Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bør julegudstjenesten kuttes ut i skoletiden?
Ja 37 45,12%
Nei 40 48,78%
Vet ikke 5 6,10%
Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-06, 21:17   #141
Solen
Tusenkunstner
 
Solen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 538
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns ikke det er noe "must" å ikke være kristen for å ønske slutt på skolegudstjenester. Jeg regner med at kristne også skjønner at det ikke nødvendigvis er helt OK, selv om de liker det selv. Akkurat som jeg liker å spille rock kjempehøyt så har jeg forståelse for at naboene mine kanskje ikke syns det samme.

Det er store forskjeller mellom kristene og. Min morfar satte ikke sine ben i statkirken, for han var pinsevenn ( sært synes jeg da), så det er sikkert flere kristen som ikke har noe til overs for skolegudstjenester ja.

__________________
Mamman til storebror 2001 og lillebror 2004
Solen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 21:18   #142
Solen
Tusenkunstner
 
Solen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 538
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Er det ikke bedre at vi bruker kirken fordi vi faktisk tror på det som blir sagt der, ikke fordi det er en "vakker og billig" løsning?

enig

__________________
Mamman til storebror 2001 og lillebror 2004
Solen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 21:18   #143
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Er det ikke bedre at vi bruker kirken fordi vi faktisk tror på det som blir sagt der, ikke fordi det er en "vakker og billig" løsning?

Gjør det egentlig noe om færre gifter/døper/konfirmerer seg i kirken?

Da vil jeg tro at mange kirker må legge ned, de vil ikke ha råd til å drive
gudstjeneste hvis ikke staten spytter inn penger. Tror ikke de som velger
kirken tenker det er billig, de fleste gjør det vel fordi de tror litt. Eller?

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 21:22   #144
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Da vil jeg tro at mange kirker må legge ned, de vil ikke ha råd til å drive
gudstjeneste hvis ikke staten spytter inn penger. Tror ikke de som velger
kirken tenker det er billig, de fleste gjør det vel fordi de tror litt. Eller?

Nå må du bestemme deg. Hvis ingen gjør det fordi det er billig, så vil de vel fortsette selv om det koster mer?

Er det statens plikt å holde liv i en "skinnreligion"? Noe det på et vis kan beskrives som hvis det går så dukken uten statstøtte.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 21:23   #145
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå må du bestemme deg. Hvis ingen gjør det fordi det er billig, så vil de vel fortsette selv om det koster mer?

Er det statens plikt å holde liv i en "skinnreligion"? Noe det på et vis kan beskrives som hvis det går så dukken uten statstøtte.

Jeg sa de gjør det vel fordi de tror på en Gud.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 21:24   #146
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av Solen, her.

Det er store forskjeller mellom kristene og.

Jupp. Det er som regel store forskjeller mellom mennesker, på tross av lik kultur, religion og livssyn.
Jeg syns igrunn ikke det er så viktig hva forskjellige tror på, bortsett fra at jeg prøver å respektere deres tro så langt det er mulig for uten å minste "meg selv" i det hele.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 21:26   #147
Solen
Tusenkunstner
 
Solen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 538
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns igrunn ikke det er så viktig hva forskjellige tror på, bortsett fra at jeg prøver å respektere deres tro så langt det er mulig for uten å minste "meg selv" i det hele.

Ikke sant!

( og jeg som skal studere flerkuturell pedagogikk til neste år, kommer til å bli sååå forståelsesfull atte)

__________________
Mamman til storebror 2001 og lillebror 2004
Solen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 21:42   #148
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Er litt redd for at færre gifter seg og færre døper seg og konfirmerer seg i
kirken hvis dette skal skilles, for da vil dette koste mye penger.

Hvorfor er du redd for det? Skal du gifte deg og har ikke lyst å betale skjorta, kanskje?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 21:52   #149
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av Solen, her.

Ikke sant!

( og jeg som skal studere flerkuturell pedagogikk til neste år, kommer til å bli sååå forståelsesfull atte)

Det skal jeg også eller migrasjonsrelaterte lærevansker. Kanskje ikke helt det samme

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 22:02   #150
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hvorfor er du redd for det? Skal du gifte deg og har ikke lyst å betale skjorta, kanskje?

Jeg vil gifte meg i kirken, men sambo vil gjøre det enkelt hos en sorenskriver.
Vi blir ikke enige. Min drøm er hvit brud i kirken ja. Skal stat og kirke skilles
så ville jeg nok fått råd til et kirkebryllup, men kanskje mange ikke hadde
fått råd?

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 22:43   #151
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Jeg stemte JA. Ikke fordi jeg er imot at gutten min skal gå på en gudstjeneste i kirken, men fordi det muligens finnes en liten gutt eller jente i en klasse som allerede føler seg som en minoritet eller i mindretall og som ikke trenger enda en påminnelse om at hun/ han ikke er en del av det store fellesskapet.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 02:09   #152
kris
kross
 
kris sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 927
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Jeg er human-etiker, og er sterk motstander av å drive forkynning i noen som helst form overfor "forsvarsløse" barn. Men likevel; jeg har faktisk til nå gått med på at MK er på juleavslutning i kirken med barnehagen - og jeg har heller ikke protestert på at presten er med på påskefrokost i barnehagen osv. Jeg har tenkt som så at vi tross alt lever i en kultur som er veldig preget av lutheransk kristendom, og at det kan være greit å kjenne den religionen litt bedre enn andre.

