Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Likestilling

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-07, 19:37   #21
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Likestilling = Rettferdighet.
Samme rettigheter, samme plikter, samme muligheter.

Enkelt og greit.
Det har absolutt ingenting med fysikk å gjøre!

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 19:43   #22
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hva er kvinnegreier? Er det å stryke klær en kvinnegreie? Er det å skru bil en mannegreie? Får andre kvinner blande seg inn i kvinnegreiene dine bare ikke menn?

For meg er det en mannegreie å skru bil, for deg er det kanskje en kvinnegreie. Stryking av klær er vel hverken den ene eller det andre.

Det jeg mener er at om man er fornøyd med den fordelingen man for eksempel har i hjemmet så bør det være unødvendig å påstå at man ikke har likestilling. Det er ikke slik at man må nødvendigvis måtte gjøre det som ofte defineres som manne og kvinnegreier bare for at det skal være likestilling. Så lenge arbeidsoppgavene verdsettes for det den er så kan det vel ikke spille noen som helst rolle hvem som utfører dem.

I barnehagen der eldstemann gikk ble det en veldig diskusjon på dette med at det var mennene som bygget trehytte til ungene, det var mennene som viste ungene hvordan en motor var skrudd sammen. Det ble bestemt at man skulle snu på dette, mennene skulle være med på håndarbeid og kvinnene skulle bygge hytte.. alt skulle skje i likestillingens ånd. Da har man mistforstått hele meningen med likestilling i mine øyne. Både kvinnene og mennene skal verdsettes for den jobben de gjør uavhengig av om de gjør såkalt kvinne eller manneting.

Sitat:

Mener du at egenskaper i stor grad er knyttet til kjønn? Hvilke egenskaper snakker du om?

Fysiske egenskaper som for eksempel styrke er knyttet til kjønn.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 19:55   #23
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.815
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Likestilling

Jeg er for likestilling, men det betyr da slettes ikke at jeg vil være mann. Her overlates dekkskift med glede til mannen, hvis han ikke har tid leverer jeg bilen på verksted.


Det blir nok uansett lenge til vi får full likestilling her i landet. Mannen min har mange ganger fått høre hvor flink han er som alltid er med på helsestasjonen eller på foreldremøter. Jeg er egentlig litt overrasket over hvor tradisjonelt mange lever i år 2007. Mannen er den som jobber mest, kvinnen er den som jobber deltid og følger opp barna mest. Så lenge dette er såpass vanlig blir det vel dessverre lenge til kvinner er likestilt menn i arbeidslivet. Men mange synes jo ikke dette er det minste problematisk, det er jo så hyggelig å være hjemme og kose seg med shopping og kafèbesøk da kontantstøtten kommer inn på konto.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 19:59   #24
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Statistisk har du rett, men hvor relevant er dette i praksis? Har man to personer som skal utføre en jobb som krever styrke er det da irrelevant om det er mann eller kvinne hvis personene er like sterke fysisk?

Det er jeg enig i, men det er ikke ofte jeg har møtt en kvinne og mann som er like sterke når det gjelder arbeidsoppgaver som krever rå styrke.

Det gjelder spesielt da jeg skulle utdanne meg til bilmekaniker..

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 20:01   #25
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hvorfor er det så mange som skriker så jævlig høyt om likestilling? Er dere virkelig interessert i å være akkurat like en mann? For det er jo det betydningen er; at kjønnene er likestilte, nemlig like hverandre.

Som tidligere sagt, så er akkurat den definisjonen din personlig. Men ok, jeg kan godt diskutere det du snakker om her. Har hørt flere si akkurat det samme: "Har du lyst å være akkurat lik en mann da?" Det virker som du oppriktig lurer på det, så jeg skal svare oppriktig fra mitt ståsted.

Jeg har mindre til felles med den typiske dame enn den typiske mann. Så om jeg måtte ha valgt: ja heller være helt lik menn enn å holde på den kjønnsrollen som er tradisjonell. Det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret gikk stort sett ut på at mennene tok alle de kule jobbene og lot de kjedelige være igjen til damene. Mannsoppgavene er mye morsommere og mer givende, de tradisjonelle kvinneoppgavene er ofte repetitive og lite synlige.

Jeg synes det er mye mindre pes og strev å fikse bilen fra tid til annen enn å ta gulvvasken. Jeg ofrer glatt dette at menn holder opp døren mot å slippe å være den eneste i huset som rydder.

Du snakket også om at man ønsker å ha sine kvinnegreier for seg selv, og jeg sitter og tenker etter, det er faktisk ingenting jeg kommer på som er verdt å beholde. Har du noen eksempler på hva du synes er viktig?

