Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

FRP-nei til muslimsk barneskole

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-09, 17:23   #41
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FRP-nei til muslimsk barneskole

Nei til alle religiøse privatskoler, både kristne og muslimske. Men jeg er enig i at Steinerskolen er vanskelig, fordi jeg er mye mer åpen (dvs. at jeg ikke har landet på noe endelig standpunkt) for privatskoler med alternativ pedagogikk.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 17:25   #42
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: FRP-nei til muslimsk barneskole

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

I utgangspunktet burde det ikke være det. Jeg er likevel litt skeptisk til en muslimsk privat barneskole. Da tenker jeg på hvem som vil være lærere og elever på en slik skole. Jeg vil anta at en slik skole vil stille krav til livssyn hos lærere. Etterhvert som det blir flere 3. og 4. generasjons innvandrere, blir denne skepsisen mer og mer grunnløs, men jeg ser for meg at en slik skole vil tiltrekke seg mange elever fra de minst integrerte familiene og dermed motvirke integrering og norskopplæring. Rent faglig ser jeg ikke noe problemer med det, en slik skole vil jo være underlagt de samme krav som andre skoler.

Jeg var vikar et par dager på Urtegata skole (muslimsk barneskole i Oslo) rett før den gikk dukken pga interne stridigheter, og jeg er slett ingen muslim. Men de var nok ikke like selektive når 3/4 av lærerstaben var sykmeldte. Så vidt jeg husker fulgte de vanlig pensum der, men i tillegg hadde de arabisk og koranopplæring. I tillegg var de mer opptatte av disiplin, og jentene og guttene var adskilte i gym.

Det var mange ressurssterke foreldre på den skolen, og det virket som om ungene kunne relativt bra norsk.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 20:22   #43
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: FRP-nei til muslimsk barneskole

Jeg er negativ til skoler som bygger undervisningen på religion. Vil det da feks undervises om skapelsesberetninger hvor det påstås at jorden er 5000 år gammel? Og hvor evolusjonen blir forkastet pga dens manglende bevis? I tilfelle er det skremmende når barn faktisk lærer at vitenskapelige fakta er feil. Jeg vet det finnes religiøse skoler som dette i USA.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 20:30   #44
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FRP-nei til muslimsk barneskole

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Jeg er negativ til skoler som bygger undervisningen på religion. Vil det da feks undervises om skapelsesberetninger hvor det påstås at jorden er 5000 år gammel? Og hvor evolusjonen blir forkastet pga dens manglende bevis? I tilfelle er det skremmende når barn faktisk lærer at vitenskapelige fakta er feil. Jeg vet det finnes religiøse skoler som dette i USA.

Uten at jeg skal være for bastant, så tror jeg ikke det er lov i Norge.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 21:36   #45
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FRP-nei til muslimsk barneskole

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Så lenge kristne skoler får holde på, så lenge Steinerskolene får holde på, så bør det ikke være grunnlag for å nekte muslimske skoler å etablere seg. Et demokrati funker begge veier, om FRP liker det eller ikke.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 23:24   #46
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.028
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: FRP-nei til muslimsk barneskole

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja, man kan bare ikke skille mellom religioner altså. Men Frp har jo aldri hatt noe særlig stolthet i å ha rettferdige eller saklige meninger.

Det er ikke noen sammenheng i politikken deres.

Skal man tillate privatskoler med "livssynslinje" kan man ikke unnlate de livssynene man ikke liker og bare godkjenne det som passer best inn i vår virkelighet sett med hvite, vestlige øyne.

Jeg er i mot alle religiøse privatskoler jeg- uansett hva slags tro det fokuseres på. Ingen barn har godt av å være adskilt fra samfunnet forøvrig og bare bli presentert for en virkelighet. Det gir religiøse grupper (fra alle religioner) en enorm mulighet til å forme og "bestemme" over en sårbar gruppe uten at utenforstående har noen reel kontroll.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 17:19   #47
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: FRP-nei til muslimsk barneskole

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er like skeptisk til kristne barneskoler som muslimske.

