Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Åttlinglegen skal granskes

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-09, 12:50   #1
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Åttlinglegen skal granskes

http://www.vg.no/nyheter/utrolige-hi...p?artid=536372

Legen eller legesenteret som ga IVF behandling til alenemoren med 6 IVF barn fra før, og som nå har 14 barn under 18 år! skal granskes.
Jeg antar at det er ganske bred enighet på FP at granskingen er berettiget. Men burde det være straffbart å sette inn åtte egg i en kvinne som tidligere har vist seg å være svært fruktbar med IVF? Burde man i det hele tatt gi IVF til en som har 6 små barn fra før?

Jeg mener at det burde være straffbart og ulovlig å sette inn åtte egg uansett, og kanskje så lite som fire også, mtp. risiko for barna og også moren.
Og selv om jeg i utgangspunktet støtter alle menneskers rett til å få store familier, så vet jeg ikke helt om jeg synes at det virker riktig å gi IVF til de som har seks små barn fra før.

I Norge er vel dette relativt godt regulert. Både private og offentlige klinikker mener jeg skal sikre seg at foreldrene er "egnet" til å få behandling. Og man setter vel ytterst sjelden inn mer enn to egg i Norge, selv om jeg tror det settes inn tre dersom man anser sjansen for graviditet som særlig lav. Men i USA er det vel pengene som rår ...

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 12:52   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åttlinglegen skal granskes

Norge har vel en solid ett-embryo policy når det ikke er noe som taler for noe annet. England følger etter, har jeg sett.

Denne OB-en burde fått lisensen sin inndratt, han setter både morens og fostrenes liv i fare ved å holde på slik. Moren hevder riktignok at bare 6 embryo ble satt inn, slik at to er eneggede tvillinger, hvem vet. Uansett er nå 6 likevel for mye. Morens argument er at dette var hennes siste forsøk og hun ville ikke at "barna" hennes skulle destrueres.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 13:11   #3
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Åttlinglegen skal granskes

Helt på linje med Sitronen.
Det er hårreisende å sette inn så mange egg.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 13:13   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Åttlinglegen skal granskes

Jeg er også enig med Sitronen. Og skulle det stemme at legen satte inn seks egg, ikke åtte, er det uansett minst tre, helst fire eller fem for mange.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 13:18   #5
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åttlinglegen skal granskes

Saken er jo helt sprø. Jeg lurer imidlertid på om vi har noen regler for hvor mange barn en kvinne kan ha før hun blir nektet IVF i Norge? Jeg vet det finnes regler for når man sier nei til subsidiert IVF, men hva med privatfinansiert? Har vi noen etiske retningslinjer på det?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 13:22   #6
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Åttlinglegen skal granskes

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Morens argument er at dette var hennes siste forsøk og hun ville ikke at "barna" hennes skulle destrueres.

Oi, da har man vel i utgangspunktet litt prinsipielle problemer med å motta IVF...? Evt kunne man kanskje få anledning til å bortadoptere/donere overskuddsembryo?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 13:25   #7
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åttlinglegen skal granskes

Hun var visst heller ikke villig til embryodonasjon, da hun følte sterkt at embryoene var barna hennes og ergo hun moren.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 13:26   #8
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Åttlinglegen skal granskes

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Saken er jo helt sprø. Jeg lurer imidlertid på om vi har noen regler for hvor mange barn en kvinne kan ha før hun blir nektet IVF i Norge? Jeg vet det finnes regler for når man sier nei til subsidiert IVF, men hva med privatfinansiert? Har vi noen etiske retningslinjer på det?

Som sagt skal legene sikre barnas skjebne ved at foreldrene skal være "sosial skikket" til å få barn. Dersom det er veldig mange små barn i en familie, ville kanskje noen leger la være å gjennomføre behandling og henvise til dette, dersom h*n var usikker på om potensielle barn ville få en god oppvekst?

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 13:26   #9
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åttlinglegen skal granskes

Hun er forøvrig 33 år og hevder at hun var UFB-er i 7 år før hun fødte den yngste. Noe som betyr at hun begynte å produsere avkom før hun var 20.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 13:35   #10
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Åttlinglegen skal granskes

Enig med både Koma og Sitronen.
Denne saken er jo trist.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 13:44   #11
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Åttlinglegen skal granskes

Men over til problemstillingen i HI, i mer hjemlige forhold. Det må være vanskelig å sette en grense for hvor mange barn som er forsvarlig å hjelpe til med. Og så lenge man betaler alt selv, så er det også vanskelig å regulere, kanskje. Jeg er likevel enig i at det bør gå en grense et sted. Om ikke annet, så av hensyn til køen, som også oppstår i det private..? Og av hensyn til barna, bør det kanskje kreves en godkjenning av BV, på samme måte som ved adopsjon, dersom man søker om hjelp til barn nr 8-10 eller noe?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 14:19   #12
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Åttlinglegen skal granskes

Jeg synes også saken er helt hårreisende. Denne legen burde miste bevillingen sin. Hun burde ikke fått ivf når hun hadde 6 barn fra før av. Og hun er jo alenemor også!

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 16:13   #13
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Åttlinglegen skal granskes

Enig med dere andre her. Det er jo galskap å sette inn så mange egg. Ett-to, maks tre, jeg kan ikke skjønne annet enn at noe mer er direkte uforsvarlig.

