Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bør julegudstjenesten kuttes ut i skoletiden?
Ja 37 45,12%
Nei 40 48,78%
Vet ikke 5 6,10%
Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-12-06, 09:22   #41
Solen
Tusenkunstner
 
Solen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 538
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Dettte er en del av den norske kulturarv.
Jeg stemte nei.

__________________
Mamman til storebror 2001 og lillebror 2004
Solen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 10:18   #42
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Jeg tror virkelig at vi skal slutte å leve. Det er alltid noen som blir støtt av noe, noen som går i mot sin overbevisning eller som ikke er konfortabel i situasjoner. Vi har det faktisk alle slik fra tid til annen. *informerer*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 10:26   #43
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Det nytter ikke å diskutere med deg. Du vil at verden skal skapes etter deg og det blir den heldigvis ikke.

*takker for seg*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 11:57   #44
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Hvorfor kan ikke dere som synes det er så hyggelig med kirken bare ta med barna deres dit selv?
Er dere like positive til å rullere juleavslutningene mellom kirke, synagoge og moske?
Når det er så mange ulike livssyn må det da være mye enklere å ha en nøytral avslutning og overlate resten til foreldrene.

Joda, den dagen det feires jul i synagoger og moskèer har jeg ingen problemer med å sende barna dit også på juleavslutning.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 12:11   #45
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Joda, den dagen det feires jul i synagoger og moskèer har jeg ingen problemer med å sende barna dit også på juleavslutning.

Jeg forstår at det er veldig enkelt for de som faktisk er kristne og tviholde på at skoleavslutningen skal holdes i kirken, jeg tviler på om dere hadde vært like medgjørlige om avslutningen ble holdt i synagoge eller moske (det var poenget mitt, jeg fikk det kanskje ikke klart nok frem ).

Jeg tror det bare er et spørsmål om tid før slike ordninger som favoriserer en religion over de andre blir fjernet, slik vi ser i andre land. Men så lenge vi har en statskirke er det tydeligvis noe vi er nødt til å leve med.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 12:55   #46
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

De som er i mot gudstjenester før jul og alt som har med kristendom å gjøre må jo egentlig være mot hele julefeiringen også............
For det er i aller høyeste grad en kristen høytid.
Regner med at de færreste som misliker julegdstjenesten vil at julefeiringen og alt som følger med avskaffes, og at de selv feirer jul.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 14:47   #47
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

................


Sist redigert av Kråka : 29-12-06 kl 22:16.
Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 14:53   #48
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Hvorfor gidde å feire jul da, når det som
egentlig handler om julen blir borte?

Hvis du ser svaret til Joma over så ser du at julefeiringen fra gammelt av ikke har noe med kristendommen å gjøre.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 17:34   #49
Misty
Håpefull eller håpløs....
 
Misty sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
Innlegg: 778
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Jeg er ikke for denne avkristningen av landet. Dere som ikke liker kirken, helt
greit, men når landet følger denne tradisjonen da må vi bare føye oss. Det er
mye vi ikke er enige om når det gjelder politikere og regjeringen. Det er ikke
lett å gjøre alle til lags. Hvis julen blir avlyst fordi budskapet om julen
forsvinner, ja hva har vi igjen da? Hvorfor gidde å feire jul da, når det som
egentlig handler om julen blir borte?


Totalt uenig med deg.
Hvorfor skal vi være nikkedukker og bare føye oss?
Vi har da valg i fht politikk bla i dette landet, og dersom det blir en folkeavstemning om å skille stat og kirke, så tror jeg - ja, TROR , at det ville blitt et flertall for skille. Påtvungen religion/kristendom er ingen tjent med.
Og ikke kom her og fortell meg at flertallet av det noerske folk feirer julen pga budskapet. Vi feirer jul fordi det er koselig, fordi det bygger på tradisjoner.
For min del kan man godt avskaffe alt som har med jul å gjøre i fht bhg og skole. Dette pga at man skal inkludere alle, og det gjør man ikke all den tid det faktisk finnes elever/barn i dette landet som ikke feirer jul på den måten normenn gjør...
Barna ville ikke savnet det, de kan få jul hjemme dersom det er ønskelig.
Foreldrene kan sette seg ned og lage julepynt, lese julehistorier, synge julesanger osv rundt bordet i sin egen stue


Mulig at jeg tar skikkelig feil, men jeg tror at til og med fåtallet av medlemmene her går i kirken på julaften og/eller sitter hjemme og leser juleveangeliet...


