Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-07, 20:43   #261
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen

Prester har mange andre viktige funksjoner utover å spre Guds ord, de hjelper folk i vanskelige livssituasjoner, formidler de verste budskap, er tilstede i livets store og små stunder og er til trøst for mange. Med lang akademisk utdannelse som har gjort dem i stand til å møte all slags folk, fra fylliker til Frognerfruer, akkurat der de er i livet. I tillegg ansettes de etter Statens regler, og det er en trygghet, synes jeg. De presten ejge kjenner og vet om er fine "nedpå" folk, som ikke ser ut til å ha behov for "jording". De er ganske godt plantet allerede.

Selv om jeg ikke er kristen, ville jeg heller ha tatt en prat med en prest enn med en hestehvisker/engledame. Anytime.

Men Adrienne har rett.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 20:46   #262
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen

Siste nytt fra vestfronten: Englekurset er visst utsolgt.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 20:47   #263
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 20:48   #264
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen

Fruktflua; når ble snekkerfirma hederlig business?

Pavo og Thomasz jobbe svart for deg

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 20:54   #265
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Fruktflua; når ble snekkerfirma hederlig business?

Pavo og Thomasz jobbe svart for deg

Så polsk arbeiderkraft tilbys av ALLE snekkerfirmaer?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 20:58   #266
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Så polsk arbeiderkraft tilbys av ALLE snekkerfirmaer?

Har inntrykk av det. Unntaket er et par laftefirmaer i Østerdalen og det gjennomhederlige Stokk & Stein i Lom. Men sistnevnte er jo sånne flotte snekkere som lagde sexy svart-hvitt-håndverker-kalender til inntekt for bekjempelse av vold mot kvinner, så de er noe helt for seg selv.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 21:05   #267
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Har inntrykk av det. Unntaket er et par laftefirmaer i Østerdalen og det gjennomhederlige Stokk & Stein i Lom. Men sistnevnte er jo sånne flotte snekkere som lagde sexy svart-hvitt-håndverker-kalender til inntekt for bekjempelse av vold mot kvinner, så de er noe helt for seg selv.

Det er jo ikke sånn, ikke alle snekkerfirmaer benytter seg av polsk arbeidskraft. Men det er mange, ja, og akkurat det er et helt annet tema enn det denne tråden handler om. De polske arbeiderne blir utnyttet på nær linje med slavehandel. Uverdig!
Ved å nevne snekkerfirma, så mente jeg å illustrere hederlig arbeid, altså tilby en tjeneste og få motytelse. Det må jo være sånn for at samfunnet skal gå rundt.
Men om man har evner som healer og synsk, så heter det seg at man ikke skal ta betalt for å bidra med en hjelpende hånd.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 21:08   #268
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen

Du store.. her var det mykje rart gitt! Veldig artig tråd å lese! Underlig nok er eg ikkje enig med dei eg elles alltid er enig med. Mim, Skilpadda, Tinetoff.. kva er det de tenker på??

Eg er ein av dei "tror det ikke før jeg ser det" folka. Finst ikkje eit religiøst bein i kroppen min trur eg. Trur ikkje på gudar, spøkelser, healing, synskhet, troll, vardøger, ufoar, "meir mellom himmel og jord" eller noko som helst. Nicht und nada. Englar inkludert. Derfor har eg absolutt ingen som helst tru på det Märtha har starta opp med.

Eg har ei islandsk svigerinne. Der borte trur ein på så mangt; og ein legg vegane sine rundt steinar som det bur huldrefolk i. Kult syns eg; det er kulturminnevern i praksis, og sikkert fint for dei som trur på huldrefolk. Svigerinna mi er ein av dei. Eit oppegåande menneske, som seier at ho kan sjå huldrefolka. Ho har til og med peika på dei utafor vindauga våre heime i Bergen. Joda, dei går der på muren seier ho, og ler, og peikar. Eg ser jo ikkje ein kjeft. Eg trur heller ikkje på at dei finst, men eg veit at ho lyg ikkje. For ho ser dei, og er overbevist om det. Eg syns det er facinerande. Dei eksisterer; i hennar bilde av verden. Men dei finst ikkje i min. Og eg trur ikkje at dei finst i virkeligheten. Eg trur på vitenskapen (som jo blir min religion). Den seier at dei ikkje finst, så ergo trur eg ikkje på at dei er der. Men dei er der i hennar bilde av verden.

