil male taket. Og noen av dem sitter ikke Så man må liksom få tak i de riktige :leter enda:


Hvor lang ledning har du tilgjengelig på lampa?

Har du bare ett uttak hadde jeg heller fått elektriker til å sette inn en stikkontakt så det er mulighet til å bruke lampene separat, bytte dem enkelt, bruke stikkontaktene til noe annet, etc.


Sist redigert av m^2 : 04-01-14 kl 19:57.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 19:49   #20
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Montere ny lampe

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Det går veldig fint, akkurat nå er det kun julelys koplet til det uttaket nemlig.


Hvordan har du festet julelys til uttaket? Hva menes med uttak her?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no