Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Det florerer av sukker i barnehagen

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-09, 21:33   #1
LimboLine
Superaktiv
 
LimboLine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 318
LimboLine er litt kul
Standard

Det florerer av sukker i barnehagen

Jeg er sjokkert over hvor mye søtt som serveres i barnehagen vår.
Jeg trodde barnehagene hadde skjerpet seg litt på dette med sukker, jeg.
Da min datter startet i barnehagen som ett-åring, så jeg fort at det ble servert Marie-kjeks o.l. nesten daglig. I tillegg får ungene både prim og gomme på brødskiva i tillegg til Litago yoghurt.
Jeg ga beskjed (da hun var 1 år) om at de godt kunne holde igjen på søtsaker til henne, og det gjorde de en periode. Jeg følte meg megasnål og ordentlig hysterisk, for jeg så tydelig at ped. leder ikke hadde forståelse for mitt valg.

For en liten mnd. siden snakket ped.leder med meg ang. sukkerinntaket til datteren min og "maste" om at hun måtte få mer sukker ( det føltes ihvertfall sånn). Jeg følte meg hysterisk og "ga etter".
Nå ser jeg til stadighet at det er vafler, syltetøy og kjeks i barnehagen.
En dag (karneval) fikk de hver sin lille godteripose, saft, boller og kaker, og min datter ble dårlig i magen og bæsjet dagen lang.. Hun er jo ikke vant, stakkars.


Overreagerer jeg? Hvordan er deres barnehager?

LimboLine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 21:39   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Jeg er ikke tilhenger av sukkerfri barnehage, men jeg ønsker et reflektert forhold på kosthold. Det betyr konkret at jeg ikke synes kjeks er OK (unntatt f.eks. på tur), jeg synes ikke søtt pålegg i regi av barnehagen er OK og jeg applauderer kakefri bursdag. Varme lunsjer i barnehagen synes jeg skal være noe annet enn Toro tomatsuppe og fiskepinner. Jeg synes det er OK med kake i regi av barnehagen i enkelte sammenhenger. Godteripose på nissefesten 1 gang i året synes jeg også er greit.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 21:40   #3
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Jeg må bare si at jeg er helt enig med Veronal her.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 21:41   #4
LimboLine
Superaktiv
 
LimboLine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 318
LimboLine er litt kul
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Jeg også.

LimboLine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 21:45   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Og jeg. Barnehagen vår er sukker-redusert. Det er mye bedre enn sukkerfritt, for det innebærer pepperkakebaking til jul, bollebaking til fastelavn og kakao på tur innimellom. Altså et helt naturlig forhold til normal mat. Samtidig er jeg veldig glad for at det ikke er lov med kake i bursdager (for det får de jo uansett hjemme) og at søtt pålegg ikke er lov. Men varm-mat (som de får 1 gang i måneden eller noe sånt) består for det meste av posesupper eller nudler og grønnsaker, og det synes jeg kunne vært mye bedre.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 21:52   #6
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.697
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Høres ut som vår barnehage, men har inntrykk av at det bare er jeg som reagerer.

Her er det prim som pålegg, kake til hver bursdag, rester etter andre avdelingers bursdag, ekstra baking i vinter/høstferie, fastelavnsfeiring, karneval med pinada, sommerfest, sjørøverfest, nissefest osv med søtsaker.

I tillegg ble jeg oppfordret til å ha med en yoghurt hver dag (det er jo ikke det verste, men), samt kakao til turene på mandager.

Det blir temmelig mye, så jeg har tenkt å ta det opp på neste møte. Er heller ikke tilhenger av sukkerfri bhg, men synes man skal ha et bevisst forhold til det, samt noen kjøreregler.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 21:58   #7
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.943
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Barnhagen til ungene er såkalt sukkerfri, men de hadde pepperkaker til jul. Og jeg har sett vafler en gang.

