Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

La oss utrydde jerven!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-07, 10:15   #41
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Det er selvsagt at dyrene var her først, menneskene har tatt seg til rette på mange av dyrenes opprinnelige områder og måten vi forvalter jorda på er ikke alltid like dyre og naturvennlig. Det er vi helt enige om.
På den annen side søker jerven seg dit hvor han finner best tilgang på mat, opprinnelig er den er dyr som lever i fjellene og eter det den finner der. Men siden sau er mye enklere å forsyne seg av søker den til områder hvor den finner det, sånn som ut hit til kysten hvor jeg bor og jerven egentlig ikke hører til. Her dreper den som sagt voldsomt mange sau, den tar helt livet av noen og delvis livet av andre. De fleste dreper den ikke fordi den må ha mat, men fordi den utvikler seg til å bli en lystmorder når tilgangen på mat er så stor. Naturlig nok blir det også mye jerv når den får så mye mat.

Du kan gjerne argumenter som du gjør men for meg blir dette en voldsom forenkling av rovdyrsproblematikken. Om vi skulle fulgt dine råd i denne saken ville det i praksis innebære at vi legger ned alt av sauenæring i dette landet. Bøndene er glade i dyra sine og det er ingen sauebønder som vil akseptere å få dem revet i hjel på denne måten. Dette er ikke bare et spørsmål om penger for bøndene!

Argumentet med å passe på dyrene sine på beitet er helt urealistisk, dette er faktisk et spørsmål om penger som ikke er gjennomførbart for bøndenes del. Da innebærer det jo selvsagt alternativet om å finne seg noe annet å gjøre og det er jo mulig, men det fører også til konsekvenser og ringvirkninger for lokalsamfunn og kulturlandskap over hele Norge. Jeg er for eksempel helt sikker på at dette ville ført til negative konsekvenser for turistnæringen i Norge.

Overforenkling og naivitet i denne saken provoserer meg litt, for nei, dette er på ingen måter et enkelt problem. Og jeg er ikke sauebonde selv, men jeg er glad i dyr og synes faktisk at en sau har like stor rett til å bli behandlet ordentlig som det jerven har.

Amen.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-07, 21:49   #42
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

De har nå gjort det i alle år i andre land. Fra Alpene til Serengeti.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 11:20   #43
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Vel, jeg syns argumentet "Drep Jerven!" kanskje var det mest naive og overforenklede i denne saken.

Jeg er klar over at det ikke er enkelt. Nettopp derfror må man tenke nytt, i stedet for å kverke alt vi har av rovdyr.

Men du kan godt forklare meg hvordan det vil gå utover turistnæringen at noen sauebønder finner seg annet å gjøre?

Beitedyr bidrar til en forvaltning av kulturlandskapet i Norge som er verdt mange, mange penger. Det vil neppe være like fristende for turister å besøke et bygde Norge bestående av krattskog og "grønne tunneler" Dette i tillegg til at turistene også setter pris på å se en og annen sau eller geit.

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 16:14   #44
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

mange, mange penger

Kan man kanskje bruke litt av disse pengene til å betale noen for å passe på dyrene da, i stedet for å overlate dem til de utallige rovdyrene som holder til i norsk utmark? (Og kanskje til og med unngå at noen av dem lider sultedøden etter å ha brukket benet eller satt seg fast).

Ben "inquiring minds want to know" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 18:43   #45
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Kan man kanskje bruke litt av disse pengene til å betale noen for å passe på dyrene da, i stedet for å overlate dem til de utallige rovdyrene som holder til i norsk utmark? (Og kanskje til og med unngå at noen av dem lider sultedøden etter å ha brukket benet eller satt seg fast).

Ben "inquiring minds want to know" Murphy

Beklager om jeg var uklar, dette er ikke snakk om penger som blir utbetalt.
Det er snakk om at beitedyr kultiverer landskapet ved å beite der. Kratt blir holdt nede og Norge blir betraktelig mye penere og mer attraktivt for turister og fastboende. Skulle staten ha betalt mennesker for å gjøre den samme jobben som beitedyrene gjør for landskapet i dag ville det ha blitt meget dyrt.

