Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo for dummies

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-10, 08:40   #1
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.761
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lavkarbo for dummies

Å finne frem i lavkarbo-jungelen er ikke lett. Kan noen gi meg oppskriftstips? Jeg er veldig glad i havregrøt og spiser det gjerne til frokost/kvelds. Dessuten har jeg i lengre tid spist knekkebrød, men er Wasa Husman noe som anbefales på lavkarbo? Eller må jeg bake selv? Saken er jo at jeg i mange år har levd etter GR-filosofien og da har jeg innprentet endel vaner som ikke helt er forenlig med lavkarbo-kosthold.

Til middag spiser vi ofte kylling, litt fisk og hvis vi spiser pasta så er det grove varianter. Er det greit en gang iblant, eller skal jeg holde meg helt borte fra det også? Hva er isåfall gangbare erstatninger? (jeg lager jo mat for en hel familie som ikke sliter med hodepine og derfor må leve lavkarbo).

Noen som har lyst til å undervise meg?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 08:45   #2
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.794
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies

Finn den tråden "Lavkarbo- hva har du spist i dag" Der er det MASSE tips og oppskrifter *lat*

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 08:46   #3
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.761
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies

Den har jeg lest opp og ned flere ganger. Det var vel på cirka det tidspunktet jeg forsto at jeg aldri kom til å klare dette ...

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 08:49   #4
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies

Jeg spiser havregrøt til frokost selv om jeg lever relativt lavkarbo, men jeg koker av havrekli, ikke gryn, og tilsammen av 1 dl kli til både meg og mannen til frokost. Oppi bollen har jeg så oppskåret frukt, hakkede nøtter og frø.

Jeg syns det er lettere å fokusere vekk fra de vanlige høystivelsesvarene enn å finne rare erstatningsprodukter, men vet jo at mange ikke er enige, det er noe man må prøve ut selv. Dvs jeg spiser salater og smoothies til lunsj istedenfor knekkebrød eller lavkarbobrød, for å spise noen som helst type brød gir meg lyst på ordentlig brød. Til middag lager jeg innimellom grove pastatyper og slikt, men ofte har jeg bare mye andre grønnsaker og tilbehør. Til pastaretter lager jeg grønnsaksnudler til meg selv, og koker pasta til resten, men mannen er veldig glad i grønnsaksnudlene, så han spiser like mye av de som meg.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 08:51   #5
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.794
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies

LilleBulla- Grønnsaksnudler ?

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 08:54   #6
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.761
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies

Ja, hva er grønnsaksnudler og hvor kan jeg få kjøpt dem?
Og hvorfor havregrøt av havrekli?
(det at jeg har spist knekkebrød i lengre tid beror på at jeg ikke er glad i brød, så sånn sett passer jo lavkarbo for meg. )

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 08:55   #7
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.794
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies

Havregrøt med cottagecheese og solsikkefrø i, og gjerne litt friske bær bruker jeg endel.

Smooties som i Isets Frokostsmootie er veldig godt og mettende

Isets nøttebrød på to minutter er også veldig godt.

Velg grove knekkebrød i stedet for brød, eller bak noen av lavkarbobrødene som ligger i oppskriftene.

Fedon Lindbergbrødet er forresten også veldig godt dersom man vil spise brød. Fås på Rema 1000. (Avhenger jo av hvor streng på karber du skal være)

Server masse grønnsaker til maten, og la være pasta eller potet/ris selv, men la familien få det.

Egg og bacon er jo standard som mange spiser, men jeg klarer ikke det så ofte- det blir litt for fett, og litt for mye egg for meg.

Jeg har bestilt litt fra Netrition.com. Mama lupes-lefsene er genialt til taco

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 08:57   #8
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.771
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies

Jeg skal jo sende deg de papirene mine som jeg lovde, men jeg ville bare inn og si at når det gjelder knekkebrød, så er Wasa Plus og Wasa Delicatesse Sesam de mest karbovennlige.

Du kan selvsagt spise litt pasta sånn dann og vann, men hvis du vil leve karboriktig da også, så anbefaler jeg Dreamfields-pasta. Ja, det er spesialbutikkmat (fås på helsekosten) og koster ganske mye. Men den er lavkarbo og smaker helt som vanlig pasta. Viktig for sånne som meg som av og til bare MÅ ha pasta.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 08:58   #9
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.794
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies

De har forresten også masse lavkarbopasta på Netrition.com, og du kan gå inn å se karbeinnholdet på hver sort.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 08:59   #10
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.771
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies

Jeg har for øvrig en standardfrokost som jeg nesten ikke viker fra.

Det er et halvt beger cottage cheese eller mager kesam eller mager vanlijekesam med 1–2 dl bær og 20 hasselnøtter eller mandler.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 09:01   #11
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.794
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies

-og skal du ha det til kos kan du bruke krem sammen med cottage cheesen, og ellers ha det samme som Divine har i minus kesam. Smaker nesten som riskrem

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 09:01   #12
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies

Dersom du er usikker på om du har lyst til / vil greie lavkarbo-diett, så vil eg rå deg til å gjere ei forsiktig dreiing i kostholdet du har nå. Du er jo allereie på god veg syns nå eg da! Då kan ein justere seg vidare dersom ein merker at dette var kjekt og bra.