Mennesket er eit religiøst vesen. Det er naturlig for menneske å tru på eit eller anna, og vi greier å overbevise oss om det meste. Er dette eit problem egentlig? Religion og "overtro" (kva er nå det??) kan føre fryktelig mykje vondt med seg, men stort sett fungerer religion som eit strukturane system som set retningslinjer slik at folk kan dra "lasset" i same veg. Det er ein vesentlig del av all kultur. Vi er religiøse vesener og etter mitt syn er det eine livsynet like "godt" eller "teit" som andre livsyn.

Når det gjeld dette "studiet" som dei tilbyr; eg ser ingen problem med å ta seg betalt for det, i alle fall så lenge det er snakk om honorar som ligg på same nivå som andre kurs. At dei tar seg betalt syns eg nesten er sjølvsagt. Dersom dei meiner å ha kunnskap som andre kan dra nytte av, kvifor gi dette gratis? Hadde i alle fall aldri eg gjort.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Nei, nei! Man kan gjøre NARR på bakgrunn av livssyn, men ikke gjøre FORSKJELL på bakgrunn av livssyn.

Jeg kan feks ikke la være å ansette en rengjøringsassistent eller lektor fordi h*n tror på engling. Men jeg kan le ham eller henne rett opp i fjeset i en diskusjon. Det er lov.

Men er dette så vesenlig forskjellig frå å bli ansatt som sjef i ein bedrift, og oppleve at alle kommenterer og gjer narr av deg fordi du er kvinne? Det er kanskje ikkje ulovlig, men det er ein hårfin balansegang før det blir snakk om kjønnsdiskriminering. Er det ok å gjere narr av folk sånn? Ville det vere ok om eg gjorde narr av svigerinna mi som trur på tussar og troll og småfolk? Eg har jo INGEN tru på at tussar og troll finst. Har eg dermed rett til å le av henne? Det er garantert ikkje ulovlig å gjere narr av folk som trur på sære ting, men det er vel ikkje spesielt sjarmerande (eller moralsk riktig?) å le av andre sitt syn på korleis verda fungerer og heng saman?

Ein annan ting er at eg faktisk trur at folk kan få hjelp på denne måten. Har eg ein familiemedlem som er i ferd med å gå til grunne vil eg heller at vedkommande trur på englar eller tussar og troll eller gud og Jesus og finn ro og trøst der. For enkelte er dette ein måte å få hjelp på; og det kan vere like effektivt som psykologar eller piller. Faren for å bli ekstrem er absolutt skremmande, men så lenge folk er i stand til å fungere normalt i forhold til jobb, familie og venner (og ikkje ruinerer seg) ser eg ingen fare ved at dei har ei overbevising. Velger dei å bruke 12 000 i halvåret på overbevisinga si syns eg det er heilt uproblematisk. Andre brukar det samme på hangliding eller scrapbooking eller musikk. Å bruke 200 000 er så klart ei anna sak.

For meg er dette på denne sida med englar heilt meiningslaust. Vitenskap og fakta er min måte å forklare verda på. At andre forklarer verda på andre måtar aksepterer eg, og eg ser at dei har glede og nytte av det. Blir ein eit betre og lykkeligare menneske av å ha kontakt med englar eller snakke med dyr, so be my guest.

Eg trur på fint lite mellom himmel og jord, men der finst mykje rart oppe i hjernen til folk. Tru kan flytte fjell

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 21:20   #269
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Men er dette så vesenlig forskjellig frå å bli ansatt som sjef i ein bedrift, og oppleve at alle kommenterer og gjer narr av deg fordi du er kvinne?