Barnehagen jeg jobber i nå har både prim og gomme. Fastelavnsboller hadde de også. Og ungene har med termos med det foreldrene bestemmer på tur.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 21:59   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Her er det også Pinjata på karnevalet, men med konfetti inni.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:01   #9
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.697
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Her er det også Pinjata på karnevalet, men med konfetti inni.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:03   #10
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Veronal og meg er totalt enige i denne saken.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:15   #11
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Jeg er nesten helt enig med Veronal. Jeg synes det er en uting med pålegg med masse sukker i, godteposer er greit til nissefest og ikke kjeks i ny og ne og i hvert fall ikke daglig. Men kake til bursdagene synes jeg er greit, det er tross alt ikke så mange av årets dager dette dreier seg om. Og en sjelden gang bollebaking og pepperkakebaking er ok. Yoghurt kan de også styre unna, og frokostblandinger.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:17   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Men kake til bursdagene synes jeg er greit, det er tross alt ikke så mange av årets dager dette dreier seg om.

Det kan jo bli ganske mange dager etter hverandre med kake om ungene har nære bursdager. Da blir det også mange måneder etter hverandre uten kake, men allikevel. Jeg ser ikke vitsen i og med at de aller fleste skal hjem og fråtse i kake etter barnehagen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:20   #13
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Tito: Å, du skulle hørt om bursdagsfeiringen i barnehagen til Prototypen. Den er kakefri, men for en bursdagsfeiring. Den kan ikke måle seg med en tradisjonell kakefest. (Dessuten - i vår barnehage ville det i så fall blitt 3 kaker bare denne uken - jeg synes 3 kaker på 1 uke er i overkant.)

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:49   #14
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

I vår barnehage har de også sukker-redusert, og spiser i det store og hele sunn, vanlig mat. Det har blitt skjerpet inn veldig etter at jeg tok det opp.
På et planleggingsdag for ca 1,5 år siden, ble det vedtatt at de skulle få et sunnere kosthold. Ungene spiser alle måltider der, så det er faktisk litt viktig at de får skikkelig mat. De nærmest la det frem som om det skulle bli helt sukkerfritt.
Allikevel kom 1,5 åringen min hjem med syltetøy på genseren rett som det var, så jeg spurte hva de holdt på med. Etter det har de faktisk skjerpet seg i forhold til oss i hvert fall.
De har kakefri bursdagsfeiring osv, hvor barna kan få fruktspyd f.eks (frukt får de jo hver dag uansett, til alle måltider, så de gjør det bare litt mer fancy akkurat til det måltidet), og de har fokuset på andre ting enn at man må spise for å kose seg. De har byttet brød, til et som er mye grovere, og pålegg som syltetøy og prim er bare unntaksvis. De spiser mye grovt knekkebrød osv. Så i det store og hele er jeg veldig fornøyd med barnehagen på akkurat det området.

  Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:51   #15
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Tito: Å, du skulle hørt om bursdagsfeiringen i barnehagen til Prototypen. Den er kakefri, men for en bursdagsfeiring. Den kan ikke måle seg med en tradisjonell kakefest. (Dessuten - i vår barnehage ville det i så fall blitt 3 kaker bare denne uken - jeg synes 3 kaker på 1 uke er i overkant.)

Utdyp gjerne.

Men, er det 3 kaker på en uke, blir det jo mindre resten av året. På en avdeling er det gjerne bare 17-18 barn, og 18 dager av 365 er ikke så mange.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:56   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.095
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Jeg mottar gjerne tips om bursdagsfeiring uten kake. Ungene får fersk og oppskåret frukt i barnehagen hver eneste dag, så det vil ikke akkurat gjøre susen.

Jeg lagde pizzasnurrer til knertens ettårsdag. Men å bake slikt til en avdeling med 9 småttiser er ganske anderledes enn å lage pizzasnurrer til 18 sultne 3-6-åringer.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:57   #17
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Veronal og meg er totalt enige i denne saken.

Og en ting til: Jeg tror at mye av den overdrevne sukkermengden barn får i seg i dag, får de i hjemmet og ikke i barnehagen. Datteren min har hatt besøk av venninner som har blitt til middag her, og når vi da serverer kun vann vil de ikke ha fordi de er vant til å få saft hjemme. Og jeg kjenner flere som har Sjokade og Nugatti som vanlige pålegg i hjemmet. En venninne av meg unnskyldte seg med at barnet nektet å spise om hun ikke fikk Sjokade, og da måtte hun jo få det. Hun mente det var bedre enn om hun lot være å spise i det hele tatt. Men, hadde ungen aldri fått tilbud om Sjokade, hadde hun nok vært vant til å spise noe annet.

