Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det galt å spørre om hva man tror på?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-06, 19:57   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nei, ikke fordi jeg sa det! Jeg bare tenkte høyt!

Men jeg er enig. Så jeg syns det er riktig av Hattifnatten å slette det som er direkte linket til en annen bruker.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 20:13   #22
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Er det så tabu med tro at man ikke skal kunne spørre om det?

Nei, så lenge man spør høflig, og aksepterer det dersom vedkommende sier (eller signaliserer) at de ikke ønsker å svare på det, så synes jeg ikke det er tabu. Men både hva man tror på og hva man stemmer oppfatter jeg som veldig privat, og jeg tror ikke det er så mange sammenhenger der jeg ville spurt noen direkte om det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 20:17   #23
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?

For min egen del har det liten betydning hva folk tror på/ikke tror på så jeg kan ikke komme på en anledning hvor jeg har følt behov for å spørre.
Men kan ikke se at det skulle være tabu belagt, men heller ingen selvfølge at folk må svare på det.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 20:18   #24
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, så lenge man spør høflig, og aksepterer det dersom vedkommende sier (eller signaliserer) at de ikke ønsker å svare på det, så synes jeg ikke det er tabu. Men både hva man tror på og hva man stemmer oppfatter jeg som veldig privat, og jeg tror ikke det er så mange sammenhenger der jeg ville spurt noen direkte om det.

Enig i dette. Det er mange ting jeg anser som private, og ikke ville spurt mennesker jeg ikke kjenner så godt om. Jeg syns også det går an å si fra om noen spør om ting man anser som for privat. Det har jeg gjort om andre ting, for eksempel til en vi kjenner som er utrolig nysgjerrig på andres privatøkonomi.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 20:27   #25
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Av en eller annen grunn har jeg litt dårlig smak i munnen av at vi diskuterer reaksjonen til et annet medlem etter at hun har slettet innleggene sine. For hun har vel gjort det?

Diskusjonen begynte før hun hadde slettet noe.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 20:28   #26
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?

Selvsagt er ikke det galt. Man kan faktisk spørre om akkurat det man vil, og man kan faktisk svare på akkurat det man vil. :enkel:

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 20:50   #27
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg lurer litt på hvorfor det er så veldig privat og tabubelagt. I mange land i verden er det et av de mest naturlige spørsmål som kan tenkes. I Latinamerika ble jeg flere ganger spurt om jeg var katolikk eller pentekostal. I Midtøsten har jeg av villt fremmede blitt spurt om jeg var muslim som om det var det mest naturlige spørsmålet i verden.

Jeg har lest teorier om at både toregimentslæren til Luther og Pietismen har skyld i at religion har blitt så privat at det blir tabubelagt. Jeg vet ikke hva som er rett, men det er litt pussig.

Det er kanskje noe med at religion for de fleste i Norge betyr noe annet enn det gjør for veldig mange i andre deler av verden. Veldig mange steder (kanskje de fleste steder i verden?) er religion mer eller mindre det samme som etnisk eller kulturell tilhørighet, og det å si hvilken religion eller hvilket kirkesamfunn man tilhører, er det samme som å si "hvem" man er. Og en slik opplysning vil da oppfattes som en offentlig sak. Men i Norge er det for de fleste en privatsak, og det nærmeste jeg tror vi kommer en slik selvsagt erklært tilhørighet er det å definere seg som "norsk".

Hva som er grunnen til at det har blitt slik, er jo et interessant spørsmål. Og da synes jeg det høres rimelig ut at både Luther og pietismen er med på å være årsaker (siden luthersk kristendom vel er en privat religion i mye større grad enn det katolsk kristendom og islam er), i tillegg til det at Norge (tradisjonelt sett) er så spredt befolket og så religiøst homogent.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 20:59   #28
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.072
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?

På et forum synes jeg det må være helt greit å spørre om hvilken religiøs tilhørighet man har. Da trenger man ikke svare, og ingen vil tenke over at akkurat du ikke har svart.
I RL synes jeg ikke det er et naturlig spørsmål å stille. Ihvertfall ikke "out of the blue".
Jeg er religionslærer på videregående, og mange er fryktelig nysgjerrige på min religiøse tilhørighet. Jeg er derfor vant til å få spørsmålet rimelig ofte. Men ut i fra reaksjonene til elevene, har jeg skjønt at det er mer vanlig at folk ikke svarer på det spørsmålet (det kan hende de reagerer mest på at jeg er ateist, men de sier de fleste ikke svarer på spm).

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 21:00   #29
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?

Det er bare å spørre.

Man kan vel stå for det man tror på, eller hva man stemmer for den saks skyld.

Jeg spør om lønn også jeg.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 21:01   #30
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

På et forum synes jeg det må være helt greit å spørre om hvilken religiøs tilhørighet man har. Da trenger man ikke svare, og ingen vil tenke over at akkurat du ikke har svart.

Med mindre spørsmålet rettes til én bestemt, da. (Å stille et generelt spørsmål synes jeg er helt kurant, uansett hvor privat spørsmålet er, for da er det helt opp til den enkelte om de i det hele tatt vil skrive i tråden.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 21:03   #31
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?

Jeg synes det er ubehagelig å få det spørsmålet, og synes det er småfrekt å spørre om en persons livssyn, med mindre en selv er åpen/inviterer til samtale om det.

