Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bør julegudstjenesten kuttes ut i skoletiden?
Ja 37 45,12%
Nei 40 48,78%
Vet ikke 5 6,10%
Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-06, 23:08   #21
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvorfor skal vi andre belemres med den kristne oppdragelsen av dine barn?

Fordi landet alltid har vært slik. I riktig gamle dager måtte elevene lære seg
en salme hver dag. Det kunne de gjort i dag også. Jeg liker å tro at det
finnes en Gud som passer på oss. Siden staten eier kirken, og staten baserer
seg på kristendommen, så henger jeg med.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 23:11   #22
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av Joma, her.

Det er greitt at du ønsker det for dine barn, men når du vet at der finnes *foreldre som misliker opplegget, synes du da det er like greitt?

(* Jeg liker ikke at barna mine deltar, men liker enda mindre at de ikke skal få være ilag med vennene.).

Hva er grunnen til at de misliker det? Er det å høre om Gud og Jesus. Enig at
alle kan velge sin tro selv, men å følge den kristne troen frem til de kan velge
selv er helt greit for meg. Det er ikke sikkert mine barn vil velge å tro på det
jeg tror når de blir eldre. Jeg håper de vil konfirmeres i kirken, men godtar at
de velger noe annet. Jeg tvinger dem ikke til noe.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 23:13   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Fordi landet alltid har vært slik.

Jasså?

I riktig gamle dager banket de barna sine helseløse ganske regelmessig også. Siden det "alltid har vært slik" burde vi kanskje ikke ha sluttet?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 23:23   #24
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jasså?

I riktig gamle dager banket de barna sine helseløse ganske regelmessig også. Siden det "alltid har vært slik" burde vi kanskje ikke ha sluttet?

Hvis det er så fælt at skolen sender ungene i kirken ved juleavslutning så får
de heller slippe. Nå legger jeg meg så god natt til deg.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 23:29   #25
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Hva er grunnen til at de misliker det? Er det å høre om Gud og Jesus. Enig at
alle kan velge sin tro selv, men å følge den kristne troen frem til de kan velge
selv er helt greit for meg. Det er ikke sikkert mine barn vil velge å tro på det
jeg tror når de blir eldre. Jeg håper de vil konfirmeres i kirken, men godtar at
de velger noe annet. Jeg tvinger dem ikke til noe.

Snakker du ikke litt mot deg selv? Du skriver at alle kan velge sin tro selv. Samtidig skriver du at det er helt greit at man skal følge den kristne troen fram til barnet kan velge selv. (Konfirmasjonsalder?). Per nå viser denne undersøkelsen at 57% er i mot eller at de ikke vet hva de synes om gudstjenester i regi av skolen. Kan ikke det tolkes som et tegn på at de kristne tradisjonene i dette landet tross alt ikke favner befolkningen? (Ok, denne undersøkelsen er litt tynn som grunnlagsmateriale, men allikevel.) Jeg synes det er merkelig med en statskirke når vi er såpass mange som ikke er kristne i dette landet. Jeg synes også det er merkelig at folk taler for kirkelige tradisjoner (som den eneste) i barnehagens og skolens regi, når det er så mange som ikke ønsker det slik.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 23:31   #26
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg syns det er en fin tradisjon.

Jeg også. Og utover det har jeg ikke dannet meg noen mening på generelt grunnlag enda.


Sist redigert av DM : 28-12-06 kl 10:22.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 23:41   #27
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Nå har vel skoler og barnehager en kristen formålsparagraf som en del av rammen? Da må vel den fjernes først.

Nå er flertallet av Norges befolkning fortsatt medlemmer av statskirken også.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 23:51   #28
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

JA, man bør kutte ut den kristne avslutningen og heller ha en felles, religiøst nøytral avslutning. Jeg syns den enkelte familie kan ta den kristne forkynning på fritiden, den har ingenting i skolens regi å gjøre.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 23:59   #29
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Syns dette er en veldig vanskelig diskusjon. Når vi snakker om tradisjoner så er det vel ingen tvil om at det har vært en tradisjon i skolen i ørten år å gå i kirken til jul. Som barn var dette noe vi så frem til som noe annerledes og litt eksotisk. Jeg har aldri vært i kirken med familien min. Jeg syns at på barneskolen har de fleste barn et åpent sinn og jeg tror ikke barna ser på julegudstjenesten som forkynning. Det er vel en slags tradisjon på avslutningen av skoleåret og noe annerledes.

Selv er jeg overhode ikke kristen. I voksen alder PLAGES jeg faktisk hvis jeg må i kirken, jeg kan ikke fordra å være der. Men som barn hadde jeg aldri dette problemet. Jeg tviler på at noen barn vrir seg i vemmelse over å være i en kirke sammen med klassekameratene sine.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 00:10   #30
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av Joma, her.