Samme her.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nemlig. Man har mindre kontroll med religiøse skoler.

Apropos dette: Jeg har en niese på en Steinerskole, og der er det mye som foregår som virkelig er tuftet på religiøse argumenter, og som er helt på tvers av samfunnet ellers. Men så lenge Steinerskolen får holde på så er det vanskelig å nekte en muslimsk barneskole.

Jeg mener antroposofien er et livssyn som gjør at Steinerskolen havner på lik linje med med andre livssynsskoler i landet.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er ikke så bekymret for livssynsskoler i seg selv, men hvis man i tillegg skal ha et pensum som avviker veldig fra det som er vanlig i norsk skole, blir jeg skeptisk. De kristne skolene jeg vet noe om (venner som har barn som går der), har helt vanlig pensum, men synger bordvers og har en andakt om morgenen.

Slik er det ikke såvidt meg bekjent på Livets Ord skolen i Bergen, har snakket med tidligere elever derfra og er sjokkert over inndoktrineringen som finner sted og det med statsstøtte.

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Jeg er negativ til skoler som bygger undervisningen på religion. Vil det da feks undervises om skapelsesberetninger hvor det påstås at jorden er 5000 år gammel? Og hvor evolusjonen blir forkastet pga dens manglende bevis? I tilfelle er det skremmende når barn faktisk lærer at vitenskapelige fakta er feil. Jeg vet det finnes religiøse skoler som dette i USA.

Nå er det en gang slik at det er mange som ikke tror på evolusjonlæren nettopp fordi kristendommen er så indoktrinert i den norske skolen. Leste for kort tid siden en artikkel hvor det var en sjokkerende høy andel av befolkningen som ikke trodde på evolusjonslæren. Når jeg fikk tenkt meg litt om og filosofert høyt med andre kom jeg til at det ikke var rart i det hele tatt. Den norske skolen har forfektet et syn på skapelsen som har blitt presset frem som den ene store sannhet. Dette i seg selv burde jo være nok til at andre skoler skal undervise i et annet religiøst ståsted.

Men som sagt er jeg meget skeptisk til livssynsskoler. Jeg tror ikke nødvendigvis at det kun er til det verre men skepsisen min blir ikke mindre av at det etableres flere slike skoler.

  Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 17:42   #48
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.628
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FRP-nei til muslimsk barneskole

Som sent ankommet trådbruker kan jeg ikke annet enn si meg enig i at rene livssynsskoler er ganske weird uansett. Jeg mener, hva har egentlig undervisning og grunnutdanning med livssyn å gjøre uansett? Livssyn kan man da ta på rommet lissom? Eller kveldene/helgene - feel free to do søndagsskole eller bibeltimer eller sanskrit eller whatever. Men det har ikke noe med matte og norsk og gym å gjøre.

Og så er jeg skeptisk til all opplæring som bryter med norsk lov - og tangerer norsk lov. Også gråsoner. Selvsagt er det huggærnt å formidle at det er helt OK å slå barn som ledd i oppdragelse. Det er ikke lov, uansett om det er kristne eller muslimer som hevder det. Men vi har også en likestillingslov i Norge, som er ganske fersk og sårbar, så jeg liker ikke helt når skoler konsekvent skiller jenter og gutter i gymtimer. Uansett livssyn/bakgrunn.

Og så er jeg som sagt opptatt av at ikke bare undervisningen skal følge norske lover, men at undervisningen også skal omfatte respekt for norsk lov. Mulig jeg er fordomsfull med kunnskapshull, men jeg er og blir skeptisk til livssyn der "moralsk rett" i mange tilfeller oppfattes å kunne overgå norsk allminnelig rettsfølelse. Og synes ikke det skal undervises om slike temaer.

