Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Slektsgranskning, hvordan?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-15, 22:31   #1
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.971
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Slektsgranskning, hvordan?

Jeg er en nysgjerrig person. Så når mamma i dag sier at min oldefar ble evakuert fra Svalbard til Skottland da krigen kom og antagelig fikk et barn der borte, så kjenner jeg at jeg vil vite fortsettelsen.
Er det i det hele tatt noen mulighet for å grave i dette? Og i så fall hvor?
Må jo først finne ut hvor i Skottland han havnet, finner jeg det på Riksarkivet tro?
Resten må jeg vel evt lete fram fra skotske arkiver på et vis?

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 23:04   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slektsgranskning, hvordan?

Jeg kan en del om sånn graving, men det er vanskelig å komme med konkrete generelle råd. Hvor man skal lete og hvordan avhenger veldig av hvor mye du vet om ham ellers.

Det viktigste er selvsagt å begynne med slektninger som kan vite noe og da kan mange detaljer være viktige. Datoer for når han reiste fra hvor til hvor osv.
Fødselsprotokoller og evt dåpsprotokoller fra krigen er egentlig frigitt her til lands, men i praksis litt komplisert å få innsyn i. Gamle protokoller ligger åpent på nett. Hvordan der er i utlandet vet jeg ikke. Der har nok ulike land ulike regelverk.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 23:28   #3
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.971
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Slektsgranskning, hvordan?

Et søk gav meg med hvilken båt og dato for når de ble evakuert.
Dessverre er jo hans generasjon og generasjonen under døde. Ikke noe særlig info fra mamma sin generasjon.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-07-15, 01:32   #4
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slektsgranskning, hvordan?

Høres ut som en spennende sak da.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-15, 03:30   #5
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slektsgranskning, hvordan?

Jeg registrerte meg på geni.com og myheritage.com og løsning alt jeg visste og spurte også eldre i slekten. Plutselig så fikk jeg napp på ganske kort tid så var jeg tilbake til 1400-tallet på en side av slekten og ganske langt tilbake på andre sider. Vel investerte penger å bli medlem der (du får mye mer svar om du betaler).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-15, 12:59   #6
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.971
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Slektsgranskning, hvordan?

Takk for tips, Pelen.
Litt mer spørsmål til mamma og leting på nett. Han var der hele krigen og jeg har funnet ut hvor båten de ble evakuert med ankom.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no