(Leser igjennom nå og ser at jeg virker helt frøken Anti-jul, men jeg er ikke det altså )

__________________
Is`s nice to be important, but it`s more important to be nice...
(gutta mine, 03 og 05 )
Misty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 19:38   #50
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Dere som ikke liker kirken, helt
greit, men når landet følger denne tradisjonen da må vi bare føye oss.

Det er nettopp derfor det er på tide å skille stat og kirke.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 19:40   #51
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Jeg stemte nei, selv om jeg ikke er kristen.
Så lenge skolen har et opplegg for de som ikke ønsker å gå i kirken, ser jeg ikke noe galt i at de har dette som en tradisjon.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 00:22   #52
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av Joma, her.

Dette er en annen diskusjon, men kan svare.
Julen var opprinnelig ikke en kristen høytid. De kristne har ikke monopol på å feire denne årstiden. Julen er en gammel fruktbarhets- og solfest.
I tusen år har kirken i Norge prøvd å "stjele" julefesten. Jul/jól er et godt gammelt hedensk ord. Gaver, god mat og drikke, det grønne treet, og ikke minst tid til nærhet og omtanke for hverandre - det er gode, hedenske tradisjoner, jfr. http://www.hedning.no/media/presseme...stjeneste.html

Fra veldig gammlet av var det en hedensk fest ja, men det er jo ikke det vi "feirer" lengre. Det er sikkert flere tradisjoner som opprinnelig var en hedensk tradisjon som har bltt gjort kristen, katolsk osv.
(se bare på hvor forskjelig Jul blir feiret innen de forskjellige religioner, og at den ikke feires av alle)
Norge er et kristent land med kristne tradisjoner, på lik linje med at land med andre religioner holder seg til den religionens tradisjoner.
Den dagen stat og kirke blir skilt (noe som er en heeelt annen diskusjon) så vil det være mere naturlig å fjerne julegudstjenesten. Inntil det event skje vil det være naturlig med en julegudstjeneste, selv om ungene synes det er kjedelig.
Men men ser jo allerede forandringer som er inne i skolen. Før hadde vi faget Kristendom, mens nå er det KRL. (Kristendom, Religion og Livssyn)

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 09:47   #53
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Mams, du motsier deg selv litt. Du sier at å skille kirke og stat er en helt annen diskusjon, allikevel er det en sammenheng mellom dette og det å slutte å gå i kirken. Da er det ikke to helt forskjellige diskusjoner.

Jeg er for skille, bort med gudstjeneste og kristen formålsparagraf i skolen. Selv om verken skillet eller fjerning av kristen formålsparagraf skulle bli en realitet syns jeg allikevel ikke skolen er et sted for forkynnelse, noe julegudstjenesten er. Jeg syns foreldre som ønsker at barna skal ta del i dette kan ta med barna sine selv. Jeg tror desverre veldig mange foreldre syns det er veldig greit at barna deres blir tatt med i kirken av skolen, så slipper de selv.

Det betyr ikke at jeg ikke ønsker at skolen skal fokusere og fortelle om forskjellige juletradisjoner, historikk og fest. Akkurat som jeg ønsker at de gjør det samme rundt Id og andre religiøse høytider. Jeg vet også at kristendommen er en større del av norsk historie, på godt og vondt, og selvfølgelig skal dette vektlegges. Men ikke med forkynning.

At "vi" ikke feirer julen som en hedensk høytid lenger er en sannhet med modifikasjoner. Veldig, veldig mange legger ikke noe religiøst budskap i sin julefeiring, bruker ingen religiøse symboler osv. Og har heller aldri gjort det.

Jeg blir også litt fnisete av tradisjonalister som hevder at vi gjøre ting fordi det alltid har vært sånn. Skulle vi gjøre det, hadde vi ikke hatt noen kristendom i Norge i det hele tatt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 10:38   #54
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av Joma, her.


Jeg feirer altså julen etter gode hedenske tradisjoner med gaver, god mat og drikke, det grønne treet, og ikke minst tid til nærhet og omtanke for hverandre.

Slik feirer vi jul også. Og mange med oss.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 10:42   #55
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Nei det syns jeg ikke. Det kan jo være frivillig. Eller det ER vel frivillig vel?