Jeg aner ikke hvordan norske par med barn vurderes når det gjelder IVF her i landet, jeg hadde ingen da vi var gjennom forsøk første gang. Imidlertid har jeg fått beskjed om at det bare er å ringe dersom de kan bidra med mer, og nå har jeg to barn.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 17:04   #14
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åttlinglegen skal granskes

Jeg lurer på om det er noen særlig sannsynlighet for at det har vært personer innom IVF-sirkuset som har hatt mer enn 4 barn fra før. Det er jo heller sjelden at man har så mange barn i Norge og jeg tror media hadde snappet det opp om man hadde satt til livs mange barn som resultat av IVF nå i disse dager. Alltid en venn som ikke er så god venn likevel som ville tipset media for noen usle kroner.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 17:11   #15
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Åttlinglegen skal granskes

Det er sikkert ikke mange, men det finnes sikkert noen varianter ala:

Fikk åtte barn på rappen-sterilisert-skilt-ny mann med barneønske-ønsker IVF

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 17:19   #16
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Åttlinglegen skal granskes

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hun er forøvrig 33 år og hevder at hun var UFB-er i 7 år før hun fødte den yngste. Noe som betyr at hun begynte å produsere avkom før hun var 20.

Jeg mener å ha lest at de første 6 er sekslinger og også IVF? Må lete etter linken...

Ellers syns jeg det er helt riktig at legen blir gransket, det er farlig både for mor og foster og gå med så mange samtidig.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 17:26   #17
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Åttlinglegen skal granskes

ok, i alt jeg får opp på google nå, så er barna mellom 2 og 7 år... Altså ikke sekslinger.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 17:34   #18
kris
kross
 
kris sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 927
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Åttlinglegen skal granskes

Sitat:

Åttlingmoren er for tiden arbeidsledig, og planlegger nå en karriere som barnepleie-ekspert på TV. Hun skal også motta hundrevis av tilbud daglig om alt fra bok-avtaler, TV-programmer, betalte intervjuer og andre forretningsavtaler.

(Fra artikkelen i første innlegg.)

Ehh ... Unnskyld. "Barnepleieekspert"? Hva er egentlig kriteriene for å kunne bli ekspert i noe nå for tiden?

__________________
kris
Enestående mamma til en enestående gutt (2001)
"Livet er ikke et problem som skal løses, men en realitet som skal oppleves." (Søren Kierkegaard)
kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 17:41   #19
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åttlinglegen skal granskes

Det er vel litt dårlig oversatt norsk. Såvidt jeg har forstått har hun, eller har snart, en master innen child care.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 17:58   #20
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Åttlinglegen skal granskes

Prinsippielt syns jeg det vil være svært vanskelig å sette en konkret grense i forhold til familiestørrelsen. Om noen har 6 barn fra før ser jeg ikke noen grunn til å nekte IVF, så lenge de betaler selv. Skulle man sette en grense - hvor skulle da den gå? Og hvorfor? Andre, som får barn helt på egenhånd, må jo verken godkjennes av barnevern eller be om tillatelse for å få barn nr. 12. Sånn sett kan jeg ikke se at IVF skiller seg ut, og mener at det ville vært problematisk å lage slike grenser.

Når det gjelder antallet embryo så går dette på risiko, og ideelt sett burde det nok være en grense. Men så vil det alltid være de som av en eller annen grunn har et ønske om noe annet - og da må jo risikovurderingen være opp til legen. Hittil har jo disse 8 barna både overlevd og greier seg bra, mor er på beina og i media - og sånn sett kan man jo ikke si at det egentlig var uforsvarlig rent helsemessig. Kanskje vurderte legen det slik at det var ufarlig, på bakgrunn av mors helse og tidligere svangerskap? Hun har jo litt erfaring med det, kan man si.

Et annet moment er jo at man kan tenke seg at private klinikker ikke sjekker en pasients historie. Kanskje har de ikke en gang rett til å spørre, hvor mange barn de har fra før.

Jeg er at dette er en blanding av medisin, moral, økonomi og "barnas beste" - og mye av dette er subjektive vurderinger. Hvis hun har råd til å gjennomgå IVF gang på gang - hvorfor skal hun ikke få lov? Det er mange som gjør det, og som gang på gang mislykkes, hvorfor skal de få lov til å prøve igjen, gang på gang? Hvem er det som har bestemt at et barneønske kun er genuint og riktig hvis man ikke har barn fra før, eller maks 2?

Jeg ser på dette egentlig litt som dette med surrogat. Folk kan i enkelte land faktisk "kjøpe" seg barn. Ingen spørsmål, bare betal, og du får hva du ønsker. I utgangspunktet syns jeg dette er en svært beklagelig utvikling, men sånn er det, når markedskreftene får dominere innen medisin, og det ikke er ulovlig å reise på tvers av landegrenser om man vil oppfylle sine ønsker.

En kvinne i Norge som har seks barn og ønsker IVF kan også få det, hvis hun reiser ut av landet og betaler for det. Dermed blir den etiske debatten rimelig meningsløs. Vi kan lage regler og lover og anbefalinger, men til syvende og sist kan hvem som helst kjøpe seg ut av dette. For når det kommer til stykket er det noen som tjener gode penger på barneproduksjon, og så lenge det finnes betalingsvilje i markedet så vil folk skaffe seg de barna de vil, uavhengig av foreldrenes alder, kjønn, antall barn fra før, osv.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no