Slik jeg ser det (som ikke nødvendigvis er slik Mim ser det; som du jo har oppdaget, er det ingen naturlov som tilsier at man alltid må være enig med de samme personene ) er vesensforskjellen her ordene "i en diskusjon". Det ville naturligvis ikke falle meg inn å gå inn på kontoret til en kollega for å le av det hun trodde på, eller å gjøre narr av et familiemedlem over julemiddagen fordi han tror på synske eller healing. Med mindre settingen legger opp til det (det vil si at det er klart at dette er ment å være en diskusjon/meningsutveksling, og ikke bare høflig småprat), ville jeg neppe fortelle noen hvor teit jeg synes det de tror på er. Jeg synes ingen skal være nødt til å høre på at livssynet deres blir motsagt eller latterliggjort. (Ytringsfrihet betyr ikke at man ikke skal ha mulighet til å unngå ytringer man ikke vil utsettes for.) Men i en diskusjon med noen kan jeg være veldig tydelig på at jeg overhodet ikke deler deres tro, og dersom stemningen tilsier det, kan jeg godt erte dem litt også. (Og i en rent privat diskusjon med folk som deler min oppfatning og/eller min noe barokke sans for humor, legger jeg ikke fingrene mellom. )

En diskusjonstråd som dette er i en litt merkelig mellomposisjon. På den ene siden er det ingen som er nødt til å lese det som skrives her, og overskriften flagger ganske tydelig at her blir det sagt nedlatende ting om det Märtha driver med, så hvis man blir støtt av å høre at folk sier slikt, bør man kanskje selv ta ansvar for å ikke lese det. På den andre siden er dette en type offentliggjøring, og man kan ikke oppføre seg helt som man ville gjort hjemme i sin egen stue med bare godt kjente meningsfeller rundt rødvinen. Og ønsket om å forsvare eget syn (eller andres syn, om man føler at de blir urettmessig angrepet) forstår jeg godt, så jeg ville aldri påstå at noen burde holde seg unna en tråd som denne bare fordi de (f.eks.) er uenige med meg eller synes at jeg er urimelig. (Jeg synes det er fint at folk sier når de synes jeg er urimelig, det gir meg mulighet til å revurdere både standpunktene og formuleringene mine.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 21:21   #270
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Prester har mange andre viktige funksjoner utover å spre Guds ord, de hjelper folk i vanskelige livssituasjoner, formidler de verste budskap, er tilstede i livets store og små stunder og er til trøst for mange. Med lang akademisk utdannelse som har gjort dem i stand til å møte all slags folk, fra fylliker til Frognerfruer, akkurat der de er i livet. I tillegg ansettes de etter Statens regler, og det er en trygghet, synes jeg. De presten ejge kjenner og vet om er fine "nedpå" folk, som ikke ser ut til å ha behov for "jording". De er ganske godt plantet allerede.

Selv om jeg ikke er kristen, ville jeg heller ha tatt en prat med en prest enn med en hestehvisker/engledame. Anytime.

Men Adrienne har rett.

Nå kjenner jeg en prest svært godt og hun sier at i hennes utdanning har de knapt hatt noe om hvordan de skal møte mennesker i sorg og kriser. Hun sa at det var teologien som var hovedtema. Hun sa at hun måtte selv finne ut hvordan hun skulle møte mennesker etter hun ble prest. Så mange ganger så tror vi at utdannede mennesker har mer i "bagasjen" enn de egentlig har. Det kan jeg si om lærerutdanningen også. Jeg trodde virkelig at lærere hadde mer pedagogikk og metodikk enn det de har. I enkelte fag som bl.a. matematikk fikk vi knapt noe metodikk. Mulig vi var uheldige med vår lærer som var av den eldre garden......

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 21:21   #271
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen

Det var et fint innlegg, Syrin. Du er nok litt snillere enn jeg er. :skapond:

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 21:23   #272
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Nå kjenner jeg en prest svært godt og hun sier at i hennes utdanning har de knapt hatt noe om hvordan de skal møte mennesker i sorg og kriser. Hun sa at det var teologien som var hovedtema. Hun sa at hun måtte selv finne ut hvordan hun skulle møte mennesker etter hun ble prest.

Jeg husker at en prest vi kjente for en del år siden skulle på etterutdanning i sjelesorg. Jeg forstod det da på henne som om dette var noe som mange prester tok etter et par års aktiv tjeneste - det gir mening at en slik kompetanseheving kanskje egner seg best for prester som har litt erfaring å knytte forelesningene og diskusjonene til. (Hvor stor andel av prester som tok dette, aner jeg ikke.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 21:24   #273
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen

Jeg har surret meg igjennom, og tror jeg ender opp med å si at Syrin er en kloking.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 21:25   #274
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen

