Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-06, 11:53   #1
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Jeg holder på å skrive ønskeliste til Frøkna til jul, og i den forbindelse ønsker jeg tips til hvilke bøker som kan komme på ønskelista. Gode bøker for 4–5-åringer?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 12:06   #2
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Min datter liker Gittebøkene godt. http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?...r=2&cid=145990

Finnes også i Gitte og Sydensauene eller Gitte og Gråulvene.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 12:08   #3
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Jeg legger inn lista som jeg har gjort maaange ganger før. Mest for å abonnere på tråden og få noen tips selv.

Vi veksler mellom bildebøker og bøker med bare tekst om dagen. Men det blir mest bildebøker.

Gubben og katten - Sven Nordquist
Diverse Astrid Lindgren, Torbjørn Egner og Alf Prøysen (Egner er forresten litt kjedelig)
Tom og Andersen - Margaret Skjelbred - disse er koselige og skrevet på rim.
Karsten og Petra
Albert Åberg
Kari Grossmann - mange fine bla. "Barnehageboka mi" og "Au! Det gjør vondt", som handler om barnehagebarn.
Bøkene om pulverheksa (geniale for Vesla som syns alt er så skummelt, disse er skumle på en veldig kamuflert måte)
Knerten, Mormor og de 8 ungene og Ole Aleksander av Anne Cath. Vestly (De andre venter vi litt med)

Alfabetbøker og tellebøker er morsomt for tiden. Særlig alfabetbøker - Vesla er veldig interessert i bokstaver(eller bokkstaver som hun kaller dem)

Faktabøker, naturbøker, geografibøker etc. begynner å fenge mer og mer. Vi har en serie med forskjellig faktabøker som heter "Livet i fjæra!, "Livet på høyfjellet" osv. Den er kjempefin, men er usikker på om den finnes i butikkene.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 12:25   #4
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.216
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Snuppa ble 4 i september, og i sommer har vi lest alle Guro-bøkene til Anne-Cath Vestly. Nå holder vi på med Aurora-bøkene. Kjempesuksess!

Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 12:31   #5
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Følger med på denne tråden. Synes alderen 4-5 er vanskelig. Vi har mange Karsten og Petra bøker, og de duger enda. Men jeg merker at hun nærmer seg fem år, og interessen dabber litt av. Satser på å fylle opp boksamlingen med noen klassikere jeg også, Astrid Lindgren og A-K.Vestly

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 12:34   #6
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Hva med personlige eventyrbøker?


www.eventyrboka.no

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 13:17   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Jeg har tenkt å anskaffe denne ordboken med det første. Si gjerne fra hvis du tror Frøkna ønsker seg en slik.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 13:45   #8
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg har tenkt å anskaffe denne ordboken med det første. Si gjerne fra hvis du tror Frøkna ønsker seg en slik.

Denne likte jeg. Er det billigst å bestille på nett?

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 13:55   #9
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Eg slår eit slag for barneleksikon frå Samlaget (igjen). Dei som kjem i Blåmann bokklubb. Dei er deilige

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 13:56   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Denne likte jeg. Er det billigst å bestille på nett?

Jeg tror det er samme pris i butikk. Det er i alle fall samme pris hos Bokkilden som hos forlaget.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 14:04   #11
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.822
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Emma og Thomas-bøkene
Albert Åberg
Ludde
Knerten-bøkene og andre Vestly-bøker

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 14:06   #12
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Hva med personlige eventyrbøker?


www.eventyrboka.no

Det der så jo helt genialt ut! (bra jeg ikke har bestilt julegaver enda!)

__________________
Godt gjort er bedre enn godt sagt!!
Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 14:07   #13
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror det er samme pris i butikk. Det er i alle fall samme pris hos Bokkilden som hos forlaget.

Bestilt!

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 14:15   #14
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Hvilke type bøker er du ute etter? Vi leser så og si ikke billedbøker for storesnupp på fem lenger. Er du ute etter tips om nye bøker? Altså ikke Vestly, Egner, Lindgren etc? Jeg liker absolutt disse forfatterene, men har også prøvd å finne nye bøker. Jeg ser at hun liker godt når vi leser om barn hun kan relatere seg til.

Vi har lest en bok som heter Sommeren før. Den likte storesnupp veldig godt. Hun likte også Stine. Selv om jeg er i mot spinoff produkter har jeg kjøpt Linus i svingen bøkene. De ble godt mottatt. Akkurat nå leser vi en bok som heter MÅL. Den faller i smak den også.

Innimellom leser vi gamle billedbøker, eventyrbøker og faktabøker. Vi har en faktabok om kroppen som hun liker at vi leser i, men som hun også liker å bla i alene.

Legger til: Glemte Mamma Mø bøkene. De får man samlet i én bok. Den er fin å ha med seg på reise f.eks.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 20:46   #15
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Opprinnelig lagt inn av Betsy, her.

Det der så jo helt genialt ut! (bra jeg ikke har bestilt julegaver enda!)


Ja, må jo være stas å få lese sitt EGET eventyr? Med sitt eget navn og sånn !

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-06, 14:45   #16
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Ja, må jo være stas å få lese sitt EGET eventyr? Med sitt eget navn og sånn !

Bestilte i går, og i går kveld fikk jeg melding på mobilen om at jeg hadde skrevet for mange navn der det skulle stå hvem det var fra, jeg måtte derfor forandre litt. Det vil si at de begynte å lage bøkene mine allerede i går kveld!! Det sto på sidene at det var rask levering, så jeg håper de kommer snart. Skal bli spennende å se om de er så bra som de så ut!!

__________________
Godt gjort er bedre enn godt sagt!!
Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-06, 17:07   #17
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.803
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Følger med på denne tråden. Synes alderen 4-5 er vanskelig. Vi har mange Karsten og Petra bøker, og de duger enda. Men jeg merker at hun nærmer seg fem år, og interessen dabber litt av. Satser på å fylle opp boksamlingen med noen klassikere jeg også, Astrid Lindgren og A-K.Vestly



Signerer hele dette innlegget. Vesla fylte fire i høst, og hun liker fortsatt bøkene om Lillesøster, Karsten og Petra og liknende. Men det fenger ikke like mye som for et år siden. Det er fortsatt litt tidlig med Mormor og de åtte ungene etc, hun foretrekker bøker med flere illustrasjoner.

Det som er veldig populært her nå er faktabøker, blant annet enn bok om blodet (gave fra blodbanken, men jeg tror den inngår i en faktaserie). Gamle disneybøker etter pappaen og meg er også stas.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-11-06, 21:04   #18
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Opprinnelig lagt inn av Betsy, her.

Bestilte i går, og i går kveld fikk jeg melding på mobilen om at jeg hadde skrevet for mange navn der det skulle stå hvem det var fra, jeg måtte derfor forandre litt. Det vil si at de begynte å lage bøkene mine allerede i går kveld!! Det sto på sidene at det var rask levering, så jeg håper de kommer snart. Skal bli spennende å se om de er så bra som de så ut!!

Må få høre da!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 01:03   #19
Nynne
Erfaren
 
Nynne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.159
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Hva med personlige eventyrbøker?


www.eventyrboka.no


Tusen takk for bra tips! Supre julegaver!

__________________
~ The most dangerous place on earth is to be between a mother and her children
Nynne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 08:14   #20
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Anbefaler pop-up utgaven av Alice i eventyrland.
Denne elsker femåringen min.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no