Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Potetkoking

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-06, 00:03   #1
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Standard

Potetkoking

Svigermor koker først opp vannet, også har hun poteter oppi. Jeg har potetene oppi også koker vannet. Er det noen vesentlig forskjell i disse måtene å gjøre det på?

__________________
Godt gjort er bedre enn godt sagt!!
Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 02:39   #2
Manga
Bør lage seg en tittel selv
 
Manga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 2.129
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Sv: Potetkoking

Aner ikke, men jeg gjør som deg.

Manga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 02:41   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Potetkoking

Jeg har også potetene i kaldt vann og koker opp.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 07:51   #4
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Standard

Sv: Potetkoking

Men jeg regner med at det må være en veldig od grunn for at svigermor gjør som hun gjør. Hun er nemlig av den gamle skolen når det gjelder matlaging.

__________________
Godt gjort er bedre enn godt sagt!!
Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 07:57   #5
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Potetkoking

Her kokes vannet opp med potetene i! Og siden det er slik jeg gjør det, så er det den riktige måten! Dermed basta!

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 08:19   #6
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Potetkoking

Jeg koker opp vannet med potetene i, men det kan også hende jeg skreller underveis som det koker opp.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 14:41   #7
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Potetkoking

Det går raskere om man koker opp vannet først. Det går med mindre energi å få kun vann i kok enn å skulle varme opp både kaldt vann og kalde poteter. Man skal altså spare både tid og energi på å koke opp vannet først.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 14:43   #8
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Potetkoking

Jeg setter på potenene i kaldt vann.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 15:14   #9
Svaggen
Aktiv
 
Svaggen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 189
Svaggen er litt kul
Standard

Sv: Potetkoking

Det blir litt sånn som med eggene dette. Noen gjør det ene, noen det andre.
Hvis jeg ikke skreller potetene så setter jeg de på i kaldt vann.
Dersom jeg skreller de, så setter jeg vannet på og putter potetene oppi etterhvert som de er ferdigskrelt.

__________________
Mamma til tre
Svaggen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 15:17   #10
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Potetkoking

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Det går raskere om man koker opp vannet først. Det går med mindre energi å få kun vann i kok enn å skulle varme opp både kaldt vann og kalde poteter. Man skal altså spare både tid og energi på å koke opp vannet først.

Noe å huske på for travle middagslagere.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 15:23   #11
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.110
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Potetkoking

Jeg koker vanligvis vannet først fordi det går raskere å sette på vannet og la det koke opp mens jeg vasker og evt. skreller potetene. Hvis jeg forbereder i god tid, skreller jeg poteter og setter dem klar på platen i kjele med kaldt vann, så det bare er å skru på platen. Jeg tror ikke det blir noen vesentlig forskjell på det ferdige resultatet.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 15:26   #12
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Potetkoking

Jeg har litt vann i kjelen sammen med potetene, setter på plata. Og så setter jeg over vann i vannkokeren som jeg heller over når det koker. Det er det kjappeste! :lat:

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 17:50   #13
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.832
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Potetkoking

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Det går raskere om man koker opp vannet først. Det går med mindre energi å få kun vann i kok enn å skulle varme opp både kaldt vann og kalde poteter. Man skal altså spare både tid og energi på å koke opp vannet først.

Og så beholder man vel mest mulig av vitaminer og andre godsaker hvis man ikke har potetene så lenge i kokevannet.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 17:55   #14
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Potetkoking

Jeg kjøper de potetene som har kortest koketid.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 18:05   #15
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Standard

Sv: Potetkoking

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Og så beholder man vel mest mulig av vitaminer og andre godsaker hvis man ikke har potetene så lenge i kokevannet.

Det er ett argument som kan passe til svigermor.

Men har det da noe å si om man skreller potetene eller ei?

__________________
Godt gjort er bedre enn godt sagt!!
Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 18:13   #16
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.832
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Potetkoking

Opprinnelig lagt inn av Betsy, her.

Det er ett argument som kan passe til svigermor.

Men har det da noe å si om man skreller potetene eller ei?

For vitaminenes del, mener du?
Den nyttigste delen av poteta ligger like innenfor skallet, og når du skreller poteta rå tar du gjerne med deg en del av "snasket" også. I tillegg hjelper skallet til at ikke næringsstoffene siver ut i kokevannet.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 22:37   #17
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Standard

Sv: Potetkoking

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

For vitaminenes del, mener du?
Den nyttigste delen av poteta ligger like innenfor skallet, og når du skreller poteta rå tar du gjerne med deg en del av "snasket" også. I tillegg hjelper skallet til at ikke næringsstoffene siver ut i kokevannet.

Jeg mente om det har noe å si for når du har potetene oppi vannet?

__________________
Godt gjort er bedre enn godt sagt!!
Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no