Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-11, 23:21   #201
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Ja hva driver Retz med

Selv har jeg plantet deilige bringebær i dag. Har en svigeronkel som har laget sin egen sort og den er supergod med mange deilige bær- Gleder meg.

Jordbæråkeren fikk seg også en shining så nå er jeg klar til å høste.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 23:29   #202
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Jeg har sittet i hagen, drukket vin og sett på hekken gro to dager på ei uke. Tror det gjør underverker, for den når jammen meg snart opp til toppen av gjerdet

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 23:31   #203
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Jeg har laget meg et liljebed!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 11:12   #204
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.017
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Jeg har sittet i hagen, drukket vin og sett på hekken gro to dager på ei uke. Tror det gjør underverker, for den når jammen meg snart opp til toppen av gjerdet

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 11:15   #205
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.017
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Murrmannen kom hjem fra jobb med vikingløk fra hagen til Karlsøy prestegård, så nå står den og blomstrer så fint i hagen min!

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 16:22   #206
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Vi har gravd opp begge beddene i hagen, og fjernet kantsteinen. 1,5 tonn granittkantstein kommer denne uka, og til helgen skal vi mure nye bed.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 12:59   #207
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.419
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Hva er ditt beste tips for å få fjernet brennesler og ugress/gress i grus?

Jeg drar opp brennesler, men det er jo en møkkajobb og som regel så får man jo ikke fjernet alt av røtter så de kommer like så gjerne tilbake.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 13:13   #208
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Hva er ditt beste tips for å få fjernet brennesler og ugress/gress i grus?

Jeg drar opp brennesler, men det er jo en møkkajobb og som regel så får man jo ikke fjernet alt av røtter så de kommer like så gjerne tilbake.

35% eddik med et par sprut zalo, spay på, vent to døgn.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 13:14   #209
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.419
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

35% eddik med et par sprut zalo, spay på, vent to døgn.

Åh takk! på både ugress/gress i grus og brennesler?

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 13:29   #210
Pippa
Aktiv
 
Pippa sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 211
Pippa er litt kulPippa er litt kul
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

35% eddik med et par sprut zalo, spay på, vent to døgn.

Altså: ren eddik med litt zalo i?

__________________
Pippa

Storesøster 2007 * Lillesøster 2009
Pippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 14:19   #211
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Det er i utgangspunktet ment å skulle blandes med vann 2 deler til 1 tror jeg. Men jeg tok ren eddik, på en sprøyteflaske, et par spruter zalo i og gikk løs både på brennesler, ugress i og utenfor grus. Jeg tok alt av ugrss i jordbæråkeren hvor jeg ikke hadde så lyst til å bruke gift (roundup) og kantene langs plenen som hadde gått litt sine egne veier. Alt var ganske vissent etter to dager og det er mye kjappere enn roundup.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 14:19   #212
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Brennesler også, bare dusj dem godt inn.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 14:21   #213
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Ellers har jeg også brukt salt på brennesler, det skal visstnok være et godt tips, men jeg fikk det ikke til å fungere så bra. Om du har lyst til å prøvde det må du huske å bruke havsalt.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 14:35   #214
Pippa
Aktiv
 
Pippa sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 211
Pippa er litt kulPippa er litt kul
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Det er i utgangspunktet ment å skulle blandes med vann 2 deler til 1 tror jeg. Men jeg tok ren eddik, på en sprøyteflaske, et par spruter zalo i og gikk løs både på brennesler, ugress i og utenfor grus. Jeg tok alt av ugrss i jordbæråkeren hvor jeg ikke hadde så lyst til å bruke gift (roundup) og kantene langs plenen som hadde gått litt sine egne veier. Alt var ganske vissent etter to dager og det er mye kjappere enn roundup.

Tror du den blandingen kan brukes på løvetann som stikker opp mellom heller også?

__________________
Pippa

Storesøster 2007 * Lillesøster 2009
Pippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 15:08   #215
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Jepp, den tar løvetann også.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 19:52   #216
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Vi har fått nye bed! De har plaget meg siden vi flyttet inn for et drøyt år siden. Her er fremdriften:

Fra vi flyttet inn, men etter at vi hadde klipt ned thujaen (fra ca. 4 meter! ):



Så tok vi mot til oss og fjernet den grusomme thujaen helt (bortsett fra inn mot ene naboen, de vil visst gjerne beholde den... ):



Og nå har vi murt ny mur! Her skal det plantes ila uka eller neste uke, også skal vi bytte steinen på "gangveien" ned fra porten, til smågatestein:



__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 19:55   #217
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.419
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Så flott det ble, Salt!

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 21:50   #218
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.860
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Kjempefint, Salt. Hva slags blomster/busker skal dere ha der nå?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 21:59   #219
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Tusen takk!

Jeg hadde egentlig lyst på buksbomhekk, men det tar jo et par hundre år eller mangfoldige tusen kroner på å bli stor, tett og fin. Så jeg lurer på om jeg må vurdere noe annet.

Ellers skal vi ha lavendelstauder, hagehortensia og noe krypgreier.

Forslag mottas med takk!

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 08:16   #220
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.058
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Det ble kjempefint Salt. Småbiota er "krypgreier".

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no