Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-06, 09:47   #41
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leste masse i ungdomstida mi. Leste Evi Bøgenæs, Agatha Christie, Lars Saabye Christensen og Frøken Detektiv, Fem-serien, men også "Å være ung er for jævli", "Men tankene mine får du aldri", "Kjære Timo", "Pakkis" og det meste. Jeg slukte Sagaen om Isfolket på to uker. I dag skjønner jeg ikke hvorfor jeg var fascinert.

Husker at jeg også begynte prosjektet med å lese alle bøkene på biblioteket. Jeg startet på A og kom meg vel til D eller E, tror jeg. Egentlig hoppet jeg over noen bøker og leste de andre. Husker at jeg syntes det var så kjedelig en periode, for jeg hadde lest omtrent alle bøkene på filialen i nærheten.

Maria Gripe leste jeg masse av.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 09:48   #42
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg er jo så gammel, så hukommelsen svikter litt. Men jeg leste ihvertfall alle Anne Karin Elstad-bøkene husker jeg.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 09:48   #43
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Ja, og så prøvde jeg meg på Sagaen om Isfolket. 7 bøker og i bosset med dem.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 09:56   #44
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På videregående delte norsklæreren vår ut "bok-ark" der hun oppfordret oss til å skrive opp de bøkene vi leste og å skrive litt om dem. Arkene puttet vi i mappen der stiler og notater og slikt også lå. Jeg tror jeg har mappen fra i alle fall ett av årene liggende hjemme hos foreldrene mine, jeg så den i alle fall for noen år siden. Det var ganske morsomt, jeg husket jo ikke tredjeparten av bøkene jeg hadde skrevet opp. Det var det året jeg blant annet leste Vera Henriksen-serien om Bent Jonsson, tror jeg.

Det var egentlig ganske morsomt å skrive opp alle bøkene man leste, syntes jeg, og jeg gjør jo litt det nå også, i bloggen min. Jeg skal jammen oppfordre Lillegutt til det når han blir eldre (og får sin egen blogg?).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 22:33   #45
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tenårene var jeg over på "voksne" bøker.

Da jeg var 10 år fikk jeg beskjed av en bekjent om at "den dagen du leser Slottet av Kafka og skjønner den, så er du ordentlig voksen".

Jeg leste den da jeg var 12, skjønte nesten alle ordene og følte meg voksen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 22:44   #46
Sladrehank
Klatrer
 
Sladrehank sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 30
Sladrehank har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg leste også Flicka bøkene av Scarlet O'Hara. Har alltid hatt lyst å reise til Wyoming på grunn av dem. Vakre bøker! Har desperat forsøkt å få min hestegale datter til å lese dem, men nei.. *fornærmet*

Anne Karin Elstad, Herbjørg Wassmo, Sigrid Undset leste jeg fordi min mor var medlem i en bokklubb. Leste også mye dårlige bokklubbøker. Svært få av dem gjorde intrykk.

Av serier leste jeg Alvefolket, Isfolket og Raija. Alvefolket og Raija kan jeg finne på å lese i enda.

Først i voksen alder oppdaget jeg Tolkien og Lewis.

__________________
"Squirrels for nuts contend, and, wrong or right,
For the world's empire kings ambitious fight.
What odds?--to us 'tis all the self-same thing,
A nut, a world, a squirrel, and a king."
C. Churchill


Sladrehank er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 22:49   #47
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste masse da jeg var tenåring. Jeg var med i ungdomsbokklubben og leste alle månedens bøker, pluss at jeg var flittig bibliotektraver som lånte alle (!) bøkene av Evi Bøgenes. Da vi på videregående måtte lese Markens Grøde fant jeg ut at jeg likte Hamsun og leste det jeg kom over av ham, før vi på skolen måtte lese Forbrytelse og straff - da kastet jeg meg over de store russiske forfattere.
Jeg elsket Hobbiten og Ringenes Herre og leste disse mange ganger. Det samme gjorde jeg med "Nattens brød" trilogien til Falkberget.

Når jeg nå tenker på det så dukker det opp den ene boka etter den andre her, men jeg kan jo ikke ramse opp alt.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 08:47   #48
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungdomstid er da så mangt. I tidlig tidlig fase elsket jeg Barbara Cartland og Superstjerner, Nancy Drew, Angelique, Ina og Alistair Maclean. Og ja, Jalna-bøkene, de hadde jeg helt glemt.

Fra gymnaset så jeg lyset og startet med "ordentlig" litteratur John Irving og John Steinbeck kom tidlig på listen. Tatt av Vinden har jo hengt med meg siden. Vera Henriksen hadde jeg også en runde på, Elstad likeså. Ellers leste jeg mye Staalesen etterhvert, selv om jeg egentlig ikke er krimfan. Moro med Bergensmiljøet.

Jeg sløvet meg forresten gjennom 90% av sagaen om Isfolket også.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 11:19   #49
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Jeg leste det jeg kom over i tenårene. Ingen nevnt, ingen glemt. (Øh jo, det meste er glemt. *lemenhjerne*)

Ser Agatha Christie nevnes over her, enda har jeg ikke lest en eneste bok av henne....Det får jeg ta når jeg bli gammel og får tid.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 09:28   #50
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Jeg var en skikkelig lesehest, og leste omtrent alt jeg kom over. På hytta var det en samling med Jack London-bøker som jeg pløyde igjennom med varierende resultat (forsto liksom litt mer av "Når vildyret våkner" og "Ulvehunden", enn av "Kong alkohol" )
Jeg leste også alle alaska-romanene til pappa på hytta.

