Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Huset ved moskeen - verdt det?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-10, 10:12   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Huset ved moskeen - verdt det?

Jeg lånte Huset ved Moskeen på biblioteket i sommer, etter å ha fått den anbefalt av mange, deriblant bibliotekaren. Men jeg kommer liksom ikke inn i den. Jeg irriterer meg grenseløst over naivistisk skrevet litteratur som desverre er typisk for en del ikke-vestlige bøker som blir hyllet av lesere i vesten. "Det er så ekte, liksom" Blærgh.

Bør jeg se forbi irritasjonen min og gi den en ny sjanse? Er den verdt det?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 10:17   #2
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Huset ved Moskeen - verdt det?

Jeg synes den var helt middelmådig. Grei ferielesning, liksom. Hadde hele tiden følelsen av å ha lest det før.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 13:56   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Huset ved Moskeen - verdt det?

Grei ferielektyre, som man ikke trenger å tygge, for å si det slik.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 14:00   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Huset ved Moskeen - verdt det?

Da spørs det om jeg gidder. Lurer på hvorfor alle de jeg snakket med før jeg lånte den syns den er så fantastisk? Kø på den på biblioteket var det også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 14:03   #5
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.115
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Huset ved Moskeen - verdt det?

Alle sier en er sååååå fin. Jeg synes den var smågørr, men grei nok. Leste den ut, men ikke noe jeg sier til andre at de bør lese. Dog synes jeg den var bedre enn Bienes hemmelige liv, som jeg synes kun burde selges som pocket på butikken.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 14:20   #6
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Huset ved Moskeen - verdt det?

Jeg syns den var god jeg, hverken mer eller mindre. Spennende, rørende, trist, morsom og litt av alt liksom. Mye som er bedre, men langt mer som er verre. Men smaken er som baken

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 14:48   #7
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Huset ved Moskeen - verdt det?

Jeg har inbildt meg at den er som Drageløperen. Oppskrytt og middelmådig. Derfor tenkte jeg at den ikke var noe for meg.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 14:49   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Huset ved Moskeen - verdt det?

Drageløperen kom jeg heller ikke igjennom. Men den var hvertfall ikke skrevet på liksom-naivistisk-eksotisk språk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 14:51   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Huset ved Moskeen - verdt det?

Jeg kom meg gjennom Drageløperen av en grunn. Jeg hadde haugevis av elever som leste den og tenkte at jeg også burde vite hva de snakket om.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 14:51   #10
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.115
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Huset ved Moskeen - verdt det?

Drageløperen likte jeg derimot veldig godt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 15:10   #11
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Huset ved Moskeen - verdt det?

Jeg synes Huset ved Moskeen var en fin bok å lese.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 17:15   #12
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Huset ved Moskeen - verdt det?

Jeg la den fra meg etter å ha lest 15 sider kanskje. Fenget overhodet ikke.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 17:19   #13
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv
 
Barbarella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.561
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Huset ved Moskeen - verdt det?

Jeg likte Drageløperen, men Huset ved Moskeen syntes jeg bare var sånn passe. Grei tidtrøyte, men ikke noe mer. Jeg ble litt forvirret av det svære persongalleriet også, jeg blandet navnene og familiene og ble rimelig oppgitt en stund der.

__________________
2001 - 2005 - 2007 - 2016
Barbarella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 17:25   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Huset ved Moskeen - verdt det?

Jeg likte både Huset ved moskeeen og Drageløperen, men den siste var definitivt best.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 19:07   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Huset ved moskeen - verdt det?

Jeg likte Drageløperen veldig godt, men som nevnt, Huset ved moskeen var bare greit lesestoff som jeg ikke tenkte gruble over.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 19:25   #16
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Huset ved moskeen - verdt det?

Eg har lest den, men hugsar den berre vagt, så det må bety at den ikkje gjorde særlig inntrykk.
Eg likte veldig godt Tusen strålende soler.
Drageløperen også, men kanskje ikkje fullt så godt.
No held eg på med Mornings in Jenin. Den høyrer vel til i samme kategori. Foreløbig likar eg den bedre enn Huset ved Moskeen.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:51   #17
cecix
Blekksprut
 
cecix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 336
cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Sv: Huset ved moskeen - verdt det?

Jeg har også lest Huset ved moskeen. Faktisk en av de få bøkene jeg ikke orket å lese ferdig, så stillestående føltes det som... Mulig den hadde blitt bedre om jeg hadde tvunget meg gjennom, men etter godt over 100 sider ga jeg rett og slett opp!

cecix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 19:36   #18
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Huset ved moskeen - verdt det?

Tenkte nok at det fantes en tråd om denne ja. Kanskje ikke akkurat en sånn type tråd jeg var ute etter, men nå kan jo kommende lesere se at det finnes folk som fikk mye ut av boken også.

Jeg har nettopp lest ut Huset ved Moskeen. For meg var det en god leseropplevelse. Historien var troverdig, og jeg lærte masse om Iran og bakgrunnen for Khomeinis kupp. Dessuten var det befriende å lese en bok om et gjennom-islamsk samfunn som ikke har som hovedmål å beskrive kvinner som ofre for menns voldelighet og maktmisbruk. Det gjorde boken ekte for meg.

Jeg er fullt klar over at kvinner undertrykkes i Iran og andre islamske samfunn, men jeg har lenge tenkt at det er en del av historien som vi i Vesten ynder å høre om og som det derfor selges uhorvelig mange bøker om her. Det er selvsagt viktig at all undertrykkelse dokumenteres og ikke forblir skjult, men et så gammelt og tradisjonsrikt samfunn som det persiske har helt innlysende så uhorvelig mye mer å by på som også er interessant for vestlige lesere.

Jeg skjønner ikke helt hva HI mener med naivistisk? Dette er da ikke en naivistisk roman?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 19:43   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Huset ved moskeen - verdt det?

Nå kom ikke jeg lenger enn de første 50 sidene, så innholdet vet jeg lite om. Det er språket jeg mener er naivistisk. Ikke som i at forfatteren er naiv eller dum, men som stilart, akkurat som i naivistisk kunst.

Historien var det som fikk meg interesser i boka, en venninne mente hun hadde lært mye om Iran ved å lese den, men jeg kom altså ikke forbi språkirritasjonen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 19:48   #20
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.982
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Huset ved moskeen - verdt det?

Jeg synes ikke språket er spesielt naivistisk i den boken, men den representerer en fortellerkultur som er ganske langt unna vår. Den tar for seg en lang tidsperiode på nokså få sider, og språket er tilpasset nokså få detaljer og kanskje litt mer overflatisk framtstilt, som muligens oppleves naivistisk . Jeg synes jeg hadde mye igjen for å lese den, særlig i forhold til min historieforståelse for Iran, og deler av den islamistiske kulturen.

Jeg brukte mye tid på å komme inn i boken, men opplevde at den ble mye mer engasjerende mot slutten.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no