Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Klage på dvd-opptaker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-07, 00:32   #1
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klage på dvd-opptaker

(Har vi ikke eget underforum for duppedingser?)

Vi kjøpte en dvd-opptaker med harddisk 25. oktober. Allerede i løpet av første uken oppdaget vi at den ikke leste alle formater (bla. ikke divx), men vi tenkte at vi kanskje hadde lest feil eller misforstått noe i butikken. Så begynte den å tulle med menyene på dvd-platene, den viste ikke hele menyene og ga oss ikke alle mulige språk. Så oppdaget vi at hvis vi tok opp noe fra tv ble lyd og bilde mer og mer usynkronisert etter en time var det umulig å se på opptaket. Dette gjalt også når vi brukte timeshift (noe som forøvrig er en genial funksjon når den virker). Viften begynte også å støye mer og mer.
Jeg var midt i eksamensperiode så vi utsatte å levere den inn, men 6. desember fikk vi levert den. Spurte om vi ikke bare kunne få ny, men det kunne vi ikke siden vi hadde hatt den så lenge (!). Vel, vi ga beskjed om alt som var galt og fikk med oss en låne-dvd-spiller hjem (noe vi absolutt ikke var fornøyd med, men som vi visstnok måtte godta, for butikken kunne ikke bare låne ut dvd-opptakere må vite).
I dag fikk jeg melding om at opptakeren vår var ferdig reparert. Dro rett på butikken for å hente den, og fikk vi den med oss hjem. Ser på lappen at verkstedet har skiftet vifte, og bare det.
Kommer hjem, slår den på, stiller inn alle kanalene igjen og er strålende fornøyd med at vifta ikke bråker. Men så ringte telefonen, jeg satt tv på timeshift og snakket telefonen i noen minutter før jeg satt meg til for å se på tv igjen. Innen en time var det omtrent et halvt sekund fra lyden kom til munnene på tv beveget seg.

Nå må jeg på butikken med den igjen i morra. Kan jeg kreve omlevering nå, eller må jeg gi dem enda en sjans til å reparere den? Jeg vil IKKE ta til takke med en dvd-spiller som erstatningsprodukt mens de har den på reperasjon, men hva kan jeg egentlig kreve.
Jeg ser at forbrukerkjøpsloven er ganske klar og at jeg egentlig kunnet kreve omlevering første gang, for da var det under 2 mnd siden jeg kjøpte opptakeren, men nå har det gått mer enn 2 mnd og jeg har jo allerede gitt dem en sjans ...

Jeg vurderer å ringe daglig leder i morra og høre med ham/henne om jeg kan få ny, men er litt usikker på om det er rette vei å gå.

Hva gjør jeg?

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-07, 00:43   #2
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Klage på dvd-opptaker (oi, langt)

Jeg vet ikke, desverre.
Skjønner godt at du er frustrert. Synes du bør ringe daglig leder, min erfaring er at vennlig, fast og ikke minst krevende ofte fungerer bra. Du kan jo også rådføre deg med forbrukerombudet, hvis ikke daglig leder ordner opp på en tilfredsstillende måte.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-07, 00:55   #3
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Klage på dvd-opptaker (oi, langt)

Ønsker deg lykke til.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-07, 07:09   #4
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klage på dvd-opptaker (oi, langt)

Dette skal du ikke godta, for sånn skal det ikke være. Jeg vil tippe det er et problem med harddisken, vi har nemlig hatt samme problem når vår harddisk har vært tilnærmet full. Men det skal jo ikke skje når spilleren er helt ny. Lever tilbake og få de til å fikse, igjen, de har tre forsøk og så har dere rett på å heve kjøpet.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-07, 08:20   #5
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klage på dvd-opptaker (oi, langt)

Uh. Vi har også mange problemer med vår. Den har bl a vært programmert til å ta opp et fast program hver uke. Noen ganger har den tatt opp. Andre ganger ikke. Dessuten klarer den ikke å spille dvder som har vært spilt et par ganger før. Hakker og harker og låser seg. Putter jeg samme dvd i en annen dvdspiller så går det helt uproblematisk.

Jeg har også tenkt å levere min tilbake og si at vi ikke vil ha den. Den kostet nesten 6000 kr, og det synes jeg er mye for en slik maskin. Hadde forventet en helt annen kvalitet. Det er mer enn to måneder siden vi kjøpte denne, så jeg kan vel bare drømme om å få ny. Så pes. Jeg har imidlertid hørt at dersom man leverer inn en vare har butikken rett til å sende den på verksted for å fikse feilen. Etter 3 reparasjoner har kunden imidlertid krav på nytt produkt. Jeg aner ikke om dette er riktig altså.

