Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er dette uhøflig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-07, 13:37   #41
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette uhøflig?

Min første tanke var at det dreiet seg om en "strikkemaskin", dvs en som kunne fikle med strikketøyet og likevel være delaktig i samtaler og legge fra seg strikketøyet for å hjelpe til eller pakke opp gaver. Jeg mener at det ikke er et absolutt krav å sitte med hendene pent i fanget og blikket stivt foran seg under en 3 timer lang presangseanse. MEN, hadde dette f.eks. vært meg, så hadde det gått med betydelig konsentrasjon for å strikke, og jeg kunne dermed ikke gått inn under betegnelsen "tilstedeværende" i pakkeseansen, og derav kunne merkelappen "uhøflig" blitt klistret fortjent til pannen min.
En som demonstrativt strikker uten å være sosialt delaktig kan vel sammenlignes med en som drar frem boken, den bærbare dvdspilleren, iPoden, laptopen eller mobilen. Og det er jo ikke særlig hyggelig. Dessuten kommer den sosiale sammensetningen av menneskene inn i bildet, hadde min bror under en kjernefamiliejul fiklet med en ny duppeditt i stedet for å konsentrere seg om pakkene, så hadde jeg ikke fått opp pulsen av den grunn.
Så, som i så mange sammenhenger før, er jeg nødt til å se på hele situasjonen og ikke strikkingen alene for å avgjøre om personen fortjener en "rød prikk" i overført betydning.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.

Sist redigert av Agent Scully : 03-01-07 kl 13:45.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 13:50   #42
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette uhøflig?

Jeg er også sånn som gjerne vil strikke overalt, så jeg synes at dette var et interessant spørsmål.

Jeg kan ikke forestille meg at jeg ville ha strikket under gaveåpning, for det har jeg ikke tid til. Jeg kan derimot ha veldig lyst til å strikke under møter, på kafe ogsåvidere. En lyst jeg ganske ofte, men ikke alltid, undertrykker.

Jeg strikker i så tilfelle alltid noe som jeg kan arbeide med uten å konsentrere meg om det, så konsentrasjonen min er på den jeg snakker med og på det som skjer rundt meg. Faktisk så mener jeg at jeg er mer konsentrert dersom jeg strikker på et møte. Men jeg innser at det er mange som føler at en som strikker er uoppmerksom og begrenser derfor strikkingen min.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 16:08   #43
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er dette uhøflig?

Opprinnelig lagt inn av Magnolia, her.

Synes dere at det er uhøflig å sitte og strikke under pakkeåpningsseansen på julaften?

Nei, det hadde jeg ikke reagert noe på.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 16:52   #44
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er dette uhøflig?

Opprinnelig lagt inn av Magnolia, her.

Synes dere at det er uhøflig å sitte og strikke under pakkeåpningsseansen på julaften?

Jeg hadde synes det hadde vært unødvendig å sitte med strikketøyet akkurat under pakkeåpning...

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 20:10   #45
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er dette uhøflig?

Ja, jeg synes det er uhøflig.

For meg er juleaften en dag der ting skal være litt "høytidlig" og da hører ikke håndarbeid hjemme. Jeg oppfatter det også at denne personen er gjest, og da er det enda mer uhøflig.

Jeg skjønner at noen kan strikke samtidig som de gjør andre ting. Men samtidig så virker det litt likegyldig, som om man kjeder seg litt og ikke gidder å følge med på det som skjer. På et symøte er det greit - men på en juleaften, på et møte e.l. er det uhøflig ovenfor de andre som er tilstede.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 20:30   #46
Tik
Trønder
 
Tik sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 756
Tik er populærTik er populærTik er populærTik er populær
Standard

Sv: Er dette uhøflig?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Julaften er kanskje kvelden for å legge hobbyer til sides og være mer delaktig i det som skjer rundt en. Synes kanskje ikke at det er direkte uhøflig, men unødvendig er det. Spesielt hvis hun i stedet for å hjelpe til litt, bare strikker.

Enig!

__________________
Mamma til 1998, 2002 og 2005
Tik er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 20:48   #47
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er dette uhøflig?

Jeg synes ikke at det er uhøflig å strikke under pakkeåpningen eller i de fleste andre situasjoner. Ok, jeg strikker ikke i runde dager, partyfester og under gudstjeneste, men i de fleste andre settinger.

Dog hadde jeg ikke kunne strikke julaften fordi jeg har små barn som må følges opp. Å hjelpe til er jeg ambivalent til. Hos svigers får jeg aldri sjangs, svigerinna dekker av bordet før jeg har svelgt maten, og vi kommer alltid rett før måltidene.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 21:07   #48
Manga
Bør lage seg en tittel selv
 
Manga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 2.129
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Sv: Er dette uhøflig?

Akkurat da synes jeg man kan legge vekk strikketøyet.

Manga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 21:09   #49
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette uhøflig?

Jeg syns oppmerksomheten bør være rettet mot pakkeåpningen ja

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 22:35   #50
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er dette uhøflig?

Opprinnelig lagt inn av Chantelle, her.

Jeg syns det er uhøflig å komme på besøk julaften uten å tilby ei som er høygravid hjelp, for så sitte og strikke hele julaften.
Hun hadde tid til å spise da?

Enig med du

Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no