Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gir du barna dine frukt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-14, 09:47   #21
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Vi har stort sett alltid frukt, og Poden spiser det vi sender med i matpakken, men han spiser veldig lite frukt utover det.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 09:47   #22
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Eldste har i teorien fri tilgang, men det er sjelden hun kommer på av seg selv at hun vil ha, selv om fruktfatet står på benken. Hun er VELDIG glad i frukt og bær, så tror problemet bare er at vi ikke oppholder oss i nærheten av kjøkkenet noe særlig utenom akkurat til måltidene. "Ute av syne, ute av sinn"

Men jeg burde absolutt vært mye flinkere til å servere oppskåret frukt, til begge to.

Eldste får jo heldigvis daglig i barnehagen, og yngste får mos og sånn, men de er jo glad i frukt, og jeg kjøper en del frukt. Så problemet er bare å huske på å spise den! (og frukt frister som regel bare de aller første dagene etter at den er kjøpt, så den må spises med en gang, ellers ligger den bare på fruktfatet og ser anklagende på meg til den blir så stygg at den kan kastes.. )

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 09:48   #23
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Fri tilgang. Har en som gjerne spiser kun frukt til kveldsmat, to andre som knapt rører frukten.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 09:48   #24
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Mine unger er ikke særlig glad i frukt og grønnsaker, men får alltid det de vil ha av sånt. Eneste begrensninger er hvis de plutselig får dilla og vil ha tre appelsiner på rad.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 09:49   #25
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Fri tilgang. Husker jeg ble temmelig satt ut i åpen barnehage når ungene fikk beskjed om "ikke å røre frukten før de har spist opp all brødmaten".

Våre tåler ikke sitrus, men epler, bananer, meloner og bær har vi alltid.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 09:50   #26
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Vi har alltid frukt i hus, men det er ikke fri tilgang.
Ett av barna våre ville levd utelukkende på frukt om han hadde hatt fri tilgang. Han elsker frukt.
De andre er selvbegrensende.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 09:54   #27
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Vi kjøper også mye frosne bær. Det er litt dyrere enn frukt hvis jeg bare ser på kiloprisen, men siden man spiser alt tror jeg ikke det blir så veldig mye dyrere.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 09:54   #28
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Fri tilgong her. Eg begrenser litt innkjøp av druer og bær, fordi dei glatt spiser alt på ein gong. Kjøper derimot mykje frosne bær til smoothie.
Eg kjenner også folk som vel å ikkje kjøpe frukt fordi det er så dyrt. Det er stort sett dei same som synest synd på ungene mine fordi eg ikkje fyller sekken med kjeks og sjokolade på tur, men heller tar med frukt og niste. Dei om det tenker eg.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 09:54   #29
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Det står alltid frukt på benken, men det er stort sett bare lille E og Far som spiser. W tåler ikke stenfrukt og bananer så han er fritatt.
I perioder går det mye i smoothie.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 09:55   #30
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

De har stort sett fri tilgang, men spiser lite uten at det er oppskåret. Om middagen drøyer så får de en bolle med halv banan og halvt eple eller pære hver. Halvparten av gangene spiser de opp, halvparten av gangene ligger det igjen noen biter. I helgene får de tilsvarende med det samme de står opp fordi jeg vil drikke kaffe og finne sjela mi før jeg steller istand frokost. Tror mannen gjør det samme.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 09:55   #31
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.436
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Fri tilgang. Husker jeg ble temmelg satt ut i åpen barnehage når ungene fikk beskjed om "ikke å røre frukten før de har spist opp all brødmaten".

Men her må jeg ofte stoppe minste fra å spise grønnsaker, absurd nok. For hun er veldig tynn og småspist, og har i perioder ikke vokst som hun skulle. Og ved middagen kan hun godt, hvis hun får lov, bli sittende og spise kun agurkskiver, hvis jeg har dette på bordet. Så fyller hun opp magen med det, og orker ikke kjøtt/fisk, saus eller ris/pasta. Også er hun selvsagt sulten igjen etter en liten stund. Så hun får av og til beskjed om ikke å røre grønnsakene før hun har spist litt av det andre.