Lykke til!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-07, 09:24   #6
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klage på dvd-opptaker (oi, langt)

Takk for svar.
Der ser ut som om de bare har "krav" på å prøve å fikse den to ganger i følge forbrukerkjøpsloven, så om jeg må levere den inn igjen er dette eventuelt siste gangen, men jeg håper jeg kan få byttet den allerede i dag.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-07, 10:19   #7
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klage på dvd-opptaker (oi, langt)

Æsj. Nå ringte jeg, men fikk ikke snakke med overordnet. Må levere den inn igjen, de kunne ikke gi meg ny siden jeg hadde hatt den så lenge.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-07, 11:58   #8
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klage på dvd-opptaker (oi, langt)

Argumentet om at du har hatt den lenge holder ikke.

Her er utdyping av regelverket:

Sitat:

Hva har du krav på hvis varen har en mangel?

Sitat:


Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert (for eksempel biler og motorsykler). Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner). Unntak gjelder hvis reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe" for kjøper (f eks retting i løpet av et par dager) og reparasjonen gjør at varen blir så god som ny (f eks sko som blir sterkere enn før). I slike tilfeller skal det lite til før selgers kostnader anses urimelige (f eks hvir innkjøpsoris for ny vare er 3 ganger høyere enn reparasjonskostnadene). Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret.
Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet.
Prisavslaget skal tilsvare reduksjonen i varens verdi. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %. Dersom mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.
Dersom du har lidd et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet.

Hentet herfra: http://forbrukerportalen.no/Publikas.../1025782287.59

Her er klageveileder: http://forbrukerportalen.no/klagevei...veileder_start

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-07, 12:03   #9
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Klage på dvd-opptaker

Du kan jo ringe forbrukerrådet.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-07, 12:06   #10
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klage på dvd-opptaker

Huff, så kjedelig.

Tror det er mye vi forbrukere finner oss i. Min dvd-spiller begynte å krangle, og den var nesten ett år gammel. Jge leverte den inn, og selvsagt måtte de sende den inn. Mannen sa at det var fast prosedyre, selv om spillerne nesten alltid ble skrotet. Når jeg kom tilbake etter et par uker fikk jeg ny, men jeg fikk ikke lik den jeg hadde. Siden det var rett før jul tok jeg bare mot siden det jo er litt stusselig uten dvd-spiller i jula (ungene fikk filmer til jul). Så nå er jeg stuck med en litt annerledes dvd-spiller, som ikke spiller divx som den gamle. Selv om den nye ikke er noe billigere enn den gamle.

Lykke til!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-07, 13:41   #11
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klage på dvd-opptaker

Jeg vurderer å skrive ut det fra forbrukerportalen og ta det med meg. Jeg prøvde å bruke forbrukerkjøpsloven som argumentasjon, men fyren jeg snakket med sa at "hos oss har du 30 dagers åpent kjøp, går det over 30 dager må vi prøve å reparere". Jeg spurte om de ikke forholdt seg til forbrukerkjøpsloven som sa 2 mnd når det gjelder mangler, og joda de forholdt seg til forbrukerkjøpsloven, men de måtte få prøve å reparere ... Så sa jeg at jeg ikke ville ha en dvd-spiller som låneprodukt, for jeg vet at jeg har krav på tilsvarende vare, men da sa fyren at de ikke hadde harddiskopptakere å låne vekk. Her ga jeg meg ikke, så da sa han at "vi får snakke om det når du kommer inn". Javel, jeg skal iallfall ikke gi meg på det OM jeg går med på å la dem prøve å reparere den en gang til.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-07, 13:44   #12
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klage på dvd-opptaker

Du har krav på omlevering. Ingen tvil om det.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 20:46   #13
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klage på dvd-opptaker

Vi gikk til butikken og sa: Vi vil ha ny!
Og det fikk vi!

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 20:49   #14
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klage på dvd-opptaker

Supert!

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 20:56   #15
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klage på dvd-opptaker

Så flott, håper den nye lever opp til forventningene da.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 20:57   #16
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klage på dvd-opptaker

Den nye er så langt feilfri, så jeg satser på at det var en "mandagsmodell" vi fikk første gang.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no