I vårt hjem finnes ikke sjokoladepålegg, og ungene får bare Minifras-kornblanding i ukedagene og MultiCheerios kun på lørdager. Yoghurt får de også ekstremt sjelden. Vi spiser grovt brød med kaviar, makrell i tomat, ost og skinke. De får litt Mager Prim, men prøver å styre inn på de andre påleggene.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 23:00   #18
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Tito:

Barnehagefeiringen i vår barnehage er som følger:

I forkant av bursdagen så får barnet bestemme hva som skal være på kronen (Prototypen ble 4 år 10. mars og valgte en hvit leddbuss på rød krone). I tillegg får barnet velge bursdagsretten fra bursdagsmenyen (barnet valgte pølsepizza - andre muligheter er pasta (englevinger), smoothie, fruktsalat osv.). Videre får barnet med hjem et lite hefte som skal fylles ut med detaljer om barnet (navn og hvor gammelt barnet blir), det skal fylles ut en side som heter "fortelling om meg", det krysses av for om barnet vil ha med seg noe i barnehagen på bursdagen for å vise frem (Prototypen tok med en leddbuss), barnet tegner en tegning og man lager en liste over sanger som barnet vil synge i bursdagssamlingen.

På bursdagen så starter dagen med matlaging. På Prototypens dag sto pølsepizza på menyen og hvert barn fikk utdelt pølser for oppdeling. Så fikk bursdagsbarnet raspe ost før alle barna fikk delta i å smøre tomatsaus ut på pizzabunnene. Etter matlagingen har man bursdagssamling hvor bursdagsbarnet sitter på en flott bursdagstrone og barna synger og danser for bursdagsbarnet før man går gjennom bursdagsheftet i plenum. Skikkelig midtpunkt for en dag, altså. Bursdagssamlingen avsluttes med bursdagslangbord hvor man spiser bursdagsretten etter høytidelig tenning av bursdagstoget mens bursdagsbarnet sitter på bursdagstronen sin øverst på langbordet.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 23:00   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.095
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Jeg kjenner at jeg er utrolig på bølgelengde med Tito her. Jeg blir litt satt ut av hva mange av ungene i barnehagen har med i matboksen til frokost. Sjokopops med skojolademelk er slett ikke uvanlig. Også diverse sjokoladepålegg.

Ungene mine får yoghurt hver dag. De nekter å drikke melk, så noe må vi gjøre for å få i dem kalsium.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 23:02   #20
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Tito:

Barnehagefeiringen i vår barnehage er som følger:

I forkant av bursdagen så får barnet bestemme hva som skal være på kronen (Prototypen ble 4 år 10. mars og valgte en hvit leddbuss på rød krone). I tillegg får barnet velge bursdagsretten fra bursdagsmenyen (barnet valgte pølsepizza - andre muligheter er pasta (englevinger), smoothie, fruktsalat osv.). Videre får barnet med hjem et lite hefte som skal fylles ut med detaljer om barnet (navn og hvor gammelt barnet blir), det skal fylles ut en side som heter "fortelling om meg", det krysses av for om barnet vil ha med seg noe i barnehagen på bursdagen for å vise frem (Prototypen tok med en leddbuss), barnet tegner en tegning og man lager en liste over sanger som barnet vil synge i bursdagssamlingen.

På bursdagen så starter dagen med matlaging. På Prototypens dag sto pølsepizza på menyen og hvert barn fikk utdelt pølser for oppdeling. Så fikk bursdagsbarnet raspe ost før alle barna fikk delta i å smøre tomatsaus ut på pizzabunnene. Etter matlagingen har man bursdagssamling hvor bursdagsbarnet sitter på en flott bursdagstrone og barna synger og danser for bursdagsbarnet før man går gjennom bursdagsheftet i plenum. Skikkelig midtpunkt for en dag, altså. Bursdagssamlingen avsluttes med bursdagslangbord hvor man spiser bursdagsretten etter høytidelig tenning av bursdagstoget mens bursdagsbarnet sitter på bursdagstronen sin øverst på langbordet.

Dette høres jo flott ut det, men det forutsetter at personalet har tid til å gjøre dette, og lyst. Og dette er mye arbeid når det må gjøres 3 dager på en uke. Jeg tviler på at dette hadde skjedd i vår barnehage.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no