Men jeg kjenner at denne diskusjonen har vippet meg over mot "nei"-siden. (Dvs. ja-siden i denne avstemningen...) For det er klart at det blir feil - grunnleggende feil! - å markere avslutningen av et semester og kalenderår på en måte som ekskluderer og dermed kanskje stigmatiserer. Hvorfor i all verden skal man egentlig bruke et forkynnelseslokale til en slik markering? Kan man ikke for eksempel lage en lysfest i stedet; markere at solen snur og at vi er på bunnpunktet i årets syklus?

__________________
kris
Enestående mamma til en enestående gutt (2001)
"Livet er ikke et problem som skal løses, men en realitet som skal oppleves." (Søren Kierkegaard)
kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 03:06   #153
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Kan man ikke for eksempel lage en lysfest i stedet; markere at solen snur og at vi er på bunnpunktet i årets syklus?

Ups. Der er det fare for at du ertet på deg noen.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 04:14   #154
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Kan man ikke for eksempel lage en lysfest i stedet; markere at solen snur og at vi er på bunnpunktet i årets syklus?

Det vil bli like "feil" mange sine øyne det.
Det ermange som ikke feirer at solen snur, men Jesu fødsel og vil nok da sikkert reagere på at det blir avfeid med en lysfest for å feire noe helt annet.

Det aller beste ville jo være å droppe alt som heter avsluttning for på den måten ikke ekskludere noen grupper i det hele tatt.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 08:31   #155
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Jeg er human-etiker, og er sterk motstander av å drive forkynning i noen som helst form overfor "forsvarsløse" barn. Men likevel; jeg har faktisk til nå gått med på at MK er på juleavslutning i kirken med barnehagen - og jeg har heller ikke protestert på at presten er med på påskefrokost i barnehagen osv. Jeg har tenkt som så at vi tross alt lever i en kultur som er veldig preget av lutheransk kristendom, og at det kan være greit å kjenne den religionen litt bedre enn andre.

Jeg har det på samme måte. Jeg ville aldri nektet lille B å delta på disse tingene. En barnegudsjeneste hadde sikkert vært en flott opplevelse for ham, mye lys, sang og musikk. Jeg var veldig fascinert som barn. Men jeg vil helst at han lærer om religioner i en nøytral setting, og at høytider markeres uten religiøse elementer, på en måte som kan være minst like fin og fascinerende.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 14:08   #156
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Prøver en gang til jeg, og UTEN høy stemme,(selv om hadde jeg ment å brøle, som noen så pent kalte det, så hadde jeg slengt på smileyen med ropert).

Jeg syns ikke man skal slutte med gudstjeneste.

Men jeg sitter og lurer litt på hva som ER ett godt alternativ til det? Er det kun att alle er sammen som er altenativet?

(men ryktepoengene mine ser jo mye festligere ut med litt rødt a... )

Og, det plager noen skikkelig at det er alternativt kirke i jula, og det blir brukt mye energi inne her, gjør noe med det da vel, om det ikke allerede er gjort da.

Ring skolen
ring kommunen
gå videre med det til noen, som KAN gjøre noe med det!!

Lag en underskriftskampanje som alle som er imot det kan skrive under på!!

kom med forslag og ideer til andre alternativer!!

Hadde det vært noe v skole/barnehage som hadde plaget meg så mye, hadde jeg ikke orket å bruke all energien min på den saken på ett forum, hvor noe annet en en diskusjon kan skje.

Jaja, nå er jeg antagelig ferdig med denne diskusjonen, egentlig mye grei lesing, om ett tema jeg ikke hadde regnet med som så plagsom for mange.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 14:26   #157
kris
kross
 
kris sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 927
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Det vil bli like "feil" mange sine øyne det.
Det ermange som ikke feirer at solen snur, men Jesu fødsel og vil nok da sikkert reagere på at det blir avfeid med en lysfest for å feire noe helt annet.

Det aller beste ville jo være å droppe alt som heter avsluttning for på den måten ikke ekskludere noen grupper i det hele tatt.

Jeg vet at noen forbinder slike årstidsriter med "hedenske" skikker. Men jeg foreslår altså ikke bloting eller andre gamle norrøne skikker.

Det er et uomtvistelig faktum at årets korteste dager er rett før jul, og at vi når bunnpunktet i årstidssyklusen. Dette har ingenting med noen religioner å gjøre, og burde kunne samle alle på tvers av trostilhørighet. Jeg tror alle mennesker kan være med på å tenne lys for å "fordrive" de mørkeste dagene våre her nord.

Eller tar jeg feil?

__________________
kris
Enestående mamma til en enestående gutt (2001)
"Livet er ikke et problem som skal løses, men en realitet som skal oppleves." (Søren Kierkegaard)
kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 16:07   #158
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Man kan jo rett og slett bare ha en nøytral markering på slutten av et semester/kalenderår, på samme måte som en sommeravslutning. Uten å kalle det noe annet en det. Da kan vel Jehovas vitne være med også?

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 16:35   #159
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Man kan jo rett og slett bare ha en nøytral markering på slutten av et semester/kalenderår, på samme måte som en sommeravslutning. Uten å kalle det noe annet en det. Da kan vel Jehovas vitne være med også?

Og legg 17. mai toget utenom kirken da? Vi går i tog opp til en kirke, en veldig
kjent kirke. På veien stopper vi foran aldershjemmet og korpset spiller Ja,
vi elsker dette landet. Etter det toger vi i vei frem til kirken der det blir
holdt taler og en krans blir lagt til minne om de falne i krigen. Etter det
igjen så er det gudstjeneste i kirken for alle de som ønsker det. Dette
hadde blitt helt feil hvis vi ikke gikk opp til kirken, det tror jeg alle mener.
Er veldig mange tradisjoner knyttet til en kirke, er det jeg vil fram til her.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 09:22   #160
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Ja, den burde fjernes. Folk som vil at barna skal gå i kirken kan ta de med dit selv.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no