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 11:19   #56
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Jeg synes definitivt at dette ikke er en fin tradisjon.
Utdanning og religiøs tro bør ikke blandes.

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen

Sist redigert av Plipp : 29-12-06 kl 13:08.
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 12:19   #57
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Ja jeg syns det er koselig i hvertfall. huske r da vi gikk på skolen og skulle i kirken på julegudstjeneste så var det det koseligste vi visste. Og vi var ikke så veldig kristne ellers. Vi syntes ikke noe galt eller bedre om de som ikke ville/hadde foreldre som ikke ville de skulle gå. Det spilte jo ingen rolle.
Det er helt valgfritt.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 12:30   #58
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvorfor skal vi andre belemres med den kristne oppdragelsen av dine barn?

MEN DET FINNES JO ALTERNATIVE OPPLEGG, KAN IKKE UNGEN/A DIN/NE BARE BLI ATT PÅ SKOLEN DA?????

Jeg syns gudstjenester er en fin ting, og syns det er en fin tradisjon.

Det er en slags "innledning" til juleaften syns jeg.

Dere som er så imot gudstjeneste, feires det jul?? Eller feires det "jul" for en annen grunn enn den kristne? (Ja, er klar over at det er feiret jul før kristendommen....)

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 13:05   #59
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

MEN DET FINNES JO ALTERNATIVE OPPLEGG, KAN IKKE UNGEN/A DIN/NE BARE BLI ATT PÅ SKOLEN DA?????

Det var da voldsomt så hissig du ble da?

For å brøle tilbake: DET ER IKKE ALLTID DET FINNES FULLGODE ALTERNATIVER!

KAN DU IKKE BARE TA MED UNGEN DIN I KIRKA SELV?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 13:23   #60
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av Joma, her.

Det er ikke alle foreldre som ønsker å la de bli igjen på skolen, hvis det kan oppleves som stigmatiserende for barnet deres. Foreldrene har derfor ikke alltid noe reelt valg.

Skolen skal være for alle, og derfor bør skoleopplegget også tilrettelegges i forhold til det.

Om man synes gudstjenester er en fin tradisjon, så er det heldigvis ingen som hindrer deg i å delta på det - det eneste vi ønsker er at det skjer utenom skoletiden (det er faktisk ikke lov å drive med forkynnelse i skoletiden - gudstjeneste regnes etter definisjonen som det.).

Vi feirer jul etter hedenske tradisjoner, jfr. tidligere svar.

Hvorfor skal det være stigmatiserende å være igjen på skolen i et likeverdig alternativt opplegg? Det betyr at man har TO likeverdige opplegg for juleavslutningen, ergo så bør det heller ikke være stigmatiserende å velge det ene eller det andre opplegget. At man i dette landet sannsynligvis har et flertall som velger gudstjenesten betyr muligens at det er et flertall som foretrekker dette grunnet religiøsitet, tradisjoner, hygge etc. Så lenge man har alternativer som er likeverdige ser jeg ikke helt problemet, så lenge man ikke er prinsipielt imot å blande religion og skole/stat. Jeg forstår godt at de som har sistnevnte holdning ikke ønsker gudstjeneste i kirken, men jeg mener også at jeg og mange har gode argumenter for at vi synes nåværende opplegg med to alternativer fungerer godt. Og fungerer det ikke godt i enkelte skoleområder, bør man jobbe for at det skal fungere, ikke fjerne det helt. For min del kan jeg til dels være enige i at man bør ha en stat og skole som er nøytral mht religion. Følelsemessig føler jeg at vi, ved å fjerne julegudstjenesten, distanserer oss fra vår norske kulturarv og tradisjon. Er det virkelig nødvendig for å kunne innlemme og ikke diskriminere de som ikke har et kristent eller religiøst livsyn, våre nye landsmenn med andre religioner? Jeg klarer ikke helt å mene at julegudstjenesten er forkynnelse i den grad at barna anser det for å være noe annet et et hyggelig og spennende opplegg før jul. Samtidig som de får et innblikk i hva som har vært vanlig å gjøre i Norge i flere hundre år og et innblikk i den kristne bakgrunnen for julen, som faktisk er et poeng når man skal lære om julen. Ikke bare den hedenske bakgrunnen.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no