Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bokklubbbøker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-11, 15:12   #1
beateS
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 4
beateS har et hav av muligheter foran seg
Standard

Bokklubbbøker

Hvorfor liker folk å lese bokklubbbøker og seriebøker? Kan dette kvalifiseres som god litteratur? Mange er uenige i om det kan kalles litteratur....
Jeg har lest mange av bøkene selv, og føler at de bare gjentar seg.
Hva syntes dere om denne sjangeren ??

beateS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 15:16   #2
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bokklubbbøker

Hva mener du er en bokklubbok da?

I de bokklubbene jeg har vært medlem av har det jo vært all verdens forskjellig skjønnlitteratur?

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 15:48   #3
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bokklubbbøker

Hvorfor? Fordi jeg ofte leser bare for å koble av og er sliten. Da er det ikke alltid fancy litteratur er det riktige. Jeg leser bøker det ikke er viktig å huske all verdens av, og bøker jeg bare kan drømme meg litt bort i.

For min del er det viktigst at bøkene stimulerer drømmer og tanker, og da kan det gjerne være Sagaen om Isfolket i ny og ne. Det viktigste er at jeg får lese. Ibsen kan jeg ta når jeg vil utfordre meg selv.

Og kan det leses, er det litteratur. Tegneserier er også litteratur. Om alle vil kalle det "god" litteratur er det sikkert mange som vil diskutere, men det viktigste er vel at det skaper leselyst?

*Lite til overs for åndssnobberi der det hevdes at bare høylitteratur er bra nok. Flere bøker til folket, sier jeg*

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 15:59   #4
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bokklubbbøker

Jeg anser ikke "bokklubb-bøker" for å være en egen sjanger. Det finnes da allverdens bøker som kommer i bokklubb: barnebøker, fagbøker, skjønnlitteratur - smalt, bredt, tungt, lett.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 16:02   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bokklubbbøker

Hva definerer du som bokklubblitteratur, egentlig? Jeg var medlem av De norske bokklubbene i mange år, og der kjøpte jeg i all hovedsak litteratur av god og tildels svært god kvalitet. Jeg har blant annet en bokklubb-utgave av Kristin Lavransdatter foran meg akkurat nå.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 16:05   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bokklubbbøker

Aner jeg noen som skal skrive en skoleoppgave, og trenger hjelp til diskusjonsoppgaven?

Edit: ...og der gikk jeg inn på brukerens andre innlegg og ser at jeg har helt rett, ja.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 16:05   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bokklubbbøker

Ja, jeg ser ikke heller på bokklubblitteratur som en egen sjanger.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 16:06   #8
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bokklubbbøker

Les denne: http://www.pax.no/index.php?ID=Bok&counter=1585

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 16:39   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bokklubbbøker

Alle slags bøker er såklart litteratur. Ganske mange av dem er dårlig litteratur, men jeg synes det blir feil å si at det ikke er litteratur for det. Jeg har personlig ikke noe til overs for typisk "serielitteratur" eller "kiosklitteratur", og vil heller ikke kalle dette god litteratur, men jeg antar folk leser det fordi det er underholdende. Det er i alle fall derfor jeg ser og leser ren underholdning, de gangene jeg gjør det. (Og det gjør jeg jo ofte, men det er ikke kiosklitteratur som er mitt valg da.)

Bokklubbøker er jeg ellers enig i at ikke kan regnes med i denne vurderingen. Det finnes bokklubber som gir ut bare pulp, men det finnes også bokklubber som gir ut masse lødig litteratur.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bokklubber, bøker, populærlitteratur


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no