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 18:51   #46
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Det vil neppe være like fristende for turister å besøke et bygde Norge bestående av krattskog og "grønne tunneler" Dette i tillegg til at turistene også setter pris på å se en og annen sau eller geit.

Altså, du mener at turister fra Tyskland, Nederland og Japan heller vil se åker og eng enn villmark?

Det er så tvert i mot hva jeg hadde tippet på, at det må du nesten forklare litt hvorfor du vet det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 19:32   #47
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Kan man kanskje bruke litt av disse pengene til å betale noen for å passe på dyrene da, i stedet for å overlate dem til de utallige rovdyrene som holder til i norsk utmark? (Og kanskje til og med unngå at noen av dem lider sultedøden etter å ha brukket benet eller satt seg fast).

Ben "inquiring minds want to know" Murphy

Etter avisoppslagene å dømme er det mye verre for dyret å bli knekt nakken på av en bjørn enn det er å sulte ihjel og seigpines.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 19:36   #48
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Denne tråden var lang. Betyr det at dere han bestemt dere? Skal den utryddes, eller?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 20:43   #49
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Kan man kanskje bruke litt av disse pengene til å betale noen for å passe på dyrene da, i stedet for å overlate dem til de utallige rovdyrene som holder til i norsk utmark? (Og kanskje til og med unngå at noen av dem lider sultedøden etter å ha brukket benet eller satt seg fast).

Ben "inquiring minds want to know" Murphy

Ben; tror du ikke bøndene bruker penger på tilsyn?

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 21:55   #50
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Beklager om jeg var uklar, dette er ikke snakk om penger som blir utbetalt.

Det var ikke uklart. Jeg skjønte hva du mente. Dersom man taper mange, mange penger på ikke å ha dyrene på beite, så vil det lønne seg å bruke flere penger enn man gjør nå for å kunne fortsette å ha dem der. Dette vil fortsette å lønne seg helt til man har brukt mer penger enn det man taper på ikke å ha dem der. Den enkelte dyreeier kan sannsynligivs ikke få det til å lønne seg på egenhånd, men dersom det er snakk om å tape mange, mange penger vil det sannsynligivs være samfunnsøkonomisk forsvarlig å gi økt offentlig støtte for å unngå dette tapet.

Ben "subsidiert" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 21:57   #51
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Endrer herved tittlen min under nicket mitt.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 22:20   #52
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av Cascaye, her.

Ben; tror du ikke bøndene bruker penger på tilsyn?

Jo det tror jeg de gjør, men ut i fra at det, for å ta det første eksempelet jeg fant, bare i Troms ble utbetalt erstatning for 3290 sau i 2006, synes det for meg som om tilsynet med dyrene ikke er tilstrekkelig. Og ut fra at bare 114 av de 3290 er dokumentert drept av fredet rovvilt eller ved kadaverfunn[fotnote], virker det på meg som om tilsynet med eierne kanskje kunne vært noe forbedret også. (Det ble søkt erstatning for 7151 dyr fra saueeiere i Troms).

Selv om jeg er negativ til måten vi finansierer landbruk og husdyrhold i Norge på, skjønner jeg naturligvis at eierne ikke uten videre kan bruke mye mer penger på tilsyn uten at det blir gjort andre endringer i støtteordninger og i organisering av bransjen. Inntrykket mitt er imidlertid ikke at bransjen selv fremfører særlig konstruktive forslag til endringer. Og jeg oppfatter altså ikke "utrydd jerven" som konstruktivt, neppe særlig lett heller.

Ben "hard to kill a creature with an adamantium skeleton" Murphy

[fotnote] Jeg antar derfor at ganske mange av de 114 dokumenterte er drept av hund, og ikke av fredede rovdyr.

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 00:33   #53
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Ben "hard to kill a creature with an adamantium skeleton" Murphy

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 16:49   #54
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Etter avisoppslagene å dømme er det mye verre for dyret å bli knekt nakken på av en bjørn enn det er å sulte ihjel og seigpines.

En del av poenget mitt her er jo nettopp at jerven ikke dreper alle sauene han angriper, han eter kanskje bare øynene eller halve hodet.