Men jeg må legge til at jeg, i likhet med Skilpadda, aldri ville fortalt noen at jeg syntes livssynet deres er teit unntatt på direkte spørsmål eller i en prinsipiell diskusjon. (Jeg synes jomfrufødsel også høres temmelig speisa ut, men jeg har intet behov for å opplyse alle kristne jeg møter om dette faktum sånn helt uoppfordret.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 21:26   #275
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen

Enig med Line* og en del andre i at det å karakterisere Marta som en person som er resultat av inavl og derfor sprut gal er ufint. Jeg synes ikke noe om slike karakteristikker, men til dere som har kommentert at dette er anderledes enn FP sin vanlige policy er jeg ikke enig. I de andre sakene hvor dette har vært kommentert har det vært saker hvor den som ble diskutert ikke selv hadde gjort noe for å "starte" saken. (Kåre Conradi sine penis bilder og Rune Rudberg sine "litt mer enn bare en penis" bilder).

Ellers ler jeg godt ettersom jeg tror at min yngste datter (3 år) følger i Marta sine fotspor som hestevisker. Hun har fått lov å ri på en islandsponny i ferien og denne hesten refererer hun til hele tiden. Nå sist var det at: "Hestene ble lei seg fordi hun måtte legge seg. De ropte på henne." (og denne ropingen hørte hun 800 km unna så det er kanskje et element av synskhet inne i denne hesteviskingen? )

Personlig tror jeg ikke på hverken synskhet eller engler som har personlig kontakt med enkeltmennesker.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 27-07-07 kl 23:35. Årsak: biler -> bilder
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 21:29   #276
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg har surret meg igjennom, og tror jeg ender opp med å si at Syrin er en kloking.

Enig. Det var et veldig bra innlegg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 21:35   #277
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Enig. Det var et veldig bra innlegg.

Ja, også på nynorsk til og med.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 21:40   #278
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen

Nå får de gi dåken og fortsette å diskutere i staden


Opprinnelig lagt inn av him, her.


Ellers ler jeg godt ettersom jeg tror at min yngste datter (3 år) følger i Marta sine fotspor som hestevisker. Hun har fått lov å ri på en islandsponny i ferien og denne hesten refererer hun til hele tiden. Nå sist var det at: "Hestene ble lei seg fordi hun måtte legge seg. De ropte på henne." (og denne ropingen hørte hun 800 km unna så det er kanskje et element av synskhet inne i denne hesteviskingen? )

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 21:48   #279
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.456
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg har surret meg igjennom, og tror jeg ender opp med å si at Syrin er en kloking.

Enig, det er jo nesten umulig å være uenig i Syrins innlegg. Virkelig veldig kloke ord!

Men det er jo litt morro å være spydig innimellom, jeg trodde helt ærlig ikke det var så mange på dette forumet som faktisk tror på det Märtha tror på.

Hvis jeg skal (prøve) å være seriøs når jeg vurderer hjemmesiden til Märtha er det vel egentlig formen jeg reagerer mest på. Jeg har alltid syns Märtha er en ganske kul og modig dame, men fremstillingen av skolen og lærerne får meg til å steile og sette et stort spørsmålstegn til Märthas dømmekraft.

Som sender av et budskap bør man nødvendigvis tenke på hvordan budskapet blir tatt i mot. Blury, rosa-beige bakgrunn signaliserer ikke akkurat seriøsitet, språkbruken er i overkant blomstrende og naiv og markedsføringen mildt sagt villedende.

"2. Helgekurs 14.-16. september:
På dette kurset kommer du i kontakt med englene og lærer hvordan du kan skape himmelske mirakler i livet ditt."

Dette kan de helt seriøst ikke love sine studenter! Et aldri så lite forbehold hadde vært på sin plass her!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 21:58   #280
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har noen laget denne siden på bøff, eller har det bikket helt over for prinsessen

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Du store.. her var det mykje rart gitt! Veldig artig tråd å lese! Underlig nok er eg ikkje enig med dei eg elles alltid er enig med. Mim, Skilpadda, Tinetoff.. kva er det de tenker på??

Eg er ein av dei "tror det ikke før jeg ser det" folka. Finst ikkje eit religiøst bein i kroppen min trur eg. Trur ikkje på gudar, spøkelser, healing, synskhet, troll, vardøger, ufoar, "meir mellom himmel og jord" eller noko som helst. Nicht und nada. Englar inkludert. Derfor har eg absolutt ingen som helst tru på det Märtha har starta opp med.

