Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor feirer du jul?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-12-06, 14:23   #41
Alma
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 19
Alma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvordan vil dere som vektlegger solsnu tenke om å feire på dette tidspunktet hvis dere flytter sør for ekvator?


Det blir vel det samme som du ville vektlegge jesus fødsel om du bodde i et ikke-kristent land

Alma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 14:32   #42
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Det er fint med en stor familiefest når alt er på det mørkeste og kjipeste utendørs. Jeg gjør som Polyanna, tar det jeg liker og koser meg med det. Vår jul har ikke religiøst innhold, men det er klart at andre menneskers religiøse jul er med på å farge vår sekulære jul. Og det gjør ingenting. Vi synger kristne julesanger også, fordi de er fine.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 15:38   #43
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Jeg hadde nær sagt "jeg feirer jul fordi den er der". Jeg feirer jul fordi jeg er vant til det, fordi det er veldig hyggelig med festdager i en mørk (og, i Bergen, våt) årstid. Fordi det er hyggelig med juleforberedelser der vi lager ting sammen og gleder oss til det som skal komme, fordi det er hyggelig med fridager der man kan samle familie og venner. Jeg går ikke i kirken fordi det ikke er naturlig for meg. Jeg går rundt treet og synger kristne sanger fordi de hører til julen og er vakre (i likhet med Tinetoff ser jeg gjerne et skille mellom kirken og kirkemusikken).

Jeg prøver å fokusere på at julen skal være en tid til å tenke på andre og på hvordan vi bør være mot dem heller enn på hva vi kan få. Samtidig synes jeg at det er kjempegøy både å lage, kjøpe og å få presanger og går helt vekk fra "i år gir vi bare gaver til barnene".

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 09:51   #44
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg feirer fordi det er en fin "unnskyldning", eller anledning om man vil, til å feire samvær, familie, kjærlighet, lys, varme og omtanke. Jeg bryr meg ikke så mye om opphavet til vår julefeiring er "Jol" eller vintersolverv eller Jesu fødsel eller, som sannheten antagelig er, at det er en miks melom disse.

Jeg bare velger de elementene som jeg liker, og feirer med dem. Jeg er en enkel sjel.

Signerer.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 11:45   #45
Alma
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 19
Alma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Nei absolutt ikke.

Det jeg mener er at jeg ville tatt med meg mine tradisjoner og min feiring knyttet til solverv, på samme måte som du ville feiret din kristne jul.

Det er få plasser de feirer solen og det jorden gir oss enn sør for verden

Alma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 12:25   #46
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Man kan jo tenke på solsnu hjemme i Norge når man feirer i utlandet, men feiringens grunn vil likevel være regional med mindre man ser noe religiøst i europeisk solsnu slik man gjorde i norrøn mytologi og i andre religiøse tradisjoner i Europa.

Feiringens grunn vil mest sannsynlig være tradisjon. Og det er en veldig god grunn for meg.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 13:01   #47
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Feiringens grunn vil mest sannsynlig være tradisjon. Og det er en veldig god grunn for meg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 17:57   #48
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Når man da oppholder seg på et sted hvor lysforholdene er konstante året rundt eller at det motsatte skjer at det går mot mørkere tider så må jo feiringen få et annet preg.

Vi feirer jo St.Hans her i Norge, jeg regner med at den feiringen opprinnelig hadde noe med at det ble mørkere å gjøre og at det passet å legge denne skytshelgenens dag til denne dagen...

__________________

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 18:11   #49
mammatherese
Snart STOOOOR
 
mammatherese sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 24
mammatherese har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvorfor feirer du jul?

Avskaffe julen synes jeg høres helt forferdelig ut for min egen del i allefall... Men ser problemstillingen.

For min egen del finner jeg trøst i min barne-tro, jeg er ikke kristen i "hverdagen" men kan den bibelhistorien som er påkrevet og finner ofte ro i den...

Kristendommen har også vekket nysgjerrigheten til lille jenta mi og det synes jeg er veldig spennende... men om hun en dag velger å ikke stille seg bak det som står forkynnt i bibelen er det greit. hun er sin mors datter alikevell... men om så skjer håper jeg å kunne få beholde jule evangeliet på julaften, synes det er en kjempe flott tekst...

mammatherese er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no