Jeg vet om flere. Fortalte gemalen om diskusjonen her, og han brukte noen lignende ord. Ett annet eksempel jeg kommer på i farten er broren hans. Han møter i dag ikke opp i brylluper, barnedåper e.l. - selv ikke når søskena gifter seg. Eneste han møter opp i er begravelser, og da kun nærmeste familie. Tror grunnen er "tvangen" han opplevde i.f.t. skole o.l. (foreldrene var ikke fast i kirken, kun jul o.l.). Likte det heller ikke selv.

Hvor gamle barn er det vi snakker om her? Er det pga at det faktisk kan være himla kjedelig, eller pga snakket om gud og religion. Jeg mener å huske at julegudstjenestene fra barneskolen stort sett handlet om jesus i krybba, masse levende lys, et stort juletre og mange julesanger.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 00:11   #31
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Jeg liker meg ikke i bryllup eller dåp selv, men ikke fordi jeg ble tvunget på skolen, men fordi jeg syns alt presten sier er tull.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 00:18   #32
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av Joma, her.

Til dere som skriver at det er en fin tradisjon eller som stemmer "nei":

Det finnes foreldre der ute som blir kjempeprovosert over at barna deres må delta på julegudstjenester. (For min egen del har vi aldri fått noe valg - skolen har ikke gitt hos det valget).

Barna til de foreldrene som er imot dette opplegget har to valg:
- La barnet gå på gudstjeneste (noe som strider sterkt mot foreldrenes livsynsfrihet).
- La barnet delta på alternativt opplegg (men dermed også ekskludere barnet i.f.t. venner og sosialt samvær. Samt undergrave læreren/skolen sin troverdighet - noe som ingen ønsker.).

For meg som forelder er det mer enn en stor "kamel" som må svelges - uansett valg. Det oppleves som totalt unødvendig, når man vet at med større forståelse og velvilje, så hadde det fint kunne ordnet seg på en annen måte (alternativ skoleavslutning).

Hvilket argument veier tyngst (alle vet at argumenter har ulik styrke) en "fin tradisjon" eller at foreldre blir overkjørt i forholdt til sin livsynsfrihet?

Jeg synes at det ikke er rett at de som som får valget mellom kirken eller et alternativ som er ikke religiøst skal bestemme at ingen får gå i kirken for di det ikke passer dem. Slik det er nå har skolen to alternativer og da kan foreldrene velge det som de synes er riktig for sitt barn.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 00:30   #33
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Jeg synes det er en fin tradisjon skolene har. Da jeg selv gikk på skolen synes jeg det var helt pyton, men har oppdaget nå da jeg ble voksen, og jobber i bhg, at det faktisk er en veldig fin og minnerik opplevelse.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 00:35   #34
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av Joma, her.

Hvor har jeg skrevet at ingen får gå i kirken? Alle som ønsker det kan gå i kirken for min del, men jeg ønsker ikke at det skal skje på ett tidspunkt som ekskluderer enkeltelever.

Jeg har vist til at alternativene vi har i dag ikke er reelle - iallefall ikke hvis man ikke ønsker å ekskludere barn, og det ønsker ikke skolen ellers.

Skolen har to alternativer til juleavslutning. Kirkebesøk og ikke religiøst opplegg. Foreldrene velger det som de ønsker at deres barn skal delta på. Om foreldrene synes at deres barn blir eksludert så bør de kanskje velge noe annet. Det er foreldrene som tar valget.

Vi er mange foreldre som ønsker at skoleåret skal avsluttes med kirkebesøk og velger derfor dette for våre barn. Om du har problemer med våre valg så er det ditt problem. Jeg har ingen problemer med det valget du tar for ditt barn.

Hvorfor er ikke alternativene reelle for deg? Hvorfor skal du "bestemme" at det er best at mitt barn ikke kan få velge mellom kirke eller ikkereligiøstopplegg?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 00:41   #35
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Hvorfor kan ikke dere som synes det er så hyggelig med kirken bare ta med barna deres dit selv?
Er dere like positive til å rullere juleavslutningene mellom kirke, synagoge og moske?
Når det er så mange ulike livssyn må det da være mye enklere å ha en nøytral avslutning og overlate resten til foreldrene.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 00:43   #36
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av Joma, her.

Det handler om menneskerettigheter, og at religøse ritualer ikke skal tvinges på noen. Forstår virkelig ikke hva som er så vanskelig med å forstå det?

Jeg har over forklart hvorfor alternativene ikke er reelle.

Menneskerettigheter for deg og din mening, ja. Jeg finner ikke en ordentlig forklaring på dette med et reelt valg.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 01:01   #37
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av Joma, her.