På et forum blir det annerledes, da er det bare å la være å svare. Men i RL blir det rart å ikke svare, eller skulle svare "hemmelig" :domm: .

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 21:04   #32
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Man kan vel stå for det man tror på, eller hva man stemmer for den saks skyld.

Man kan, men jeg synes på ingen måte man er forpliktet til det, overfor hvem som helst som er nysgjerrig.

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg spør om lønn også jeg.

Det kan sikkert være naturlig i noen få sammenhenger, men generelt synes jeg det er på grensen til småfrekt. Egentlig mer "innpåslitent" enn å spørre om religiøs eller politisk tilhørighet, for oppfatninger og livssyn kan gjerne være relevant i en diskusjon, men lønn kan jeg ikke se at er det. (Jeg kan for min egen del gjerne fortelle både hva jeg tjener og hva jeg skylder og hva jeg fikk i baksmell, men jeg vet at mange er svært tilbakeholdne når det gjelder økonomien sin, derfor er det sjelden jeg ville finne på å spørre om slikt.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 21:41   #33
Tøtto
Superduperaktiv
 
Tøtto sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 664
Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?

Jeg har aldri tenkt over at det kan være tabu for noen. For meg er det en naturlig ting å vite om folk man kjenner eller holder på å bli kjent med.

__________________
..
Tøtto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 21:56   #34
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?

Selvsagt kan man spørre hva andre tror på, men alt til sin tid.
Og hvis motparten antyder at h*n ikke ønsker å svare så skal man også respektere det.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 22:12   #35
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er en selvfølge uansett hva man spør om. Er det ikke?

Absolutt!

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 22:14   #36
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?

Nei, jeg syns ikek det er galt. Jeg syns heller ikke det er galt å spørre en enkelt bruker om dette i en tråd hvis vedkommende har kommet med kommentarer som tyder på at h*n tror på hva-det-nå-måtte-være. Vedkommende kan velge å svare på spørsmålet, eller si at "dette syns jeg ikke har noe med saken å gjøre". Verre syns jeg ikke det er.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 01:20   #37
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

For min del virker det litt merkelig at det å fortelle om hva man tror på (som tross alt styrer en del av ens tanker og grunninnstillinger) er vanskeligere enn å fortelle hvor mange orgasmer man har hatt siste døgnet. Det siste har jo vanligvis lite betydning for andre, mens det første kan ha relevans i en del sammenhenger.

Jeg kan godt uttale meg om livssynet mitt, men ville absolutt ikke diskutert sexlivet mitt offentlig, så sånn sett er jeg helt på linje med deg.

Samtidig har jeg ingen problemer med å forstå at "sjelelige" spørsmål kan oppfattes som mer intime/personlige enn "fysiske", og at mange derfor vil kvie seg mer for å dele tankene eller følelsene sine rundt slike temaer. Jeg tror ikke det har så mye å gjøre med hvor relevant spørsmålene er for dem som spør, men hvor private de oppfattes å være for den som blir spurt, kombinert med hvor privat ("intim") man ønsker å være sammen med den som spør.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 01:20   #38
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Nei, jeg syns ikek det er galt. Jeg syns heller ikke det er galt å spørre en enkelt bruker om dette i en tråd hvis vedkommende har kommet med kommentarer som tyder på at h*n tror på hva-det-nå-måtte-være. Vedkommende kan velge å svare på spørsmålet, eller si at "dette syns jeg ikke har noe med saken å gjøre". Verre syns jeg ikke det er.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 08:31   #39
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Er det så tabu med tro at man ikke skal kunne spørre om det?

Spørre kan man vel, men jeg oppfatter det som noe veldig privat og ville kanskje ikke svart. På samme måte som at jeg ikke snakker i store ord om hvilket parti jeg stemmer på. Uten sammenlikning for øvrig.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 10:57   #40
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det som er litt spesielt er at luthersk kristendom i en del andre kulturer ikke blir oppfattet like privat. Det er derfor jeg er litt usikker på årsaker. Pietismen og kjølvannet med sterk omvendelsesforkynnelse og innenfor/utenfortankegang tror jeg nok har preget en del.

Det er vel slik at vi i dag legger mer i ordet å være "kristen", enn det man gjorde før. Tidligere var alle i Norge kristen, det trengte bare bety at de var døpt og konfirmert, det sa ingenting om folk hadde en personlig tro. Når noen nå sier at de er "kristen", så oppfatter jeg det som at de har en personlig tro, at de leser bibelen, går på møter osv osv. At denne forandringen har kommet med omvendelsesforkynnelse har du sikkert rett i.

Når man treffer folk fra andre kulturer og de sier at de er muslimer eller katolikker, så sier det noe om den religiøse tradisjonen de har vokst opp i. Det sier ingenting om de har en personlig tro eller ikke. I en slik sammenheng ville det sikkert vært riktig av meg å si at jeg er kristen, men her i Norge ville det vært helt feil - for jeg er ikke kristen i den norske betydningen.

Grunnen til at det hos oss føles litt vanskelig er at et slikt spørsmål er et spørsmål om personlig tro, ikke om kulturell/religiøs tilhørighet. Om et slikt spørsmål er greit kommer helt an på hvem som spør og i hvilken sammenheng.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no