Eg har ei islandsk svigerinne. Der borte trur ein på så mangt; og ein legg vegane sine rundt steinar som det bur huldrefolk i. Kult syns eg; det er kulturminnevern i praksis, og sikkert fint for dei som trur på huldrefolk. Svigerinna mi er ein av dei. Eit oppegåande menneske, som seier at ho kan sjå huldrefolka. Ho har til og med peika på dei utafor vindauga våre heime i Bergen. Joda, dei går der på muren seier ho, og ler, og peikar. Eg ser jo ikkje ein kjeft. Eg trur heller ikkje på at dei finst, men eg veit at ho lyg ikkje. For ho ser dei, og er overbevist om det. Eg syns det er facinerande. Dei eksisterer; i hennar bilde av verden. Men dei finst ikkje i min. Og eg trur ikkje at dei finst i virkeligheten. Eg trur på vitenskapen (som jo blir min religion). Den seier at dei ikkje finst, så ergo trur eg ikkje på at dei er der. Men dei er der i hennar bilde av verden.

Mennesket er eit religiøst vesen. Det er naturlig for menneske å tru på eit eller anna, og vi greier å overbevise oss om det meste. Er dette eit problem egentlig? Religion og "overtro" (kva er nå det??) kan føre fryktelig mykje vondt med seg, men stort sett fungerer religion som eit strukturane system som set retningslinjer slik at folk kan dra "lasset" i same veg. Det er ein vesentlig del av all kultur. Vi er religiøse vesener og etter mitt syn er det eine livsynet like "godt" eller "teit" som andre livsyn.

Når det gjeld dette "studiet" som dei tilbyr; eg ser ingen problem med å ta seg betalt for det, i alle fall så lenge det er snakk om honorar som ligg på same nivå som andre kurs. At dei tar seg betalt syns eg nesten er sjølvsagt. Dersom dei meiner å ha kunnskap som andre kan dra nytte av, kvifor gi dette gratis? Hadde i alle fall aldri eg gjort.



Men er dette så vesenlig forskjellig frå å bli ansatt som sjef i ein bedrift, og oppleve at alle kommenterer og gjer narr av deg fordi du er kvinne? Det er kanskje ikkje ulovlig, men det er ein hårfin balansegang før det blir snakk om kjønnsdiskriminering. Er det ok å gjere narr av folk sånn? Ville det vere ok om eg gjorde narr av svigerinna mi som trur på tussar og troll og småfolk? Eg har jo INGEN tru på at tussar og troll finst. Har eg dermed rett til å le av henne? Det er garantert ikkje ulovlig å gjere narr av folk som trur på sære ting, men det er vel ikkje spesielt sjarmerande (eller moralsk riktig?) å le av andre sitt syn på korleis verda fungerer og heng saman?

Ein annan ting er at eg faktisk trur at folk kan få hjelp på denne måten. Har eg ein familiemedlem som er i ferd med å gå til grunne vil eg heller at vedkommande trur på englar eller tussar og troll eller gud og Jesus og finn ro og trøst der. For enkelte er dette ein måte å få hjelp på; og det kan vere like effektivt som psykologar eller piller. Faren for å bli ekstrem er absolutt skremmande, men så lenge folk er i stand til å fungere normalt i forhold til jobb, familie og venner (og ikkje ruinerer seg) ser eg ingen fare ved at dei har ei overbevising. Velger dei å bruke 12 000 i halvåret på overbevisinga si syns eg det er heilt uproblematisk. Andre brukar det samme på hangliding eller scrapbooking eller musikk. Å bruke 200 000 er så klart ei anna sak.

For meg er dette på denne sida med englar heilt meiningslaust. Vitenskap og fakta er min måte å forklare verda på. At andre forklarer verda på andre måtar aksepterer eg, og eg ser at dei har glede og nytte av det. Blir ein eit betre og lykkeligare menneske av å ha kontakt med englar eller snakke med dyr, so be my guest.

Eg trur på fint lite mellom himmel og jord, men der finst mykje rart oppe i hjernen til folk. Tru kan flytte fjell

Det beste ved hele innlegget ditt Syrin er at du viser en respekt for andre som tror. Svigerinna de skal være utrolig glad for at hun har deg som svigerinne. :appaluse: for et flott innlegg.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
engleskole, klassiker


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no