Jeg vet om flere. Fortalte gemalen om diskusjonen her, og han brukte noen lignende ord. Ett annet eksempel jeg kommer på i farten er broren hans. Han møter i dag ikke opp i brylluper, barnedåper e.l. - selv ikke når søskena gifter seg. Eneste han møter opp i er begravelser, og da kun nærmeste familie. Tror grunnen er "tvangen" han opplevde i.f.t. skole o.l. (foreldrene var ikke fast i kirken, kun jul o.l.). Likte det heller ikke selv.

Om han ikke går i bryllup osv i kriken fordi han ble "tvunget" til det som liten vil jeg si han er en smule barnslig.
Snakk å sette seg foran alt og alle.

Så lenge skolen har et alternativ til barn med freldre som ikek ønsker at barna skal delta på en julegudstjeneste kan jeg ikke se problemet.
Om enkelte skoler ikke tar den jobben så bør vel det bli tatt opp på skolen og ikke være et argument for å fjerne hele ordningen.

Julegudstjenesten var ver vel ca 1 time (om det er så lenge), så det er jo ikke akkurat snakk om at ungene ikke får vært sammen med venner den dagen heller. Og vennskap pleier mn vel ikke bare de timene man er på skolen heller. Ikke har jeg hørt om barn som blir ekskludert fra vennekretsen om de blir fritatt for julegudstjeneten heller.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 01:36   #38
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Da bør vi vel slutte med adventskalendere, juleverksteder og julegrantenning i skolen også?

vi har en del elever som ikke feirer jul heller.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 03:04   #39
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Jeg stemte nei, her på skolen tror jeg de har andre alternativer hvis det er noen som ikke vil delta på julegudstjeneste i skoletiden. de hadde i allefall det da jeg gikk på skolen, for det var 3 i min klasse som ikke var med i kirken før jul, regner med at det er det samme nå.

Jeg for min del er veldig usikker i hva jeg tror og ikke tror, men det har ikke påvirket mine barn, de sier at de tror på gud. og faren til ungene tror jeg er like usikker som meg, selv om vi står som medlemmer i statskirken hele familien, vi sier ikke at vi ikke tror, men at vi vet ikke hva vi tror, har ikke tenkt så mye over det, så vi har i allefall ikke påvirket ungene noe, har fortalt de hva mange tror, men at jeg er usikker på hva jeg selv tror, Da hun eldste her ble konfirmert så hadde hun nok tenkt mer over dette enn meg, fordi hun sa at hun konfirmerte seg fordi hun trodde på gud, selv om de beste venninnene hennes konfirmerte seg borgelig.(så det var ikke bare for å følge strømmen)

Må bare fortelle en historie om 7 åringen på sfo her før jul, han hadde tegnet en mann med krone og sa at det var gud, hun ene på sfo sa at det er jo fint for da vet jeg hvem det er hvis jeg skulle treffe på en mann med krone på hodet, nei sa gutten, for gud kan vi jo ikke se, så hvis du treffer en med krone på hodet så er det sikkert Harald du har truffet og ikke gud,
Han fortalte også om storebroren på 10 år som leste litt i bibelen for han, og at mamma var ikke så veldig glad i den boka, for hun orket ikke å lese den.

Vel tilbake til spørsmålet her i denne tråden, så mener jeg at det er helt greit at de har julegudstjenester i skoletiden så lenge det finnes et alternativ for de som ikke vil i kirken. mener vel at ungene bør bestemme selv også da de er store nok til det, og ikke hva foreldrene mener, Hvis ungene har lyst til å være med i kirken, så synes jeg det er greit, og at foreldrene ikke da skal si at de skal ha alternativt opplegg fordi de ikke vil at ungene skal i kirken, og det bør også gå andre veien, hvis de absolutt ikke vil i kirken, så mener jeg at en skal ikke tvinge dem til det.
Jeg for min del synes det er greit å la ungene lære om forskjellig tro, og ta egne standpunkt uten å påvirke dem. Hvis ungene her ikke vil konfrmere seg så er det helt greit, vil de gjøre det så er det like greit, ingen påvirkning fra min side. bare støtte i det de velger.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 08:33   #40
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Så lenge foreldre (og barn når alder tilsier det) har et alternativ for de som ikke ønsker å være med på diverse tilstelninger i kristen regi er det jo helt greit. Mye har nok skjedd siden jeg vokste opp i en meget kristen liten skolekrets. For oss var det ingen alternativ, noe mine foreldre likte dårlig iom at de er humanetikere. Jeg husker blant annet av vi måtte plukke poteter på gården til læreren min, som også var bonde, mens han leste salmer. En hel dag. Som lønn fikk vi en seigmann hver. Nei, ikke en pose nei. Det var et lite lærermiljø der alle tilhørte kirkesamfunnet og som gjennomsyret alt vi gjorde. Stort bedre ble det ikke på ungdomsskolen for der var som regel ektefellene til lærerene på barneskolen.

Nei, som jeg sa er det på tide å skille stat og skole fra kristendommen. Gi i det minste folk et alternativ skolegudstjenesten.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no