Jeg mener at i et samfunn som er likestilt er det plass til personer, også de som ikke faller inn i kjønnsrollemønsteret.

At det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret passer deg øyensynlig godt er flott det, men for meg er det bare herk.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 20:04   #26
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

For meg er det en mannegreie å skru bil, for deg er det kanskje en kvinnegreie.

Litt av problemet er jo faktisk at vi har slike skiller, mannegreier og kvinnegreier og hvemsomhelstgreier.
Hvorfor? Kan man ikke kalle det for det det er? Hvorfor må alt puttes i båser?

At man har en arbeidsfordeling i hjemmet en trives med, så er jo ingenting bedre enn det; men kall det ikke for kvinnearbeid og mannsarbeid. En kvinne kan fint bytte dekk og skru bil, en mann kan fint lage mat og vaske klær.

Og hva fysikk angår, så er det vel strengt tatt ytterst sjelden at en treffer på arbeidsoppgaver som krever så inni hampen med styrke vel?

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 20:06   #27
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Sitat:
Fysiske egenskaper som for eksempel styrke er knyttet til kjønn.

Statistisk har du rett, men hvor relevant er dette i praksis? Har man to personer som skal utføre en jobb som krever styrke er det da irrelevant om det er mann eller kvinne hvis personene er like sterke fysisk?


Nettopp.

Typisk kvinnelig egenskap er jo å være omsorgsfull. Det er ikke alle kvinner som har den egenskapen. En empatisk mann som velger et omsorgsyrke kan da være like omsorgsfull som en kvinne som har valgt det.
Velger man å jobbe i et omsorgsyrke går jeg faktisk ut ifra at man er omsorgsfulle mennsker som vil jobbe med å hjelpe andre. Uavhengig av hva slags kjønn man har.


Det er utrolig bra for barnehagebarn med menn i barnehagen. Ungene elsker det, og menn stortrives med jobben. Men før eller senere slutter de aller fleste menn. Den eneste grunnen de oppgir er lønn. Tradisjonelle kvinneyrker er lønnet for dårlig.


Sist redigert av Frost : 21-01-07 kl 20:12.
Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 20:07   #28
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Du snakket også om at man ønsker å ha sine kvinnegreier for seg selv, og jeg sitter og tenker etter, det er faktisk ingenting jeg kommer på som er verdt å beholde. Har du noen eksempler på hva du synes er viktig?

Jeg skal ikke svare på andres vegne, men det er en kjensgjerning at meste parten av fødselspermisjonen går til mor. Far får sine 5 uker, og så tar mor til seg resten og så kaller vi det mammapermisjon.
Slike ting får man ikke slutt på før man endrer hele systemet, f.eks. ved å innføre en 3-deling. En del til mor, en like stor del til far, og så kan de dele resten. Så har i hvert fall far en fair sjanse til å få ta del i denne viktige tiden han også.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 20:08   #29
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.815
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Likestilling

Ja til 6 mnd betalt fødselspermisjon til alle pappaer.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 20:11   #30
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Likestilling

Med EGEN opptjeningsrett, sånn at pappa kan få permisjon om mor er student f.eks.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 20:14   #31
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Likestilling

Ironisk nok krever omsorgsyrkene ofte veldig mye fysisk styrke. Jeg er sikker på at det ikke er en lettere jobb enn en gjennomsnittlig tradisjonell mannsjobb.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 20:15   #32
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Med EGEN opptjeningsrett, sånn at pappa kan få permisjon om mor er student f.eks.

Helt enig. Det burde være en selvfølge.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 20:15   #33
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det er jo aldri det som har vært tema?
Det er da ikke det kvinnekampen er til for? Det er ikke derfor vi har fått stemmerett, rett til utdannelse, rett til å tale for oss selv!

Men jeg vil ha samme rettighetene som en mann. Og han skal ha de samme som meg. Det går like mye begge veier.

Jeg tror vi er raske til å glemme hva bestemødre og mødre har kjempet fram for oss. Det vi (heldigvis) tar for gitt i dag, var ikke en selvfølge for 20 år siden (og er det heller ikke i alle land i dag). Vi har ikke kommet fram til regler mot kjønnsdiskriminering uten at det har vært et problem tidligere. Men selv om vi har kommet langt, så er det fortsatt et stykke igjen.

Så lenge vi i det hele tatt kan diskutere om mekking av bil er en mannegreie så er det ikke full likestilling/likeverd sånn som jeg ser det. Dermed fortsetter jeg å skrike jævlig høyt om likestilling som du sier. Ja, jeg vil fortsatt at menn skal være menn og damer damer.