Hjemme så leste jeg alt som sto i hyllene, så da ble det endel gamle klassikere som f.eks. Kristin Lavransdatter triologien som jeg likte kjempegodt. Dessuten så leste jeg alle de der "Kjør meg til slottsplassen" - "Å være ung er for jævlig" - og resten i samme genre. Jeg ble meget bevisst på at narkotika ikke var tingen for meg av å lese dem

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 21:00   #51
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Jeg var en skikkelig lesehest, og leste omtrent alt jeg kom over. På hytta var det en samling med Jack London-bøker som jeg pløyde igjennom med varierende resultat (forsto liksom litt mer av "Når vildyret våkner" og "Ulvehunden", enn av "Kong alkohol" )

Ulvehunden var en av ganske få romaner som stod hjemme hos mormor og morfar, så den har jeg også lest mange ganger. Nå minnet du meg på at jeg egentlig har lyst på både den og Når villdyret våkner på engelsk. :løper_til_Amazon:

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 22:41   #52
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Så moro, da Håper du finner dem !!

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ulvehunden var en av ganske få romaner som stod hjemme hos mormor og morfar, så den har jeg også lest mange ganger. Nå minnet du meg på at jeg egentlig har lyst på både den og Når villdyret våkner på engelsk. :løper_til_Amazon:

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 22:32   #53
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Jeg slutter meg til lesehestklubben, var gjennom det meste i barne- og ungdomsavdelingen. Synd jeg ikke har vært like flink til å prioritere lesing som voksen!

Jeg leste igrunnen det meste, men likte godt de gamle ungpikebøkene på et tidspunkt ja. Vel, på et tidspunkt, et tidspunkt som har strukket ut til å være meget nært i tid . Jeg liker dem ennå . Det er 2 måneder siden jeg endelig hadde full Ina-serie, kjøpt på qxl av litt ymse. Der fant jeg også Alle smiler til Anne, min absolutte favoritt da jeg var 11. Og den er like søt ennå. Like enkel, ukomplisert og fascinerende.

Ellers leste jeg også Elstad, Brantenberg, alle disse narkotikabøkene som fantes på den tiden (er det lagd like mange om "nåtidens store farer"?), Evi Bøgenæs, Agatha Christie, alt i Ungdomsbokklubben ++.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 22:36   #54
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Evy Bøgenes, Sagaen om Isfolket, Britta og Silver, Herbjørg Wassmo (den med jernkorset osv), Folket på Innhaug-serien, Men tankene mine får du aldri, Hard asfalt, Speilt fanger (Kari Bøge) bl.a.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 22:40   #55
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Jeg hadde dilla på litteratur om 2. verdenskrig. Også leste jeg Bøgnæs og det meste annet jeg kom over.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 22:48   #56
Sparky
Mean Milk Machine
 
Sparky sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 217
Sparky er litt kul
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Jeg leste det jeg kom over i bokhyllen hjemme eller på biblioteket. Husker ikke noen som skilte seg spesielt ut, men det gikk mest i bøker for voksne. Historiske romaner likte jeg godt. Faktabøker om verdenshistorien var også populært. Lå på sofaen halve dagen med nesen i en bok. Det var den gang.

Jeg husker derimot min aller, aller første bok (ikke billedbok). Da var jeg fem år. Det var en bok om ei jente som het Nøste. Tror den var skrevet på 30-tallet. Synd at den er borte nå.

Sparky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 16:32   #57
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Jepp- det gjorde jeg også

Opprinnelig lagt inn av Sparky, her.

Lå på sofaen halve dagen med nesen i en bok. Det var den gang.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 18:46   #58
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Jeg var en bokorm i tenårene. Alt som bidro til virkelighetsflukt, ble slukt.
Til mammas forferdelse lå jeg gjerne og leste hele natten, selv om jeg skulle på skolen dagen etter
De bøkene som jeg satt størst pris på var nok bøkene om Nancy Drew, pocketkolleksjonen med ihjelleste Agatha Cristie, og bøkene til Evy Bøgenæs.
Når jeg kom så langt at jeg orket tanken på å lese Ringenes Herre, så ble den min favorittbok, og det er den ennå.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 21:14   #59
Klatremus
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 144
Klatremus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Isfolket og alt annet jeg kom over som var enten halverotisk eller veldig skummelt.

Klatremus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 08:12   #60
Torinn
Undrande
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 58
Torinn har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Skulebiblioteket hadde ikkje meir enn eit par hyller med ungdomsbøker, så eg var over på voksenlitteraturen lenge før eg var tenåring. Det eg hugsar best at eg slukte var Hellemyrsfolket og alt anna av Amalie Skram, alt av Sigrid Undset (eg las Kristin Lavransdatter fleire gonger), Anne Karin Elstad, Snorres Kongesoger, diverse ættesoger, Vera Henriksen, Agnar Mykle, Bjørg Vik, Herbjørg Wassmo, Agatha Christie m.m.

Isfolket har eg aldri lest, og Jalna-serien som eg las etter anbefaling frå mor mi likte eg faktisk ikkje...

Torinn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no