I perioder er det mye smoothie her også, om morgenen. Mannen lager hver morgen, sammen med den ene av ungene etter tur. Så vi har en del frosne bær til det formålet, og kutter opp og fryser ned overmodne bananer.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 09:56   #32
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.730
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Vi har et fruktfat på kjøkkenet som alltid er ganske fullt. Alle ungene elsker frukt og særlig epler går det mye av. De har lite begrensninger utover at de ikke får ta rett før måltider.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 10:00   #33
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.314
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Grønne epler, bananer og bær er stort sett tilgjengelig. Kidsa spiser masse, med min velsignelse.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 10:00   #34
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Opprinnelig lagt inn av Puslingen, her.

Fri tilgong her. Eg begrenser litt innkjøp av druer og bær, fordi dei glatt spiser alt på ein gong. Kjøper derimot mykje frosne bær til smoothie.

Jeg kjøper jordbær, blåbær og bringebær, men de går utelukkende til matpakker. De ville tømt alt som var med fri tilgang der, til det har vi andre typer frukt og grønt.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 10:03   #35
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.555
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Vi har frukt i kjøleskapet, for jeg takler ikke "varm" frukt. Som regel har vi appelsin/klementiner, epler, druer, melon og pærer. Jeg kutter opp og lager fruktfat og det går ned på høykant.
Har vi besøk så setter jeg heller fram oppskjært frukt enn sjokolade/kjeks/etc. Vi har forresten aldri kjeks tilgjengelig, men det er fordi jeg ikke er glad i det selv.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 10:03   #36
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

I vår barnehage spiser de også brødmat før de får frukt. Heldigvis for det, ellers hadde min spist seg mett på frukt og ikke spist skive, med påfallende artige blodsukkerreaksjoner.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 10:07   #37
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Hos oss er det fri tilgang og vi har alltid frukt. Dessverre så er ikke ungene så veldig interessert. Jeg får frukt på jobb og lillesøster får frukt i barnehagen, så av og til kaster jeg faktisk litt av frukten vi har liggende. Jeg elsker frukt selv og spiser det ofte i stedet for kveldsmat.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 10:07   #38
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Rødme

Sv: Gir du barna dine frukt?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Fri tilgang. Husker jeg ble temmelig satt ut i åpen barnehage når ungene fikk beskjed om "ikke å røre frukten før de har spist opp all brødmaten".

Det er vel fordi mange barn synes frukt er søtt og godt og spiser det istedet for annen mat? Bare frukt er ikke mye å vokse og fungere på.

I mine øyne er frukt litt "dessert". I gåseøyne fordi det jo er en sunn dessert. Et måltid synes jeg bør inneholde elementer av fisk, kjøtt, grønnsaker, grovt korn, magre melkeprodukter, egg, bær, nøtter etc. Frukt kan selvsagt inngå i et måltid, men jeg synes det bør balanseres, feks med cottage cheese og nøtter. En smoothie kan godt være et måltid hos oss, men den inneholder da (i tillegg til frukt) bær, grønnsaker, fett, Eggeplomme, nøtter eller havregryn.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 10:09   #39
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er vel fordi mange barn synes frukt er søtt og godt og spiser det istedet for annen mat? Bare frukt er ikke mye å vokse og fungere på.

I mine øyne er frukt litt "dessert". I gåseøyne fordi det jo er en sunn dessert. Et måltid synes jeg bør inneholde elementer av fisk, kjøtt, grønnsaker, magre melkeprodukter, egg, bær, nøtter etc. Frukt kan selvsagt inngå i et måltid, men jeg synes det bør balanseres, feks med cottage cheese og nøtter. En smoothie kan godt være et måltid hos oss, men den inneholder da (i tillegg til frukt) bær, grønnsaker, fett, Eggeplomme, nøtter eller havregryn.

Det er en klassisk i Norge er bare brødmat ordentlig mat-mistake.

Jeg spøker med sånt de gangene vi spiser på McDonalds når vi er i Sverige. "Nei, la eplebitene ligge til du har spist opp hele hamburgeren og all pommfritten din!"

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 10:10   #40
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Kanskke en mistake å nevne McDonald's i en frukt og sunn mat-tråd.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no