Sv: Bøker lest i 2020
1. Nino Haratischwili: The Eighth Life (for Brilka)
En svær femgenerasjoners slektsroman om en (melo)dramatisk georgisk familie som gjentar sine feil igjen og igjen i forskjellige permutasjoner. På den ene siden er dette et veldig catchy skjebnedrama, mange av personene er velutviklede og komplekse, og på sitt beste er språket poetisk. På den annen side er det masse klønete historieeksposisjon, tidvis sentimentalt og klisjéfylt språk og noen personer som er så hemmelighetsfulle og irrasjonelle at det bare blir irriterende. Les på egen risiko.
2. Anton Tsjekhov: Onkel Vanja
Opplesing før teaterbesøk. Genialt og knusende trist. Men morsomt også, som Tsjekhov alltid er. Og overraskende aktuelt.
3. Alix E. Harrow: The Ten Thousand Doors of January
Alternative-universer-bok med mye sjarm og svært sjarmerende hovedpersoner. Men det blir for grunt og sentimentalt, og så kicker allegori-og-fabel-allergien min inn. Skal likevel innrømme at jeg slukte den i rasende fart og gråt to ganger.
__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)
“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.” (Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
|