Så lenge fysisk styrke er et argument: hvorfor er det ikke flere menn i eldreomsorgen? Der kommer sterke armer og rygger godt med i tunge løft av gamle slitne kropper. Heis finnes, men er ofte ikke et reelt alternativ.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 20:17   #34
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Likestilling

Likestilt er ikke det samme som lik/maken i min verden. Klitorisstørrelseskonkurranser høres fryktelig rart ut og noe jeg håper vi slipper å ha. I mellomtiden skal jeg fortsette å gå med røde strømper og ikke bli irritert over at sambo er "flink og engasjert" når han henter i barnehagen, mens jeg bare er et sjeldent syn...

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 20:17   #35
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.815
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Med EGEN opptjeningsrett, sånn at pappa kan få permisjon om mor er student f.eks.


Veldig enig. Jeg synes faktisk menn gjør seg fortjent til dette gjennom å jobbe. Er det mindre viktig for barn av studentforeldre å få et godt forhold til pappa?

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 20:19   #36
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Ironisk nok krever omsorgsyrkene ofte veldig mye fysisk styrke. Jeg er sikker på at det ikke er en lettere jobb enn en gjennomsnittlig tradisjonell mannsjobb.

Ja det er nok mange tunge løft der. Det verste er at om de blir skadet blir det ikke godkjent som yrkesskade. Lovene er fra den gangen kvinner ikke var i jobb. Så reglene er laget utifra tradisjonelle industriarbeidsplasser.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 20:19   #37
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hvorfor er det så mange som skriker så jævlig høyt om likestilling? Er dere virkelig interessert i å være akkurat like en mann? For det er jo det betydningen er; at kjønnene er likestilte, nemlig like hverandre.

(...)

Nei, takke seg til likeverd. At en kvinne og en mann får likt betalt for samme jobb, at en kvinne og en mann blir sett på som like egnet til å ta seg av barna sine, at en kvinne og en mann en dag slipper å måtte kjønnskvoteres inn, nettopp fordi bedrifter innser at det ikke er en kuk som skaper verdi.

Det de fleste av oss mener med "likestilling" er veldig likt det du her kaller "likeverd". (Hadde jeg ment at jeg ville at menn og kvinner skulle være "like", så ville jeg ikke tatt meg bryet med å bruke masse ekstra bokstaver på å skrive at de skal være "likestilte".) Så da er du antagelig ganske prinsipielt enig med de fleste av oss. End of problem.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 20:21   #38
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

ikke bli irritert over at sambo er "flink og engasjert" når han henter i barnehagen, mens jeg bare er et sjeldent syn...

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 20:26   #39
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Ironisk nok krever omsorgsyrkene ofte veldig mye fysisk styrke. Jeg er sikker på at det ikke er en lettere jobb enn en gjennomsnittlig tradisjonell mannsjobb.

Veldig godt poeng fra AprilRyan.

Dette med fysisk styrke trekkes ofte frem, men veldig mange såkalte "kvinneoppgaver" er fysisk svært krevende. Jeg vil påstå at både sykepleie og barnehagearbeid er blant de mer fysisk krevende yrkene i våre dager. Eller er det mange av deres menn som reelt har arbeid som krever større fysisk styrke enn det dere har?

Det vanlige argumentet er ofte "Jeg gjør det meste i huset, men han tar seg av bilen og hagen og så lenge vi trives med det så er det jo greit". For all del, alle bør ha det slik de trives med det. Men mener dere ærlig og oppriktig at det å ta seg av bilen og stelle i hagen veier opp for husarbeid? Da må dere ha utrolig gamle biler og store hager. Husarbeid må gjøres hver dag, det er kjedelig og tidskrevende. Dersom noen overtok alt det for meg, mot at jeg sørget for at bilen var i orden og at gresset var klippet ville det ikke ha vært nei i min munn. Særlig siden bilen trygt kan overlates til et bilverksted.

For å svare på spørsmålet ditt Sitron. Nei, likestilling betyr ikke at man skal være like (og så bokstavelig som du tar dette ville det jo også være umulig). Det betyr at man skal ha like muligheter og stå like fritt til å ta sine valg. Dette er det nok lenge til at vi oppnår, men når man ser hvor langt vi har kommet på den relativt korte tiden den reelle likestillingskampen har vart så er jeg faktisk ganske fornøyd.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 20:27   #40
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Selv om jeg kan fantasere om hvordan det ville vært å ha en penis mellom beina, så er jeg ikke det minste interessert i å ha en.

Syns det er greit en gang i blandt jeg!

__________________
Godt gjort er bedre enn godt sagt!!
Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no