Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Må man ha pedagogikk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-07, 19:21   #1
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Må man ha pedagogikk?

Må man ha pedagogikk ved all undervisning med barn? Drømmer om å starte en privat kunstskole/kurs med unger. Kan jo selvsagt ta det, men MÅ man??

__________________
Gutt 95 Jente 04
cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 19:26   #2
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må man ha pedagogikk??

Jeg trodde ikke det. Jeg trodde det var mest om du skulle undervise i skolen.

Men det kan uansett anbefales Kjekt fag.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 19:35   #3
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må man ha pedagogikk??

ja, har lyst å ta det uansett men det var bare noen som mente jeg måtte.. Kan man ta pedagogikk på nettet tro? Så det er mange forskjellige typer.. Vet jeg kan ta det over et halvt år, men da får jeg bare undervise i "mitt" fag (frisør), og det vil jeg ikke..

__________________
Gutt 95 Jente 04
cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 19:42   #4
Lilleville
Superduperaktiv
 
Lilleville sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 591
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Sv: Må man ha pedagogikk??

Jeg tror det kun er fast annsettelse i grunnskole eller videregående som krever Ped. Mange som jobber lange vikariater uten noenting. På private kunstskoler o.l. tror jeg ikke det er krav om noe spesiell kompetanse. Tror det er skolen selv som avgjør det.
Har ikke sjekket opp i det men er rimelig sikker. Er helt sikkert noen andre kloke hoder her inne som vet hvor man slår opp slikt!

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 20:11   #5
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må man ha pedagogikk?

Det er en del yrker som krever pedagogikk, som de som er nevnt over, samt førskolelærer, musikkskoler m.fl. Som forelder ville jeg så absolutt foretrekke å sende poden til et "lærer" som hadde både pedagogisk bakgrunn og praktisk bakgrunn fra "faget" det skal undervises i. For meg handler det om at vedkommende må inneha både fagkunnskap og f.eks. didaktisk kunnskap.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 20:18   #6
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må man ha pedagogikk?

Ja, det skjønner jeg TM.

__________________
Gutt 95 Jente 04
cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 22:50   #7
Solen
Tusenkunstner
 
Solen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 538
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

Sv: Må man ha pedagogikk?

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Det er en del yrker som krever pedagogikk, som de som er nevnt over, samt førskolelærer, musikkskoler m.fl. Som forelder ville jeg så absolutt foretrekke å sende poden til et "lærer" som hadde både pedagogisk bakgrunn og praktisk bakgrunn fra "faget" det skal undervises i. For meg handler det om at vedkommende må inneha både fagkunnskap og f.eks. didaktisk kunnskap.

Sier meg enig. Didaktikken er i hvertfall grei å ha med seg, er utrolig hvor mange a-ha opplevelser man kan få ved å lese pedagogikk. Greit å være litt bevisst det man driver med.

__________________
Mamman til storebror 2001 og lillebror 2004
Solen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 22:52   #8
Solen
Tusenkunstner
 
Solen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 538
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

Sv: Må man ha pedagogikk?

Du bør ihvertfall lese om Reggio Emila. Om du ikke har hørt om det før, så er dette de kommunale barnehagene i Reggio Emilia, Italia, og hvordan de formiddler og underviser i estetsike fag. Verdenskjent for dette. Anbefales!

__________________
Mamman til storebror 2001 og lillebror 2004
Solen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 22:54   #9
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må man ha pedagogikk??

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

ja, har lyst å ta det uansett men det var bare noen som mente jeg måtte.. Kan man ta pedagogikk på nettet tro? Så det er mange forskjellige typer.. Vet jeg kan ta det over et halvt år, men da får jeg bare undervise i "mitt" fag (frisør), og det vil jeg ikke..


Jeg har bare erfaring med Praktisk Pedagogikk fra universitetet og det kan man ikke ta over nettet vil jeg tro. Er den del praksis knyttet til det osv.

Kanskje noen andre vet dette bedre?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 23:08   #10
Solen
Tusenkunstner
 
Solen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 538
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

Sv: Må man ha pedagogikk??

Opprinnelig lagt inn av mandarin, her.

Jeg har bare erfaring med Praktisk Pedagogikk fra universitetet og det kan man ikke ta over nettet vil jeg tro. Er den del praksis knyttet til det osv.

Kanskje noen andre vet dette bedre?

Følger som regel med praksis ja. Har heller ikke sett noen rene internettkurs på det.

__________________
Mamman til storebror 2001 og lillebror 2004
Solen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 00:27   #11
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Må man ha pedagogikk?

Flere høgskoler har praktisk-pedagogisk utdanning som deltidsstudie og med samlinger. Det finnes mange ulike konsepter - jeg tar det ved NTNU og trives godt med det.

Men Trondheim blir kanskje langt for deg cilen?

Jeg vill ha startet opp "uten" ped, men det er et spennende studie som absolutt kan anbefales. Det er imidlertid det mest arbeidssomme studiet jeg har hatt så langt (selv om det henger sammen med at vi har kun mappeevaluering - og det skal over 20 oppgaver inn i mappen!)

  Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 09:04   #12
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må man ha pedagogikk?

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Flere høgskoler har praktisk-pedagogisk utdanning som deltidsstudie og med samlinger. Det finnes mange ulike konsepter - jeg tar det ved NTNU og trives godt med det.

Men Trondheim blir kanskje langt for deg cilen?

Jeg vill ha startet opp "uten" ped, men det er et spennende studie som absolutt kan anbefales. Det er imidlertid det mest arbeidssomme studiet jeg har hatt så langt (selv om det henger sammen med at vi har kun mappeevaluering - og det skal over 20 oppgaver inn i mappen!)

Ja, det er nok litt langt opp til Trondheim, hihi. Kan jo selvsagt starte drømmen og ta studiet etterhvert.. Det aller viktigste er vel at jeg klarer å male-tegne-osv.. og har jo MASSEVIS av erfaring fra unger. (2barn, 3stebarn, masse nieser og nivøer) Og har utdannelse innen tegning-form-reklame-markedsføring osv.. Og så har jeg gått på en tilsvarende kunstskole selv da jeg var barn/ungdom.

__________________
Gutt 95 Jente 04
cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 15:05   #13
Solen
Tusenkunstner
 
Solen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 538
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

Sv: Må man ha pedagogikk?

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

. Det aller viktigste er vel at jeg klarer å male-tegne-osv..

Den pedagogiske didaktikken er læren om å lære bort, og det kan være lurt å se øitt på dette. Du kan jo kjøpe en bok om det og lese på egenhånd.

__________________
Mamman til storebror 2001 og lillebror 2004
Solen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 15:14   #14
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må man ha pedagogikk?

Opprinnelig lagt inn av Solen, her.

Den pedagogiske didaktikken er læren om å lære bort, og det kan være lurt å se øitt på dette. Du kan jo kjøpe en bok om det og lese på egenhånd.

lurt

__________________
Gutt 95 Jente 04
cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no