Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Humanistens jul

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-12, 10:53   #1
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Humanistens jul

Jeg er humanetiker, er medlem av HEF, aktiv der og har aldri vært religiøs på noen som helst slags måte.
Jeg vil gjerne fortelle litt om hvilket forhold jeg har til jul:

Jeg er veldig glad i julen! For meg representerer den tid for familie, samvær med venner, varme, ro og lys i den mørke tida.
Jeg liker adventstida! Den fysiske delen, med forberedelser til fest som skal vare i flere dager. Ungene som koser seg med juleverksted, sosiale ting som grøtfest, juleavslutning og kanskje en og annen kosetime. Vasking, baking og gaveplanlegging. Julebord, hemmelig nissevenn og julelunsjer på jobben. Jeg liker at vi blir ekstra gavmilde ifht alle de som ikke har så mye, i tida før jul.

Selve julen starter, for meg, lille julaften. Da skal treet inn i stua og julepynten skal opp. Både voksne og unger kjenner at det krible i magen før den store dagen, og når ungene er i seng ( og sover) legges gavene under treet. Før stengetid for de voksne slukket alle lysene, også stjerner og juletre. Det er ikkeno som å stå opp i mørket julaften morgen, ane konturene av gavene under treet og vente på gledesrop fra unger når de oppdager det!
Formiddagen tilbringes med matlaging ( ribbe, surkål, pølse, medisterkake), de klassiske tegnefilmene på tv, en liten ventegave og risgrøt. Middagen blir fortært før gavene åpnes. Det er ikke alltid vi får spist dessert først, men sånn kan det være når ungene er små og ikke så tålmodige.
Etter leggetid slapper vi voksne av med litt vin eller noe annet godt.
Resten av jula tilbringes med familie, venner, på tur, i sofaen foran tv og utover gulvet i lek med ungene og nye leker.

Er det noen som kjenner seg igjen? Min jul er nok ikke så annerledes enn din, men den inneholder ikke religiøs tro. Jeg elsker tradisjoner og rammer rundt livshendelser, men mener det er et personlig valg å legge religiøs tro i dette. Den tradisjonelle norske jula inneholder elementer som er religiøse og ikke- religiøse. Hva jeg legger i symboler og handlinger bestemmer jeg selv.
Jula er en tradisjon som stammer fra førkristen tid. Å innse det faktum betyr ikke at du feirer en hedensk jul, dersom du er kristen. Men det er en feiring som kan ha ulikt innhold, avhengig av hvem du er. Å gjøre den kristen feiringen til noe overordnet ved å feks holde julegudstjeneste for skolebarn, blir derfor et overtramp for meg. Jeg forsvarer ikke min motstand bare ved å si at muslimske barn blir ekskludert, jeg forsvarer det ved å si at også mineunger blir ekskludert.
Som Humanetiker har jeg aldri ønsket julefeiringen ut av skolen eller det offentlige generelt. Jeg ønsker at det skal være rom for alle varianter av innhold. Og at mine unger, og jeg, skal føle seg hjemme i denne smeltedigelen.

... I lys av de siste dagenes tråder.

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 14:16   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanistens jul

Nydelig skrevet, Plipp!

Håper du og dine får en flott og god jul.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 14:31   #3
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.888
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Humanistens jul

Veldig fint skrevet Min jul er nok ganske lik din, ikke noe religiøst innhold her heller!

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 14:32   #4
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Humanistens jul

Ønsker å svare med å ønske deg og dine ei riktig god jul, og i samme farta ønske alle andre forumsfolk det samme. Må det bli ei fin høytid for oss alle; la barna få kjenne forventning og glede, trygghet og omsorg. På tampen ønsker jeg også at alle foreldre utviser måtehold når det kommer til alkohol (og annet). La det nye året bli fantastisk på så mange måter. Vær den beste utgaven du kan være av deg selv. Riktig god jul.

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 14:40   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanistens jul

Håper dere får en herlig julefeiring! Min kristne julefeiring er mer lik din enn den er ulik.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 14:42   #6
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanistens jul

Jeg er også humanetiker og medlem av HEF, og har mye av det samme forholdet til jula.

Det som skiller min julefeiring fra enkelte venners (men ikke fra alle, uavhengig av tro) er at jeg ikke tenner adventslys eller pynter med lilla til advent.

Og så bruker jeg ikke stjerne - vi har ikke julestjerne i vinduet, og vi har ikke julestjerne i toppen av treet. Der har vi et lite fuglenek med små fugler i og rundt.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 15:10   #7
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Humanistens jul

Den ytre feiringen min er lik din; i tillegg går jeg og surrer og tenker på det at Gud blir menneske. Det er julens store mysterium for meg, og det som gir alt rundt mening. Det er godt å lese det du skriver, for det viser at vi henter mening fra våre liv og fra det som er viktig for oss.

God jul!

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 15:29   #8
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Humanistens jul

Sånn er det her og
Som Acsa har jeg heller ikke stjerne i verken tre eller vindu, men jeg har hjerter, kuler og masse lys.

God jul til deg og dine!

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 19:22   #9
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanistens jul

Godt skrevet og beskrevet Plipp.

Vi erså glade i tradisjoner at vi også setter opp den arvete julekrybben og synger julesanger rundt treet. Og koser oss med tradisjonene og fellesskapet i julen.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-12-12, 12:37   #10
Wingman
her skal det bli liv
 
Wingman sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
Innlegg: 687
Wingman er populærWingman er populærWingman er populær
Standard

Sv: Humanistens jul



god jul, samma hvem du er

__________________
Pappaen til kiddo født 2010.
Wingman er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no