Vi har dreid kostholdet vårt bort frå typisk høg-karbo mat, men vi føl det ikkje slavisk. Likevel, ofte droppar vi potet/pasta/ris til middag, og et berre kylling med masser av salat og grønt. Minsten et lite av salaten da, så ofte et han berre rein kylling. Eg veit at han likevel et frukt og grønt (agurk, gulrøtter) til andre måltider, eller som mellommåltider, så for min del er det greit om han får ein rein kjøttmiddag. Dei kan også ende opp med å ete berre laks - og det er greit for min del. Jentungen tar gjerne tomater til.

Når det er sagt - det hender at det er pommes frites på bordet. Det hender vi har kokt potet også, og andre "forbudte" matvarer. Av og til syns vi det er greit, sidan vi altså har lagt oss til ein lett-variant av dietten. I matpakken har vi gjerne ei skive eller to brød, men har i tillegg mat som kjøttboller, omelett, kyllingbitar, gulrøtter, ostebitar etc. Litt brød altså, men ikkje ALT brød.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 09:01   #13
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.478
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies

En halv boks cottage cheese i havregrøten, så har du lavkarbofrokost. Godt med kanel på, så glemmer du at du helst ville hatt sukker på. Jeg lager havregrøt på vann, blander vann og havregryn og stapper i micro (jeg er litt lat om morgenen).

Hvor glad er du i egg? Jeg lager ofte omelett i ulike varianter til lunsj. Omelett med skinke og ost er en slager, og så har jeg litt salat-ting ved siden av (tomat, agurk, paprika er det mest brukte).

Skal jeg gjøre litt stas på meg selv så lager jeg i stedet havregrøtlapper, dvs havregrøtrester (litt mindre enn en halv porsjon, kanskje så lite som 1/3), blander i ett par egg, litt søtningsmiddel (splenda duger for meg) og så har jeg en halv spiseskje av noe som heter Fiberhusk, som jeg har kjøpt på Life. Steker som lapper i stekepanne, på middels lav varme, har litt smør på og spiser.

Når jeg er på jobb hvor jeg ikke har adgang til skikkelig kantine spiser jeg Isets nøttebrød (oppskrift her på forumet, men i prinsippet ett egg blandet med olje og malte mandler) med majones og eggerøre på, pakket fint i en matpakke. Man kan sikkert være mer spenstig på påleggsiden, jeg hadde f.eks. roastbiffrester på et par ganger, og det var veldig godt.

Middag er vel der jeg gjør færrest tilpasninger, for jeg er den eneste i familien som spiser lavkarbolight. Hvis vi har pasta så tar jeg bittelitt pasta, masse kjøttsaus og enda mere grønnsaker. Har vi ris gjør jeg det samme. Poteter rører jeg ikke, det erstattes for meg av gode grønnsaker og så har jeg litt ekstra kjøtt.

I dag, f.eks., skal vi ha en slags lasagne, og da lager jeg tomatsaus mens jeg koker opp fullkornpasta (ikke så mye, for det gjør mye ut av seg i maten, kanskje 150-200 gram?), og så lager jeg ostesaus av johannesbrødkjernemel* i stedet for vanlig mel. Blander pasta og tomatsaus, heller ostesaus over og har i stekeovnen i 15 minutt. Ungene elsker det, jeg synes det er godt (og er snill og lar ungene få litt av min pasta). Har vi potetmos lager jeg min egen mos av blomkål og brokoli (fra sånn frossenpakke), tar superkort tid.

Kylling og fisk er bra og sunt. Jeg lager kjøttkaker av karbonadedeig med lite annet enn egg og litt havregryn til å spe med, og masse godt krydder.

Rugsprø har få karbohydrater, og det finnes også andre knekkebrød som duger om man bare skal redusere karbohydratspisingen, ikke nødvnedigvis være fanatisk. Se bakpå pakken, har det rundt 3-4 pr. knekkebrød spiser jeg det. Det finnes egne oppskrifter på lavkarboknekkebrød, men det har ikke jeg prøvd meg på.

Den største overgangen for meg var å ikke spise brød, men det har jeg faktisk blitt vant til nå. For meg var det nøttebrødet en åpenbaring, for det holder for meg som erstatning. Og så er jeg et vanedyr av dimensjoner, så frokosten er alltid havregrøt med cc.

* også kjøpt på Life, jeg har bare to rare lavkarboingredienser i hus, fiberhusken og johannesbrødkjernemel, og jeg måtte spørre etter begge.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 09:01   #14
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

LilleBulla- Grønnsaksnudler ?