Og språk... tja, den er vanskelig. Jeg ser jo at mange fremmedspråklige barn vil lide og få problemer rent integreringsmessig hvis de ikke lærer norsk hverken hjemme eller i skolen. Men på den annen side er både den franske, tyske og internasjonale (engelsk) skolen vel etablert her i Oslo for eksempel.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 17:48   #49
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: FRP-nei til muslimsk barneskole

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er like skeptisk til kristne barneskoler som muslimske.

Ditto. Er like kritisk innstilt til begge.

Jeg er kansje rasist. Men på den annen side liker jeg ikke nordmenn noe særlig heller....

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 17:53   #50
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: FRP-nei til muslimsk barneskole

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Uten at jeg skal være for bastant, så tror jeg ikke det er lov i Norge.

Tja, hva som er teorien er jeg ikke sikker på, men du skal være ganske kritisk innstilt om du skal klare deg gjennom en barndom på en ACE (Acclerated Christian Education) -skole uten å møte livet med en formening om at geologer og biologer i beste fall tar fundamentalt feil, i verste fall er satans mer eller mindre bevisste håntlangere.

Noe vi selvsagt er, men det er så mye morsommere å koke i hop DNA-tester og radiologisk tidsbestemmelse av bergarter enn å knote med pentagrammer.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 19:27   #51
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FRP-nei til muslimsk barneskole

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

-skole uten å møte livet med en formening om at geologer og biologer i beste fall tar fundamentalt feil, i verste fall er satans mer eller mindre bevisste håntlangere.

Noe vi selvsagt er, men det er så mye morsommere å koke i hop DNA-tester og radiologisk tidsbestemmelse av bergarter enn å knote med pentagrammer.

Neida, neida - du må jo skjønne at det bare er Gud i sin godhet som har gitt oss noe å gruble på. Han plantet et minne om dinosauruser og gammel stein, og han plantet sikkert både radiologi og annet gøy, bare så vi skal ha noe å gruble over og bruke hjernen vår på.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 19:17   #52
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: FRP-nei til muslimsk barneskole

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Tja, hva som er teorien er jeg ikke sikker på, men du skal være ganske kritisk innstilt om du skal klare deg gjennom en barndom på en ACE (Acclerated Christian Education) -skole uten å møte livet med en formening om at geologer og biologer i beste fall tar fundamentalt feil, i verste fall er satans mer eller mindre bevisste håntlangere.

Noe vi selvsagt er, men det er så mye morsommere å koke i hop DNA-tester og radiologisk tidsbestemmelse av bergarter enn å knote med pentagrammer.

For å fortsette enda lenger ut på viddene; når man leter etter fossiler i områder med vulkanske bergarter, så ser man ofte etter søylebasalt. Søylebasalten er avsatt i vann, så under den er det stor sjanse for å finne sedimenter, og dermed fossiler.

Hvilken form har søylene? Heksagoner og pentagoner.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 19:47   #53
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FRP-nei til muslimsk barneskole

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvilken form har søylene? Heksagoner og pentagoner.

Se der - djevelens verk! Også jeg som til og med har vært der og hoppet og lekt meg fra søyle til søyle.




Men en ting skal FRP ha - de er nå åpne om at de er diskriminerende da. Husker ikke hvor jeg hørte det, men på en eller annen radiodebatt, gikk hvem det nå var fra FRP ut og sa ærlig at i denne saken er de for diskrimering - ja til kristne skoler, nei til muslimske.

Så de går i hvertfall ikke og diskriminerer i det skjulte.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 19:50   #54
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FRP-nei til muslimsk barneskole

Ungene går nå i en barnehage med kristen formålsparagraf og snuppa gikk en kort periode i en muslimsk barnehage. De lider ingen nød av noen av delene, for begge barnehagene fungerte helt som andre barnehager (vel, det var norskundervisning i den muslimske barnehagen).

Jeg er skeptisk til fundamentalistisk religiøse, ganske uavhengig av om de er muslimske eller kristne.

Kristne eller muslimske privatskoler kan være helt greit eller helt feil, veldig avhengig av hvordan de drives.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no