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 16:52   #55
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Altså, du mener at turister fra Tyskland, Nederland og Japan heller vil se åker og eng enn villmark?

Det er så tvert i mot hva jeg hadde tippet på, at det må du nesten forklare litt hvorfor du vet det.

Nei det var ikke det jeg mente. Sauene blir i liten grad angrepet av jerv på innmark, til det er jerven for sky for mennesker.
Dette er snakk om beite og kultivering av utmark.

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 20:48   #56
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Jervesafari, det hadde vært noe. Nei, det tror jeg hadde blitt ca helt resultatløst. De er ekstremt sky, og jakter helst om natten.
Jeg har gått mye i "jerveland" og jeg HAR sett en jervebæsj, men ingen jerv.
Var vi enige om å utrydde jerven da eller?

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 21:22   #57
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Beitedyr bidrar til en forvaltning av kulturlandskapet i Norge som er verdt mange, mange penger. Det vil neppe være like fristende for turister å besøke et bygde Norge bestående av krattskog og "grønne tunneler" Dette i tillegg til at turistene også setter pris på å se en og annen sau eller geit.

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Nei det var ikke det jeg mente. Sauene blir i liten grad angrepet av jerv på innmark, til det er jerven for sky for mennesker.
Dette er snakk om beite og kultivering av utmark.

Men likevel: jeg ville tippet at de som kommer fra land som Tyskland, Nederland og Japan ønsket å se et Norge med så mye villmark som mulig. De store turistattraksjonene er jo de delene av Norge som har mest mulig "vill" natur, som Vestlandet og Lofoten og slikt.

Så derfor lurer jeg på om dette er synsing fra din side eller om det er et faktum for i så fall må jo jeg endre oppfatning på det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 21:30   #58
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Jeg skjønner den delen med kultivering av utmark. Jeg vil allikevel ikke utrydde gjerv. Jeg er i mot å utrydde dyr for menneskelige interesser. Så nei, vi er ikke enige ennå gitt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 22:06   #59
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Vil man drive med sau i områder med rovdyr må man passe på dyra sine. Hvis man ikke vil det så må man finne seg noe annet å gjøre.

Opprinnelig lagt inn av mammami, her.

Bønder som har beitedyr i områder med rovdyrfare, bør gjete dyrene sine. Det gjør man i veldig mange land, men ikke i Norge. jeg lurer på hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

De har nå gjort det i alle år i andre land. Fra Alpene til Serengeti.

Jeg ser at det er mange som mener vi burde ha gjeting av dyr her i Norge. Dette er per i dag ikke mulig og dette har jo noe med hvordan Norge fungerer som nasjon. I de fleste andre land hvor de gjeter dyr brukes ofte barna til dette, det er ikke mulig i Norge (de går jo på skolen). Det er heller ikke mulig i Norge at voksne passer på dyrene hele tiden. Dette går jo på arbeidsoppgavene som en helhet. De fleste sauebønder har kopplam som de må mate - da er det vanskelig å løpe etter resten av sauene i marken. De må også arbeide med innmarken på sommeren (slå høy) - så vidt jeg vet er det et krav om at man skal ha innmark når man har sau i Norge. Man får ikke lov å drive uten at man har muligheten til å være selvforsynt med for (er ganske sikker på at dette stemmer). Der jeg kommer fra er det også helt vanlig at bøndene har "vanlige" jobber ved siden av, mao ingen tid til å løpe rundt i skauen hele dagen.

Hvis man mener at man skal ha gjeting i Norge, tror jeg at man i realiteten sier nei til den type husdyrhold i Norge (og det er jo i og for seg greit at man mener). Personlig ville jeg ha syntes det var veldig synd om vi ikke hadde husdyrhold på denne måten. Både kulturmessig, for landskapet sin del, for distriktene, bosetningsmønstret osv Jeg er også en av dem som mener det har en egenverdi å ha primærnæring i et land - på lik linje som det har en egenverdi å ha naturreservater ol.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-07, 22:53   #60
Arminius
Rookie
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 8
Arminius har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Jeg synes det er rart ingen vil utrydde ørnen, som ifølge reineierne stikker av med 30,000 rein årlig. Det må da være en fanesak?

Arminius er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no