Har kjøpt en fantastisk nyttig gadget, kostet vel $20 på ebay. Du putter inn grønnsak, sveiver på håndtaket og ned i boksen kommer nudler. Lager ofte av squash, men man kan jo bruke nesten hva som helst av litt faste grønnsaker. Jeg elsker den, og bruker den flere ganger i uka.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 09:02   #15
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.771
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies

Og en ting til, Blondie. Mange her inne teller karber. Det gjør ikke jeg. Det gjorde jeg heller ikke da jeg gikk ned 12 kilo på lavkarbo i løpet av tre måneder. Så det er IKKE nødvendig. Jeg valgte heller å velge RIKTIGST, dvs. at dersom jeg sto i butikken og vurderte om jeg skulle kjøpe produkt a eller b, så sammenlignet jeg karbonivået og valgte det mest karboriktige.

Noen liker å telle og ha denne oversikten. Jeg liker det ikke. Det går an å leve lavkarbo på begge måtene.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 09:04   #16
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.771
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.


* jeg har bare to rare lavkarboingredienser i hus, fiberhusken og johannesbrødkjernemel, og jeg måtte spørre etter begge.

Samme her.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 09:05   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies

Frokost:
Havregrøt med cc oppi, kanel og sukrin på toppen.
Lunsj:
Noe med noen egg er fint, eller med kjøtt eller med fisk eller med egg og kjøtt og fisk. Og grønnsaker. Ikke noe potet eller pasta.

Middag - det de andre spiser minus potet/pasta/ris. Men OBS! Lag MYE kjøtt i starten - du blir sulten. Og det kan være helt passe med tre nakkekoteletter. (Etterhvert orker man ikke på langt nær så mye, men i starten må du passe på å ikke gå sulten og da trenger du mye mat.)

Kveldsmat: CC blandet med vaniljekesam og bær oppi. Sukrinmelis om du vil ha noe søtt og godt.

Innimellom: Nøtter eller en frukt.

Ikke de store mengdene kremfløte, smør og fett. Det er for ketogene dietter - altså ekstremistene. Da må du i ketose.

Det er helt normalt med 3-4 egg per måltid og et par store tomater for eksempel. Lag en svær eggerøre som står i kjøleskapet så er det fort gjort å ta et par skjeer av den til lunsj og sånn. (Jeg lager som regel av 18-20 egg). Og lag alltid for mye til middag så du har rester til dagen etter. Ikke la det gå for lenge mellom måltidene - spis gjerne fem ganger per dag.

Hvis du liker skyr så er det super mellommåltidsmat.

  Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 09:05   #18
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.761
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies

Telling av karber er nok ikke noe for meg, nei. Din metode høres smart ut, Divine.

Når jeg spiser havregrøt så lager jeg den av Bjørns havregryn, lille salt og vann. Blander en liten skvett melk oppi når den er ferdigkokt. Noen spesiell grunn til at det blir brukt cottage cheese oppi? Sukrin tror jeg ikke jeg trenger, er vant til å ikke ha noe sukker i grøten.

Jeg liker forøvrig Skyr veldig godt, men blir så uselig kvalm av det. Er det en tilvenningssak, tro?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 09:06   #19
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Og en ting til, Blondie. Mange her inne teller karber. Det gjør ikke jeg. Det gjorde jeg heller ikke da jeg gikk ned 12 kilo på lavkarbo i løpet av tre måneder. Så det er IKKE nødvendig. Jeg valgte heller å velge RIKTIGST, dvs. at dersom jeg sto i butikken og vurderte om jeg skulle kjøpe produkt a eller b, så sammenlignet jeg karbonivået og valgte det mest karboriktige.

Noen liker å telle og ha denne oversikten. Jeg liker det ikke. Det går an å leve lavkarbo på begge måtene.

Helt enig, jeg teller ikkeno, bare prøver å ta gode valg i hverdagen. Jeg koker grøten av kli fordi det metter lenger, gir masse fiber, og inneholder større ufordøyelig del enn gryn, dvs at mindre karbohydrater blir tatt opp i kroppen, og jeg spiser mindre porsjon. Jeg syns det smaker omtrent det samme, men merker stor forskjell på hvor mett jeg er etter frokost på kligrøt kontra havregrynsgrøt.

Jeg har jo også et litt ekstra utradisjonellt lavkarbokosthold, siden jeg hverken spiser noe særlig egg eller melkeprodukter, så hos meg er det en del ting som er annerledes enn vanlig lavkarbo. Det funker veldig fint for oss, men vårt kosthold er ikke akkurat noe for menigmann, det er jeg klar over. Men noen av tipsene er greie, da :-)

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 09:06   #20
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.794
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies

-og jeg må få si- ikke alle går ned i vekt på lavkarbo. Jeg har faktisk gått opp- sikkert den eneste i hele verden. Jeg sto stille da jeg gikk 4 mnd. på streng ketolysekur, og har gått opp 7 kilo på lavkarbo-kost, så det er ikke sikkert at du bør høre på mine råd

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no